Zou iemand de volgende opdracht voor mij op kunnen lossen, ik snap er namelijk helemaal niks van.....
Een supermarkt verkoopt de wasmiddelen A, B en C. Over een periode van een maand blijven de meste klanten hun wasmiddeld trouw, maar sommigen gaan over naar een ander wasmiddel. Zie onderstaande overgansmatrix W.
Code:
van:
A B C
A 0,9 0,05 0,07
W = naar: B 0,04 0,85 0
C 0,06 0,10 0,93
a) Hoeveel procent van de klanten die deze maand wasmiddel A heeft gekocht, doet dat over twee maanden ook weer?
Op dit moment koopt 30% van de klaten wasmiddel A, 40% koopt wasmiddel B en 30% koopt C.
b) Bereken de procentuele verdeling van de klanten over de merken A, B en C over twee maanden, drie maanden en vier maanden?
c) Bereken hoeveel procent van de kalnten over twee maanden hetzelfde wasmiddel koopt als op dit moment?
d) De fabrikant van wasmiddel C begint een reclamecampagne. Neem aan dat deze campagne succes heeft.
Welke elementen van de matrix W worden daardoor groter? Bedenk zelf nieuwe elementen van W zo, dat uitgaande van een verdeling 30% A, 40% B en 30% C, na een maand het marktaandeel van C toegenomen is tot 40%?
Alvast heel erg bedankt.... ik snap er niks van!