Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Helaas werkt het zo niet ![]() Ik ben met je eens dat Hestia (helaas) in weinig mythen voorkomt. Voor ons is het dan meteen een saaie god. Maar voor de Grieken was het een hele belangrijke! Hestia was (zoals je waarschijnlijk wel weet) de godin van de huiselijke haard. En het middelpunt van het Griekse leven was de huiselijke haard. En de rede dat Hestia niet veel in de mythologie voorkomt is volgens mij gewoon te verklaren met haar karakter: ze was de zachtmoedigste, meest oprechte en meest menslievendste van alle Olympiërs. Daar kwam ook nog eens bij dat ze, netzoals Artemis en Pallas Athene, maagd was en dat wilde blijven ook. Verder was ze allergisch voor ruzies en oorlogen en zodoende was er dus vrij weinig over haar in de mythologie te melden... En wat die tempels betreft: buiten al die haardvuren waar ze vereerd werd, had ze weldegelijk tempels. Ga maar een naar het Forum Romanum in Rome. Daar zul o.a. de overblijfselen zien van wat vroeger een prachtige ronde tempel van Vesta (Romeinse equivalent van Hestia) was: ![]() Hades kan nooit tot het Olympische twaalftal behoord hebben, omdat hij gewoonweg niet welkom was op de Olympos ![]() ![]() Dionysos is een ander verhaal. Hij heeft eerst heel lang over de aarde rondgezworven voor hij uiteindelijk naar de Olympos ging en toegelaten werd tot het twaalftal. Hestia deed ten gunste van hem afstand van haar plaats op de Olympos. Heel erg vond ze het niet, want nu was ze eindelijk verlost van het jaloerse geruzie van haar familie. Dus: Hestia was een Olympiër en Dionysos is nu een Olympiër ![]() En om nu een perfect lijstje te krijgen van de "officiele Olympiërs" hoef je alleen maar 'Hestia/Dionysos' aan je lijstje toe te voegen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Toch vind ik Hades "geschikter", hij was dan wel niet welkom op Olympus maar dat was niet zijn fout. Hij mocht regeren over de onderwereld gewoonweg omdat hij de slechtste tekening had getekend, dat maakt hem niet minderwaardig. Tenslotte Dood is een belangrijke deel van het leven. quote: Dus je behoord als god bij de Olympiërs als je in veel mythen voorkomt en als er veel tempels voor je gebouwd zijn? Helaas werkt het zo niet Dat weet ik wel, maar als Olympische god zou je toch wel wat meer erkenning moeten gekregen hebben buiten gewoon aan de haard. Hetzelfde geld voor Hermes, komt vaak voor in mythen maar heeft geen tempel in griekenland, dit vind ik bijzonder raar omdat hij was niet alleen de god van de boodschap maar ook van de handel. Een mens zou verwachten dat je dan een tempel van hem zou vinden in steden zoals Athene/Corinthe of in Kreta, het zou me dus niets verbazen moesten ze daar eens tempel restanten vinden. wat Hestia ook zo anders maakt dan de andere Olympische goden (incl Dionysus) is dat ze ook geen belangrijk beeldhouwwerk van haar hebben (of nog niet gevonden). Als ze idd zo belangrijk was voor de grieken mochten ze toch wel eens een beeldje voor haar oprichten vind ik :$. Ik denk dat de Romeinen haar belangrijker vonden dan de grieken. NOTE: deze bevindingen zijn puur persoonlijke meningen ![]()
|||
Citaat:
Ik snap alleen jouw reactie niet helemaal op mijn antwoord. Jij stelt een vraag (goede en leuke vraag trouwens ![]() Citaat:
![]() Verder weet ik niet of er tempels van Hermes zijn, maar ik weet wel dat er weldegelijk vaasschilderingen en beelden van Hestia zijn. Maar begrijp me niet verkeerd: ik wil het best over geschikte en ongeschikte goden voor het Olympische twaalftal hebben. Maar dan zou ik je vraag aanpassen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() NOTE: ze zijn allemaal geschikt maar welke zijn nu iets geschikter dan de andere :$ ![]()
||
Citaat:
iemand meer informatie over dit vak 'greek gods?'
||
Citaat:
Maar wat jij wil gaan doen in Athene klinkt ook erg leuk en interessant ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() (ik ga wel dit jaar avond school modern grieks volgen) zit ff op de website van www.rug.nl (groningen?) daar kan je studie Griekse en Latijnse Taal en Cultuur volgen, maar ik neem aan dat je hiervoor latijn en oud grieks moet kunnen schrijven/Spreken? ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 07-08-2004 om 14:43. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
(University of Athens staat al vast voor een 80%, ofwel na mijn bachelor ofwel met Erasmus in mijn laatste jaar voor 6 maanden).
