Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2004, 18:57
Verwijderd
Weet iemand, of je met een Japanse studie, ook excursies maakt naar japan enzo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2004, 19:34
Verwijderd
Zoek het eens op op de sites van universiteiten.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 20:47
Verwijderd
PM Andijvie even, die studeert Japans.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 22:48
Briseïs
Briseïs is offline
Andijvie doet HBO, ik weet niet waar je naar opzoek bent.

Maar excursies zullen ze wel niet echt doen, lijkt me.
Oud 16-10-2004, 10:20
Verwijderd
Hm, dat lijkt me sterk, maar je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met de opleidingen, hoewel ik maar bij één universiteit een studie Japans heb aangetroffen (namelijk die van Leiden, www.japans.leidenuniv.nl). Maar dat kan ook komen doordat sommige sites zo gruwelijk onoverzichtelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 17:14
Omi0
Omi0 is offline
klopt, japanse talen en culturen is alleen in Leiden te doen..en ik geloof dat je ook iets van Oriëntaalse talen ( ) op het HBO hebt..

Verder als je Japans wilt combineren met bedrijfskunde (wat ik misschien ga doen ) kijk dan hier
met deze HBO studie zit je een jaar in Azië
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 12:52
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-10-2004 @ 11:20 :
Hm, dat lijkt me sterk, maar je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met de opleidingen, hoewel ik maar bij één universiteit een studie Japans heb aangetroffen (namelijk die van Leiden, www.japans.leidenuniv.nl). Maar dat kan ook komen doordat sommige sites zo gruwelijk onoverzichtelijk zijn.
Nee klopt, Leiden is de enige uni die Japans doet (en nog meer Aziatische talen). Verder nog de Hogeschool van Maastricht. En ik neem aan dat je inderdaad naar Japan gaat, Andijvie gaat wel op uitwisseling naar Japan geloof ik (correct me if i'm wrong )
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 16:30
Verwijderd
Wat zou nu eigenlijk je niveau zijn als je vier jaar Japans hebt gestudeerd in Leiden? Zou je het dan ook echt goed kunnen spreken of zou het beperkt blijven tot het vragen van de weg en het bestellen van een broodje?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 16:56
jet
jet is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-10-2004 @ 17:30 :
Wat zou nu eigenlijk je niveau zijn als je vier jaar Japans hebt gestudeerd in Leiden? Zou je het dan ook echt goed kunnen spreken of zou het beperkt blijven tot het vragen van de weg en het bestellen van een broodje?
waarschijnlijk leer je in 1 jaar daar wonen meer.
Oud 17-10-2004, 16:58
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 17-10-2004 @ 17:56 :
waarschijnlijk leer je in 1 jaar daar wonen meer.
Toch moet je ook de studie volgen. Als jij zomaar een jaar naar Japan gaat dan krijg je het heel fragmentarisch, niet systematisch zoals wanneer je het studeert.

Bovendien is de studie niet alleen de taal Japans. Hij heet ook Talen en Culturen van Japan. Om dingen goed te kunnen begrijpen, interpreteren en vertalen moet je ook veel weten van het land zelf.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 19:07
jet
jet is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-10-2004 @ 17:58 :
Toch moet je ook de studie volgen. Als jij zomaar een jaar naar Japan gaat dan krijg je het heel fragmentarisch, niet systematisch zoals wanneer je het studeert.

