Advertentie | |
|
![]() |
|
Ongelijkheid in getal en persoon tussen onderwerp en persoonsvorm.
http://taalunieversum.org/taal/advies/term/22/
||
Citaat:
![]() Incongruentie: "Zowel Franse als Nederlandse jongeren worden op school het nationale volkslied aangeleerd." Nationale volkslied is onderwerp (enkelvoud); maar er staat worden (meervoud). Congruentie: (1) Zij zijn groot en ik ben klein, en dat is niet eerlijk. (2) Voordat wij met vakantie naar Italië gaan, ga ik naar een congres in Kopenhagen. http://taalunieversum.org/taal/advies/term/22/
Laatst gewijzigd op 26-01-2004 om 15:10. |
![]() |
||
Citaat:
![]() erm alleen mijn voorbeelden betrof congruentie niet incongruentie ![]() SOrry ![]() [edit: zo verbeterd in voorgaande post ![]()
Laatst gewijzigd op 26-01-2004 om 15:11. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Schrijfwijzer erbij gehaald en deze zegt het volgende: 2a) Gisteren kwam een aantal mensen op bezoek. 2b) Gisteren kwamen een aantal mensen op bezoek. Wanneer in 2 een groep wordt bedoeld, is het enkelvoud. Wanneer het accent ligt op de mensen, is het meervoud. Ik zie niet echt het verschil ![]() Hoewel ik vermoed dat in de zin die eerder werd aangegeven, het duidelijk om een groep gaat: 'een groot aantal kinderen kijken naar het jeugdjournaal'. Citaat:
![]() Mijn oude grootmoeder = een pleonasme ![]()
||
![]() |
Citaat:
mijn oud grootmoeder: adjectief is niet verbogen --> niet aangepast aan het substantief --> incongruentie |
![]() |
||
Citaat:
Gisteren kwam een aantal (=getal) mensen op bezoek. Gisteren kwamen een aantaal mensen/dieren/engelen/stenen (=wat?) op bezoek. Denk ik.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vermoed dat het eigenlijk overeenkomen in geslacht, getal en naamval betekent, in ieder geval in deze context. |
![]() |
|
![]() |
Incongruentie bij het KNMI...
Het weer: Vooral in de kustprovincies een enkele winterse buien en plaatselijk glad. Morgen half tot zwaar bewolkt en meer buien met toenemende kans op sneeuw en mogelijk onweer. Middagtemperatuur rond 2 graden, vannacht op veel plaatsen lichte vorst. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Incongruentie, Nl Boeitjouwwat | 3 | 16-12-2012 21:03 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[Ned] Spelling & stijl 2 brands | 9 | 19-10-2008 13:34 | |
Verhalen & Gedichten |
Links, stijltypen, enz. kortom: alles over gedichten deel III Verwijderd | 21 | 23-11-2007 22:21 | |
Algemene schoolzaken |
onder niveau les krijgen Sangria | 27 | 30-09-2003 22:35 |