Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2005, 20:21
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nooit gedacht dat ik hier nog eens een serieus topic zou openen.

Ik ken iemand, laten we hem voor het gemak henk noemen , en die knalt keihard de problemen in.

Tot een half jaar geleden was het een vrij normaal iemand maar toen kreeg henk prive wat problemen. Op zich niet zo een ramp. Alleen krijgt henk nu langzaam de foute vrienden. En dan bedoel ik dus echt foute vrienden. Een vrouw zo oud als mijn moeder zonder werk, een kerel van rond de 30 zonder werk en een jongere zo oud als ik ongeveer die niet meer naar school gaat. Dat is zeg maar "de harde kern'' Daaromheen hangen nog ongeveer 5-10 man die ook niet echt een functie op deze wereld hebben.
Op zich nog steeds geen probleen, maar ik post het niet voor niks op D&A natuurlijk.
Die mensen zijn vrij die-hard-hard-drugsgebruikers en henk heeft laatst voor de eerste keer in zijn leven drugs gebruikt: een pilletje en een lijntje speed. Niet echt een lekker begin vond ik persoonlijk.
Nu is het punt dat die mensen in een vrij toegankelijke woning wonen (als in kom er gezellig bij wonen), het bij henk thuis niet zo lekker gaat en henk bijna 18 is en dus zonder moeite ergens anders kan gaan wonen.

Nu geef ik best heel erg veel om henk, maar ik heb echt geen idee wat ik moet zeggen, hij ziet zelf ook in dat de mensen waarmee hij omgaat nietsnutten zijn, maar het zijn op dit moment zo ongeveer de enige vrienden die hij heeft.

Al met al een gevaarlijke situatie leek mij, nu is de vraag heeft iemand tips, wat kan ik tegen henk zeggen.

Ik kan hier niet zeggen hoe henk in relatie tot mij staat omdat er mensen zitten die we beide kennen, maar als iemand er serieus op ingaat en dat graag wil weten moet hij.zij maar even pmen.

Oud 31-01-2005, 21:04
Wammus
Wammus is offline
Laat zien en merken dat hij echt belangrijk voor je is, en dat je hem niet zo maar kwijt wil raken. Neem m mee de kroeg in op zaterdagavond. Introduceer m in je eigen vriendengroep, laat zien dat er ook een "ander leven" is dan het leven waar hij nu op af gaat. Als jij ook belangrijk bent voor hem dan moet er toch een belletje gaan rinkelen.
Oud 31-01-2005, 21:07
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
T stomme is wel dat die 10-15 man die daar hangen waarschijnlijk allemaal op de door jou beschreven manier terecht zijn gekomen/"in zijn gerold".
En zo plant het probleem zichzelf voort tot in den treure.

Vorming van een 'foute' vriendenkring en onherroepelijk de problemen inknallen gebeurt niet van nu op morgen, maar is een geleidelijk proces van aanpassing en gewenning.

Op het moment dat je zelf in de put zit ben je het minst in staat om jezelf te helpen, en kan het wel zo zijn dat je de situatie onderkent ("hij ziet zelf ook in dat de mensen waarmee hij omgaat nietsnutten zijn"), maar er niets aan doet of doen kunt doordat je onzeker bent en daardoor bijvoorbeeld geen nee durft te zeggen.

Maar als je eenmaal in de fout zit, kom je er in je uppie dus niet uit.
Dus is het zaak in te grijpen vóórdat ie in de situatie komt waarin ie om wat voor reden dan ook op zichzelf en zn nepvrienden is aangewezen.

Je kunt het natuurlijk bij de ouders van Henk aankaarten.
Maar dan is het wel zaak dit met voldoende tact te doen, want als ze je niet kennen is er een grote kans dat ze je niet geloven, in paniek raken of jou de schuld geven.
Hangt dus een beetje van jouw relatie tot Henk af.

Wanneer zn ouders echter al hun macht die ze (nog) over Henk hebben als ouders inzetten, is het mogelijk hem uit dit milieu te trekken.
Maar als het bij Henk thuis al niet zo lekker gaat en hij bijna 18 is is de kans dat dit averechts werkt erg groot, misschien zelfs groter dan de kans dattie tot inkeer komt.

Naar wat ik uit je post kan concluderen is het zaak dat hij zo snel mogelijk nieuwe vrienden maakt, vrienden die een goede invloed op hem hebben en waar hij misschien zelfs wat van kan leren.
Zoals je zegt, hijs bijna 18, dus het is voor hem bijna tijd voor een vervolgopleiding.
Dit kan de situatieverandering zijn die hij nodig heeft, dus is het zaak hier een stimulans in te kunnen geven.

Maar in feite is elke verandering van (sociale) situatie een kans om je op iets beters te richten. Dit geldt naast school ook voor elke bezigheid waarover je op het scholieren forum een topic vind.

De vraag is hoe en hoeveel invloed jij op Henk kunt uitoefnen en in hoeverre hij vanuit zichzelf bereid is iets aan zijn situatie te doen.

Ps: Where's the schools in all of this???
Ps²: Wammus makes sense
Oud 31-01-2005, 21:15
little nemo
little nemo is offline
behalve dat ik henk een stomme naam vind wil ik er wel serieus op ingaan...

want ik vind het wel terecht dat je je zorgen maakt, het is echt een standaard situatie waarin het fout kan gaan. maar de enige manier waarop hij ermee kan stoppen is zorgen dat hij zelf inziet dat dit niet de manier is om zn problemen op te lossen en iets van zn leven te maken. en dat is niet door simpelweg te zeggen dat ie t niet moet doen, dan creëer je alleen een afstand tussen jullie waardoor hij je niet meer zal vertrouwen. wat je denk ik wel kan doen is bijvoorbeeld gewoon met hem over de toekomst praten (in het algemeen, niet meteen met de link naar 'je moet geen drugs gebruiken en die mensen niet meer zien') en vragen wat voor verwachtingen hij ervan heeft en hoe hij het zou willen als ie zn toekomst kon bepalen. daarnaast zou het ook veel schelen als z'n problemen wat minder zouden worden, maar behalve dat hij kennelijk niet zoveel vrienden heeft staat daarover niet echt iets in je post. die 'vrienden' zijn gewoon een soort van vlucht uit zijn leven hoe het nu is, als zn leven verandert dan heeft ie t niet meer nodig
Oud 31-01-2005, 21:24
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Ir. de Narie schreef op 31-01-2005 @ 22:07 :
De vraag is hoe en hoeveel invloed jij op Henk kunt uitoefnen en in hoeverre hij vanuit zichzelf bereid is iets aan zijn situatie te doen.
En vooral hier gaat het om. Als ie zelf niet tot inkeer wil komen dan kan jij nog zo hard je best doen maar dat zal weinig uitmaken en net als met dat stuk over ouders mischien juist averechts werken. Reacties van hem die je daarop mischien kan krijgen zijn:

Ik weet heus wel waar ik mee bezig ben en doe geen verkeerde dingen.
Zo erg is het allemaal niet.
Ag wat maakt die ene keer nou uit.

Hij moet weten en inzien waar hij nu aan begint en wat voor kant ie op kan gaan. Zolang ie zelf niet inziet dat het verkeerd is kan je er weinig aan veranderen en zal je hem totdat het echt te laat is alleen maar meer de verkeerde kant op zien gaan.

Verder hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe vatbaar hij is voor verslavingen. Wil hij het echt bij die ene keer laten of vond ie het allemaal wel interesant en is de kans groot dat ie in herhaling valt. Vooral dat laatste moet je goed op letten. Een verslaving sluipt er langzaam in. Het begint met een keer, dat word nog een keer en nog een keer enz enz. Als ie er niet vatbaar voor is en het allemaal in de hand kan houden is er in principe niet zo heel veel aan de hand. kan ie dat niet dan zal het uiteindelijk een gewoonte worden om te gebruiken en daar te gaan hangen. En als je een keer aan zo'n leventje gewend bent dan is het heel moeilijk om daar weer vanaf te komen.
Oud 31-01-2005, 21:26
De Veroorzaker
@ wammus: Inderdaad, ik was ook al van plan de komende tijd zo veel mogelijk met hem op te trekken, om te beginnen kijken of ik carnaval met hem kan vieren en dan weer verder zien.

@ Narie: School doet niet echt veel, toen ze erachter kwamen dat ze problemen hadden hebben ze em naar een psycholoog gestuurd waar hij al een keer of 4 geweest was voordat zijn ouders ook maar iets duidelijk gemaakt was.
Ik heb met de ouders van henk gepraat, die zijn op de hoogte en die zitten met het dilemma of ze henk bijvoorbeeld moeten verbieden uit te gaan ofzo met als mogelijk gevolg dat henk nog liever naar zijn foute vrienden gaat. Henk is al een keer weggelopen dus huisarrest is niet echt een oplossing. Die weten dus ook niet echt helemaal wat ze nu precies moeten.

@ Litte Nemo: Problemen thuis zit niet echt verbetering in, en wat narie ook zegt schookeuze. Op het einde van het jaar haalt hij als het goed is zijn havo diploma en valt zijn laatste bekende omgeving ook weg. Nouja, zijn op een na laatste bekende omgeving, maar die wat dan nog over is zal hem niet aan een verantwoorde keuze voor een vervolgopleiding helpen om het zachtzinnig uit te drukken.
En inderdaad, henk was niet de beste keuze als pseudoniem.

Het is echt de standaardsituatie. Probleempjes, foute vrienden, makkelijke gelegenheid.
Oud 31-01-2005, 21:31
Verwijderd
zolang het bij recreatief gebruik blijft is het nog neit zo erg...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 21:32
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Citaat:
little nemo schreef op 31-01-2005 @ 22:15 :
*een hele hoop*
Zullen we hem vanaf nu dan maar Julius Ceasar noemen om het verhaal aannemelijker te maken?

Trouwens, zoek je enter toets, je blogt als P. Kouwes.

Laatst gewijzigd op 01-02-2005 om 00:32.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 21:34
De Veroorzaker
Citaat:
wammus schreef op 31-01-2005 @ 22:24 :
En vooral hier gaat het om. Als ie zelf niet tot inkeer wil komen dan kan jij nog zo hard je best doen maar dat zal weinig uitmaken en net als met dat stuk over ouders mischien juist averechts werken. Reacties van hem die je daarop mischien kan krijgen zijn:

Ik weet heus wel waar ik mee bezig ben en doe geen verkeerde dingen.
Zo erg is het allemaal niet.
Ag wat maakt die ene keer nou uit.

Hij moet weten en inzien waar hij nu aan begint en wat voor kant ie op kan gaan. Zolang ie zelf niet inziet dat het verkeerd is kan je er weinig aan veranderen en zal je hem totdat het echt te laat is alleen maar meer de verkeerde kant op zien gaan.

Verder hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe vatbaar hij is voor verslavingen. Wil hij het echt bij die ene keer laten of vond ie het allemaal wel interesant en is de kans groot dat ie in herhaling valt. Vooral dat laatste moet je goed op letten. Een verslaving sluipt er langzaam in. Het begint met een keer, dat word nog een keer en nog een keer enz enz. Als ie er niet vatbaar voor is en het allemaal in de hand kan houden is er in principe niet zo heel veel aan de hand. kan ie dat niet dan zal het uiteindelijk een gewoonte worden om te gebruiken en daar te gaan hangen. En als je een keer aan zo'n leventje gewend bent dan is het heel moeilijk om daar weer vanaf te komen.
ik heb niet het idee dat hij het echt wil. Hij is wel eens vaker meegegaan en als ik dan wiet deed roken had hij totaal niet de behoefte een keer te teugen. I never saw it coming.

Hij wil geen drugs gebruiken, maar hij voelt zich prettig bij die mensen, en toen hij onder invloed was voelde hij zich heerlijk, en dat heeft hij zich al lang niet mee gevoeld.

Misschien een heel stom idee: Prozac? Mocht het niet lukken om hem door hem in mijn vriendenkring te loodsen hem bij zijn eigen weg te krijgen kun je hem zo iig gecontroleerd zijn problemen laten vergeten. Maar dat is ook geen oplossing. (is ook iets wat me nu zo invalt, dus misschien lach ik mezelf er straks wel om uit)
Oud 31-01-2005, 21:35
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
sjek schreef op 31-01-2005 @ 22:31 :
Klopt.

Ware het niet dat de situatie die hier gaande is toch wel ff anders is dan recreatief. Het gaat kut met iemand en die leert de "verkeerde" mensen kennen. Door die mensen komt ie in aanraking met drugs en als het al kut gaat en de drugs geven je vervolgens zo'n vreselijk lekker gevoel dan is het toch wel erug verleidelijk om het vaker te gebruiken. Als je dan door je omgeving niet gestimuleerd word om het bij een klein aantal keer in een lange periode te houden dan word het toch wel erg makkelijk om te doen wat ook heel snel verslaving tot gevolg kan hebben. En dat is nou precies wat de ts wil voorkomen

of zie ik het verkeerd?
Oud 31-01-2005, 21:35
De Veroorzaker
Citaat:
sjek schreef op 31-01-2005 @ 22:31 :
Eens, maar de mensen waarmee hij nu gebruikt zijn dat stadium al ver gepasseerd.

Citaat:
Zullen we hem vanaf nu dan maar Julius Ceasar noemen om het verhaal aannemelijker te maken?

Trouwens, zoek je enter toets, je blogt als P. Kouwes.
En dat is een muggoal, en zoals hier maar weer blijkt een schoolvoorbeeld van bovengenoemde slechte invloed.

Wel lief zijn he.

Citaat:
of zie ik het verkeerd
Nee, wat je zegt is waar.
Oud 31-01-2005, 21:46
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
http://www.erowid.org/pharms/fluoxetine
http://defend-net.com/mood/DarkSide.html

Dat prozac een 'legetiem' middel is, komt eigenlijk voornamelijk door het imago dat moodenhancer-verslaafd amerika verspreid.
De gevolgen van prozac gebruik in situaties die dat niet vereisen kan tot evengrote - zo niet nog grotere - problemen leiden dan die we nu hier bespreken.

Maar t ziet er wel lekker uit......
Oud 31-01-2005, 21:46
Verwijderd
Mja, het enige wat je kan doen is hem laten zien dat hij ook veel lol kan beleven zonder dat hij elke keer drugs hoeft te gebruiken.
Feesten met hem vond ik wel een goed idee
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 22:09
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 31-01-2005 @ 22:26 :
@ wammus: Inderdaad, ik was ook al van plan de komende tijd zo veel mogelijk met hem op te trekken, om te beginnen kijken of ik carnaval met hem kan vieren en dan weer verder zien.

@ Narie: School doet niet echt veel, toen ze erachter kwamen dat ze problemen hadden hebben ze em naar een psycholoog gestuurd waar hij al een keer of 4 geweest was voordat zijn ouders ook maar iets duidelijk gemaakt was.
Ik heb met de ouders van henk gepraat, die zijn op de hoogte en die zitten met het dilemma of ze henk bijvoorbeeld moeten verbieden uit te gaan ofzo met als mogelijk gevolg dat henk nog liever naar zijn foute vrienden gaat. Henk is al een keer weggelopen dus huisarrest is niet echt een oplossing. Die weten dus ook niet echt helemaal wat ze nu precies moeten.

@ Litte Nemo: Problemen thuis zit niet echt verbetering in, en wat narie ook zegt schookeuze. Op het einde van het jaar haalt hij als het goed is zijn havo diploma en valt zijn laatste bekende omgeving ook weg. Nouja, zijn op een na laatste bekende omgeving, maar die wat dan nog over is zal hem niet aan een verantwoorde keuze voor een vervolgopleiding helpen om het zachtzinnig uit te drukken.
En inderdaad, henk was niet de beste keuze als pseudoniem.

Het is echt de standaardsituatie. Probleempjes, foute vrienden, makkelijke gelegenheid.
heeft hij veel problemen met zn ouders??

en het voordeel als ie klaar is, is dat ie volgend jaar naar n hbo kan, dat kan ook een nieuw begin in een andere wereld zijn...heeft ie enig idee wat hij wil enzo..??

en narie: zeur niet zo man
Oud 31-01-2005, 22:12
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
sjek schreef op 31-01-2005 @ 22:46 :
Mja, het enige wat je kan doen is hem laten zien dat hij ook veel lol kan beleven zonder dat hij elke keer drugs hoeft te gebruiken.
Feesten met hem vond ik wel een goed idee
Nee.

Het gaat niet zo zeer om de drugs maar om het totaalplaatje. Hij denkt waarschijnlijk dat ie zich in de situatie waarin ie nu verkeerd niet gelukkig kan worden. Dus gaat ie op zoek naar iets waar ie wel gelukkig van word en komt op z'n weg deze mensen tegen. Die weten waarschijnlijk ondertussen niet meer beter dan het leven waar ze nu aan gewend zijn en dus kan het hun ook geen flikker schelen als er nog iemand zo terecht komt. Hij denkt dat ie zo gelukkig word en dus ziet ie de rest niet meer.

Wat je kan proberen is om m te vragen wat ie er zelf van vind en of ie denkt dat het ook anders kan. Probeer m duidelijk te maken dat ie wat moet gaan doen. Maar leg het er niet te dik bovenop. Dit werkt meestal alleen maar averechts ^ en dan ben je de controle (voor zover je die nog hebt) helemaal kwijt.
Oud 31-01-2005, 22:22
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
wammus schreef op 31-01-2005 @ 23:12 :

Wat je kan proberen is om m te vragen wat ie er zelf van vind en of ie denkt dat het ook anders kan. Probeer m duidelijk te maken dat ie wat moet gaan doen. Maar leg het er niet te dik bovenop. Dit werkt meestal alleen maar averechts ^ en dan ben je de controle (voor zover je die nog hebt) helemaal kwijt.
mooi is dat
Oud 31-01-2005, 22:29
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
little nemo schreef op 31-01-2005 @ 23:22 :
mooi is dat
Wat?
Oud 31-01-2005, 22:33
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
wammus schreef op 31-01-2005 @ 23:29 :
Wat?
...nouja, uit wat ik begrijp van andere posts van je heb je zelf ook wel enigszins een drugsprobleem, ook al wat minder erg en dan is t mooi om te zien dat je zo goed aan een ander uit kan leggen hoe ie ermee om moet gaan
Oud 31-01-2005, 22:36
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
little nemo schreef op 31-01-2005 @ 23:33 :
...nouja, uit wat ik begrijp van andere posts van je heb je zelf ook wel enigszins een drugsprobleem, ook al wat minder erg en dan is t mooi om te zien dat je zo goed aan een ander uit kan leggen hoe ie ermee om moet gaan
Ik weet inderdaad dondersgoed wat ik moet doen en wat ik had moeten doen. Mijn probleem is alleen dat ik het niet doe omdat ook mij het ergens geen flikker kan schelen. Maar ergens toch ook weer wel. Ik leef zegmaar op 2 gedachten en dat is best kut.
Oud 31-01-2005, 22:58
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
wammus schreef op 31-01-2005 @ 23:36 :
Ik weet inderdaad dondersgoed wat ik moet doen en wat ik had moeten doen. Mijn probleem is alleen dat ik het niet doe omdat ook mij het ergens geen flikker kan schelen. Maar ergens toch ook weer wel. Ik leef zegmaar op 2 gedachten en dat is best kut.
dat zal voor henk ook wel gelden...wat maakt dan dat je soms toch naar de verkeerde luistert terwijl je weet dat dat niet goed is...??
Oud 31-01-2005, 23:00
Verwijderd
Heer veroorzaker.
Wat je ook doet, wees er voor hem. Wees niet bang te klikken tegen anderen als dit nodig is om hem te helpen.
Laat merken dat je om hem geeft

Maar het allerbelangrijkste; laat je niet meeslepen in zijn sores. Dan bedoel ik niet dat jij mee gaat doen ed, maar dat jij jezelf heel kut gaat voelen om zijn situatie.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 23:08
Verwijderd
Wat Wim en Deadlock zeggen Sterkte ermee
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 23:13
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
little nemo schreef op 31-01-2005 @ 23:58 :
dat zal voor henk ook wel gelden...wat maakt dan dat je soms toch naar de verkeerde luistert terwijl je weet dat dat niet goed is...??
Eigenlijk heel simpel. Het is zoals je zelf waarschijnlijk wel weet verschrikkelijk leuk om stoned te zijn. Ik geef dan echt helemaal nergens ook maar ene fuck meer om. En vind alles grappig, spacend whatever. Dat gevoel (wat ik toch wel heel lekker vind) + ik die niet heel snel ergens nee tegen kan zeggen vormt een probleem. Mijn probleem dus.

Oplossing. Nog simpeler: Nee zeggen en ook echt doen.

En bij het echt doen gaat het dus fout. Ik ben altijd al van het uitstellen tot het laatste moment geweest. Maarja tot wanneer kan je het laatste moment uit stellen om te stoppen met smoken? Tot het je te veel word. Nu dus. Of liever gezegd vrijdagavond. Zaterdag nog 1 blowtje gerookt gisteravond ook een paar en nu helemaal niets. En ergens bevalt dit me ook wel. Maarja stoned zijn is ook zo leuk. Keuzes maken dus en ik maak nu maar een tijdje de keuze om niet te smoken. Want tsja echt goed voor je is elke dag helemaal stoned zijn toch ook niet.
Oud 31-01-2005, 23:13
little nemo
little nemo is offline
trouwens...wat is iedereen aardig en meelevend zeg...

aan de ene kant doet het me deugd om te zien hoe goed we voor elkaar kunnen zijn, hier op d&a

maar aan de andere kant...kan niemand ff iets lomps ofzo zeggen, t is natuurlijk wel gewoon een forum
Oud 31-01-2005, 23:20
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
little nemo schreef op 01-02-2005 @ 00:13 :

aan de ene kant doet het me deugd om te zien hoe goed we voor elkaar kunnen zijn, hier op d&a

maar aan de andere kant...kan niemand ff iets lomps ofzo zeggen, t is natuurlijk wel gewoon een forum
En dus moet iemand met een probleem maar afgezeken worden? Zijn we eindelijk een keer aardig tegen iemand met een probleem wat in weze niet zijn probleem is wbt drugs is het weer niet goed. Damn you zeikerd .
Advertentie
Oud 31-01-2005, 23:29
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
wammus schreef op 01-02-2005 @ 00:20 :
En dus moet iemand met een probleem maar afgezeken worden? Zijn we eindelijk een keer aardig tegen iemand met een probleem wat in weze niet zijn probleem is wbt drugs is het weer niet goed. Damn you zeikerd .
niet per se afzeiken, gewoon iets doms of offtopics ofzo zeggen ... je moet niet alles serieus nemen, zeker niet als t uit mijn hoofd komt
Oud 31-01-2005, 23:38
Risce
Risce is offline
Ik vind Little Nemo een ongelooflijke .... zeurder. Zo! Pak aan. (dat was de lompe opmerking, zie boven, kijk maar)

Ontopic:
Waarom heeft hij geen vrienden als jij het blijkbaar belangrijk genoeg vindt om er een image-verbouwend topic over aan te maken? Waar het gewoon omgaat, en dat weet je zelf ook wel: PRAAT MET HEM, en wij kunnen je echt niet vertellen wat de inhoud van dat gesprek zal zijn. Ik wens je er veel succes mee. Spreek met hem af.
Oud 01-02-2005, 08:06
Verwijderd
ik zou zeggen helpen op de manier die jou het beste lijkt zonder dat hij zich opgejaagd voelt. als hij zich bedreigd gaat voelen door mensen raakt ie er verder in.

Maar het belangrijkste is dat hij er zelf achter moet komen. Dus uiteindelijk komt het op hem aan.

Als het niet lukt is het einde verhaal hoe moeilijk dat ook is.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 15:48
Verwijderd
Citaat:

Ik vind dit anders al behoorlijk boers hoor. Alsof een forum niet gewoon een serieuze discussie kan hebben af en toe

Goed.. laat ik t simpel houden, ik heb al meerdere malen iemand ervan proberen te overtuigen dat hij/zij moest stoppen met het gebruik van wat dan ook. Das niet makkelijk. Toevallig ben ik net zelf gestopt met roken, en de makkelijkste manier om te stoppen is te zorgen dat je een kick-start hebt. Een echte reden om te stoppen, voor mij: ziekte. Voor Henkie/Julius kan dit zijn dat t gewoon te ver gaat. De eerste fase is dat je euforisch bent dat je al 2/3/6 dagen gestopt bent. Na 3 weken kom je in de was-ik-maar-niet-gestopt-ik-ga-dood-voor-een-*verslaving*. Ben je door fase 2 heen.. dan kan je eigenlijk al niet meer terugvallen op je verslaving.. Je bent al een maand gestopt.. ga dan ook door met gestopt-zijn.

trouwens.. ik doe nu na 3 dagen al een moord vooor een peuk.. jezus.. nicotine is echt verslavender dan je denkt.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 15:51
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Lilith schreef op 01-02-2005 @ 16:48 :
Ik vind dit anders al behoorlijk boers hoor. Alsof een forum niet gewoon een serieuze discussie kan hebben af en toe

Goed.. laat ik t simpel houden, ik heb al meerdere malen iemand ervan proberen te overtuigen dat hij/zij moest stoppen met het gebruik van wat dan ook. Das niet makkelijk. Toevallig ben ik net zelf gestopt met roken, en de makkelijkste manier om te stoppen is te zorgen dat je een kick-start hebt. Een echte reden om te stoppen, voor mij: ziekte. Voor Henkie/Julius kan dit zijn dat t gewoon te ver gaat. De eerste fase is dat je euforisch bent dat je al 2/3/6 dagen gestopt bent. Na 3 weken kom je in de was-ik-maar-niet-gestopt-ik-ga-dood-voor-een-*verslaving*. Ben je door fase 2 heen.. dan kan je eigenlijk al niet meer terugvallen op je verslaving.. Je bent al een maand gestopt.. ga dan ook door met gestopt-zijn.

trouwens.. ik doe nu na 3 dagen al een moord vooor een peuk.. jezus.. nicotine is echt verslavender dan je denkt.
Citaat:
wammus schreef op 31-01-2005 @ 23:12 :

Het gaat niet zo zeer om de drugs maar om het totaalplaatje. Hij denkt waarschijnlijk dat ie zich in de situatie waarin ie nu verkeerd niet gelukkig kan worden. Dus gaat ie op zoek naar iets waar ie wel gelukkig van word en komt op z'n weg deze mensen tegen. Die weten waarschijnlijk ondertussen niet meer beter dan het leven waar ze nu aan gewend zijn en dus kan het hun ook geen flikker schelen als er nog iemand zo terecht komt. Hij denkt dat ie zo gelukkig word en dus ziet ie de rest niet meer.
Snappie?
Oud 01-02-2005, 16:26
Verwijderd
er zit trouwens wel wat in wat Little Nemo zegt, maar dat is een andere discussie.
Meestal wordt de desbetreffende TS afgezeken of alle replies die erop gegeven worden worden gebashed.

Maar ik ben heel nieuwsgierig of Veroorzaker er nog nieuws over heeft en dingen heeft kunnen laten inwerken
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 15:21
bench140
bench140 is offline
Vertel hem dat je hem wilt helpen als hij zelf ook wil stoppen, als hij niet wil stoppen, ga dan niet van zijn probleem jouw probleem maken.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 20:41
Blenderhead
Blenderhead is offline

henk???
Oud 02-02-2005, 22:09
Vash!
Vash! is offline
Citaat:

Wij gebruik(t)en henk als code woord voor wiet en de meekomende handelingen, en een vriendin van mijn zus moest een keer heel hard lachen toen ze een jongen tegen kwam die henk heette, want haar bijnaam voor een pielemans was ook henk/henkie.

blij dat ik mijn bijdrage aan de discussie kan leveren maar was dit nou on- of offtopic
Oud 02-02-2005, 22:15
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Vash! schreef op 02-02-2005 @ 23:09 :
Wij gebruik(t)en henk als code woord voor wiet en de meekomende handelingen, en een vriendin van mijn zus moest een keer heel hard lachen toen ze een jongen tegen kwam die henk heette, want haar bijnaam voor een pielemans was ook henk/henkie.

blij dat ik mijn bijdrage aan de discussie kan leveren maar was dit nou on- of offtopic
de vraag is of iemand het wat boeit...
Oud 02-02-2005, 22:16
Vash!
Vash! is offline
Citaat:
Blenderhead schreef op 02-02-2005 @ 23:15 :
het zou nemo kunnen boeien of ik ben heel naief
Oud 02-02-2005, 22:19
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Vash! schreef op 02-02-2005 @ 23:16 :

Citaat:
Blenderhead schreef op 02-02-2005 @ 23:15 :
Oud 02-02-2005, 22:54
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Vash! schreef op 02-02-2005 @ 23:16 :
als dat de twee opties zijn ben je heel naief
Oud 02-02-2005, 23:16
cha0s
cha0s is offline

oh, en: akathisia und prozac: http://adbusters.org/metas/psycho/pr...our/index.html
wel 'n interessant artikel.

Laatst gewijzigd op 02-02-2005 om 23:19.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 08:40
Verwijderd
En dan proberen we weer enigszins ontopic verder te gaan.

Veroorzaker, hoe zit het met zijn vroegere vrienden of mensen buiten die groep? Ik weet uit eigen ervaring dat er plots meer mensen zijn die wel iets om je geven (en eigenlijk net diegenen waar je het niet van verwacht ^^). Aandacht van vrienden en merken dat ze er zijn is enorm belangrijk, kun je niet een paar mensen optrommelen?

Voel je ook niet te slecht als je dingen doet die hem op dat moment niet aanstaan, uiteindelijk zal ie beseffen dat je dat hebt gedaan voor hem en niet om hem te kloten. Al zal dat wel wat ehm rottige momenten opleveren.
Probeer hem mee te slepen, probeer te laten zien dat er leukere dingen zijn en anders sleep hem mee naar de eerste beste verneukte junk die ergens ligt te rotten (nu liggen die hier niet voor het oprapen, ik weet niet hoe het daar zit^^) om hem duidelijk te maken waar hij mee bezig is.
Het probleem is dat alles zo verkeerd kan uitdraaien, er is geen juiste manier om hiermee om te gaan . Mensen zijn eigenwijs en houden er niet van op hun fouten gewezen te worden...

Maar ook wat Deadlock zei: laat je er niet in meeslepen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten