Oud 03-11-2009, 23:58
Verwijderd
Werd religieuze muziek geschreven voor God?
Advertentie
Oud 04-11-2009, 02:33
Frank
Frank is offline
Is klaarkomen net zo lekker met een lege blaas?
Oud 04-11-2009, 08:51
Verwijderd
Nee, soms ook voor meerdere goden, natuurgodsdiensten e.d. of voor geld of chicks.
Oud 04-11-2009, 10:57
Verwijderd
Nee, het is geschreven voor de makke schapen die een godsdienst aanhangen. Heb je weleens goed naar die teksen geluisterd? Het lijkt me sterk dat een oppermachtig wezen als god gecharmeerd raakt van dat constante geslijm.
Oud 04-11-2009, 17:12
Frank
Frank is offline
Sorry, was een beetje beschonken gisternacht.
Oud 10-11-2009, 17:02
Verwijderd
Iemand nog een serieuze reactie?
Oud 26-11-2009, 08:54
Sade
Sade is offline
Waarom zou het anders religieuze muziek heten?
Oud 26-11-2009, 19:49
Koning
Koning is offline
Ik vind de vraagstelling maar dom.
Oud 26-11-2009, 21:33
duivelaartje
duivelaartje is offline
Er is nu nog steeds 'religieuze' muziek gemaakt?

En als je de gezangen bedoelt; de melodieën zijn gewoon volksliedjes en daar is een religieuze tekst over geplakt. Met psalmen zitten het anders. Of het is andersom. Nuttige post.
Oud 28-11-2009, 10:00
Verwijderd
Citaat:
Waarom denk je dat mijn reactie niet serieus was?
Oud 28-11-2009, 15:13
Verwijderd
Volgens mij, als je echt religieus bent, doe je alles voor God. Dus ook je religieuze 'Jesus loves you too even if you are an evil kid fucker even if you're a sinner even if you eat pizza with toxic he still loves you'-liedjes schrijft is dat voor God.
Oud 29-11-2009, 17:58
Tar Anárion
Tar Anárion is offline
Citaat:
Volgens mij, als je echt religieus bent, doe je alles voor God. Dus ook je religieuze 'Jesus loves you too even if you are an evil kid fucker even if you're a sinner even if you eat pizza with toxic he still loves you'-liedjes schrijft is dat voor God.

Que?
Oud 29-11-2009, 21:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Volgens mij, als je echt religieus bent, doe je alles voor God
Je verwart nu gelovig zijn met godsdienstwaanzinnig zijn, meen ik.

In het verlengde daarvan; muziek wordt vaak door sektes gebruikt om mensen van een jongere generatie in hun klauwen te lokken. Moderne mensen vragen moderne middelen om ze te vangen ten slotte. Kijk bijvoorbeeld naar IHope dat nu ook in Amsterdam zit.
Oud 30-11-2009, 22:34
DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
Religieuze muziek kan zowel voor god als voor zijn aanhangers als voor geld, aandacht, macht, chicks en dergelijke gemaakt zijn, wat Kazet zegt.

Veel 'White Metal' word alleen maar gemaakt om ook onder (vaak antireligieuze) metalheads zieltjes te winnen, om het zo te noemen. Niets mis mee wat mij betreft, maar die muziek is in elk geval niet primair gemaakt voor god.

Er zijn in elk geval genoeg motieven voor het maken van religieuze muziek, in welke vorm dan ook
Oud 01-12-2009, 08:15
Verwijderd
Citaat:
Je verwart nu gelovig zijn met godsdienstwaanzinnig zijn, meen ik.

In het verlengde daarvan; muziek wordt vaak door sektes gebruikt om mensen van een jongere generatie in hun klauwen te lokken. Moderne mensen vragen moderne middelen om ze te vangen ten slotte. Kijk bijvoorbeeld naar IHope dat nu ook in Amsterdam zit.
Daarmee bedoel ik niet dat je alleen maar religieuze dingen doet, maar dat je gewone, dagelijkse dingen en abstracte dingen (schilderen, dichten, wat dan ook) oa doet voor God.
Oud 02-12-2009, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Waarom denk je dat mijn reactie niet serieus was?
Jouw reactie was wel serieus, maar die van Frank niet.
Oud 02-12-2009, 14:30
Batave
Batave is offline
Ik las: door god.
Oud 03-12-2009, 20:20
DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
Je signature is van kabouter wesley!

ontopic weer, violingirl, wat vind jij zelf eigenlijk?
Oud 04-12-2009, 00:46
WouterSchong
WouterSchong is offline
muziek geschreven voor god? Ga toch weg. Alsof die kerel zin heeft om naar die crap te luisteren, die heeft wel wat betere dingen te doen: AIDS en tacogriep verspreiden, orkanen maken, aardbevingen laten ontstaan, tsunami's veroorzaken en de wereld ongelofelijk oneerlijk verdelen zodat wij lekker kunnen eten en miljarden mensen in Azië en Afrika sterven van de honger. Maar gelukkig houdt iedereen nog van hem.
Oud 04-12-2009, 06:19
Batave
Batave is offline
Citaat:
muziek geschreven voor god? Ga toch weg. Alsof die kerel zin heeft om naar die crap te luisteren, die heeft wel wat betere dingen te doen: AIDS en tacogriep verspreiden, orkanen maken, aardbevingen laten ontstaan, tsunami's veroorzaken en de wereld ongelofelijk oneerlijk verdelen zodat wij lekker kunnen eten en miljarden mensen in Azië en Afrika sterven van de honger. Maar gelukkig houdt iedereen nog van hem.
Nee, nu begrijp je de vraag verkeerd. De vraag is: Is religieuze muziek gemaakt ter aanbidding van een godheid?
Oud 22-12-2009, 09:22
Verwijderd
ontopic weer, violingirl, wat vind jij zelf eigenlijk?[/QUOTE]