||
Citaat:
![]() Maar ik krijg bij jou een beetje de indruk dat je de verhalen en de cultuur vooral erg leuk vindt (en geef je eens ongelijk!)... Dus ik vraag me af of het dan wel zo verstandig is om een studie als GLTC te gaan doen, waar de nadruk toch vooral op het vertalen ligt. Plus dat je blijkbaar nooit Grieks en Latijn gehad hebt... Je zou een andere studie kunnen overwegen: wat dacht je van Oudheidkunde of Kunstgeschiedenis? Twee hele leuke (culturele ) studies als je het mij vraagt. Als je meer wilt weten roep je maar ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Net zoals jij ga ik na de zomer beginnen met grieks alleen ik ga modern grieks volgen, na deze 3 jaar avondschool kan ik nog steeds oud grieks gaan volgen. Mijn studiekeuze is al vast, en heb me al ingeschreven namelijk: Regentaat Handel-burotica met geschiedenis, dit houd in dat in les zal geven in het middelbaar in economie, informatica, boekhouden, rechten, dacylo, handel en natuurlijk geschiedenis. Ik heb nooit overwogen om me volledig toe te spitsen op de griekse oudheid door vb archeologie of oudheidkunde te gaan studeren, simpel weg omdat ik dolgraag mijn liefde voor geschiedenis wil doorgeven aan mijn studenten later. Wat ik wel wil gaan doen is deeltijds te gaan studeren of avondschool na mijn studies in vb oudheidkunde. Dit zal niet nodig zijn als ik naar de universiteit van Athene kan gaan om daar ofwel "greek history" ofwel "ARCHAEOLOGY & HISTORY OF ART" te volgen. Indien dit niet kan (wss wel maar je weet maar nooit met de EU van tegenwoordig ![]() Maarja, eerst hopen dat ik deze 3 jaar goed doorgeraak ![]()
||
Citaat:
![]() Leuke plannen allemaal trouwens! ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik doe zelf 1e graads docenten opleding beeldend e kunst en vormgeving, en kan kan dus ook kunstgeschiedenis gaan geven , maar zelf ben ik wel nog van plan om hierna iets van een avondschool te doen om extra door te gaan op de kunstgeschiedenis. ik denk dat hades er min of meer toch wel bijhoort....zijn onderwereld komt toch ook redelijk vaan voor in de mythes |
![]() |
||
Citaat:
![]() Verder kun je dus wel zeggen dat je Hades wel geschikt vind om bij de Olympiers te horen. Alleen dan zou dat om een onrealistische lijst gaan. Als je dat bedoelde heb ik niets gezegd. Maar als je denkt dat Hades bij de "officiele" lijst hoort, dan zit je dus fout... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Ik zal er over op houden ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Als je een discussie onderwerp weet, ga je gang ik praat graag mee!
||
Citaat:
![]() ![]() En als ik een leuk (discussie)onderwerp weet laat ik het uiteraard weten ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hades vocht geloof ik wel mee in de Titanenstrijd maar wilde alleen niet mee op de Olympos gaan wonen. Dan kan je eigenlijk niet beweren dat hij er absoluut niet bij zou horen... |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Verder is het misschien interessant om eerst eens te bespreken wat jullie onder een Olympiër verstaan ![]() Volgens mij is het namelijk zo dat je als Olympiër weldegelijk op de Olympos woont. Toen Hestia namelijk haar plaats aan de godentafel afstond aan Dionysos, woonde zij niet meer op de Olympos en was zij dus geen Olympiër meer... En werd Dionysos (die dus eerst geen Olympiër was) Olympiër ![]() Dus dat is dus een van de redenen dat ik wel kan beweren dat Hades niet bij de Olympiërs kan horen, omdat hij simpelweg in de onderwereld woonde. |
![]() |
||
Citaat:
- Hermes van Praxiteles - Gekarfd op het Parhtenon - Genoeg andere beelden van hem - Word meermaals vermeld als Olympische God in mythes. - Homeros vermeld hem als een Olympische god ![]() Wat is een Olympier: indien Homerus de god heeft vermeld als Olympische God, is hij een Olympier, simpel niet? Tenslotte het is Homerus die de Goden voor het eerst dee functies heeft toegekend (op papier). Ik ben nog steeds niet begonnen aan de werken van Homerus dus kan ik niet vertellen wie hij toerekend bij de Olympiers, daarom dat ik het vroeg ![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |