Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2005, 11:00
Verwijderd
Na een discussie met iemand, wou ik graag weten waar geld volgens jullie toe dient. Dat het als rekenmiddel gebruikt word snap ik, maar wat vinden jullie dat geld nog meer doet behalve dat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2005, 11:54
Bartje
Bartje is offline
Het verkrijgen van aanzien
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 12:09
Verwijderd
Geld maakt handel gemakkelijker, omdat het overal geaccepteerd wordt als ruilmiddel. Bovendien kunnen banken meer geld uitlenen dan ze hebben, wat de economische groei bevordert.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 13:31
Miracle
Miracle is offline
>> Werk, geld en recht
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 14:47
Verwijderd
Geld is een betaalmiddel. Meer kun je er eigenlijk niet over zeggen. Het de vervanging van een ruilmiddel. Vroeger hadden ruilmiddelen echte intrinsieke waarde omdat ze direct toepasbaar waren. De verschuiving van ruilmiddelen naar gouden munten vertoont al tekenen van een 'intrinsieke ontwaarding' van geld. Gouden muntstukken hebben in zichzelf nog veel waarde omdat goud overal waardevol wordt gevonden.

Het papier waar geld tegenwoordig op gedrukt is, is niets waard. Ook het metaal waar muntstukken van gemaakt zijn is volstrekt waardeloos. Het huidige betalingsverkeer berust dan ook alleen nog maar als vertrouwen. Je kunt geld ruilen voor een maaltijd, hoewel het ene niet intrinsieke waarde heeft en het ander wel. Dat komt omdat degene die het geld ontvangt, het vertrouwen heeft dat hij dat geld op zijn beurt ook weer zal kunnen ruilen.

Maar goed, dit zijn allemaal nog bespiegelingen omtrent de verschuiving van geld als intrinsiek waardevol bezit naar middel om vertrouwen te verkrijgen. In die zin is contant geld ook helemaal niets anders dan een lening. Het papiertje van vijftig euro is zelf niets waard, maar het staat voor het vertrouwen dat mensen in mij hebben. Een teken van steeds groter wordende vertrouwen in geld is de dekking van de geldhoeveelheid met goud. Dat dekkingspercentage loopt ook steeds verder terug.

Maar tsja, wat de functie van geld is...daar kun je eigenlijk weinig anders over zeggen dan dat het betaalmiddel is, waarbij je betalen moet zien in de ruimste zin van het woord: het verkrijgen van een prestatie.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 18:42
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik persoonlijk ben niet zo kapot van geld opzich, maar je kunt je toch niet meer voorstellen dat we met een paar zelfgeslachte kippen en wat versgekapt hout bij de kassa van de Albert Heijn staan om de zojuist gepakte koffie en rijst af te rekenen? Het zou me een grote kassa worden.
Oud 15-01-2005, 00:10
Verwijderd
Ik snap niet dat je principiëel tegen geld kunt zijn, eigeniljk.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 11:02
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-01-2005 @ 01:10 :
Ik snap niet dat je principiëel tegen geld kunt zijn, eigeniljk.
Waar lees jij dat ik principieel tegen geld ben? Ik heb ook genoeg, dus opzich is het niet zoiets van "ik heb het niet, dus werkt het niet". Nee, ik ben gewoon niet zo kapot van het feit dat geld zo'n bepalende factor wordt in een maatschappij. Waarom vergelijkend prestaties beoordelen als je ook gewoon samen aan een toekomst kunt werken? Maar okee, misschien is dat iets té jaren 400 vC
Reageren

Regels voor berichten