Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
1. Zou jij donor willen zijn?
Ik ben al donor. Omdat mijn lichaam na de dood sowieso 'vergaat', zou ik toch graag iemands leven willen beteren of redden. 2. Moet donor zijn verplicht worden? Ja, maar je moet de mensen wel voldoende voorlichten opdat zij hun keuze nog kunnen veranderen. 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? Nee, want iedereen heeft beschikking over het eigen lichaam. 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? Ja, maar het hangt natuurlijk wel af van de noodzaak van een transplantatie. |
![]() |
|
- ja - nee - ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja - nee - geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee maar ik vind wel dat als je zelf donor bent, je meer prioriteit moet krijgen dan iemand die geen donor is - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee - geen mening. ligt aan de omstandigheden, als een kind daarbij grote kans heeft op volledige genezing dan wel, maar als je het alleen maar een jaartje rekt, en iemand van 25 heeft meer kans op volledige genezing dan niet. |
![]() |
|
- ja - nee - ik ben al donor Ik sta overigens niet geregistreerd als donor, maar heb aangegeven dat mijn nabestaanden er over mogen beslissen. Dus het ligt er aan hoe ik jouw vraag op moet vatten: - Wil ik dat ik in de papieren te boek sta als donor? Nee, ik wil dat er staat dat mijn nabestaanden mogen beslissen. - Hoop ik dat mijn nabestaanden uiteindelijk beslissen dat ik donor word: ja. Ik heb de vraag nu als de tweede mogelijkheid opgevat. 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja - nee - geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee - geen mening
|
![]() |
Zou jij donor willen zijn?
- ja - nee- ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja - nee- geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee - geen mening |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
- ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja, maar je moet wel kunnen aangeven dat je het bijvoorbeeld niet wil. 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - geen mening, praktisch denk ik niet zo haalbaar. Mensen die orgaan krijgen zijn soms ook gewoon zo ziek dat de organen niet meer geschikt zijn. En zoals HaWaHaai hierboven al opmerkt, zouden deze mensen nooit meer mogen wisselen van keuze dan? 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - nee |
![]() |
|
- ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - nee Maar vind dat ze het systeem wel zo moeten veranderen dat je automatisch donor bent, tenzij je aangeeft dit niet te willen zijn. Ook vind ik dat ze de optie om familie te laten beslissen weg moeten halen. 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - nee Maar vind dat geregistreerde donors (ongeacht of hun organen daadwerkelijk gebruikt kunnen worden ivm ziektes enzo) wel voorrang zouden moeten krijgen 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - nee Lijkt mij ook dat dit niet altijd mogelijk is? Bv. een 2-jarige peuter zal misschien niets aan organen van een volwassen man hebben?
||
Citaat:
|
![]() |
- nee 2. Moet donor zijn verplicht worden? - nee. Vind het geen probleem als iedereen automatisch geregistreerd zou worden als donor en dat je als je het er niet mee eens bent moeite moet doen om een formulier in te vullen. 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - nee 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? -geen mening Aan de ene kant denk ik: ja, want de jeugd is de toekomst. Aan de andere kant, als een volwassene betere kansen heeft met een donororgaan lijkt het mij eerlijker dat die het krijgt. Ik heb vrij jong besloten dat ik geen donor wil zijn, en hier word ik zooo vaak op aangevallen. Dan vraagt iemand of ik donor ben en dan zeg ik van niet. Dan moet diegene altijd duidelijk maken dat hij/zij wel donor is en dat het niet normaal is dat ik MIJN organen niet ter beschikking wil stellen. (Natuurlijk doet niet iedereen die donor is dit). Ik vind dit zo jammer! Mijn zus is bijvoorbeeld wel donor, en ik vind het echt een naar idee dat ze misschien opengesneden zal worden. Maar het is wel haar lichaam, en zij wil het graag dus respecteer ik dat. Jammer dat er veel mensen zijn die mijn beslissing niet respecteren.
|
- ja - nee - ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja, of mensen moeten schriftelijk aan geven dit niet te willen zijn - nee - geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee, t moet op noodzaak en via wachtlijst - geen mening
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
(Ow: obiously: heb in de quote m'n antwoorden geplaatst) Laatst gewijzigd op 26-05-2010 om 12:45. Reden: Onduidelijk |
Advertentie |
|
![]() |
|
- ja - nee - ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja (maar wel met mogelijkheid tot afmelden! maar dat je dus standaard donor bent, maar je je wel kunt afmelden) - nee - geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee (ben wel ervoor dat mensen die zelf ook donor zijn voorrang krijgen - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee - geen mening Laatst gewijzigd op 27-05-2010 om 18:47. Reden: spelfout |
![]() |
|
- ja - nee - ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja - nee - geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee - geen mening Laatst gewijzigd op 27-05-2010 om 19:00. Reden: Het stond niet goed |
![]() |
|
Ik weet het nog niet zeker maar ik denk het niet. 2. Moet donor zijn verplicht worden? Nee, ik zie meer in automatisch donor zijn tenzij je bezwaar maakt. 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? Nee. Ik zie ook niks in een systeem waarbij donoren voorrang krijgen. Ik zou me dan snel laten registreren als donor zodat ik ook voorrang zou krijgen, en daarna me weer afmelden als donor. 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? Nee |
![]() |
|
- ja - nee - ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja (tenzij je aangeeft het absoluut niet te willen zijn, natuurlijk. Dat het nog niet verlpicht is vind ik absurd.) - nee - geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee. Wellicht moet iemand die het wél is voorrang krijgen over iemand die het níet is als de situaties verder identiek zijn, maar anders zie ik niet in waarom je geen orgaan zou mogen krijgen als je zelf geen donor bent. - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee. - geen mening |
![]() |
|
Verwijderd
|
- ja - nee - ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja - nee - geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee - geen mening |
![]() |
|
- ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - nee (Ik vind wel dat ze dat systeem moeten invoeren waar je automatisch donor bent, tenzij je anders aangeeft. Veel mensen zijn nu gewoon te lui om donor te worden. Donor zijn verplicht maken vind ik een heel slecht idee.) 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - nee 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
- ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? anders: je bent automatisch donor, tenzij je bezwaar hebt daartegen. 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - nee 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja |
![]() |
|
Verwijderd
|
- ja - nee - ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja - nee - geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee - geen mening |
![]() |
|
![]() |
- ja - nee - ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja - nee, maar ik vind wel dat je automatisch donor moet worden behalve als je laat registeren dat je dat niet wilt - geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee - geen mening |
![]() |
|
- ja - nee - ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja - nee - geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee - geen mening Ik denk dat vraag 4 niet helemaal aan de orde is. Omdat de donor en de patiënt met elkaar gelinkt worden op basis van hun genetisch profiel. Daarbij kijken ze vooral naar HLA. Hoe beter HLA matcht hoe kleiner de kans dat het nieuwe orgaan word afgestoten. De aantal mogelijkheden dat je HLA kan hebben is groter dan het aantal mensen wat je op de hele wereld heb rondlopen. Daarom zal je nooit een 100% match krijgen tussen donor en patiënt. Je probeert wel een zo goed mogelijke match te vinden. Vandaar dat daarom soms de beste patiënt die matcht in België woont en niet in Nederland. Mensen zijn vaak boos dat de nier van een overleden Nederlander naar Belgie gaat terwijl er ook genoeg Nederlandse patiënten zijn. Maar dit is dus de reden. Hoe slechter de match, hoe groter de kans op afstoting.
|
- ja - nee - ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja - nee - geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee - geen mening
|
- ja - nee - ik ben al donor 2. Moet donor zijn verplicht worden? - ja - nee - geen mening 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - ja - nee - geen mening 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja - nee - geen mening
|
|
Verwijderd
|
zou ik eerlijk gezegd echt niet weten 2. Moet donor zijn verplicht worden? - nee 3. Als je een donororgaan moet krijgen, moet je dan zelf donor zijn? - nee, absoluut niet, als je een donororgaan nodig hebt wil dat vaak zeggen dat je een bepaalde ziekte ofzo hebt, als een ander dan jou orgaan krijgt en daar zit nog bloed in ofzo dan wil dat dus zeggen dat je een ander je ziekte overhandigd. 4. Moeten kinderen voorrang krijgen bij transplantaties? - ja, ontzettend hard gezegd mss maar die hebben nog een heel leven voor de boeg, mensen van 65+hebben al een mooi leven gehad, en lopen ook veel meer risico bij zulke zware operaties |
![]() |
|
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Enquête: Donor zijn Goudviss | 58 | 12-06-2012 11:24 | |
Lichaam & Gezondheid |
Enquête Toekomst, Diabetes Type I. Ieke | 1 | 22-12-2002 15:25 |