Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hoe je eruit ziet op de dag des oordeels, daar zijn de meningen over verdeeld. Sommigen zeggen zoals je was op het moment van overlijden, anderen zoals je was in je beste tijd, anderen zien geraamtes. Kijk maar naar de schilderijen van Jeroen Bosch, zelf een priester overigens. Alle misverstanden over hel en hemel schijnen te berusten op een vertaalfout van het grieks naar het latijn. Er is een website over, die wil ik wel even voor je opzoeken. Je schrijft dat je katholiek bent, hoe actief en hoe schriftuurlijk onderlegd ben je? Wat weet je van de wordingsgeschiedenis van het katholicisme? Ga er eens wat over lezen, wordt je nog trots op je eigen geloof. De invloed van het katholicisme op de wording van onze samenleving in het verleden is enorm groot geweest. Het is nog steeds het meest succesvolle en langst bestaande instituut/organisatie ter wereld. Toegegeven, ze hebben hun tegenstanders rucksichtlos over de kling gejaagd, maar de kerk was tot de opkomst van de moderne staat zoals wij die kennen, het machtigste bolwerk dat ooit heeft bestaan.
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Hemel, aarde, hel... als er echt iets is waar ik in zou geloven.. dan is het dit:
We leven in demensies, zo heb je lager ontwikkelde en steeds hogere. De laagste is het primitiefste, dat wordt dan vergeleken met de hel. De hemel is heelheid, je bent één met alles, voor zover je dat zelf wil. Je gaat steeds verder in deze demensies. De aarde is één van de demensies ertussen in. Als wij doodgaan, gaan we weer verder. Naja.. believe what you want to believe.. volgens mij is het leven hier maar een fractie van wat "echt" leven inhoudt. Anders is het wel heel zielig, het leven kan wel leuk zijn hier! Maar er moet gewoon meer zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maarehm, waarom zou er meer moéten zijn? We zijn geboren om ons voort te planten, verder niets. Als er geen bewijzen zijn voor andere oplossingen, gewoon de simpelste nemen. We zijn gewoon toevallig zo geëvolueert dat we zelfbesef en het vermogen tot onthouden hebben ontwikkeld tot een dusdanig niveau dat we (te)veel nadenken.
|||
Citaat:
Ten derde houd dit in dat alle Joden in de concentratiekampen, die onvrijwillig gecremeerd zijn, geen kans hebben om in de hemel te komen. hoe rechtvaardig. Citaat:
P.S. waarom staat je priveberichtfunctie uit? |
![]() |
||
Citaat:
In de Bijbel staat dat op de dag "des oordeels" iedereen terug zal keren, hoe dan ook, lichaam en ziel zullen bij elkaar zijn. Dus dat je je beter niet kunt laten cremeren is meer een gedachte dat je lichaam dan weg is. Verdronken, verdwenen, gecremeerde lichamen zullen op de dag "des oordeels" ook verenigd worden met hun ziel!
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Men is het er ook niet over eens hoe dat nou precies zit met die wederopstanding, maar de knekelhuis aanhangers hadden een sterk argument. Verder moet je wat ik schrijf niet opvatten als zijnde mijn overtuiging. Ik gebruik welk de IS-vorm, maar dat is meer voor het gemak. Ik beschrijf slechts wat de katholieke dogma voorstaat. Voor wat betreft de macht van de kerk: daar ben ik niet trots op ofzo. Ik constateer enkel een feit. De toenemende corrumpering die met die macht gepaard ging was een van de oorzaken van de reformatie. De katholieke kerk was schathemeltje rijk, er waren een tijd lang zelfs twee pausen, ook een in Avignon, en de dogmatische discussies waren zo heftig dat ze de kerk in tweeen scheurden. Neem bijvoorbeeld de Dominicanen, die vonden dat Jezus geen bezit had, en dat de kerk dat ook niet zou mogen. Vergeet niet dat een carriere in de kerk in die tijd voor slimme jongens uit de niet adellijke klasse de enige mogelijkheid was om wat te bereiken in de wereld. De adel was al rijk en machtig van geboorte. Ik denk dat veel kerkvorsten zelf niet al te veel ophadden met liefde, devotie en bescheidenheid. Het was een carriere, en wel degelijk een intellectuele uitdaging. In kloosters waren boeken, was kennis. Er was een hele theorievorming aan de gang, met juridische spitsvondigheden, en wetenschappelijke discours, en eens in de zoveel tijd een Concilie, waar heftig gediscussieerd werd en waar theologische vraagstukken en ruzies beslecht werden. Daar ben ik wel trots op, in de verder duistere middeleeuwen, ruim voor de opkomst van de natuurwetenschappen werd binnen de kerk druk gefilosofeerd en wetenschappelijk gediscussieerd. Oude werken en kennis uit de griekse en romeinse beschaving werd bnnen de muren van de kloosters bewaard voor het nageslacht. In die kloosters waren veel individuele eenvoudige monniken die zich juist intensief bezig hielden met het volgen van Christus' voorbeeld. Maar omdat die geen macht nastreefden, hoorde je daar weinig van. Over de joden: dat zou inderdaad onrechtvaardig zijn. Ook mensen die in een brand tot as waren vergaan zouden op die manier niet tot opstanding kunnen komen. Ik weet niet wat de dogmatiek daar voor achterdeurtje aan geeft. Zoals gezegd, ik geloof het zelf niet, maar ik vind het wel interessant. Mijn prive functie staat uit omdat ik een openbare discussie wel zo prettig vind. Niets van wat ik zeg kan het daglicht niet verdragen, iedereen mag op mij reageren. Graag zelfs.
Laatst gewijzigd op 08-03-2003 om 16:59. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
de bijbel is ook maar een paar milleniums terug geschreven door een roald dahl van die tijd.. lmfd |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is ook maar een theorie. Ik zeg niet dat ik deze ook onderschrijf. Wat betekent lmdf?
||
Citaat:
je hebt heel veel levens, misschien over de 100, tot je je uiteindelijke doel bereikt hebt. volledige zuiverheid. je steigt dus steeds in die lagen, wat jij zegt.
|
![]() |
ik geloof niet dat er iets als satan bestaat of iets als god
ik geloof wel in iets maar ik denk dat alles goed en slecht is, alle plaatsen alle dingen je moet alleen evenwicht hebben.. te veel of te weinig van iets is slecht alles in evenwicht.. denk ik e ![]()
|
Ik vind het wel jammer dat die tijd met zwaarden voorbij is.
Was ik maar met zwaard in de hand op een oorlog ergens rond de middeleeuwen of eerder gestorven leek me wel cool. Oud worden is niks aan !!!!!!! Ik heb er geen geloof achter dat je dna in de hemel ofzo komt maar het is wel een mooie einde. who lifes by the sword die's by the sword ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() ff ontopic; k geloof niet zo in satan, k denk toch dat dit iets is wat men maakt, ik weet niet zo goed hoe k het moet zeggen, als je er maar zelf hard genoeg in gelooft maak je je eigen waarheid
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En als het zo leuk is om door een zwaard te sterven - ik zou zeggen, werp je er in één. Deed Saul ook. Je moet hem vragen of het aan te bevelen is tho... |
![]() |
||
![]() |
Offtopic:
Citaat:
![]()
|
ik geloof zelf helemaal niet die shit wat de kerk allemaal verteld, ze liggen wel te zeiken dat iedereen gelijk is, maar hun kerken zijn wel helemaal bezaaid met goud terwijl ze daar een heleboel arme mensen mee kunnen redden maar daar denken ze niet aan. ik geloof zeker maar niet in de kerk. waarom zou god alleen maar in de kerk zijn? slaat nergens op vind ik. de kerk houd je gewoon een spiegel voor.
||
![]() |
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Jehova's getuigen indie-gurl | 348 | 10-04-2007 14:28 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een kritische blik op je eigen religieuze overtuigingen Gatara | 160 | 15-10-2006 21:54 | |
Muziek |
Het grote blasfemische en truie black metal topic telluriet | 114 | 06-03-2004 12:25 | |
De Kantine |
Welk nummer heb je op staan..?? <<~TüRKLaDy~>> | 351 | 01-12-2003 16:35 | |
De Kantine |
Wat betekent jouw nickname? Demeter | 68 | 07-09-2002 14:20 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Islam TefnachT | 285 | 16-06-2002 16:09 |