Advertentie | |
|
![]() |
|
Je moet er gewoon keihard voor werken, om het weg te krijgen. Een onbekende alles vertellen is misschien eng, maar het kan je ook heel erg opluchten. Een psycholoog is een proffessioneel en zal luisteren, niet lachen of andere dingen doen die andere mensen misschien zouden doen. Let wel op, naar de psycholoog gaan is een ding, maar je moet er ook keihard voor werken, misschien dat de psycholoog je misschien verder op weg kan helpen, ik denk van wel. Het lucht wel op, zie het als een vertrouwenspersoon die getraind is om je verder te helpen.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Let op dat je psycholoog ook moeilijke vragen gaat stellen en ook confronterende. Hij/zij zal de vragen vast niet zo suggestief stellen als ik. Maar ik begrijp alleen niet waarom je je vriend vanalles verbiedt en wat voor dingen dat zijn, waarom doe je dat? Heeft hij iets verkeerds gedaan?
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dan moet je ten eerste je vriend wat losser laten denk ik, want anders komt het je relatie niet ten goede.
Dat van je moeder is natuurlijk vervelend maar het is ook begrijpelijk dat ze bij haar nieuwe vriend wil zijn. Zie je je moeder nog wel regelmatig of ze alleen maar bij haar nieuwe vriend? En zo nee, weet zij dat jij het vervelend vindt? Als zij dat niet weet dan kan ze er natuurlijk ook niks aan veranderen. Ten tweede kan je psycholoog je waarschijnlijk wel helpen met omgaan met jaloezie. Het is misschien eng om tegen een vreemde alles te vertellen, maar het is wel iemand waar je alles bij kwijt kan. Bij iemand anders kan je dat waarschijnlijk niet doen. Dus wacht gewoon je psycholoog af en dan komt het waarschijnlijk wel goed. |
![]() |
|
Ja dat is juist het probleem, ik kan hem niet losser laten, dat gaat bijna niet.. En mijn moeder zie ik elke dag, en dr vriend mag ik ook, maar er komt gewoon ook jaloezie uit voort. Ze weet het wel, ze was degene die het ontdekte.
Ja, ik kijk wel hoe a.k. dinsdag gaat lopen.. ![]()
||
Citaat:
En die jaloezie met je moeder. Kun je niet gewoon blij voor haar zijn? Misschien moet je maar eens naar jezelf kijken. Ik heb de indruk dat jij jezelf of je leven niet zo leuk vindt maar dat afschuift op de mensen om je heen. Jij voelt je miserabel dus mogen je vriend (die echt gestoord is dat hij nog bij je is), je moeder en je zus niks leuks hebben in hun leven. Wat is het ergste dat kan gebeuren als jij je vriend losser laat? Wat is het ergste en ook waarschijnlijkste dat kan gebeuren als jij dat niet doet? Dat hij gillend bij je wegrent op een dag. In ieder geval goed dat je naar de psych gaat. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat wil je van ons horen dan?
Je vraagt om advies hoe je er mee om moet gaan... En ja, misschien heb je het zelf niet door, maar als je psychische hup nodig hebt, betekent het niet dat ineens alles opgelost is. Daarnaast maakt jouw vriend waarschijnlijk het meeste daarvan mee. Psychische problemen hebben binnen een relatie is niet makkelijk, ook niet voor je vriend. Ik denk dat er meer aan de hand is dan alleen jaloezie, omdat je vriend je niets misdaan heeft, maar toch mag hij niets van je doen. Dit is absurd en dat weet je zelf ook wel. Ten eerste je vriend steunt je in de dingen die je doet en je bezoek aan de psycholoog (besef je dat dat heel waardevol is?), maar ondertussen houd je hem kort. Je wil gewoon niet horen wat wij er van denken, terwijl je weet dat wij gewoon gelijk hebben. |
![]() |
|
Ik denk dat jij een stukje zelfvertrouwen mist. En dat je hierdoor:
1) Al dan niet onbewust denkt dat andere mensen/meisjes mooier en knapper en leuker zijn, en je moeder/vriend dit in zal zien. Hierdoor wordt je bang mensen te verliezen. 2) Door de angst mensen te verliezen (aan andere mensen), wil je ze zo dicht mogelijk bij je houden en eigenlijk voorkomen dat ze andere mensen zien. Als ze alleen jou zien, zullen ze niet weten dat er veel leukere mensen bestaan. Je wilt mensen graag onder je controle hebben. 3) Verder heb je véél zelfbevestiging nodig. Je bent héél makkelijk te kwetsen, omdat je er zelf niet van overtuigd bent dat je goed genoeg bent. Je kunt jezelf niet bevestigen, en daardoor heb je daar voortdurend andere mensen voor nodig. Tegelijkertijd reageer je hierdoor agressief op reacties die niet meteen positief zijn. Tenminste, dat denk ik aan de hand van jouw posts en het deel van je verhaal dat ik gelezen heb. De dingen die erbij staan zijn niet als negatief bedoeld, maar als de negatieve gedachtes waarvan ik dénk dat jij ze hebt. Het is alleen jammer dat je door een combinatie van héél veel controle én heel veel zelfbevestiging nodig hebben, niet beter overkomt op andere. Op het moment dat je iemand teveel wilt controleren, teveel 'in een gouden kooi' wilt stoppen, rent diegene zo hard mogelijk van je vandaan. Mensen willen waarschijnlijk heel graag bij je blijven, vanuit zichzelf, maar zodra ze gedwongen worden vinden ze het niet zo leuk meer. En als je zoveel zelfbevestiging zoekt en daardoor zo agressief reageert, kom je ook niet beter over bij mensen. Op korte termijn is je doel bereikt: je wilt jezelf beschermen en door je zo 'arrogant' voor te doen denken mensen dat je sterk en onkwetsbaar bent (terwijl het eigenlijk het tegendeel is). Jammer genoeg kom je hierdoor wel erg negatief op mensen over. Het is veel mooier en knapper en moeilijker als je kwetsbaar durft te zijn, zonder dat er een harde en gemene muur tussen jou en de rest moet staan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Je weet dat het probleem van je jaloezie bij jou ligt. Er moet dus iets met jou gebeuren. De stap naar de psycholoog is een goede maar verwacht niet dat hij(/zij) je met fluwelen handschoentjes gaat aanpakken, hij zal je confronteren met je eigen gedrag en je aan het denken zetten.
Je reactie op de mensen hier die datzelfde doen maken je al boos. Zodra je geconfronteerd wordt met je eigen gedrag veeg je het weg. Dat zal de psycholoog eerst moeten doorbreken, daarna kan hij pas aan je jaloezie gaan werken. Ik heb echter meer het idee dat het om afgunst gaat, niet jaloezie. Jij hebt 't over straffen, verbieden, zelfs hier, met mensen die je totaal niet kent. Waar komt dat vandaan? Veel succes dinsdag. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Psychologen doen niet anders dan conclusies trekken op basis van theorieën die ze uit een boek hebben geleerd.
Niks mis met jezelf helpen, ben zelf ook bij een psycholoog geweest. Mijn ervaring is echter dat ze je op je pijnlijkste plekken raken, en er helemaal in laten voeren waardoor je op het moment zelf heel veel pijn ervaart, in plaats van je de goede kant of een mooie toekomst te laten visualiseren. En dat is jammer. Denk zelf dat er veel betere technieken zijn. Mijn tip zelf tegen jaloezie: wees je bewust dat de liefde van mensen niet is uit te drukken in geld of materie, bijvoorbeeld voor je zus. En dat er altijd mensen zijn die voor altijd van je zullen houden, en als je het idee los laat dat je dat bewijs steeds wilt hebben, het veel makkelijker en leuker wordt. Voel het en weet het. Ik snap dat je erkenning wilt, maar in plaats van het te ontvangen kun je het ook geven, en zul je later er veel meer voor ontvangen. Wie geeft, krijgt. En dan wordt de wereld voor anderen (en vooral voor jou) wat draagzamer en makkelijker. Succes!
|
Ik ben niet zo heel snel jaloers. Op vrienden bijvoorbeeld bijna nooit. Ik ben altijd wel blij voor ze als ze iets leuks hebben. Ik kan er niet tegen als mijn crush met andere meisjes praat/afspreekt. Dan ben ik echt jaloers en kan ik er niet tegen en ga ik klagen tegen iedereen die maar in de buurt is
![]() ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Leuk topic. Random muts vraagt om hulp en iedereen die iets post wat ook maar enigszins in de buurt komt van "wellicht moet je gewoon niet zo'n kreng zijn" moet oprotten uit het topic. Dat wordt nog leuk als je zometeen bij de psycholoog komt en hij conclusies gaat trekken. Waarom zou je uberhaupt vragen stellen als je elk antwoord dat je niet aanstaat toch compleet negeert?
Op mij kom je in ieder geval over als een onzeker secreet dat meteen begint te huilen als de vingers (terecht) naar jou wijzen. Hopelijk helpt de psycholoog je van je egoïsme en totaal gebrek aan verantwoordelijkheid af. Als ik je vriendje was had ik in ieder geval al lang een ander matras gevonden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Jaloezie in een relatie (afgesplitst van 'Wat is liefde?') Volk | 83 | 23-11-2011 13:44 | |
Psychologie |
jaloezie Apomes | 6 | 24-08-2006 15:21 | |
Liefde & Relatie |
Jaloezie Verwijderd | 43 | 06-07-2006 01:00 | |
Psychologie |
jaloezie Fantôme | 19 | 23-05-2004 11:39 | |
Liefde & Relatie |
hoe denk jij over jaloezie? snarl | 42 | 27-04-2004 20:46 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
jaloezie Hannah en Edith | 6 | 20-05-2002 08:56 |