Ik denk dat religieuze muziek wel voor God is geschreven. Ik heb het eigenlijk vooral over oude(re) muziek, en een paar eeuwen geleden bestonden er bijna geen atheďsten. Ik denk dat mensen die 'religieuze' muziek schreven, alleen omdat ze daar de opdracht voor hadden gekregen, eerder uitzondering dan regel waren.
Als je in deze tijd religieuze muziek schrijft, dan heeft dat zeker iets met je geloof te maken, omdat je in deze tijd niet meer in opdracht hoeft te componeren. Het kan natuurlijk ook zijn dat je het niet letterlijk voor God schrijft, maar bijvoorbeeld over God.
Oud 22-12-2009, 10:38
Carn
Carn is offline
ja, en dat geldt ook voor 'muziek over liefde', 'oorlogsmuziek' etc etc etc, de vraag is me een beetje onduidelijk.
Oud 22-12-2009, 11:50
Joostje
Joostje is offline
Geen idee, het is nogal onmogelijk om in iemand's werkende hersenen te kijken, vooral als ie dood is.
Oud 22-12-2009, 19:26
Verwijderd
Citaat:
ontopic weer, violingirl, wat vind jij zelf eigenlijk?
en een paar eeuwen geleden bestonden er bijna geen atheďsten. [/QUOTE]

Je bedoeld zeker: "een paar eeuwen geleden werden atheďsten nog gewoon systematisch geruimd door ijverige godsdienstwaanzinnigen"
Oud 12-01-2010, 00:11
Verwijderd
Valt mij altijd op dat zeker vanuit Evangelische hoek, men vaak nogal erg obscure invullingen aan 'religieus' heeft. 'Gemaakt voor god' vind ik daar zeer mooi voorbeeld van en 'bijbels' is nog een betere.
zo ooit keer discussie gehad met een 'gelovige' metalhead: "Nee dat is geen religieuze muziek! daar zitten geen bijbelse teksten in!"
Ja. En het evangelisch christendom is de enige religie op de wereld...

Religie in de ruime betekenis, is dus het zoeken naar antwoorden op levensvragen. en als dem uziek daarover gaat, dan kunnen er wel eens juweeltjes uit voortvloeien.
Advertentie
Oud 12-01-2010, 16:55
MisSunshine
MisSunshine is offline
Citaat:
Ja hoor, regligieuze muziek kan ook in het algemeen muziek voor een bepaalde godsdienst zijn. Over of voor een God, er zullen voor veel godsdiensten ook wel liederen zijn. Soms gaat die muziek ook wel 'indirect' over een god. Of over hoe mensen het zelf ervaren of bepaalde dingen zien.
Oud 05-02-2010, 02:44
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ja en Elly en Rikkert waren ooit vette hippies, maar toen hadden ze een bad trip ofzo en gingen ze nare christenenmuziek maken omdat ze bang waren geworden van hun eigen ongewassen onderbroeken

Die shite vóór ze in den hoere/here raakten was echt heel goed. Check De Draad van Ariadne maar eens!
Oud 05-02-2010, 05:22
WAT
WAT is offline
aan de ene kant heb je muziek "geloof in god want hij is uw verlosser" en "god is mijn verlosser"
aan de andere kant heb je deze band

die bijbelsteksten op muziek zetten combi duits en latijn.
Oud 10-02-2010, 19:24
Verwijderd
Volgens mij bedoelde E Nomine er toch vooral een licht satirische spot met de katholieke kerk mee hoor.
wel leuk nummer ^^
Oud 10-02-2010, 19:26
WAT
WAT is offline
Citaat:
Volgens mij bedoelde E Nomine er toch vooral een licht satirische spot met de katholieke kerk mee hoor.
wel leuk nummer ^^
e-nomine heeft niks met spotten te maken, de clip misschien een beetje maar de tekst is simpelweg de bijbel ingesproken op muziek in het duits en het latijn, pas de laatste cd('s) zijn ze een andere kant op gegaan en wat meer 'gothic' muziek gaan maken, dit om beter aan te sluiten bij hun fans.
Oud 10-02-2010, 19:30
Verwijderd
Oppassen met de term 'gothic'.
Ik weet dat we in een tijdperk leven waarin alles wat ook maar een beetje donker klinkt, het label gothic moet dragen. Maar donkere trance heeft weinig of niets te maken met de muziek die Gothic in de eerste plaats dekt.
Oud 10-02-2010, 20:05
WAT
WAT is offline
het wordt genoemd onder de term gothic maar zoals te zien ik heb het tussen aanhalingstekens geplaatst
Ik noem het zelf nogsteeds DuitseChristelijkeIndustrial, voornamelijk omdat dat is hoe ik het eigenlijk heb leren kennen
Oud 11-02-2010, 17:41
Issun
Issun is offline
Kerkorgels zijn awesome.

Maar dat was niet de vraag, hč?
Oud 11-02-2010, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Kerkorgels zijn awesome.

Maar dat was niet de vraag, hč?

Oud 13-02-2010, 01:16
shoebuddy 2.0