Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Je hebt het inderdaad over een burgeroorlog. Ik vraag me trouwens af wat de definitie van een wereldoorlog is. Bij een burgeroorlog gaat het inderdaad (meestal) om het volk wat opkomt voor zijn recht, maar dat gaat niet altijd op. In een hoop gevallen en landen is de burgeroorlog niets anders dan letterlijk een oorlog tussen burgers onderling: een jungle waarin alleen het recht van de sterkste geldt. Zie bijvoorbeeld Colombia. Daar vloeit geweld voort uit de afwezigheid van overheidsgezag en een gebrek aan cohesie in de samenleving, die dan eigenlijk geen samenleving meer is maar een aantal losse eilandjes die elkaar op leven en dood bestrijden (warlords-verschijnsel, in Afrika erg populair). Dat zou ik toch zeker niet willen goedkeuren.
Een burgerlijke opstand, een revolutie, is mijns inziens wel te rechtvaardigen als het gaat om het strijden voor fundamentele mensenrechten die door de overheid of een andere groep systematisch geschonden worden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Sja, dat hangt van de aard van de rechten af. In de moderne wereld wordt een recht al vrij snel als fundamenteel recht of mensenrecht betiteld. Het is allang niet meer alleen de onaantastbaarheid van het menselijk lichaam, maar ook dingen als recht op (bijzonder) onderwijs, kiesrecht, recht op een dak boven je hoofd, recht op een ongestoord gezinsleven, enz enz.
Als die rechten niet bestaan, terwijl een meerderheid ze wel wenst, dan vind ik ook wel dat het gerechtvaardigd is om daar geweld voor te gebruiken. Maar dan hebben we het nog steeds over het verkrijgen van grondrechten. Het is alleen een kwestie van hoe ruim je de definitie van grondrechten oprekt. Niet-grondrechten mogen m.i. niet door geweld verkregen worden. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Derde wereldoorlog? ExpoRules | 36 | 20-02-2013 22:47 | |
Europese Unie en uitbreiding: hoe verder? hhendrikxx | 53 | 04-02-2009 10:23 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 23-10-2008 19:57 | |
Arabische vrijheid? [Arab Development Report, VN] Gatara | 183 | 11-04-2005 19:05 | |
Palestijnse staat LJ Flem | 342 | 21-05-2003 10:43 | |
Schrijfster Anja Meulenbelt vast in Gaza (wat zielig nou :p) Sweet_Hadar | 52 | 15-05-2003 14:43 |