Oud 07-03-2004, 18:58
Eevie
Eevie is offline
Ik doe nu Vwo en zit op het profiel Cultuur & Maatschappij. Ik wist eigenlijk nooit wat ik later zou willen doen, maar nu heb ik een opleiding gevonden die mij echt aanstaat, Farmacie dus. Maarja, nu heb ik dus niet het juiste profiel. Je zou dan wel een toelatingsexame kunnen doen, dat stond op de website, maar daar moet je 21 voor zijn en ik ben 19 als ik afstudeer.
Ik wil graag uni doen, omdat ik het anders zonde vind van mijn VWO-diploma. Ik zou ook eerst HBO farmakunde kunnen doen en dan daarna naar WO, maar dan zit ik al tegen de 30 als ik eindelijk klaar ben met studeren.. maar als het niet anders zou kunnen, heb ik het er wel voor over..
Nou mijn vraag. Weten jullie wat ik nou moet/kan doen? Ik wil deze opleiding echt heel graag gaan volgen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2004, 20:56
MieX
MieX is offline
Je kunt denk ik het beste wachten tot je 21 bent en dan toelatingsexamen doen, dat kost je de minste jaren. Ik zou die jaren wel besteden om een hoop biologie, scheikunde en wiskunde in te halen (natuurkunde heb je niet zo hard nodig), vooral biologie en scheikunde.

Verder is wel de vraag of je N&G wel aan had gekund als je het gedaan had, anders is farmacie echt te lastig voor je (het is een combinatie van scheikunde en biologie, vandaar)
Het is wel een leuke studie trouwens
Oud 07-03-2004, 21:02
Roos
Roos is offline
Kun je niet dit doen:
Eerst C&M afronden
Dan het jaar daarna biologie en scheikunde (en andere verplichte vakken) halen dmv staatsexamen (lukt je makkelijk in een jaar)
En daarna kun je farmacie doen.

Kost je wel een jaar extra, maar goed
Oud 07-03-2004, 21:08
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Roos schreef op 07-03-2004 @ 22:02:
Kun je niet dit doen:
Eerst C&M afronden
Dan het jaar daarna biologie en scheikunde (en andere verplichte vakken) halen dmv staatsexamen (lukt je makkelijk in een jaar)
En daarna kun je farmacie doen.

Kost je wel een jaar extra, maar goed
Ik vermoed toch dat je ook natuurkunde en wiskunde moet hebben.

Voor geneeskunde is het zo dat het toelatingsexamen 21+ (colloquim doctum) bestaat uit scheikunde1, natuurkunde1, wiskunde B1, en het menskundig deel van biologie12. De stof die je ervoor moet kennen is gelijk aan de stof voor het staatsexamen.

Dan nog, het is inderdaad aan te raden om het jaar nadat je C&M hebt afgerond twee vakken te doen, en daarna de twee andere vakken als toelatingstoets.

Ik zou je dan aanraden in natuurkunde en wiskunde in het jaar nadat je je VWO gehaald hebt examen te doen, want natuurkunde en wiskunde heb je niet echt nodig bij farmacie, zoals MieX zegt. Maar scheikunde en biologie wel, dus dan lijkt het me handiger om scheikunde en biologie te leren in het jaar voordat je farmacie gaat studeren. Dan zit de kennis van biologie en scheikunde nog vers in je geheugen; anders is het alweer een jaar weggezakt. En een jaar scheelt wel, zeker als je je in dat tussenliggende jaar weer met andere vakken (na+wi) bezig gaat houden.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 21:09
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Oh, ja.

Je kan natuurlijk in 1 jaar die 4 vakken doen bij een ROC, volwassenenonderwijs. Voor 4 vakken moet dat te doen zijn in 1 jaar. ROC's hebben vaak speciale programma's voor mensen met een verkeerd profiel, zoals jij, om in één jaar de profielvakken te halen. Dus informeer eens bij het ROC, de sector volwasseneneducatie in je woonplaats (of waar er een ROC is).
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 21:10
MieX
MieX is offline
Citaat:
Toelating
De profielen Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek geven direct toegang tot de bacheloropleiding farmacie; de profielen Cultuur & Maatschappij en Economie & Maatschappij geven toegang met wiskunde B1, natuurkunde 1 en scheikunde 1.
Zo staat het op de site van de universiteit utrecht.
Ik zou zelf ook biologie erbij doen, heb je echt hard nodig (ik zie zelf dat mensen die N&T zonder bio gedaan hebben meer moeite hebben met biologische onderwerpen, en die maken toch een groot deel uit van de studie)
Oud 07-03-2004, 21:13
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
MieX schreef op 07-03-2004 @ 22:10:
Zo staat het op de site van de universiteit utrecht.
Ik zou zelf ook biologie erbij doen, heb je echt hard nodig (ik zie zelf dat mensen die N&T zonder bio gedaan hebben meer moeite hebben met biologische onderwerpen, en die maken toch een groot deel uit van de studie)
Inderdaad vaag dat biologie niet verplicht is.

Biologie was vroeger (onder de oude stijl) ook niet verplicht voor geneeskunde; alleen natuur- en scheikunde waren verplicht, biologie werd wel aangeraden.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 07:09
Eevie
Eevie is offline
Biologie is geen probleem. Heb Biologie12.
Maar ik denk dat ik dan maar eerst gewoon C&M afstudeer en daarna nog scheikunde, natuurkunde en wiskunde b1..
Ik heb wel wiskunde a12 is dat niet goed genoeg?
Wiskunde b1 kan je bij ons op school niet eens kiezen op een E&M of C&M- profiel.
Dank allemaal voor jullie reacties!

Laatst gewijzigd op 08-03-2004 om 07:12.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 07:10
Eevie
Eevie is offline
Ik zal trouwens een informeren bij zo'n ROC ja, is een goed idee.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 08:47
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 07-03-2004 @ 22:13:
Inderdaad vaag dat biologie niet verplicht is.

Biologie was vroeger (onder de oude stijl) ook niet verplicht voor geneeskunde; alleen natuur- en scheikunde waren verplicht, biologie werd wel aangeraden.
Ze mochten maar 2 vakken verplicht stellen. Als je dan 3 vakken heel belangrijk vind in de vooropleiding is het wel logisch om het vak dat de meeste mensen die geinteresseerd zijn in die richting toch wel kiezen niet verplicht te stellen.
Oud 08-03-2004, 12:02
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 08-03-2004 @ 09:47:
Ze mochten maar 2 vakken verplicht stellen. Als je dan 3 vakken heel belangrijk vind in de vooropleiding is het wel logisch om het vak dat de meeste mensen die geinteresseerd zijn in die richting toch wel kiezen niet verplicht te stellen.
Ohh, zit dat zo. Nooit geweten.
Ik vermoed inderdaad dat weinig mensen zonder biologie geneeskunde zijn gaan studeren onder de oude stijl.

Al is kennis van VWO-biologie echt niet vereist om geneeskunde te kunnen doen (qua kennisniveau). Waarom is heel simpel: zoveel leer je niet op het VWO. Als je er nou bijvoorbeeld meer over anatomie en de Latijnse namen van organen zou leren, en bijvoorbeeld het mechanisme van ziekte, zou je er al véél meer aan hebben. Zoals VWO-biologie nu is is het eigenlijk niet diepgaand genoeg en heb je er niets aan.
Ik vind dat VWO-biologie moet worden opgesplitst in een mens/dierkundig en een plant/milieukundig deel.
Dan zou je (in het mens/dierkundig deel) dieper op de stof in kunnen gaan, en dan zou VWO-biologie een echte voorbereiding op een serieuze studie zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 14:32
Verwijderd
is het niets om je properdeus op hbo farmakunde te halen of dat versneld te doen. ik denk dat je dan meer kans hebt dan bij een toelatingstest, want dan is nog niets zeker.
of je moet een hele andere studie gaan doen.
of het staatexamen doen... dat zou ik doen.

btw ik ben bij een opendag geweest van farmacie en ken iemand die het studeerde. het is een zware studie waar je veel scheikunde voor nodig hebt. mss is het beter om een keer meetelopen om zeker te weten dat het lukt.

suc6 iig
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 14:50
Eevie
Eevie is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 08-03-2004 @ 15:32:
is het niets om je properdeus op hbo farmakunde te halen of dat versneld te doen. ik denk dat je dan meer kans hebt dan bij een toelatingstest, want dan is nog niets zeker.
of je moet een hele andere studie gaan doen.
of het staatexamen doen... dat zou ik doen.
suc6 iig
Áls ik die toelatingstest zou gaan doen, moet ik nog meer dan 2 jaar wachten. Dus dan ga ik sowieso iets anders doen. Al die tijd niks doen lijkt me nou ook niet alles. Dan zou ik denk ik gewoon aan hbo beginnen.
Maar ik moet even kijken of er hier ergens een ROC oid in de buurt is. Dat neemt de minste tijd in beslag.

Dankje.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten