Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2005, 21:48
Verwijderd
hey,ik heb een beetje in het fotoboek gekeken, van mensen op de algemene medicijnen topic, maar wat me opvalt is dat de meeste hier toch wel mooie mensen zijn en me opzich heel leuk lijkt om die mensen te kennen. Maar waar komt die depressie vandaan? Is het iets wat je mee gemaakt hebt of iets wat in de familie zit? En hoe denken jullie over het fenomeen HSP?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2005, 22:03
Quiana
Quiana is offline
Alsof alleen lelijke mensen depressief kunnen zijn? (het komt op
mij erg over alsof je een link legt tussen 'lelijk'/niet mooi zijn en
een depressie, terwijl mij dat toch wel érg achterhaalt lijkt..)

De oorzaak/oorzaken voor een depressie is bij elke persoon
verschillend, maar het heeft vrijwel altijd met (een combinatie of wisselwerking van sociale, fysieke en psychische factoren te
maken denk ik. (edit: + ingrijpende gebeurtenissen idd)

En wat HSP betreft; ik weet er wel iets van, maar te weinig om
er echt een mening over te vormen.

Wat oorzaken betreft (niet alleen voor depressies, maar problemen in het algemeen dan); misschien vind je hier nog wat in.

Laatst gewijzigd op 07-01-2005 om 22:40.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 22:26
Nijn*
Nijn* is offline
Het lijkt erop dat je suggereert dat depressieve mensen alleen maar lelijk zijn.

Ik denk dat het voor ieder individu verschilt hoe hij/zij in een depressie is geraakt. Het kan door verleden zijn, het kan in de genen zitten of door ingrijpende gebeurtenissen (trauma's).
Oud 07-01-2005, 22:38
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 07-01-2005 @ 23:26 :
Het lijkt erop dat je suggereert dat depressieve mensen alleen maar lelijk zijn.
Volgens mij suggereert hij dat voornamelijk lelijke mensen depressief zijn. Subtiel verschil, maar wel relevant.

Ik kan me voorstellen dat je die link legt, als je redeneert dat iemand met een laag gevoel van eigenwaarde depressief wordt en dat je een laag gevoel van eigenwaarde krijgt als je niet al te knap bent. Echter, depressie heeft vele oorzaken, maar er bestaat geen duidelijke correlatie tussen uiterlijk en de mate van depressie.

Depressie kan komen door een genetische aanleg, of door de dingen die iemand mee heeft mee heeft gemaakt, of door een combinatie van beiden.
Oud 07-01-2005, 22:40
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 07-01-2005 @ 23:38 :
Volgens mij suggereert hij dat voornamelijk lelijke mensen depressief zijn. Subtiel verschil, maar wel relevant.
Dat bedoel ik, maar hej het is al laat
Oud 07-01-2005, 22:55
Eend
Eend is offline
Lelijk en depressie vind ik net zo'n link als mager en anorexia
Oud 08-01-2005, 07:26
Mo6
Mo6 is offline
Citaat:
Eend schreef op 07-01-2005 @ 23:55 :
Lelijk en depressie vind ik net zo'n link als mager en anorexia
totaal niet mee eens, iemand met anorexia is voor zover ik weet altijd mager... en iemand met een depressie niet altijd lelijk.
Oud 08-01-2005, 08:10
Eend
Eend is offline
Citaat:
Mo6 schreef op 08-01-2005 @ 08:26 :
totaal niet mee eens, iemand met anorexia is voor zover ik weet altijd mager... en iemand met een depressie niet altijd lelijk.
Kijk, dat bedoel ik. Iemand met anorexia hoeft helemaal niet mager te zijn. Wat nou als een dikker persoon anorexia heeft, denk je nou echt dat die gelijk in 1 klap boordmager worden?

En hebben magere mensen nou altijd anorexia?
Oud 08-01-2005, 08:25
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Eend schreef op 08-01-2005 @ 09:10 :
Kijk, dat bedoel ik. Iemand met anorexia hoeft helemaal niet mager te zijn. Wat nou als een dikker persoon anorexia heeft, denk je nou echt dat die gelijk in 1 klap boordmager worden?

En hebben magere mensen nou altijd anorexia?
Nee... ik ken een persoon die mager is maar wel zoveel mogelijk doet om aan te komen, ipv vol blijven houden dat ze te dik is. Dat is idd wel een wezenlijk verschil.

@ TS: Mooie mensen, zoals jij ze noemt, hoeven niet per definitie gelukkig te zijn. Zoals Quiana al zegt, heeft het met meerdere factoren te maken. Bovendien weet je niet in welke omstandigheden iemand is opgegroeid.
Hoe denk ik over HSP? Ten eerste vind ik het geen fenomeen. Het komt bij meerdere mensen voor dan je zou denken. Ikzelf ben er van overtuigd dat ik het ook heb. Voor meer informatie over HSP, kijk hier
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 08:29
2004
2004 is offline
Ik vind het een grote belediging voor die mooie mensen waar jij het over hebt dat je denkt dat zij zo oppervlakkig zijn dat ze hun uiterlijk de staat van hun psyche laten bepalen. In sommige gevallen is het inderdaad waar dat je, als je sociaal minder in de smaak valt, eerder depressief kunt worden, maar is dat dan realisme, of is dat depressiviteit? Bovendien, dat geldt lang niet altijd en andersom geldt het al helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 08:31
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
2004 schreef op 08-01-2005 @ 09:29 :
Ik vind het een grote belediging voor die mooie mensen waar jij het over hebt dat je denkt dat zij zo oppervlakkig zijn dat ze hun uiterlijk de staat van hun psyche laten bepalen.
Mooie uitleg

Bovendien zijn 'mooie mensen' ook subjectief
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 08:48
2004
2004 is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 08-01-2005 @ 09:31 :
Mooie uitleg

Bovendien zijn 'mooie mensen' ook subjectief
Ik zie eigenlijk wel een groot voordeel voor minder mooie mensen (ook al is dat inderdaad een subjectieve term). Zij worden misschien eerder depressief maar ze hebben ook de kans daar voorgoed uit te komen. Iemand die als mooi gezien wordt en zijn hele leven veel acceptatie geniet zal altijd vast blijven zitten in die waan. Misschien vinden mensen dat fijn maar ik houd erg van waarheid, en niet van waan. Bovendien moet je eens zien wat er gebeurt als ze een nagel breken. Dan is breekt de hel los.

Ik ben altijd nog heel dankbaar dat ik vroeger een dikke sociaal niet geaccepteerde jongen was. Nu ben ik een dunne sociaal inactieve jongen, ze kunnen de pot op. (Ok misschien kunnen ze nogal veel de pot op wat mij betreft, maar goed, ik werk daaraan )
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 09:17
Kaneelstok
Kaneelstok is offline
Er is wel een link tussen intelligentie en depressiviteit.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 09:22
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Kaneelstok schreef op 08-01-2005 @ 10:17 :
Onderbouw dat eens dan?
Oud 08-01-2005, 09:24
2004
2004 is offline
Citaat:
Kaneelstok schreef op 08-01-2005 @ 10:17 :
En die is?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 09:26
marrel
marrel is offline
en dan ook nog eens, wat is "mooi"? Wat ik mooi vind hoef jij absoluut niet mooi te vinden. Dat zijn dingen die voor iedereen anders zijn. Bovendien staat je innerlijk absoluut niet in verbinding met je uiterlijk.
Oud 08-01-2005, 09:42
2004
2004 is offline
Citaat:
marrel schreef op 08-01-2005 @ 10:26 :
en dan ook nog eens, wat is "mooi"? Wat ik mooi vind hoef jij absoluut niet mooi te vinden. Dat zijn dingen die voor iedereen anders zijn. Bovendien staat je innerlijk absoluut niet in verbinding met je uiterlijk.
ik vind innerlijk ook wel iets uiterlijks eigenlijk. zal me in contact met mensen ook niet echt heel erg uitmaken. het is meer...een soort trilling, ofzo?

aah ik ben te zweverig
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 10:33
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
marrel schreef op 08-01-2005 @ 10:26 :
Das niet helemaal waar, er blijkt een vrij grote overeenstemming te zijn over wat mooi is. Over het algemeen geldt: hoe symmetrischer iemands gezicht, hoe mooier we die persoon vinden.

