Hallo,
Ik wou weten of het verstandig is om meerdere talen tegelijk te leren. Ik ga volgend jaar naar 4VWO. Ik heb Duits als moderne vreemde taal gekozen en Arabisch als plusvak. Dat is mogelijk op school. Ik zou ook heel graag Italiaans willen leren. Kan dat allemaal tegelijk? Dus Engels, Duits, Arabisch en Italiaans. Ik wil wel mijn Nederlands, Engels en Arabisch op een zo hoog mogelijke niveau brengen. Duits en Italiaans als gevorderd.
Even mijn korte verhaaltje. Toen ik ongeveer 5 jaar oud was, kwam ik naar Nederland. Ik ging toen pas naar school. Eerder natuurlijk nog nooit Nederlands gehoord. De taal waarmee ik opgevoed ben is (Irakees) Arabisch. Van geboorte af aan tot nu toe spreken mijn ouders met die taal tegen mij. Verder heb ik nog nooit Arabisch les gevolgd en/of gehad. Ik kan het daarom ook niet schrijven en lezen. Echt moeilijke woorden ken ik ook niet in die taal. Dus ik weet nou ook niet of ik een native spreker ben. Nu jullie het zo horen, wat is mijn moedertaal en mijn native taal? Nederlands kan ik nu wel beter dan Arabisch. Maar Nederlands heb ik pas vanaf mijn 5de levensjaar voor het eerst gehoord. Integendeel, Arabisch vanaf geboorte tot nu toe.
Bedankt.
|