Bovendien is de studie niet alleen de taal Japans. Hij heet ook Talen en Culturen van Japan. Om dingen goed te kunnen begrijpen, interpreteren en vertalen moet je ook veel weten van het land zelf.
ja maar dat vroeg je niet
Oud 20-10-2004, 17:32
CzechStudent
CzechStudent is offline
Een Nederlandse Turkse soennitische moslim die Japans gaat studeren? Da's pas multicultureel.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 19:52
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Vraag het Andijvie!
Die doet HBO Japans
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 08:27
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
CzechStudent schreef op 20-10-2004 @ 18:32 :
Een Nederlandse Turkse soennitische moslim die Japans gaat studeren? Da's pas multicultureel.
Fleet?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 15:01
Breg
Breg is offline
heb er vanmorgen naar zitten kijken in een boekje van de universiteit Leiden. Volgens mij stond er dat er wel de mogelijkheid is om naar Japan te gaan, maar is het niet zo dat je 3x per jaar op excursie naar Japan gaat.
Oud 22-10-2004, 15:34
Verwijderd
Citaat:
CzechStudent schreef op 20-10-2004 @ 18:32 :
uhuh
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 20-10-2004 @ 20:52 :
Vraag het Andijvie!
Die doet HBO Japans
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=985521
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 15:53
Verwijderd
Ik up even, omdat ik nog wat dingen wil zeggen

Citaat:
nare man schreef op 17-10-2004 @ 17:30 :
Je kan het fatsoenlijk spreken, maar de studie is niet heel praktijk gericht, dus het zal toch ook vanuit je zelf moeten komen. Ik heb nu 1 jaar Japans achter de rug, op HBO niveau dus, en kan een beetje babbelen met Japaners, het voordeel van mijn opleiding vind ik vooral die praktijk gerichtheid, ik denk dat je dat met een taal als Japans wel nodig hebt. Elk jaar komen er 4 Japanse studenten een jaar naar Maastricht, om ons les te geven en zodat wij met native-speakers kunnen praten. Van het doen leer je veel. Ook is het min of meer verplicht (tenzij je echt niet kan) 3 maanden naar Japan te gaan om daar een cursus te volgen, voor mij zal dat volgend jaar (in het derde jaar dus) gebeuren en ga ik zeer waarschijnlijk naar Kyoto, een universiteit daar. In die drie maanden krijg je veel les, vooral in schrijven (karakters) maar omdat je er woont, word je vanzelf gedwongen de taal te spreken. In Leiden kan je afstuderen als japanoloog en nooit in Japan geweest zijn, dat is natuurlijk een beetje gek.

Maar goed, fatsoenlijk Japans spreken, verstaan en schrijven hoor je wel te kunnen als japanoloog en ik ook over 3 jaar.

(De Hogeschool in Maastricht, waar ik dus die opleiding doe, is de enige in Nederland met een contract met drie universiteiten in Japan en dus de enige instelling waarmee je ook echt een cursus in Japan kan gaan volgen. Als je dat zelf zou willen doen, ben je vreselijk veel geld kwijt. )

Overigens is het wel grappig; in Kyoto zijn er ook Japaners die Nederlands studeren

Laatst gewijzigd op 05-11-2004 om 15:56.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 15:55
Verwijderd
Okee, dat is dus wel stoer. Ik denk er zelf ook over om in elk geval een beetje Japans te leren, gewoon voor de grap. Ik heb natuurlijk geen tijd om een fulltime HBO- of universitaire opleiding ernaast te volgen, maar misschien kan ik wat LOI-studieboeken van iemand overnemen
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 15:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 05-11-2004 @ 16:55 :
Okee, dat is dus wel stoer. Ik denk er zelf ook over om in elk geval een beetje Japans te leren, gewoon voor de grap. Ik heb natuurlijk geen tijd om een fulltime HBO- of universitaire opleiding ernaast te volgen, maar misschien kan ik wat LOI-studieboeken van iemand overnemen
Je kan ook eens kijken of je misschien een soort boek als Teach Yourself kan vinden, daar zitten vaak cd's bij, en ze zijn betaalbaar. De taal die ze daarin behandelen, is vaak ook de taal die ze spreken in het land zelf (vaak is het zo dat zelfstudie-methodes je een taal aanleren die veel te formeel of houterig is, bij Teach Yourself is dat dus niet zo). Het richt zich wel heel erg op de gesproken taal, dus lezen leer je nauwelijks.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 05-11-2004 @ 16:58 :
Je kan ook eens kijken of je misschien een soort boek als Teach Yourself kan vinden, daar zitten vaak cd's bij, en ze zijn betaalbaar. De taal die ze daarin behandelen, is vaak ook de taal die ze spreken in het land zelf (vaak is het zo dat zelfstudie-methodes je een taal aanleren die veel te formeel of houterig is, bij Teach Yourself is dat dus niet zo). Het richt zich wel heel erg op de gesproken taal, dus lezen leer je nauwelijks.
Het gaat mij er ook vooral om dat ik Anime-series kan verstaan.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 17:33
Verwijderd
Bij universitaire studies ligt de nadruk natuurlijk niet op taalverwerving.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 05-11-2004 @ 18:33 :
Bij universitaire studies ligt de nadruk natuurlijk niet op taalverwerving.
Gek dat dat dan meestal wél zo is. Studeer Zweeds, Noors, Fins, Frans, Duits, Spaans en nog meer talen, en je zal heel veel talenpractica hebben, zeker in de eerste twee jaren. (In zo'n talenpractica gaat het er dus om dat je fatsoenlijk leert communiceren in de taal die je studeert, dat lijkt me dus duidelijk een vorm van taalverwerving.)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 05-11-2004 @ 19:37 :
Gek dat dat dan meestal wél zo is. Studeer Zweeds, Noors, Fins, Frans, Duits, Spaans en nog meer talen, en je zal heel veel talenpractica hebben, zeker in de eerste twee jaren. (In zo'n talenpractica gaat het er dus om dat je fatsoenlijk leert communiceren in de taal die je studeert, dat lijkt me dus duidelijk een vorm van taalverwerving.)
Ja, in de eerste jaren is dat wel nodig. Maar het doel is natuurlijk het verrichten van onderzoek. De student moet dus ook literatuur kunnen lezen, en de taal op een behoorlijk hoog niveau beheersen, maar dat is niet het doel an sich. De gebrekkige taalbeheersing zou anders gewoon een belemmering vormen.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 05-11-2004 @ 20:23 :
Ja, in de eerste jaren is dat wel nodig. Maar het doel is natuurlijk het verrichten van onderzoek. De student moet dus ook literatuur kunnen lezen, en de taal op een behoorlijk hoog niveau beheersen, maar dat is niet het doel an sich. De gebrekkige taalbeheersing zou anders gewoon een belemmering vormen.
Het doel is onderzoek, de taalverwerving is dan gewoon noodzakelijk om dat doel te bereiken, dus word er zéker nadruk gelegd op taalverwerving, anders kan je dat hele onderzoek doen wel vergeten. Daarnaast leiden veel universiteiten niet eens meer op tot het onderzoek doen, maar meer richting het bedrijfsleven. Weet je hoeveel mensen uiteindelijk werkelijk onderzoek gaan doen bij een universiteit? Niet veel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2004, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 05-11-2004 @ 20:26 :
Daarnaast leiden veel universiteiten niet eens meer op tot het onderzoek doen, maar meer richting het bedrijfsleven. Weet je hoeveel mensen uiteindelijk werkelijk onderzoek gaan doen bij een universiteit? Niet veel.
Dat is inderdaad best droevig.
(Ik geloof dat trouwens we het wel eens zijn, maar het anders formuleren.)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 13:27
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 21-10-2004 @ 09:27 :
Fleet?
Nee, drown.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 14:04
Shinosu
Shinosu is offline
Misschien was deze topic een beetje dood, maar om nou een nieuwe te maken...

Ik ben bijna 100% van plan om in België Japanologie te gaan studeren, in Leuven. Nog iemand die dat daar doet en me erover kan vertellen?
Oud 21-11-2004, 15:59
Angel
Angel is offline
De broer van mn beste vriendin studeert japans (3e jaars nu) in leiden. vorig jaar heeft hij een jaar in japan gezeten, daar een jaar van zijn studie gedaan zeg maar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten