Oud 21-01-2003, 14:17
Shadow X
Shadow X is offline
Ik ga een brander kopen, maar heb verder erg weinig ervaring met de binnenkant van mijn computer.

Waar moet ik op letten als ik zelf dat ding er in wil bouwen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2003, 14:48
Chakotay
Chakotay is offline
In principe hoef je op niet zoveel dingen te letten.
Het belangrijkste bij de aanschaf zijn de specificaties van computer en brander (een oude computer kan niet alle branders snel genoeg van data voorzien en of je IDE of SCSI nodig hebt).
Waarschijnlijk heb je een IDE-brander nodig.
Het inbouwen zelf is heel simpel: Haal de spanning van het systeem en open de kast. Bepaal of de de brander als master of als slave wilt gebruiken (indien je 2 apparaten op een poort/kabel aansluit bijvoorbeeld met een harde schijf). Bijvoorkeur de cd-brander als master gebruiken (kun je instellen met jumpers op de drive, kapje moet op MA (verdere uitleg in handleiding). Dan moet je goed opletten dat je pin1 (de rode kabel) aan de goede kant zet, staat aangegeven op de drive.
Spanning kun je maar op een manier aansluiten en een eventuele audiokabel wijst zich ook vanzelf. Kabels netjes wegwerken, alles dichtbouwen, eventueel de brander aangeven in het bios. en het moet werken
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 17:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Aanvulling: rode rand van de IDE kabel moet aan de kant van de stroomkabel.

Verder is het best makkelijk, alleen moet je wel aandacht besteden aan de master/slave settings. Master is uiteinde van de IDE kabel, slave is midden van de kabel.

Succes
Oud 21-01-2003, 17:55
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Master is uiteinde van de IDE kabel, slave is midden van de kabel.

Succes
Dat maakt geen fluit uit, hoor
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 21:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Dat maakt geen fluit uit, hoor
Zeker wel. Het kan wel werken hoor, als je het andersom doet. Maar dit is niet volgens de standaard en je kunt er problemen mee krijgen. Zo ook met Cable Select, dat werkt ook niet altijd goed, helaas.

Gelukkig is er binnenkort Serial ATA waardoor deze problemen zijn opgelost, en er eigenlijk niks meer fout kan gaan.
Oud 22-01-2003, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Zeker wel. Het kan wel werken hoor, als je het andersom doet. Maar dit is niet volgens de standaard en je kunt er problemen mee krijgen. Zo ook met Cable Select, dat werkt ook niet altijd goed, helaas.

Gelukkig is er binnenkort Serial ATA waardoor deze problemen zijn opgelost, en er eigenlijk niks meer fout kan gaan.
Euh ik heb toch heel wat chipsets/moederborden de revue zien passeren hier, en ik heb nog *nooit* problemen gehad m.b.t. master op laatste positie.

Zal wel zo'n zelfde soort iets zijn als timingsproblemen met verschillende DIMM's. Op papier bestaat 't, maar in de praktijk komt 't zò sporadisch voor dat 't 't noemen niet waard is. Of het is zo'n probleem wat stamt uit de tijd dat het nog zo was dat het zo was dat je nooit een "traag" (lees: PIO) en een "snel" (lees: (U)DMA) device op èèn IDE-kabel mest gooien.

Either way, vergeet 't maar, want het zal nou geen issue meer zijn. Daar durf ik m'n hand wel voor in 't vuur te steken.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 21:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Euh ik heb toch heel wat chipsets/moederborden de revue zien passeren hier, en ik heb nog *nooit* problemen gehad m.b.t. master op laatste positie.
Met enkel een master device op het midden van de kabel heb ik idd ook geen problemen gehad, wel met 2 devices op een kabel. Master op middelste connector, Slave op bovenste connector. Dus precies opgedraaid zoals het 'hoort', dan heb ik zeker wel problemen gehad, op SiS745 IDE controller en een KT266A IDE controller.

Het hoeft niet altijd mis te gaan hoor, maar het volgens het boekje doen kan geen kwaad lijkt me.
Oud 23-01-2003, 14:30
Shadow X
Shadow X is offline
Nog ff twee vraagjes:

pin1 (de rode kabel)

Is dat de bijgeleverde kabel bestande uit drie draadjes waarvan 1 rood?

Mijn IDE kabel heeft volgens mij geen rode rand, alleen twee blauwe. IDE kabel is die brede band?
(ik weet er echt niks van)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
Either way, vergeet 't maar, want het zal nou geen issue meer zijn. Daar durf ik m'n hand wel voor in 't vuur te steken.
[edit]
"Although it will work in either position, it is recommended that the master drive is attached to the connector at the very end of the IDE ribbon cable."

Dobermann heeft gelijk. Het enige probleem dat er is / was, is dat een oudere CDROM bijv geen master kan zijn over een nieuwe HD etc.

Laatst gewijzigd op 23-01-2003 om 14:52.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Shadow X schreef:
Nog ff twee vraagjes:

pin1 (de rode kabel)

Is dat de bijgeleverde kabel bestande uit drie draadjes waarvan 1 rood?

Mijn IDE kabel heeft volgens mij geen rode rand, alleen twee blauwe. IDE kabel is die brede band?
(ik weet er echt niks van)
http://www.howstuffworks.com/ide3.htm

'Wire 1' is meestal rood. Veel nieuwere IDE-kabels passen maar op 1 manier.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 14:50
Shadow X
Shadow X is offline
Die van mij past maar op een manier ja.

En wat kan ik in de BIOS nog doen?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Shadow X schreef:

Waarom zou je hiervoor iets in de BIOS willen doen? I.i.g., ik heb vorig jaar een brander ingebouwd en hoefde daarvoor neits in de BIOS te doen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Shadow X schreef:
Gewoon op 'auto' zetten.

Eventueel kun je nog een audiokabeltje aansluiten op je geluidskaart btw (als je die hebt).
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 18:14
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Het hoeft niet altijd mis te gaan hoor, maar het volgens het boekje doen kan geen kwaad lijkt me.
Dat zonder meer, daar ben ik het helemaal mee eens, hoor

Het is trouwens wel fijn om alleen èèn HD op 'eerste' positie in de kabel te hangen als master; je kunt dan de rest van die IDE-kabel in je HD-bracket wegfrommelen; scheelt je minstens 20cm IDE-kabel in je kast -- wat weer ten goede komt aan de airflow :>
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 23:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Tja ik heb gelukkig rounded IDE kabels, scheelt al een stuk. Maar ik kijk toch wel uit naar Serial ATA harde schijven. In japan zijn ze al te koop, maar ik vind dat het allemaal erg lang duurt, Serial ATA is al jaren geleden gereleased en Serial ATA II (300MB/s) komt dit jaar al om de hoek kijken.
Oud 24-01-2003, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Tja ik heb gelukkig rounded IDE kabels, scheelt al een stuk. Maar ik kijk toch wel uit naar Serial ATA harde schijven. In japan zijn ze al te koop, maar ik vind dat het allemaal erg lang duurt, Serial ATA is al jaren geleden gereleased en Serial ATA II (300MB/s) komt dit jaar al om de hoek kijken.
Yuh, ik heb ook rounded cables. De ATA33-kabel heb ik zelf gerounded met spiralwrap en een flinterdun mesje, de ATA133 (66) kabel heb ik toch maar geround gekocht nadat ik 2 stuks gemold had :>

S-ATA is zeker een heel mooi iets waar ik ook naar uitkijk. Je kunt trouwens al wel verloopstukjes kopen voor je HD; dat je i.i.g. zo'n mooie dunne kabel hebt. Maar goed, dat is natuurlijk net niet je-van-het.

Oh, mijn excuses voor het offtopic geblaat, trouwens, maar de topicstarter is al goed geholpen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 16:41
Chakotay
Chakotay is offline
Citaat:
Shadow X schreef:

als je wilt kan je ipv auto 'm ook op cd-rom schakelen.
Heeft over het algemeen weinig nut, alleen je ziet het type bij opstarten en sommige dosprogramma's werken dan beter.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 20:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Yuh, ik heb ook rounded cables. De ATA33-kabel heb ik zelf gerounded met spiralwrap en een flinterdun mesje, de ATA133 (66) kabel heb ik toch maar geround gekocht nadat ik 2 stuks gemold had :>

S-ATA is zeker een heel mooi iets waar ik ook naar uitkijk. Je kunt trouwens al wel verloopstukjes kopen voor je HD; dat je i.i.g. zo'n mooie dunne kabel hebt. Maar goed, dat is natuurlijk net niet je-van-het.

Oh, mijn excuses voor het offtopic geblaat, trouwens, maar de topicstarter is al goed geholpen.
Ja die verloopjes zijn er al wel, maar dan emuleer je wel S-ATA, snelheid gaat nog steeds met 100MB/s of 133MB/s (de snelheid van de IDE-controller en de controller van je hardeschijf.)

Maar ik denk wel, wacht nog even met SATA, en ik ga meteen over op SATA-II, dubbele bandbreedte: 300MB/s en verplicht gebruik van tagged command queueing. Alleen zie ik het somber in, veel bedrijven zien het niet als noodzaak omdat airflow de gemiddelde consument niets zal schelen, die willen een mooie computer die snel is, en SATA/150 heeft qua bandbreedte maar 17MB/s meer te bieden. En DVD en CDRW drives zullen pas veel later overgaan op SATA dan hardeschijven..

Btw: ken jij de film Dobermann? Die vond ik best wel cool.
Oud 25-01-2003, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef:
Ja die verloopjes zijn er al wel, maar dan emuleer je wel S-ATA, snelheid gaat nog steeds met 100MB/s of 133MB/s (de snelheid van de IDE-controller en de controller van je hardeschijf.)

Maar ik denk wel, wacht nog even met SATA, en ik ga meteen over op SATA-II, dubbele bandbreedte: 300MB/s en verplicht gebruik van tagged command queueing. Alleen zie ik het somber in, veel bedrijven zien het niet als noodzaak omdat airflow de gemiddelde consument niets zal schelen, die willen een mooie computer die snel is, en SATA/150 heeft qua bandbreedte maar 17MB/s meer te bieden. En DVD en CDRW drives zullen pas veel later overgaan op SATA dan hardeschijven..

Btw: ken jij de film Dobermann? Die vond ik best wel cool.
Ja, dat je dan alleen de S-ATA kabel kunt gebruiken en verder geen voordelen hebt van S-ATA moge duidelijk zijn hè -- Je zult trouwens op geen enkele schijf 100MB/s halen. Niet met IDE iig. 't Verschil tussen ATA66 en ATA133 is al nihil :/

Of course ken ik de film Dobermann. Dat was de muze voor m'n nick :>
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 13:40
R(e=mc2)O
R(e=mc2)O is offline
Het is zo dat branders akelige apparaten zijn, vooral voor digibeten. Ik ben dan ook van mening dat men moet stoppen met branders kopen cq branders in je computer stoppen. Dan is het probleem van illegale cd'tjes afgelopen.
Oud 29-01-2003, 03:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
R(e=mc2)O schreef:
Het is zo dat branders akelige apparaten zijn, vooral voor digibeten. Ik ben dan ook van mening dat men moet stoppen met branders kopen cq branders in je computer stoppen. Dan is het probleem van illegale cd'tjes afgelopen.
Waarom gaan mensen niet arbeid verrichten uit idealistische motieven, in plaats van economische. Misschien is dat wel het probleem van deze tijd.

Ga solliciteren bij BREIN ofzo.
Oud 30-01-2003, 22:04
digitalbath
digitalbath is offline
uh.. ooit gehoort van google, daar kun je hele stap voor stap turials vinden om die zooi in te bouwen , en branders inbouwen, een kind kan de was doen, echt veel makelijker kan het niet, stoom en ide, of met een s-ata connector als je een convertor hebt... hebje wat mooiere kabels, of vraag anders gewoon aan iemand die er wel verstand van heeft of hij het kan doen, maar echt als je dat niet lukt , ben je niet goed bezig, al zou ik wel even kijken of er geen condensatoren zitten op je moederbord die de brander blokkeren, zo zijn namelijk ak vele moederbodrden kapot gegaan, suc6
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 22:51
Verwijderd
Citaat:
digitalbath schreef:
ben je niet goed bezig, al zou ik wel even kijken of er geen condensatoren zitten op je moederbord die de brander blokkeren, zo zijn namelijk ak vele moederbodrden kapot gegaan, suc6
Huh? Condensatoren die een brander in de weg zitten? Heb jij ooit wel eens een PC van binnen gezien überhaupt?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 15:23
digitalbath
digitalbath is offline
ja ik bouw ze , ken ze binneste buiten , weet ik veel hoe die dingen heten sorry ik bedoel die klein achtige batterij soort van dingen... op een abit kg7raid kan je b.v. in een midi tower alleen de bovenste 2 5,25inch vakken gebruiken, adners beuk je die dingen eraf

ps: of ik al eens een pc had gezien, kijk me sig, had je daar ook al wel aan kunnen zien
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 19:27
Verwijderd
Citaat:
digitalbath schreef:
ja ik bouw ze , ken ze binneste buiten , weet ik veel hoe die dingen heten sorry ik bedoel die klein achtige batterij soort van dingen... op een abit kg7raid kan je b.v. in een midi tower alleen de bovenste 2 5,25inch vakken gebruiken, adners beuk je die dingen eraf

ps: of ik al eens een pc had gezien, kijk me sig, had je daar ook al wel aan kunnen zien
www.irrelevant.nl/abitkg7raid.jpeg

www.irrelevant.nl/miditower.jpg

Ik heb precies zo'n kast (maar dan van Chieftec) en een MSI KT3 Ultra moederbord.

Welnu, de formaten van een Abit KG7-RAID zijn 305*245mm. Die van de MSI KT3 Ultra 304*235. De Abit is dus wel een centimeter breder; maar dat valt in de marge zoals de tekening doet blijken. Met andere woorden; een Abit KG7 RAID in een MIDI-tower zal een brander (doorgaans langer (of dieper, zo je wil) dan een CD-ROM speler) helemaal niets van het moederbord raken. Simpelweg omdat d'r in de "gevarenhoek" geen enkel iets zit wat meer dan een centimeter de lucht in komt -- ALS de brander 't moederbord al zou overlappen.

Je hebt dus gewoon 2 linkerhanden als je op die manier wat verkloot
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2003, 00:08
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
zelfs mij is het gelukt
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 10:43
digitalbath
digitalbath is offline
oww jonge,... en stel nouw dat ik een andere kast had:/ daar wel eesn aanged8 mischien...
bij paste het gewoon niet , klaar, hoef je geen voorbeelden te geven van andere kasten :\

[ik had een server kast.. zit allemaal wat dichet opelkaar zodat je kan stapelen
wel in de hoogte]
Oud 01-02-2003, 18:41
Verwijderd
Citaat:
digitalbath schreef:
oww jonge,... en stel nouw dat ik een andere kast had:/ daar wel eesn aanged8 mischien...
Ik ken geen kasten waarbij de 5,25" slots 'achter' het moederbord komen te zitten hoor. In ieder geval geen niet-desktopmodellen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 21:33
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Chakotay schreef:
Bijvoorkeur de cd-brander als master gebruiken (kun je instellen met jumpers op de drive, kapje moet op MA (verdere uitleg in handleiding).
Waarom????Bepaalde reden/voordelen??
Oud 08-02-2003, 13:39
Chakotay
Chakotay is offline
Als een apparaat ingesteld staat als master worden zijn taakverzoeken als eerste uitgevoerd (boven het slave-apparaat).
Voordelen: sneller (vooral op trage computer) en bepaalde, veel oudere branders, kunnen voor problemen zorgen als ze niet als master ingesteld staan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten