Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2004, 18:01
Big M
Big M is offline
Ik heb dit ook al op lichaam & gezondheid gepost en de zoekfunctie bij dit topic leverde ook wel wat nuttige informatie op, maar graag wil ik jullie dit nog even voorleggen:

Ik heb sinds een maandje of 3 vrij plotseling last gekregen van een soort plankenkoorts, ik weet niet hoe ik het het beste kan omschrijven maar het komt erop neer dat ik als ik in het openbaar iets moet zeggen, bijvoorbeeld in de klas, dat ik dichtklap en dat mn hoofd begin te trillen. Ik weet dat het vaker voorkomt, maar als je het opeens vanuit het niets (ben altijd wel wat verlegen geweest maar heb dit nog nooit meegemaakt) krijgt, is het behoorlijk schrikken. Tips? advies? mensen met ervaring hier mee? alvast bedankt!
Oud 23-11-2004, 18:15
Nijn*
Nijn* is offline
crosspost..

Ik heb geen idee hoe dat ineens kan komen. Heb je misschien een keertje een stomme ervaring gehad als je iets in het openbaar moest doen? Dan kan het natuurlijk zijn dat je nu bang bent om weer af te gaan. Tips heb ik niet echt voor je, nou ja, in je hoofd houden dat het allemaal wel mee valt, en dat hoe meer je gaat denken dat het mislukt, hoe sneller het ook zal mislukken.
Oud 23-11-2004, 22:02
Verwijderd
Rustig na denken is de clue.

Eerst rustig ademen, je hoofd leegmaken. Nadenken over wat je gevraagd is en dan rustig bedanken wat je gaat zeggen en hoe je het gaat zeggen. Dan zeg je het rustig.

Snel reageren is niet nodig. Dat staat vaak wel 'stoer/spontaan', maar een weloverwogen reactie / praatje waar rustig en goed over gedacht is, is veel effectiever en laat een veel betere indruk achter.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 08:26
I-alone
I-alone is offline
Mja, ik wil een beetje hetzelfde zeggen als de mensen voor mij...Ik denk dat hoe banger je ervoor wordt, hoe meer je erover gaat nadenken en dat moet je niet doen. Net zoals Olafant al zei; rustig blijven, rustig nadenken en niet te snel willen.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Liefs.
Oud 24-11-2004, 13:29
Big M
Big M is offline
dank jullie wel!! ik denk wel dat ik er wat aan ga hebben. Ik ga er gewoon niet aan denken en ik zie het wel als het zover mocht zijn.

Thanks!
Oud 24-11-2004, 15:40
Njits
Njits is offline
Ik heb dit ook.. Al een hele tijd, maar het wordt steeds erger en het ís ook steeds erger omdat ik straks mondelingen heb en zo. Ik sla echt helemaal dicht, kan gewoon totaal niets meer uitbrengen. Ik weet dat ik gewoon rustig zou moeten blijven, maar in mijn hoofd zit er alleen nog maar paniek, dus ja...

Ik blijf hopen en ga binnenkort maar eens met leraar praten. Is voor jou misschien ook wel een tip als het niet vanzelf overgaat Want je moet er eigenlijk toch wel tijdig bijzijn, anders is het echt
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 16:27
Big M
Big M is offline
Citaat:
Njits schreef op 24-11-2004 @ 16:40 :
Ik heb dit ook.. Al een hele tijd, maar het wordt steeds erger en het ís ook steeds erger omdat ik straks mondelingen heb en zo. Ik sla echt helemaal dicht, kan gewoon totaal niets meer uitbrengen. Ik weet dat ik gewoon rustig zou moeten blijven, maar in mijn hoofd zit er alleen nog maar paniek, dus ja...

Ik blijf hopen en ga binnenkort maar eens met leraar praten. Is voor jou misschien ook wel een tip als het niet vanzelf overgaat Want je moet er eigenlijk toch wel tijdig bijzijn, anders is het echt
Verstandig van je om met die leraar te praten

Zelf ben ik als ik iets moet zeggen de kalmte zelve in m`n hoofd, ik kan wel helder nadenken en zo maar ik begin te beven en er komt bijna geen woord meer uit. Toch fijn om te horen dat ik niet de enige ben, maar het is wel erg verrot voor jou... heel veel sterkte

Vandaag had ik een informatica presentatie, met nog 2 andere mensen en amper 15 toeschouwers en toch ging het niet super. Het had erger gekund, ik moest een tekst voorlezen en dat ging wel, maar ik beefde erg en het spreken ging moeilijk, maar de meeste mensen hadden er niks van gemerkt, dus kan ik achteraf toch nog wel tevreden zijn. En toen ik er vanaf was voelde ik me stukken beter.
Reageren

Regels voor berichten