Oud 13-02-2002, 21:02
QuietNoise
QuietNoise is offline
Stel, een kind/baby is ziek, heeft geen vooruitzich om ooit nog beter te worden, heeft 24 per dag vrezelijke pijn.het kind is nog te klein om de keuze zelf te maken, mag je als ouder dan beslissen om een eind aan het leven van je kind te maken? volgens de wet mag het niet, maar wat vinden jullie ervan?

(zie b&w van 13-2)
Oud 13-02-2002, 21:09
Arita
Arita is offline
interessant....maar volgens mij zou het niet kunnen, volgens mij hoor je bij euthanasie zelf de beslissing te nemen over je leven...dus zou je moeten afw8ten tot het kind wat ouder is (denk ik tenminste)
Oud 13-02-2002, 21:17
Aafster
Aafster is offline
ja dat mag,... als de ouders het goed keuren.. vanaf 12 jaar mag je zelf beslissen of je euthanasie wil laten plegen of niet...
Oud 13-02-2002, 22:22
Ianto
Ianto is offline
Citaat:
funny-1 schreef:
ja dat mag,... als de ouders het goed keuren.. vanaf 12 jaar mag je zelf beslissen of je euthanasie wil laten plegen of niet...

Het probleem is dat het al een lastig onderwerp is als de persoon in kwestie wel handelingsbevoegd is.
Om te zeggen dat het een nogal ingrijpende beslissing is is overbodig lijkt me.
Hoe kunnen ouders een beslissing nemen voor een kind die voor een volwassene zelf al moeilijk is?
Hoe kan iemand uberhaupt een dergelijke beslissing voor een ander nemen, zeker als die ander niet alle aspecten kan overzien?

Lastig, ook wettelijk gezien.
Oud 14-02-2002, 10:58
QuietNoise
QuietNoise is offline
maar stel dat dat kind nog niet kan praten en nog maar een paar maanden te leven heeft. en ontzettend pijn lijdt??

[Dit bericht is aangepast door QuietNoise (14-02-2002).]
Oud 14-02-2002, 11:15
Dj Pjotr
Dj Pjotr is offline
moeilijk, is de Nederlandse maatschappij nog niet aan toe denk ik....
Oud 14-02-2002, 11:23
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
ZELFS de nederlandse maatschappij niet.. is moeilijk vraagstuk
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 12:17
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
QuietNoise schreef:
maar stel dat dat kind nog niet kan praten en nog maar een paar maanden te leven heeft. en ontzettend pijn lijdt??

[Dit bericht is aangepast door QuietNoise (14-02-2002).]
In dat geval vind ik dat het wel moet kunnen, als het zeker is dat het kind doodgaat (voor zover dat zeker kan zijn dan) en ontzettend veel pijn heeft.

Oud 14-02-2002, 13:06
soulless
soulless is offline
Voor heel ongelukkig geboren baby's is meestal wel iets te regelen met een arts.. Illegaal ja.. Pech. Je gaat een kind met een open ruggetje enzo toch niet nog maanden laten liggen creperen?
Oud 14-02-2002, 13:07
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
soulless schreef:
Voor heel ongelukkig geboren baby's is meestal wel iets te regelen met een arts.. Illegaal ja.. Pech. Je gaat een kind met een open ruggetje enzo toch niet nog maanden laten liggen creperen?

ik ken mensen met een open ruggetje die nu gezond leven (gelukkig?) die hoef je toch niet in te laten slapen?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 13:11
soulless
soulless is offline
Ehm, ja jij kent vast heel veel mensen met een open ruggetje. En heel veel gelukkige mongooltjes, en er zit ook nog wel een happy schizofreen bij.

Waar het om gaat is dat die dus blijkbaar overleefden en ik het hier over terminale gevallen heb.

Oud 14-02-2002, 13:40
Ianto
Ianto is offline
Dan zou je ook kunnen stellen dat je kunt aborteren tot vlak voor de bevalling.
Het probleem blijft dat de persoon in kwestie er geen zeggenschap over heeft (of kan hebben).

Euthenasie vind ik prima maar als de persoon er zelf niet over kan beslissen omdat hij of zij nog te klein is krijg ik er een naar gevoel bij.
Oud 14-02-2002, 16:28
mitoya
mitoya is offline
ik vind dat als het kind echt geen overlevingskansen heeft je dan als ouder wel euthanasie mag overwegen, anders krijg je zo'n kleineblondedoodverhaal dat de ouders helemaal kapot gaan.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 16:49
Verwijderd
Voor euthanasie in deze gevallen moet, IMHO, een (nog) strenger beleid worden gevoerd dan met 'gewone' euthanasie. Het moet echt 100% zeker zijn dat het kind nog maar kort te leven heeft in pijn.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2002, 07:48
maantje_2
maantje_2 is offline
Citaat:
Ianto schreef:
Dan zou je ook kunnen stellen dat je kunt aborteren tot vlak voor de bevalling.
Het probleem blijft dat de persoon in kwestie er geen zeggenschap over heeft (of kan hebben).

Euthenasie vind ik prima maar als de persoon er zelf niet over kan beslissen omdat hij of zij nog te klein is krijg ik er een naar gevoel bij.
ja, maar bij abortus weet je niet of het kind ook zo ondraaglijk lijdt
Oud 17-02-2002, 21:08
ZzZzJaNtAlZzZzkiE
ZzZzJaNtAlZzZzkiE is offline
ik vind dit meestal wel moeilijk, denk wel meerdere mensen. Vandaar dat het niet is toegestaan denk ik....nee ik vind het niet echt kunnen het kind is te klein om zelf een keuze te maken....maar waarschijnlijk ook te klein om te zeggen.....of te laten blijken dat het daadwerkelijk iets mankeerd....pijn kan ook van binnen zitten...maar nee niet doen!! Eerst maar eens onderzoeken..wat het kind mankeerd. Lijkt mij eerlijk gezegt verstandiger
Oud 21-02-2002, 12:05
twiety
twiety is offline
"Euthenasie bij kinderen, kan dat?"

Natuurlijk kan dat.

Of ik het ermee eens ben?
Ja, als 't kind en de ouders en een hiervoor in het leven geroepen toetsingsinstantie het in dat geval daarmee eens zou zijn.
Oud 22-02-2002, 10:27
Tangaslip Jongentje
Tangaslip Jongentje is offline
ik vind van niet, tis niet natuurlijk... Maar het kind mag wel zelfmoord plegen van mij...
Oud 25-02-2002, 17:07
Black Sugar
Black Sugar is offline
Citaat:
QuietNoise schreef:
Stel, een kind/baby is ziek, heeft geen vooruitzich om ooit nog beter te worden, heeft 24 per dag vrezelijke pijn.het kind is nog te klein om de keuze zelf te maken, mag je als ouder dan beslissen om een eind aan het leven van je kind te maken? volgens de wet mag het niet, maar wat vinden jullie ervan?

(zie b&w van 13-2)
Ik vind dat als een kind echt oveel lijd, dat het mag.
Waarom zou dat kind wel pijn mogen lijden onder enige toekomst en derglijke als een volwasenne dat niet hoefd.
Het lijkt me wel een heel erg moeilijke beslissing voor de ouders. Maar als blijkt dat het eigenlijk echt beter is voor het kind... Dan lijkt het me een goede oplossing, hoe moeilijk het ook al ijn.
Oud 25-02-2002, 21:10
waaromniet?
waaromniet? is offline
Natuurlijk kan het, of het wenselijk is is iets anders.

Ik denk dat dit niet wenselijk is. Euthanasie acht ik over het algemeen sowieso niet wenselijk, hulp bij zelfdoding wel. Bij euthanasie is het mijns inziens nooit exact te beoordelen, ik vind dat de persoon in kwestie ALTIJD ZELF moet oordelen. Op het moment kan iemand heel erg lijden, maar toch is de kans vrij groot dat voor die persoon de overlevingsdrang zwaarder weegt, en hij/zij dus niet dood wil. Ik vind niet dat we dat risico mogen nemen... Wanneer iemand het zelf aangeeft vind ik dat het ALTIJD wel moet kunnen...
Oud 25-02-2002, 21:35
Jozzy
Jozzy is offline
Ik ben alléén voor in het geval dat het kind 24/7 bijzonder hevige pijn heeft en zal hebben en dus geen goed levensvooruitzicht heeft.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 14:08
Isa
Isa is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Euthanasie acht ik over het algemeen sowieso niet wenselijk, hulp bij zelfdoding wel.
wat is het verschil? euthanasie is vrijwel altijd hulp bij zelfdoding.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 14:14
QuietNoise
QuietNoise is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
wat is het verschil? euthanasie is vrijwel altijd hulp bij zelfdoding.[/B]
dat dacht ik ook al...

[Dit bericht is aangepast door QuietNoise (26-02-2002).]
Oud 26-02-2002, 14:29
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
wat is het verschil? euthanasie is vrijwel altijd hulp bij zelfdoding.
Als ik het goed heb dan is officieel euthanasie het laten inslapen van iemand die zelf niets meer kan. Die bijvoorbeeld in coma ligt... Hulp bij zelfdoding is bijvoorbeeld het verstrekken van middeltjes die die de persoon in kwestie in staat stelt er zélf een eind aan te maken.
Oud 01-03-2002, 20:05
marla85
marla85 is offline
Citaat:
QuietNoise schreef:

(zie b&w van 13-2)

Ik vind dat de ouders daar wel over mogen beslissen, ik zou mijn kind echt niet willen laten lijden alleen omdat hij/zij daar nog niet over kan beslissen
Oud 02-03-2002, 20:58
QuietNoise
QuietNoise is offline
dat vind ik nou ook!!
nou den haag nog ff overtuigen...
Oud 02-03-2002, 21:03
Verwijderd
ja dat mag,het is voor mensne die in hun laatste levensperiode zitten en continu pijn hebben,dus ook voor kinderen.
Het moet aangevraagt worden en als de dokter het goedkeurt moet een andere onpartijdige dokter komen om het ook goed te keuren.

Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 22:46
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
QuietNoise schreef:
[B]maar stel dat dat kind nog niet kan praten en nog maar een paar maanden te leven heeft. en ontzettend pijn lijdt??
[B]
Wat mij betreft wel.
Zeker als het kind dus sowieso niet verder zal leven, nooit een eigen leven zal krijgen, altijd ziek, zwaar ongelukkig is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten