Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2005, 09:59
Energie
Energie is offline
Welke betekenis heeft "fatale termijn" :

voorwaarden:
"De door gsm.--..nl (eventueel) vermelde levertijd kan nimmer als fatale termijn worden beschouwd"

Heeft fatale termijn een betekenis? (nederlands rechts etc?).
Oud 03-02-2005, 11:27
Gothic
Gothic is offline
Ze zeggen hier dus dat als er staat dat er voor de 23e geleverd wordt, dat ze dat niet garanderen en dat ze niet in verzuim zijn als ze pas na de 23e je telefoon krijgt. Eigenlijk schuiven ze zo de verantwoordelijkheid van zich af...

Je kunt ze dus niet vastpinnen op de datum die ze geven als leverdatum.
Oud 03-02-2005, 11:51
Energie
Energie is offline
En wat nou als je ze gebeld heb en ze vertellen je er is iets fout gegaan... morgen krijg je je telefoon. want ik zou dus gisteren me telefoon moeten krijgen.. alleen vandaag dus nog niets ontvangen.
Oud 03-02-2005, 13:29
Verwijderd
Meestal wordt met een fatale termijn bedoeld de maximale tijdsduur waarbinnen iemand nog rechten kan doen gelden, of vanuit de wederpartij gezien de maximale periode waarna de ander zijn rechten nog geldend kan maken.

Als gsm.nl dus zegt dat de vermelde levertijd niet als fatale termijn mag worden beschouwd, dan bedoelen ze daarmee uit te drukken dat het tijdstip waarop de levertijd wordt overschreden, nooit mag worden opgevat als tijdstip van waaraf gsm.nl in verzuim is of schadeplichtig wordt.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 13:32
Grimmetje
Grimmetje is offline
Een fatale termijn is een bep. gestelde leverdatum waarvoor of waarop geleverd dient te worden, omdat na die datum nakoming geen zin meer heeft. Denk hierbij bijv. aan het leveren van een trouwjurk een dag na de bruiloft.

Wordt er niet tijdig geleverd, moet je normaliter een ingebrekestelling sturen naar de verkoper(o.i.d.) waarin je een redelijke termijn voor nakoming stelt. Pas na deze termijn zou het mogelijk zijn om de overeenkomst te ontbinden, omdat er dan pas sprake is van verzuim. In geval van een fatale termijn hoeft er geen ingebrekestelling te worden gestuurd, omdat je dan automatisch in verzuim bent.

Zij stellen dus dat er nooit sprake kan zijn van een fatale termijn (laat ik in het midden of het bindend is of niet), en jij zou dan in principe niet kunnen ontbinden nu zij aangeven een dag later te leveren.

edit: krijg ik een telefoontje terwijl ik dit tik, is die nare man me weer voor
Oud 03-02-2005, 14:15
Energie
Energie is offline
bedankt! voor de antwoorden.

Ik heb ze daarnet toch maar weer voor de 2e keer zwaar geirriteert opgebeld en de persoon vertelde me dat zijn collega het helemaal niet beloofd had dat ik het gisteren zou ontvangen aangezien ik vooraf moest betalen, maar postbank doet geen 2dagen over om geld over te maken.. en zeggen ze dat ze het geld pas vandaag hadden ontvangen.. jaja toen begon ik... haha en nu krijg ik me telefoon morgen....

maar in feite hadden ze gewoon tegen me gelogen de eerste keer, en dat mag toch ook niet?
Oud 03-02-2005, 14:24
Grimmetje
Grimmetje is offline
Nou ja, het is niet zo netjes..maar wat wil je er aan doen?
Oud 03-02-2005, 15:12
Verwijderd
Als mensen tegen je liegen heb je recht op schadevergoeding hoor!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 15:25
Energie
Energie is offline
Ach ik wacht gewoon nog een dag of 2 max.. en dan bel ik ze weer boos op. En dan moet ik maar bedenken wat ik verder zal gaan goen als ik me telefoon nog niet heb ontvangen.. want dit is belachelijk.
Oud 03-02-2005, 22:07
snoodaard
snoodaard is offline
Citaat:
Energie schreef op 03-02-2005 @ 16:25 :
Ach ik wacht gewoon nog een dag of 2 max.. en dan bel ik ze weer boos op. En dan moet ik maar bedenken wat ik verder zal gaan goen als ik me telefoon nog niet heb ontvangen.. want dit is belachelijk.
Het is meer dan aannemelijk dat De Postbank er wel degelijk meer dan 2 dagen over doet. Zelfs in geval van telefonische, of dergelijke, overboeking kan dit het geval zijn.

Wacht inderdaad eens 2 dagen en als dat niet lukt wacht er nog 2
Oud 04-02-2005, 15:01
Energie
Energie is offline
vandaag me samsung d500 ontvangen , ze hebben denk ik wat haast gemaakt gisteren na me belletje..

blij
Reageren

Regels voor berichten