Oud 24-06-2004, 14:01
pietervdb
pietervdb is offline
Kan iemand me goed wat informatie geven over katalysatoren, niet te ingewikkeld maar gewoon wat basis informatie.
Ik weet wel dat ze een reactie versnellen en er zelf niet aan deelnemen. Maar hoe werken ze dan? gaan ze een comlex aan tijdens de versnelling en dan vallen ze weer uit een in de normale toestand als voor de reactie?

Kan iemand me ook vertellen hoe het zit met katalyse in de auto industrie en wat het voordeel daar van is?

Ik heb het nodig voor een presentatie, ik heb nog geen vakantie. Zou iemand me dus hier bij kunnen helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2004, 17:04
Verwijderd
Een katalysator reageert in het reactiemechanisme, maar in een andere stap keert het terug in de oorspronkelijke staat, zodat het lijkt alsof er niets mee gebeurd is.

Zoiets was het volgens mij. Maar kun je niet beter wat googlen?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 17:23
pietervdb
pietervdb is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-06-2004 @ 18:04 :
Een katalysator reageert in het reactiemechanisme, maar in een andere stap keert het terug in de oorspronkelijke staat, zodat het lijkt alsof er niets mee gebeurd is.

Zoiets was het volgens mij. Maar kun je niet beter wat googlen?
ok ik heb al wat gevonden maar bedankt vooor de moeite
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 17:46
sdekivit
sdekivit is offline
een katalysator is een stof die een bepaald proces versnelt, zonder daarbij zelf te worden verbruikt. Hij kan dus wel aan de reactie deelnemen, maar zal uiteindelijk weer terug worden gevormd. Als er evenveel wordt gevormd als dat er is verbruikt is er netto dus een verschil van 0 --> geen verbruik, maar wel het proces versnelt.

dan is er nog een verschil tussen chemische katalysatoren en biokatalysatoren/ enzymen. Chemische katalysatoren gaanm beter werken naarmate de temperatuur hoger wordt. Enzymen vertonen een optimumkromme. In plaats van dat de werking blijft stijgen, naarmate de temperatuur hoger wordt, zal er bij een enzym een bepaalde temperatuur zijn waarin het enzym zijn functie het best kan uitvoeren, de optimumtemperatuur. Bij andere temperaturen zal de werking minder goed zijn. Dit geldt ook bij pH-waarden.

Als de temperatuur te hoog wordt gaat het enzym kapot, het denatureert. Bij een chemische katalysator is dit niet het geval.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 20:51
pietervdb
pietervdb is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 24-06-2004 @ 18:46 :
een katalysator is een stof die een bepaald proces versnelt, zonder daarbij zelf te worden verbruikt. Hij kan dus wel aan de reactie deelnemen, maar zal uiteindelijk weer terug worden gevormd. Als er evenveel wordt gevormd als dat er is verbruikt is er netto dus een verschil van 0 --> geen verbruik, maar wel het proces versnelt.

dan is er nog een verschil tussen chemische katalysatoren en biokatalysatoren/ enzymen. Chemische katalysatoren gaanm beter werken naarmate de temperatuur hoger wordt. Enzymen vertonen een optimumkromme. In plaats van dat de werking blijft stijgen, naarmate de temperatuur hoger wordt, zal er bij een enzym een bepaalde temperatuur zijn waarin het enzym zijn functie het best kan uitvoeren, de optimumtemperatuur. Bij andere temperaturen zal de werking minder goed zijn. Dit geldt ook bij pH-waarden.

Als de temperatuur te hoog wordt gaat het enzym kapot, het denatureert. Bij een chemische katalysator is dit niet het geval.
Bedankt!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten