Oud 19-11-2002, 14:28
Joris
Joris is offline
1) Voor mijn profielwerkstuk doe ik een proef waarbij bacterien een stuk grond reinigen dat met motorolie vervuild is.

Nu moet ik dus de formule voor motorolie weten. Heeft iemand enig idee waar ik die kan vinden?

2) De proef vind plaats in een afgesloten vat. Daarbij zal ook geen lucht kunnen ontsnappen. Bij de proef zal er een verbranding plaatsvinden (door de bacterien) en een verbinding (die van motorolie) worden omgezet in CO2 en H2O

Voorbeeld:
2 mol C4H10 (algemene formule voor alkaan) + 13 mol O2 wordt 8 mol CO2 + 10 mol H2O

Nu zal er in een afgesloten vat druk ontstaan. Hoe zal ik nu kunnen berekenen HOEVEEL druk er ontstaat. Dat is namelijk belangrijk voor mijn proef.

Ik zoek dus een manier om vraag 2 te berekenen, geen antwoorden

alvast hartelijk bedankt,

Joris
Oud 19-11-2002, 17:42
mathfreak
mathfreak is offline
Motorolie is net als benzine en andere van aardolie afgeleide produkten een mengsel van verschillende koolwaterstoffen, dus kan er geen algemene formule voor worden gegeven.
Oud 19-11-2002, 17:51
Joris
Joris is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Motorolie is net als benzine en andere van aardolie afgeleide produkten een mengsel van verschillende koolwaterstoffen, dus kan er geen algemene formule voor worden gegeven.
dat is wel erg vervelend dan. Ik moet een stof hebben dat een koolwaterstof is, (aardolie)... en waar ik van weet wat het precies is. Ook moet er natuurlijk makkelijk aan te komen zijn.
Oud 20-11-2002, 13:28
Oen
Oen is offline
En eten die bacterien dan alle koolwaterstoffen zomaar op??? Ik denk dat het verstandig is om eerst te gaan kijken naar wat ze lekker vinden en dan pas verder gaan met een koolwaterstof en niet met een hele verzameling.
Volgens mij is het ook niet alleen een hele verzameling maar zijn de moleculen ook nog zelfs gigantisch groot die in moterolie zitten.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 15:04
Joris
Joris is offline
Citaat:
Oen schreef:
En eten die bacterien dan alle koolwaterstoffen zomaar op??? Ik denk dat het verstandig is om eerst te gaan kijken naar wat ze lekker vinden en dan pas verder gaan met een koolwaterstof en niet met een hele verzameling.
Volgens mij is het ook niet alleen een hele verzameling maar zijn de moleculen ook nog zelfs gigantisch groot die in moterolie zitten.
Dat is al helemaal uitgewerkt. Dus daar hoef ik niet meer aan te rekenen of aan te denken.

De druk die ontstaat kan ik berekenen met de algemene gaswet. Dus volgens mij zijn mijn vragen wel beantwoord.

bedankt mensen.
Oud 21-11-2002, 18:59
Joris
Joris is offline
sorry dattik 'm nog een keertje up

maar heeft iemand enig idee hoe ik in grove lijnen te weten kan komen wat er nou precies in motorolie zit? Het gaat dan vooral om de koolwaterstoffen die erin zitten. Maar ik ben natuurlijk ook geinteresseerd wat verder ering zit.

iemand ergens een idee waar ik zulk info vandaan kan halen?
Oud 21-11-2002, 19:13
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Joris schreef:
sorry dattik 'm nog een keertje up

maar heeft iemand enig idee hoe ik in grove lijnen te weten kan komen wat er nou precies in motorolie zit? Het gaat dan vooral om de koolwaterstoffen die erin zitten. Maar ik ben natuurlijk ook geinteresseerd wat verder ering zit.

iemand ergens een idee waar ik zulk info vandaan kan halen?
even mailen naar een prof of assistent van een faculteit chemie (en dan organische natuurlijk) van een of andere univ. die mensen zijn altijd mega-enthousiast om jongelui te informeren.
Oud 21-11-2002, 19:16
mathfreak
mathfreak is offline
Kijk ook maar eens op http://www.howstuffworks.com/question105.htm
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten