Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Vooral het idee van een bol of zo (wat ik niet zo super begrijp) vind ik dan weer wat minder. Daarom ben ik zo nieuwsgierig naar jullie ondervindingen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Typ op google in Georg Hegel en verdiep je in zijn standpunt en je zal beseffen dat je verkeerd denkt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het belang van figuren van Aristoteles en Plato ligt hem dan ook vooral in de basis leggen van wetenschap, in die zin dat een verklaring werd gezocht voor verschijnselen die niet met goden te maken had. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zou het zelf niet weten trouwens.. dan moet ik weer opnieuw een boek over filosofen lezen. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Er staat een pot ewrtjes op tafel. Ik zeg, er zitten 1000 ewrtjes in die pot en jij zegt er zitten 500 ewrtjes in die pot Dan komt iemand anders langs en zegt. Wat doen jullie nou dom, er zitten overduidelijk 750 ewrtjes in die pot. Dat noemt hegel een dialectische ontwikkeling. Dat is hoe de filosofie is ontstaan en hoe onze gehele samenleving tot stand is gekomen. Natuurlijk is dit niet het beste voorbeeld omdat het te tellen is hoeveel ewrtjes er in de pot zitten. En wetenschap komt trouwens voort uit filosofie. Het zijn eigenlijk 2 dezelfde dingen ook al is het ene emperisch en het andere rationalistisch. |
![]() |
||
Citaat:
|
ik BEN haast Rousseau.
We moeten leven als 'bon sauvages' (edele wilden), terug naar de natuur en weg met regels en wetten. Vooruitgang van wetenschap heeft de mensheid meer slecht dan goed gedaan. Je hoeft niet de hele dag bezig te zijn met je verstand, je moet gewoon genieten van de emoties die je voelt en je eigen natuur volgen. Vrijheid is het belangrijkst.
|
op de een of andere manier oefend het geen aantrekkingskracht op mij uit om met een speer langs de weg te gaan zitten en het eerste dat voorbij komt te vermoorden en op te eten....
mischien moet je eens onderscheid maken tussen de tijd eeuwen terug draaien en in een moderne samenleving leven en harmonie met je instincten/oerdrangen, etc. bovendien: de mens is nieuwsgierig en wil uitvinden wat alles is en hoe het werkt, de wetenschap is slechts een bijwerking van dat instinct. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik agreeër ganselijkerwijs.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
teruggaan klinkt een beetje anti-overleven.
||
Citaat:
Wie is nu verplicht de hele dag met zijn verstand bezig te zijn, dat begrijp ik niet zo goed. Vrijheid in de gevaren van de natuur, waar we nu soms wel beter tegen beschermd/op voorbereid zijn... hmm. |
![]() |
||
Citaat:
Beide zijn, denk ik, empiristisch alswel rationalistisch. Het verschil ligt hem volgens mij bij de toetsbaarheid. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik weet niet of Nozick tegenover Kant staat, want zo diep ben ik er waarschijnlijk nog niet op ingegaan. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik ben net begonnen met me wat verder te verdiepen in het extentialisme en met name Kierkegaard vind ik hele mooie ideeen hebben. (zie sig.) Rousseau is trouwens een gast die ik nooit echt goed heb kunnen begrijpen ![]()
Laatst gewijzigd op 16-11-2004 om 00:45. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoofddoek op school Sofia. | 500 | 23-09-2009 16:00 | |
Verhalen & Gedichten |
Basiskennis filosofie Jones | 11 | 12-01-2007 14:35 | |
filosofen en surrealisme Verwijderd | 2 | 11-02-2004 17:54 | |
Wat/wie vind jij de interessantste filosofie/filosoof? Gatara | 57 | 02-09-2003 20:37 | |
Verhalen & Gedichten |
Boeken over filosofie? koetjeboe | 8 | 04-01-2003 22:03 | |
Welke filosofen trekken jou het meeste aan? Uncle_Sam | 6 | 27-07-2002 23:43 |