Oud 01-05-2004, 16:17
.boris
.boris is offline
is op...

en nu wil ik nieuwe

wat doen jullie om aan inspiratie te komen?
bijvoorbeeld als je bijna examens hebt, maar liever je tijd verdoet met schrijven...
of in andere situaties.

nou?
Oud 01-05-2004, 16:31
Charlottetje
Charlottetje is offline
zal ik je eens iets vertellen?

ik heb precies datzelfde probleem!

nou had ik laatst wel een soort van inspiratie, maar dan zou het verhaal een beetje standaard onderwerp krijgen (pubers, liefde) en bij een ander idee vond ik weer dat het te ehh, persoonlijk was ofzo, alsof ik situaties die ik zelf mee had gemaakt slechts zou herschrijven en het dan voor zou doen als een verzonnen verhaal.
Ik weet niet zo goed of dat wal kan, verhalen die half 'autobiografisch' zijn...

boeken lezen helpt over het algemeen wel bij het inspiratie opdoen. Ik lees wel eens ergens 1 zin (of hoor die) en bouw daar dan een schrijfsel omheen!

Charlotte
Oud 01-05-2004, 16:45
.boris
.boris is offline
nja ik ben niet echt een boekenlezer eigenlijk...
tv of muziek geeft me wel vaak inspiratie, maar ik kom de laatste dagen niet meer verder dan een paar zinnen.
Oud 01-05-2004, 16:54
Charlottetje
Charlottetje is offline
kijk films, luister muziek!
ach ja, ik heb hetzelfde.
heb je wel al een stijl? het helpt mij soms als ik mijn stijl voor dat verhaal al in mijn hoofd heb (al heb ik daar nu ook geen idee van).
ga leuke gesprekken hebben met vrienden, misschien helpt dat?

Charlotte
Oud 01-05-2004, 17:02
.boris
.boris is offline
resultaat van een inspiratieloze zaterdagmiddag:

Golvend in bed, als na een lange dag in het zwembad. Maar dan je mond, golvend, van een lange nacht zoenen. Het golven van je tong, tinteling op je lippen, dromend over haar. Samen in een weiland, altijd hand in hand. Denken over liefde, houden van en het verband. Poëtische proza uit liefde gemaakt.

Zij en hij, tv kijken.Van mtv naar yorin, bbc en veronica, rtl5:
sex…
zij zich schamen, hij lachen. zij lachen, hij serieus. zij serieus, hij zich schamen.

maar ik wil eigenlijk ergens anders over schrijven ik weet alleen nog niet wat denk ik. iig niet over liefde, sex, dood, ruzie enzo...
Oud 01-05-2004, 17:13
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
startrak schreef op 01-05-2004 @ 18:02 :

maar ik wil eigenlijk ergens anders over schrijven ik weet alleen nog niet wat denk ik. iig niet over liefde, sex, dood, ruzie enzo...
dat bedoel ik!
Oud 05-05-2004, 08:53
Verwijderd
Ik weet niet, ik heb vrijwel nooit tekort aan inspiratie. En dan gaat het bijna mij nog niet eens altijd over de 'standaard' onderwerpen, aar ook over andere dingen, waar je nooit iets over hoort/leest. Sowieso, ik denk niet dat de standaard onderwerpen niet boeiend zullen zijn of zo, het is meer welke draai je er zelf aan geeft. 'Tis maar net waar je zin in hebt.

Mijn inspiratie haal ik meestal uit een voorwerp waar i veel vertrouwen in heb, en wat ook een grote 'kracht' heeft zeg maar. Ik kan het niet goed uitleggen, is ook meer voor Mystiek enzo, maar toch. Ga eens naar buiten, naar een plaats waar het echt rustig is. Daar kan je ook veel uit halen en is ook idee als je jezelf weer moet 'opladen' na een al dan niet succesvol en aanslaand verhaal.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 09:19
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Grim schreef op 05-05-2004 @ 09:53 :
Ik weet niet, ik heb vrijwel nooit tekort aan inspiratie. En dan gaat het bijna mij nog niet eens altijd over de 'standaard' onderwerpen, aar ook over andere dingen, waar je nooit iets over hoort/leest. Sowieso, ik denk niet dat de standaard onderwerpen niet boeiend zullen zijn of zo, het is meer welke draai je er zelf aan geeft. 'Tis maar net waar je zin in hebt.

Mijn inspiratie haal ik meestal uit een voorwerp waar i veel vertrouwen in heb, en wat ook een grote 'kracht' heeft zeg maar. Ik kan het niet goed uitleggen, is ook meer voor Mystiek enzo, maar toch. Ga eens naar buiten, naar een plaats waar het echt rustig is. Daar kan je ook veel uit halen en is ook idee als je jezelf weer moet 'opladen' na een al dan niet succesvol en aanslaand verhaal.
Ik heb ook altijd wel inspiratie, als je veel over zaken nadenkt komen er vanzelf woorden bijkruipen, denk ik.
Oud 05-05-2004, 12:23
.boris
.boris is offline
Citaat:
EggeD schreef op 05-05-2004 @ 10:19 :
Ik heb ook altijd wel inspiratie, als je veel over zaken nadenkt komen er vanzelf woorden bijkruipen, denk ik.
ja maar ik schrijf altijd met de gedachte dat ik geen slechte zinnen/woorden wil schrijven waardoor ik heel veel van de dingen die ik schrijf meteen, of een dag later, schrap. En met gebrek aan inspiratie bedoel ik vooral dat ik opzich wel veel onderwerpen voor verhalen heb, maar dat ik niet verder kom dan een paar zinnen. En normaal haal ik inspiratie uit tv, film, muziek of gewoon uit gesprekken of dingen die ik meemaak op school, werk of met uitgaan. maar de laatste tijd dus niet en dat is kut
Oud 05-05-2004, 12:24
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
startrak schreef op 05-05-2004 @ 13:23 :
ja maar ik schrijf altijd met de gedachte dat ik geen slechte zinnen/woorden wil schrijven waardoor ik heel veel van de dingen die ik schrijf meteen, of een dag later, schrap. En met gebrek aan inspiratie bedoel ik vooral dat ik opzich wel veel onderwerpen voor verhalen heb, maar dat ik niet verder kom dan een paar zinnen. En normaal haal ik inspiratie uit tv, film, muziek of gewoon uit gesprekken of dingen die ik meemaak op school, werk of met uitgaan. maar de laatste tijd dus niet en dat is kut
dat heb ik dus ook. Verschrikkelijk irritant kan ik dat vinden.
Oud 05-05-2004, 12:49
Verwijderd
Citaat:
startrak schreef op 05-05-2004 @ 13:23 :
Waarom maak je van die vele verhalen niet één groot verhaal dan?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 14:38
.boris
.boris is offline
Citaat:
Grim schreef op 05-05-2004 @ 13:49 :
Waarom maak je van die vele verhalen niet één groot verhaal dan?
Ik probeer ook wel stukjes in elkaar te schrijven, vaak ben ik dan alleen niet meer tevreden over wat ik heb geschreven. ik weet niet of je de korte verhaaltjes hebt gelezen die ik vorige week ofzo heb gepost, die zijn iig kort en dat komt omdat ik gewoon niet meer verder kom met schrijven. Misschien ligt het niet eens aan een tekort aan inspiratie, maar krijg ik de dingen die ik wil schrijven gewoon niet verwoord. Ik hoop dat ik daar na mijn examens weer overheen ben, want dit schiet niet op.
Oud 05-05-2004, 15:34
EggeD
EggeD is offline
Je hebt geen scenario, plot of groter beeld in je hoofd ? Dat is wel cool namelijk. Haha. Aan mij heb je wat.
Oud 05-05-2004, 16:16
Verwijderd
Muziek luisteren, foto's bekijken van onbekende mensen (bijvoorbeeld op www.zefa.nl).

Vooral nadenken over de dingen waar ik op dat moment mee bezig ben: welk nummer zing ik al dagen, welk boek *moet* ik per se hebben/lezen, welke kleur wil ik mijn kamer schilderen, dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 16:22
Verwijderd
Zoals ik al in een ander topic zei; probeer je verhaal als een film voor te stellen, en schrijf/typ n.a.v. die film alles op. Use your imagifantasie
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 17:37
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Grim schreef op 05-05-2004 @ 17:22 :
imagifantasie
geweldig woord!
Oud 05-05-2004, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 05-05-2004 @ 18:37 :
geweldig woord!
dank je, ik gebruik dat liever dan ''fantasie om iets te verbeelden'' want dat klinkt sowieso dubbelop
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten