Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2003, 13:42
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Toevallig was ik net op een site over donorvoorlichting.
Ik zit zelf nog te twijfelen of ik donor zal worden of niet, hoe zit dat bij jullie?

Stel dat je donor wilt worden/bent, kies je dan dat ze alles mogen wegnemen of zijn er uitzonderingen?
Ik vind zelf huid en hart totaal geen prettig idee, de rest kan er nog mee door, want het lijkt me onwaarschijnlijk dat je als je dood bent dat je nog wat aan je longen zou hebben (waarschijnlijk heb je nergens meer wat aan, maar toch het idee dat ze stuk huid weghalen en dat iemand anders verder leeft op jouw hart is toch wel een erg vreemde gedachte) Maar aan de andere kant help je er natuurlijk mensen heel erg mee...

Zijn er hier mensen die al donor zijn? Of die het absoluut niet willen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2003, 13:44
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
nee dat ben ik nog niet
maar van mij mag het
Oud 20-01-2003, 13:47
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ik ben het niet, maar opzich heb ik er geen problemen mee, zolang ik er maar fatsoenelijk uitzie in mijn kist.
Oud 20-01-2003, 13:59
Unexplained
Unexplained is offline
Van mij mogen ze alles hebben, behalve m'n ogen en mijn huid.
Mijn huid omdat niemand mijn huid nodig heeft om te overleven, en mijn ogen vind ik gewoon geen prettig idee dat ze die eruit slopen.
Bovendien heb ik toch slechte ogen.
Oud 20-01-2003, 14:03
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Mijn huid omdat niemand mijn huid nodig heeft om te overleven, en mijn ogen vind ik gewoon geen prettig idee dat ze die eruit slopen.
Ik wist niet eens dat ze tegenwoordig ook aan ogen doen, what's next "the penis" ?
Oud 20-01-2003, 14:03
Mara
Mara is offline
Ik sta niet geregistreerd als donor, maar tot je 18e beslissen de ouders toch?
Maar m'n moeder weet toch wel dat mocht er iets gebeuren, dat ik dan wel donor zou willen zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
Kijk nou bijvoorbeeld naar de slachtoffers van Volendam. Voor hen is het toch geweldig als zij hun verbrande, rode, bubbelige huid kunnen laten weghalen en er een gaaf stukje vel overheen krijgen? Dat is inderdaad geen kwestie van leven of dood, maar toch ben ik dan blij dat er zoiets met mijn huid gebeurt. En wat dacht je van gevallen van kwaadaardige huidkanker?

Met de ogenkwestie heb ik ook nog een tijdje rondgelopen, maar eigenlijk vind ik het onzin. Als ik een erg slechtziend iemand kan helpen met mijn (hopelijk dan nog) goede ogen, ben ik daar blij om. Bovendien wil ik liever niet opgebaard worden als ik dood ben, dus dat probleem speelt geen rol.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef:
Ik wist niet eens dat ze tegenwoordig ook aan ogen doen, what's next "the penis" ?
Geen complete ogen, hoornvliezen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 14:45
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
zou het gewoon doen, geen problemen mee
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 14:51
Smartie
Smartie is offline
IK heb er zelf totaal geen problemen mee om als donor te dienen na mijn dood, maar ik ben nog net geen 18 en weet dus niet wat ik er dan over denk ..
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 15:11
Thomas
Thomas is offline
Van mij mogen ze alles hebben, ik besta dan immers niet meer.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 15:14
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Mja van mij mogen ze ook alles wegnemen..
Oud 20-01-2003, 15:15
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Ik twijfel ook. Heb die informatie al een poosje liggen maar heb er nog niks mee gedaan. Op je 18e krijg je pas een uitnodiging enzo, (k ben 16) maar je kunt wel gewoon uit jezelf al donor worden. Ik ga het binnenkort wel allemaal invullen enzo denk ik.
Oud 20-01-2003, 15:19
McMotion
McMotion is offline
al sturen ze m'n lijk naar de slagerij om er frikandellen van te maken... 't zal mij'n worst wezen.. 'k ben dan toch dood
Oud 20-01-2003, 15:22
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Citaat:
McMotion schreef:
al sturen ze m'n lijk naar de slagerij om er frikandellen van te maken... 't zal mij'n worst wezen.. 'k ben dan toch dood
Ja daar zou ik me ook zeker op verheugen, zodra ik dood ben wordt ik vermalen, samen met de overbekende ingredienten van een frikadel, om vervolgens lekker opgegeten te worden door wat eens mijn medemens was
Tja, het kan...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 15:24
Quiana
Quiana is offline
Weet het niet, lijkt me een rotidee
dat ik iets 'mis' zeg maar.
Mja, ben dan toch dood, en als het iemand kan helpen..
Heb geen idee. :\
Oud 20-01-2003, 15:33
Qimm
Qimm is offline
op zich ben ik enorm voorstander van orgaan donatie. het kan zoveel levens redden enzo. Maar dan krijg je weer leuke verhalen uit je omgeving te horen. het dochtertje van mijn vaders collega had een ongeluk gehad en lag 2 weken in coma. De artsen hadden er eigenlijk geen vertrouwen meer in en hadden dat ook aan de ouders gemeld en daarbij gevraagd of ze de organen van dat dochterje mochen gebruiken. De ouders wouden daar liever nog eerst over nadenken. 2 dagen later kwam het meisje weeer uit haar coma... kijk... dat lijkt me niet echt lekker.
Ik ben ook 'bang' dat je eerder doodverklaard wordt als je zo'n codicil op zak hebt omdat organen erg schaars zijn.

ik zit nog te twijfelen.
Oud 20-01-2003, 15:42
Breg
Breg is offline
Ik vind het niet echt een fijn idee dat ze me helemaal ´leeghalen`. Maar ik wordt als ik 18 ben wel donor, omdat ik het belangrijker vind dat mijn orgnanen iemand anders kunnen redden, dan dat ik het ´niet zo´n lekker idee vind`.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 15:48
qghp
qghp is offline
mij mogen ze compleet recyclen
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 18:39
the tourist
the tourist is offline
Ik wil best donor worden, als ik dood ben merk ik er waarschijnlijk toch niks van als ze me leeg halen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 18:42
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik geloof dat als ik nù dood ga, ik dan donor ben.... Omdat je ouders het dan beslissen, hè?

Maar eigenlijk weet ik nog zo net niet wat ik wil... Daar moet ik nog eens goed over nadenken!!
Oud 20-01-2003, 19:20
Miracle
Miracle is offline
ik wil gewoon normaal mooi in m'n kist kunnen liggen... duzz ach... niet bij voorbaat alles zeg maar... dus met beperkingen zeg maar....

moe is
Oud 20-01-2003, 19:56
Pla
Pla is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Ik ben het niet, maar opzich heb ik er geen problemen mee, zolang ik er maar fatsoenelijk uitzie in mijn kist.
mja inderdaad.. maar op de 1 of andere manier lijkt het me niet fijn als ze mijn hoornvliezen eruit zouden halen..
Oud 20-01-2003, 19:58
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik ben donor, ze mogen alles van me hebben. Heb er zo weinig aan als ik dood ben he.
Oud 20-01-2003, 21:16
BBEM
BBEM is offline
blijf van me lijf!
Oud 20-01-2003, 21:29
Severus
Severus is offline
Ik laat me absoluut niet leeghalen. Ik wil er ook nog fatsoenlijk uitzien als ik begraven word! Dus nee, ik word geen donor.

Ripper
Oud 20-01-2003, 21:33
battlestar
battlestar is offline
ik ben geen donor..
mijn nabestaanden mogen van mij beslissen wat er met me gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 21:36
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ik wacht tot ze het formulier toesturen. vanaf dat moment ben ik donor
Oud 20-01-2003, 21:41
heavinly
heavinly is offline
Ik ben nog geen donor, ik moet nog stééds het formulier insturen maar wil het wel zijn.. denk ik..
Ja ik heb altijd gezegd van wel, maar misschien niet al te goed over na gedacht, het was meer een soort vanzelfsprekendheid voor me. Dus.. komt nog wel
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 22:20
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Ripper schreef:
Ik laat me absoluut niet leeghalen. Ik wil er ook nog fatsoenlijk uitzien als ik begraven word! Dus nee, ik word geen donor.

Ripper
ze naaien je wel netjes weer dicht hoor zie je niks van
Oud 20-01-2003, 22:33
Destrøyer
Destrøyer is offline
alles eruit. Wat heb ik aan mijn lichaam als ik dood ben? Ook als ik leef ben ik bereid een nier oid af te staan als't nodig is.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 22:35
Destrøyer
Destrøyer is offline
Citaat:
Ripper schreef:

Ripper
Je staat versteld als je ziet wat die patholoog anatomen (lijkensnijers voor diegenen die het niet weten) kunnen; ik heb eens een setje foto's van een man gezien die een met een jachtgeweer (buckshot) in z'n gezicht was geschoten. Niets meer van over op een paar reepjes vlees na. Toch hebben die kerels het geflikt om hem nog eenigzins aantoonbaar te maken.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 12:00
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik laat niet in me snijden, dus ik ben geen donor.
Oud 21-01-2003, 12:22
Yolcu
Yolcu is offline
Mijn eerste reactie is ook: "ach ik ben dan toch dood."

Maar ik heb verhalen gehoord, bij het overlijden van m'n oom.. hij moest nog 24 uur levend gehouden worden, terwijl hij al hersendood was. Dat was erg akelig, het idee alleen al... Daarbij moest de familie toen (1997) dokken voor die extra 24 uur in het ziekenhuis, want dat wordt schijnbaar niet vergoed door de verzekering.

Als dat nu nog steeds zo is, dan vind ik niet dat m'n ouders/familie op moeten draaien voor de kosten.. dus dán word ik ook geen donor.
Oud 21-01-2003, 12:23
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
mmm... mijn ogen mogen ze wel hebben hoor...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 12:28
kastdeur
kastdeur is offline
Ik zit zelf nog te twijfelen of ik donor zal worden of niet, hoe zit dat bij jullie?

ik ben donor

Stel dat je donor wilt worden/bent, kies je dan dat ze alles mogen wegnemen of zijn er uitzonderingen?

van mij mogen ze alles gebruiken

Ik vind zelf huid en hart totaal geen prettig idee, de rest kan er nog mee door, want het lijkt me onwaarschijnlijk dat je als je dood bent dat je nog wat aan je longen zou hebben (waarschijnlijk heb je nergens meer wat aan, maar toch het idee dat ze stuk huid weghalen en dat iemand anders verder leeft op jouw hart is toch wel een erg vreemde gedachte) Maar aan de andere kant help je er natuurlijk mensen heel erg mee...

je moet kiezen wat goed voelt voor jou. als jij het geen prettig idee vindt, doe je het niet. sim-pel

Zijn er hier mensen die al donor zijn? Of die het absoluut niet willen?

ik wel dus.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 12:59
Qamra
Qamra is offline
Ze mogen me helemaal leeg scheppen, als ze maar me buitenkant heel laten (dus dat ze ook van me ooglenzen afblijven, ookal zien je nabestaanden dat niet..)

Maar ik heb al eens een formulier willen invullen en toen was het; alles of niets... Ja laat dan maar zitten, graag of niet hoor.. En nu heb ik geen zin om te bellen.. Ik krijg wel een formulier als ik 18 word, vul ik hem dan wel in (klinkt best ego he... )
Oud 21-01-2003, 13:01
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
BBEM schreef:
blijf van me lijf!
Ghehehehe!
Oud 21-01-2003, 13:41
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Citaat:
Evil-Cherry schreef:
Ik krijg wel een formulier als ik 18 word, vul ik hem dan wel in (klinkt best ego he... )
Ik heb meerdere mensen horen zeggen: 'Ik krijg wel een formulier als ik 18 ben'

Ik ben 1,5 maand terug 18 geworden en heb helemaal niets gehad
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 13:45
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Pingu schreef:
Ik heb meerdere mensen horen zeggen: 'Ik krijg wel een formulier als ik 18 ben'

Dat zegt de regering toch? Nou ja.. Dan krijg ik er geen.. Nogmaals; graag of niet
Oud 21-01-2003, 14:37
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Evil-Cherry schreef:
Dat zegt de regering toch? Nou ja.. Dan krijg ik er geen.. Nogmaals; graag of niet
ik denk dat de regering voor 1 persoon meer of minder ook z'n hand niet omdraait... maar al die mensen die het ECHT graag willen kunnen dat formulier niet naar je opsturen
Oud 21-01-2003, 14:59
scala
scala is offline
Citaat:
Pingu schreef:
over 2 maanden wordt ik 19 en ik heb nog steeds nix gehad?
dus je kan nog lang wachten denk dat je het gewoon zelf moet aanvragen ofzo? vaag hoor...

en over de donor kwestie zelf...ik ben er nog niet uit enerzijds vind ik het heel egoistisch van mezelf als ik andere mensen niet zou helpen met mijn dan toch al nutteloze organen...maar anderzijds vind ik het ook geen prettig idee, ook idd dat doktoren je evt eerder zouden opgeven (zoals dat verhaal hierboven..) dus
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 14:59
M@rco
M@rco is offline
Hmmm... vind het eigenlijk niet zo'n bijzonder prettig idee. Maar goed, ik zie wel
Oud 21-01-2003, 16:46
Verwijderd
ik wel denk ik
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 16:53
Atje85
Atje85 is offline
Nog nooit over nagedacht eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 19:56
Jules
Jules is offline
Citaat:
Pingu schreef:

Ja idd, ik ben net 18 en kzat er laatst over na te denken, heb ook nog niets gehad .. .. maar ik wil wel graag donor worden. En ze mogen gebruiken wat nodig is ..

Om er maar even een stelling tegenaan te gooien: ik vind dat iedereen die weigert organen te doneren na zijn/haar dood ook geen organen hoort te ontvangen (..behalve als die gene ziek is of iets dergelijks en het niet mogelijk is om orgaandonor te zijn).
Oud 21-01-2003, 20:04
Zoulou
Zoulou is offline
mogen ze alles van me hebben, maar goed, kheb slechte ogen, ik rook en drink veel... behalve de nieren misschien is er niet veel 100% gezond meer.
Maar geplastifiseed worden zoals in "Körperwelten", dat vind ik net een beetje té eng. Liever geef ik een orgaan om iemand het leven te redden.
Oud 22-01-2003, 14:00
snoopy
snoopy is offline
Ik ben al 3 jaar donor, en ze mogen alles weghalen.
Om even op je vraag terug te komen:
je krijgt een formulier en je kunt 4 keuzes aankruisen:
1) ik wil donor worden
2) ik wil GEEN donor worden
3) ik laat de beslissing over aan m'n nabestaanden
4) ik laat de beslissing over aan een specifiek persoon (en dan kun je dus ook invullen wie dat persoon dan is)

En als je donor wordt, kun je ook nog kiezen welke organen je wilt uitsluiten van donatie! (dus wat evil-cherry zegt is niet waar!)

En als je je hoornvlies doneert, moeten ze wel je hele oog eruit halen. Je ziet er niets van. Ze doen er een soort knikker in. Meestal ziet het er zelfs natuurlijker uit dan als je wel nog je echte ogen hebt, omdat dan je oogleden een beetje kunnen gaan "wegzakken". Wel is het een beetje een gek idee.
Toen m'n vader was overleden, en we stonden afscheid te nemen stond ik daar echt met de gedachte: "hmmm... jij hebt dus geen ogen meer" beetje vreemd. Oh ja, van de rest van de organen ofzow zie je ook niets. De familie kan fatsoenlijk afscheid nemen. Als je huid doneert, halen ze dat van je bil of bovenbeen.
En als je organen doneert zorgen ze ook dat niemand daar iets van ziet.
Oud 22-01-2003, 14:13
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
snoopy/mamo schreef:

1) ik wil donor worden
2) ik wil GEEN donor worden
3) ik laat de beslissing over aan m'n nabestaanden
4) ik laat de beslissing over aan een specifiek persoon (en dan kun je dus ook invullen wie dat persoon dan is)

En als je donor wordt, kun je ook nog kiezen welke organen je wilt uitsluiten van donatie! (dus wat evil-cherry zegt is niet waar!)
Nou dat heb ik toevallig niet gezien, anders had ik allang donor geweest...
Oud 23-01-2003, 13:29
Monica
Monica is offline
ze mogen niet alles hebben, maar ik word wel donor Over een tijdje (zeg een maand of twee) zal ik het formulier wel ontvangen, dan vul ik het in
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten