Je kunt, denk ik, ook absoluut geen kritiek geven op iemands gevoel zelf, alhoewel sommige gevoelens bij mij wel op de lachspieren werken, maar zeer zeker wel op de manier zoals die gevoelens tot expressie worden gebracht, wat soms zelfs nog grappiger kan zijn.
Bij het spelen van een muziek instrument bijvoorbeeld: je kunt de noten wel perfect spelen, het gevoel overbrengen, maar het kan altijd beter. Zo is het met gedichten in zekere zin ook wel. Het is al een hele kunst om het juiste gevoel over te dragen op je lezer. Als ik tegen je spreek, binnensmonds en in vreemde dialecten, dan kan ik het nog zo mooi zeggen, maar dan versta je me alsnog niet. Daarom is het zo belangrijk om 'opbouwende' kritiek te geven hoe iemand het beste zijn gevoel tot expressie kan brengen. Maar zelfs als je dat hebt bewerkstelligd, kan het altijd nog beter, een nog strakker metrum, nog mooiere klanken, nog beter het accent leggen op wat je bedoelt. Het duurt heel lang voordat een gedicht 'af' is.
Laatst gewijzigd op 08-05-2004 om 07:18.
|