Ik denk dat de 'meeloper' net zo'n 'angsthaas' is als jij. Niet verkeerd bedoeld, maar die maakt zich denk ik ook zorgen om wat er gebeurt als dit kaartenhuis in elkaar dondert. Dit is namelijk geen vriendschap op positieve waarden, maar meer een uit ellende bij elkaar blijven omdat de angst voor het onbekende groter is dan je onvrede met de huidige situatie. Althans, tot nu toe. Nou ja, jij mag kiezen: ga je voor de sprong in het diepe en iets heel anders doen dan je tot nu toe gedaan hebt? Of kies je de makkelijke weg en laat je de wereld zoals hij is? Je weet in ieder geval wat er gebeurt als je alles zo laat, dus dat maakt de keuze misschien wat makkelijker
Wat Laura hierboven ook al zegt: doorbijten. Ze zullen van een keuze schrikken en ze zullen er ongetwijfeld ook even om piepen, maar juist dan moet je hard zijn en achter jezelf staan. Je bent namelijk niks verplicht aan ze, evenmin verschuldigd. Als ze tegen elkaar willen zeiken over vanalles, dan doen ze dat, maar daar hoef jij niet bij te zijn.
Zo apart klinkt dit verhaal overigens niet. Ik denk dat er best wat mensen zijn die met hetzelfde zitten. In ieder geval Z (of was het X?). Het zal te ver gaan om de 'superbitch' er uit te kicken. Het bespreken heeft denk ik ook weinig zin, want de meeloper interpreteert het waarschijnlijk als soortgelijk gedrag van de ander, terwijl de superbitch juist over de zeik gaat omdat zij het koninginnetje wil zijn.
Je kunt ervoor kiezen om 'cold turkey' meteen contact te breken. Dan ben je van het gezeik af. Geen telefoontjes/SMS'jes/krabbeltjes/pingetjes meer. Binnen een zomervakantie werkt dat best, tenzij je later bij ze in de klas komt. Je kunt ook alles even laten en nu op zoek gaan naar andere vrienden, daar wat stabiels mee opbouwen en dan het een in het ander laten overvloeien. Ik ben zelf met dit dingen misschien een beetje lomp maar ik zou voor de eerste optie gaan. Normalere mensen doen dat denk ik niet, en het is ook niet noodzakelijk het beste om heel bot contact af te kappen. Keuzes, keuzes... In ieder geval: zoek andere mensen waar je steun aan hebt en wees duidelijk en eerlijk, dan komt het waarschijnlijk helemaal goed!