Overigens heeft HSP hier totaal niets mee te maken, maar goed. HSP is volgens mij het zoveelste etiket dat mensen op zichzelf willen plakken om maar 'ergens bij te horen', of om zichzelf bijzonder te voelen ofzo. Het is geen aandoening in de zin dat het te diagnosticeren valt, simpelweg omdat er geen criteria zijn. Verder, stel dat het "echt" bestaat, dan nog is er niets aan te doen. Je kunt niet spreken van een psychisch abnormaal iemand. Ik zie dus niet in welk nut het heeft om iemand het etiket HSP te geven, behalve dan dat de persoon in kwestie het erg interessant vindt.
Oud 08-01-2005, 10:41
Kaneelstok
Kaneelstok is offline
Citaat:
2004 schreef op 08-01-2005 @ 10:24 :
En die is?
Superintelligente mensen zijn vaker depressief.

Ik weet niet precies waar ze dit vandaan hebben, maar heb het een keer tijdens een Neurobiologie college gehoord dus helaas kan ik het niet natracken :/
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 10:43
2004
2004 is offline
Citaat:
Kaneelstok schreef op 08-01-2005 @ 11:41 :

Ik weet niet precies waar ze dit vandaan hebben, maar heb het een keer tijdens een Neurobiologie college gehoord dus helaas kan ik het niet natracken :/
mja
ik vind het niet gek eigenlijk

maar hoeveel superintelligente mensen zijn er nou? ik ken er maar eentje bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 11:06
Kaneelstok
Kaneelstok is offline
Jah ok... maar het gaat meer om de correlatie intelligentie / depressiviteit..

Niet per se superintelligent.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 11:12
2004
2004 is offline
Citaat:
Kaneelstok schreef op 08-01-2005 @ 12:06 :

Ik denk dat iedereen zijn eigen problemen heeft. Misschien bevinden de problemen van (hoog) intelligente mensen zich relatief vaker op het algehele (levens)vlak, waardoor er inderdaad een algehele depressie ontstaat.

Toch denk ik niet dat die problemen moeilijker oplosbaar zijn dan die van minder intelligente mensen. Als je door je intelligentie tot bepaalde problemen komt (zeg nou zelf, welke problemen hebben mensen met weinig intelligentie? geestelijk gehandicapten, etc. dat zijn vaak de gelukkigste mensen op de wereld), dan kun je ze met diezelfde intelligentie ook wel oplossen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 11:21
J3s
J3s is offline
Citaat:

Ik ken toevallig een meisje dat echt superintelligent is en ook erg depressief (geweest). Dit was niet als gevolg van een traumatische ervaring, maar omdat ze heel erg met haar zelf in de knoop zat. En dat kwam omdat ze bepaalde dingen heel anders bekeek, ze kijkt echt heel anders tegen de wereld en de mensen om haar heen aan. Ze is misschien ook hoogbegaafd. Ja ik kan 't verder niet echt goed uitleggen, snap het ook niet helemaal, maar toch, it's the truth
Oud 08-01-2005, 11:27
leucomelas
leucomelas is offline
alsof een depressie voortkomt uit "lelijk zijn"... ik vind het een beetje een rare opvatting dat jij het vreemd vind dat mooie mensen ook depressief kunnen zijn..
Oud 08-01-2005, 17:08
Verwijderd
Er kan uiteraard een verband zitten tussen uiterlijk en geestesgesteldheid. Mensen die oerlelijk zijn worden wellicht gepest en langdurige pesterijen hebben zeker wel invloed op iemands geestelijke toestand. Het is echter geen direct causaal verband. Iemand is niet depressief omdat hij lelijk is, maar omdat hij gepest wordt. Er moet nog een schakel tussen.

Het is immers niet zo dat iemand die biologisch aanleg heeft om lelijk of dik te zijn (even los van wat de maatschappij als lelijk beschouwt) ook automatisch biologisch aanleg heeft voor depressies of geestelijke stoornissen. Er zijn ook mensen die door iedereen mooi gevonden worden maar die toch geboren zijn met een geestelijke stoornis, of die die stoornis laten hebben opgelopen door een traumatische ervaring of iets dergelijks.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2005, 17:20
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:

Wellicht heeft het ook te maken met een gebrek aan contact met anderen. Niet overweg kunnen met leeftijdsgenoten etc
Oud 08-01-2005, 17:44
Spanish rose..*
Spanish rose..* is offline
Ik ben zelf een hsp. Dus mijn mening? Uhhh? Het is toch gewoon vrij normaal en een bijzondere eigenschap? Niet meer niet minder..

Depressie heeft verder natuurlijk niet alles met je uiterlijk te maken.. In sommige gevallen wel, als er sprake is van een zwaar minderwaardigheidscomplex of pesterijen etc.

En ''super'' intelligente mensen zijn vaker depressief omdat ze niet aansluiten bij de groep waarin ze dagelijks verblijven. Ze krijgen nergens echte aansluiting omdat ze bij een jongere groep niet aansluiten vanwege het verschil in ontwikkeling op het gebied van leren etc. en bij een oudere groep missen ze de ontwikkeling naarmate je ouder wordt. Dit kan veel problemen veroorzaken, o.a. depressiviteit.
Oud 08-01-2005, 18:30
Verwijderd
Mischien heb ik het een beetje verkeerd getypt, met mooi doel ik niet perce op het uiterlijk, maar ook uitstraling, een leuke lach, hoe iemand reageert op andere berichten, om anderen te steunen bijvoorbeeld en leuke hobbys.

Ik kon alleen geen ander woord voor mooi vinden...... en ik vind de meeste mensen opzich wel mooi, wie is er nu echt lelijk .

Depressie heeft idd niks met uiterlijk te maken, je kunt je ook down voelen door lichamelijke/geestelijk mishandeling in het verleden, bijvoorbeeld door pesten op school.

beetje duidelijker?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Kaneelstok schreef op 08-01-2005 @ 12:06 :

Depressiviteit komt evengoed voor onder minder intelligente mensen. Sterker nog, ik denk dat het daar zelfs vaker voorkomt omdat minder intelligente mensen minder goed in staat zijn hun gevoelens en problemen duidelijk onder woorden te brengen. Depressiviteit en bepaalde geestelijke problemen komen ook vaker voor onder mensen met een lagere opleiding en mensen met een lager inkomen, wat natuurlijk goed verklaarbaar is vanuit het feit dat die mensen vaker met serieuze problemen te kampen hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 18:56
marrel
marrel is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 08-01-2005 @ 11:33 :
Das niet helemaal waar, er blijkt een vrij grote overeenstemming te zijn over wat mooi is. Over het algemeen geldt: hoe symmetrischer iemands gezicht, hoe mooier we die persoon vinden.

Overigens heeft HSP hier totaal niets mee te maken, maar goed. HSP is volgens mij het zoveelste etiket dat mensen op zichzelf willen plakken om maar 'ergens bij te horen', of om zichzelf bijzonder te voelen ofzo. Het is geen aandoening in de zin dat het te diagnosticeren valt, simpelweg omdat er geen criteria zijn. Verder, stel dat het "echt" bestaat, dan nog is er niets aan te doen. Je kunt niet spreken van een psychisch abnormaal iemand. Ik zie dus niet in welk nut het heeft om iemand het etiket HSP te geven, behalve dan dat de persoon in kwestie het erg interessant vindt.
tuurlijk, er zijn idd kenmerken die mensen mooier maken maar dat is toch niet het enige wat je kan zeggen. Het "zie mij eens populair zijn" groepje bij mij op school vind ik een hoop bij zitten die ik dus echt niet mooi vind hoor? De een veel te dik, de ander vol met puisten etc. En toch vallen ze bij iedereen in de smaak... Waarom is een ander willekeurig iemand die miss veel mooier is niet zo?
Oud 08-01-2005, 19:54
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Spanish rose..* schreef op 08-01-2005 @ 18:44 :
Ik ben zelf een hsp. Dus mijn mening? Uhhh? Het is toch gewoon vrij normaal en een bijzondere eigenschap? Niet meer niet minder..

...
Van wie kreeg je de diagnose dan?

Hsp is gewoon een karaktertrek, niet meer en niet minder. Dus ook niet bijzonder.

Vertaald : je bent dus een supergevoelig persoontje.

Sorry, het irriteert me gewoon mateloos dat mensen iets doodnormaals een superspeciale naam moeten geven... (ja, ben vroeger ook nog in die val getrapt)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 20:05
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
phensicske schreef op 08-01-2005 @ 20:54 :
Van wie kreeg je de diagnose dan?

Hsp is gewoon een karaktertrek, niet meer en niet minder. Dus ook niet bijzonder.

Vertaald : je bent dus een supergevoelig persoontje.

Sorry, het irriteert me gewoon mateloos dat mensen iets doodnormaals een superspeciale naam moeten geven... (ja, ben vroeger ook nog in die val getrapt)
Het is geen diagnose, zoals je zelf al keurig vaststelt is het een eigenschap. Ik zeg er ook niks over, dat doet de ts.

Ik vind het wel een bijzondere eigenschap, omdat het maar bij 1/5e van de bevolking voorkomt en omdat ik het een mooie eigenschap vindt, maar wel moeilijk om mee om te gaan.

Niet gelijk zo bozig he

(was getekent : Spanish Rose..*
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 20:08
Verwijderd
Citaat:
Qwuartz schreef op 08-01-2005 @ 21:05 :
Het is geen diagnose, zoals je zelf al keurig vaststelt is het een eigenschap. Ik zeg er ook niks over, dat doet de ts.

Ik vind het wel een bijzondere eigenschap, omdat het maar bij 1/5e van de bevolking voorkomt en omdat ik het een mooie eigenschap vindt, maar wel moeilijk om mee om te gaan.
"maar bij 1/5e van de bevolking"

Vind ik best veel eigenlijk.

Super (- over -) gevoelig zijn vind ik geen mooie eigenschap, gewoon gevoelig zijn wel.

Citaat:
Niet gelijk zo bozig he
Misschien is ze ook wel een hooggevoelige persoon?

Ik snap haar ergernis btw wel. Al zal het mij een worst wezen hoe mensen het willen noemen, daar ga ik me niet druk om maken.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 20:16
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-01-2005 @ 21:08 :
"maar bij 1/5e van de bevolking"

Vind ik best veel eigenlijk.

Super (- over -) gevoelig zijn vind ik geen mooie eigenschap, gewoon gevoelig zijn wel.

Misschien is ze ook wel een hooggevoelige persoon?

Ik snap haar ergernis btw wel. Al zal het mij een worst wezen hoe mensen het willen noemen, daar ga ik me niet druk om maken.
Ik vind 1/5e wel weinig, als je het vergelijkt met andere eigenschappen, en dát bedoel ik!

Er zit een verschil tussen overgevoelig en hooggevoelig.

Ja, volgens mij is ze het ook wel, maar ik zal er maar geen etiketje op plakken

Ik snap haar ergernis ook wel, en ik sta er ook wel deels achter, maar die ergernis moet ze niet naar mij richten (zo komt het over)..
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 20:18
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Qwuartz schreef op 08-01-2005 @ 21:05 :

Niet gelijk zo bozig he

(was getekent : Spanish Rose..*
'k Wou je maar ff duidelijk maken dat je - ook al besef je dat het niet te diagnosticeren valt - die eigenschap niet te hoog in het vaandel moet dragen.

...% van de bevolking is koppig, ... % van de bevolking is agressief; ...% van de bevolking is eerlijk enz.

Maar heb je je wel al es afgevraagd van welke bevolking? Want dat getal (20%) vind je overal terug, op welke site je ook gaat kijken. Dus iedere bevolking bestaat uit dezelfde verhouding aan verscheidene mensen?

Het betekent niet omdat het een Engelse term is -een relatief onbekende term - dat het daarom veel betekent.

En dit is eigenlijk niet persoonlijk tegen je gericht, gewoon ff mijn mening radicaal laten doorschemeren.

@ Leo : Hehe, nee, ik kán op sommige gebieden heel gevoelig zijn, maar dat hangt dan nog es af van de situatie, mijn hormonen (dat vooral )...

Enneuh, die ergenis komt waarschijnlijk feller over dan ik het bedoel.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 20:22
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
phensicske schreef op 08-01-2005 @ 21:18 :
'k Wou je maar ff duidelijk maken dat je - ook al besef je dat het niet te diagnosticeren valt - die eigenschap niet te hoog in het vaandel moet dragen.

...% van de bevolking is koppig, ... % van de bevolking is agressief; ...% van de bevolking is eerlijk enz.

Maar heb je je wel al es afgevraagd van welke bevolking? Want dat getal (20%) vind je overal terug, op welke site je ook gaat kijken. Dus iedere bevolking bestaat uit dezelfde verhouding aan verscheidene mensen?

Het betekent niet omdat het een Engelse term is -een relatief onbekende term - dat het daarom veel betekent.

En dit is eigenlijk niet persoonlijk tegen je gericht, gewoon ff mijn mening radicaal laten doorschemeren.

@ Leo : Hehe, nee, ik kán op sommige gebieden heel gevoelig zijn, maar dat hangt dan nog es af van de situatie, mijn hormonen (dat vooral )...

Enneuh, die ergenis komt waarschijnlijk feller over dan ik het bedoel.
Ik snap je punt helemaal.

En ik ben het met je eens dat het te veel wordt gezien als een soort uitzondering (kan ik niet goed onder woorden brengen)

Maar ik vind het dus wel een móóie eigenschap, net zoals ik eerlijkheid of openheid een mooie eigenschap kan vinden, vind ik dit mooi.

Je hebt ook een punt, dat 20 % een vrijwel vreemd getal is.
Maar dat geldt voor wel vrij veel, omdat je nou eenmaal een soort gemiddelde moet nemen
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 20:22
Verwijderd
Citaat:
Qwuartz schreef op 08-01-2005 @ 21:16 :
Ik vind 1/5e wel weinig, als je het vergelijkt met andere eigenschappen, en dát bedoel ik!
En dát snap ik. Ik ben het er dus alleen niet zo mee eens, ik vind het nl wel meevallen.

Citaat:
Er zit een verschil tussen overgevoelig en hooggevoelig.
Misschien...ligt er ook aan hoe je het bekijkt.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 20:25
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-01-2005 @ 21:22 :
En dát snap ik. Ik ben het er dus alleen niet zo mee eens, ik vind het nl wel meevallen.

Misschien...ligt er ook aan hoe je het bekijkt.
Ach ja, misschien, maar dat is waarschijnlijk een verschil van mening en vergeef me dat ik overal de klemtoooon op leg,

Daar heb je ook weer een punt. Maar ik zie bij overgevoelig toch wel snel een beeld dat iemand té snel over stuur is, ik vind het een beetje een negatieve lading hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 20:26
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Qwuartz schreef op 08-01-2005 @ 21:22 :
...Je hebt ook een punt, dat 20 % een vrijwel vreemd getal is.
Maar dat geldt voor wel vrij veel, omdat je nou eenmaal een soort gemiddelde moet nemen
Ben ik blij om.

Maar met dat laatste puntje kan ik toch niet meer akkoord gaan.
Echte onderzoeken nemen nu niet éénmaal een mooi afgerond gemiddelde. Het druist tegen alle grondregels in.
En wat ik daarnet erover zei.

Btw, 'k vind het een relatief groot aantal; moest het cijfer dan al kloppen.

Neem nu een klas van 20, dan zouden zogenaamd al 4 "HSP'ers" inzitten...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 20:28
Verwijderd
Citaat:
Qwuartz schreef op 08-01-2005 @ 21:25 :
Daar heb je ook weer een punt. Maar ik zie bij overgevoelig toch wel snel een beeld dat iemand té snel over stuur is, ik vind het een beetje een negatieve lading hebben.
Volgens mij kan iemand die hooggevoelig is en daar niet goed mee om kan gaan ook té snel overstuur zijn, in verhouding met de gemiddelde mens dan (want je kan je afvragen wat "té snel" is).
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 12:45
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
phensicske schreef op 08-01-2005 @ 21:26 :
Ben ik blij om.

Maar met dat laatste puntje kan ik toch niet meer akkoord gaan.
Echte onderzoeken nemen nu niet éénmaal een mooi afgerond gemiddelde. Het druist tegen alle grondregels in.
En wat ik daarnet erover zei.

Btw, 'k vind het een relatief groot aantal; moest het cijfer dan al kloppen.

Neem nu een klas van 20, dan zouden zogenaamd al 4 "HSP'ers" inzitten...
Ja, het is sowiezo vreemd om dan toch een gemiddelde te noemen, maar eigenlijk is het ook niet echt van belang. Want wie zou dat willen weten
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 12:46
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-01-2005 @ 21:28 :
Volgens mij kan iemand die hooggevoelig is en daar niet goed mee om kan gaan ook té snel overstuur zijn, in verhouding met de gemiddelde mens dan (want je kan je afvragen wat "té snel" is).
Ja, ingewikkeld hoor.
Maar ik bedoel meer het verschil dat hooggevoeligheid ook mooiere eigenschappen met zich mee brengt, en zoals ik al eerder zij overgevoelig toch een negatieve lading meebrengt..
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 13:03
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Qwuartz schreef op 09-01-2005 @ 13:45 :
Ja, het is sowiezo vreemd om dan toch een gemiddelde te noemen, maar eigenlijk is het ook niet echt van belang. Want wie zou dat willen weten
Aangezien ik net moet leren over o.a. wanneer een onderzoek al dan niet valide is, vind ik het wel van groter belang.

En inderdaad het ene woord heeft al een negatievere lading dan het andere, daarom vinden ze ook euforismen uit.

Maar 'k zal je verder niet lastigvallen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 13:10
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
phensicske schreef op 09-01-2005 @ 14:03 :
Aangezien ik net moet leren over o.a. wanneer een onderzoek al dan niet valide is, vind ik het wel van groter belang.

En inderdaad het ene woord heeft al een negatievere lading dan het andere, daarom vinden ze ook euforismen uit.

Maar 'k zal je verder niet lastigvallen.
Oh god, daar kan ik niet tegen op hoor

Welke studie doe je? Het klinkt wel interessant zo
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 13:26
metallica
metallica is offline
Ik denk niet dat depressie zozeer aan "mooi zijn"of "lelijk zijn" gekoppelt is. Wel met intelligentie, maar nog meer met hoe je met de dingen omgaat en je kijk op de dingen.
Oud 09-01-2005, 13:58
Masquerade
Masquerade is offline
Ik vind HSP een onzin begrip, voor iets heel menselijks. Er zijn altijd mensen geweest die gevoeliger zijn dan anderen, maar om daar nu zo'n begrip aan te hangen, vind ik een beetje overdreven. Want wat zegt het nu eigenlijk? Je maakt er zo iets super bijzonders van, alsof die HSP'ers zoveel beter zijn dan hun minder gevoelige medemens. Daarnaast is het natuurlijk ook makkelijk om als excuus te gebruiken. 'Ik reageer zo en zo omdat ik nu eenmaal HSP'er ben.' Alsof iemand die HSP'er is geen karaktertrekken heeft waaraan hij/zij moet werken (zoals snel overstuur zijn).

Mensen beschouwen mij vaak als overgevoelig. Maar ik zie geen reden om mezelf daarom HSP'er te noemen, want dat begrip betekend geen zak voor me. Het is zo'n vreselijke hype. Iedereen is nu opeens HSP'er. Blegh. Wees nu maar gewoon jezelf en ga je er niet druk om lopen maken.

En verder zie ik geen verschil tussen 'overgevoeligheid' en 'hooggevoeligheid'. Het betekent precies hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 14:03
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 09-01-2005 @ 14:58 :
Ik vind HSP een onzin begrip, voor iets heel menselijks. Er zijn altijd mensen geweest die gevoeliger zijn dan anderen, maar om daar nu zo'n begrip aan te hangen, vind ik een beetje overdreven. Want wat zegt het nu eigenlijk? Je maakt er zo iets super bijzonders van, alsof die HSP'ers zoveel beter zijn dan hun minder gevoelige medemens. Daarnaast is het natuurlijk ook makkelijk om als excuus te gebruiken. 'Ik reageer zo en zo omdat ik nu eenmaal HSP'er ben.' Alsof iemand die HSP'er is geen karaktertrekken heeft waaraan hij/zij moet werken (zoals snel overstuur zijn).

Mensen beschouwen mij vaak als overgevoelig. Maar ik zie geen reden om mezelf daarom HSP'er te noemen, want dat begrip betekend geen zak voor me. Het is zo'n vreselijke hype. Iedereen is nu opeens HSP'er. Blegh. Wees nu maar gewoon jezelf en ga je er niet druk om lopen maken.

En verder zie ik geen verschil tussen 'overgevoeligheid' en 'hooggevoeligheid'. Het betekent precies hetzelfde.
Voor veel mensen die gevoeliger zijn is zo'n begrip een teken van herkenning. Misschien is dat wel overdreven maar er zijn genoeg mensen die door deze herkenning meer over zichzelf leren en ook aan die karaktereigenschappen kunnen werken. Er zijn bijvoorbeeld veel sites over Hsp'ers, waar mensen die hooggevoelig zijn veel aan hebben. En ik zie niet in wat daar mis mee is.

Ik snap je punt dat het overdreven is, maar als mensen daaar nou wat aan hebben, wat is er dan mis mee?

Die hype waar je over spreekt heb ik trouwens niet meegekregen , maar ik woon dan ook in een boerengat
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 14:05
Verwijderd
Citaat:
Qwuartz schreef op 09-01-2005 @ 15:03 :
Er zijn bijvoorbeeld veel sites over Hsp'ers, waar mensen die hooggevoelig zijn veel aan hebben. En ik zie niet in wat daar mis mee is.
Hadden ze daar minder aan gehad als die sites gewoon over "hooggevoelig zijn" gingen ipv specifiek over "HSP'ers"? Denk het niet.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 14:08
Delicate
Delicate is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2005 @ 15:05 :
Hadden ze daar minder aan gehad als die sites gewoon over "hooggevoelig zijn" gingen ipv specifiek over "HSP'ers"? Denk het niet.
Nee, dat denk ik ook niet nee. Maar dat bedoel ik er ook niet mee.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Qwuartz schreef op 09-01-2005 @ 15:08 :
Nee, dat denk ik ook niet nee. Maar dat bedoel ik er ook niet mee.
Het ging mij ook niet om dat specifieke "ietsje", het gaat mij er meer om wat voor meerwaarde die naam geeft? Mensen gebruiken zo'n naam snel als soort van "diagnose" alsof het één of ander bijzonder en afwijkend iets betreft, terwijl idd gewoon een karaktereigenschap betreft en mij lijkt dat die niet "gediagnostiseerd" hoeven te worden? Bovendien komt het (vind ik dus) redelijk vaak voor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten