Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2005, 11:27
-Ik-16
-Ik-16 is offline
Heej..
Wat vinden jullie?? Wel of geen donor worden? Ik word zelf wel donor, maar ik ben wel benieuwd wat jullie daar van vinden . Waarom zou je wel/geen donor worden?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 11:41
Verwijderd
ik vind van wel ben zelf ook donor. ik vind eigenlijk dat het systeem ingevoerd moet worden dat iedereen automatisch donor wordt, en als hij/zij het niet wil zichzelf af kan melden, zo heb je alle luie mensen ook als donor. en uiteindelijk heeft de familie toch het laatste woord meestal
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 11:42
Thee Muts
Thee Muts is offline
Is pasgeleden nog een topic over geweest http://forum.scholieren.com/showthre...ighlight=donor

En met de zoekfunctie worden er nog meer soortgelijke topics gevonden, dus waarschijnlijk gaat deze dicht.
Oud 17-02-2005, 11:55
Raven
Raven is offline
ik ben wel donor..

waarom .. tja na mijn leven heb ik er toch niks meer aan en ik heb liever dat iemand er dan nog plezier van heeft dan dat de wurmen het opvreten
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 11:56
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik ben geen donor. Ik ben zo geboren, en wil ook zo mn kist in. En ik hoef ook geen ingewanden van anderen in me te hebben...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 12:04
deringmeester
deringmeester is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 17-02-2005 @ 12:56 :
ik ben geen donor. Ik ben zo geboren, en wil ook zo mn kist in. En ik hoef ook geen ingewanden van anderen in me te hebben...
ik denk dat het erover gaat of je zelf gaat donoren () en ik denk dat als jij hart het een x bijna begeeft je heel blij bent met de tipper van een ander.
ik heb een 2e hands trommelvlies. anders was ik doof geweest.
Oud 17-02-2005, 12:05
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Citaat:
deringmeester schreef op 17-02-2005 @ 13:04 :
ik denk dat het erover gaat of je zelf gaat donoren () en ik denk dat als jij hart het een x bijna begeeft je heel blij bent met de tipper van een ander.
ik heb een 2e hands trommelvlies. anders was ik doof geweest.
t zou best kunnen dat ik er over een paar jaar heel anders over denk, maar op dit moment lijkt t me helemaal niks
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 12:22
TIEN
TIEN is offline
ga echt wel donor worden! dan heeft teminste iemand anders die ziek is er nog iets aan als ik dood ben! je kan der een leven mee redden en dat vind ik belangrijk!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 16:28
Li3vi3j
Li3vi3j is offline
Wel donor!!!
Helemaal zeker weten, en ik baal ervan dat ik het nu nog niet mag worden,,,...

Kwil dat wel graag omdat ik zo denk van: als ik dood ga, dan heb ik zelf nix meer aan mn lichaam... en waarom zou ik alles mee de grond innemen als ik andere mensen ermee kan redden... toch??
Oud 17-02-2005, 16:30
Verwijderd
Wel donor, omdat ik de overtuiging heb dat ik na mijn dood niets meer van mijn lichaam merk en het ook niet meer nodig heb. Dan zou het egoïstisch zijn om bij leven te bepalen dat ze niet aan mijn dode lijk mogen zitten als anderen daar iets aan kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 17:04
Odin
Odin is offline
Geen donor. Puur omdat ik het ziekenhuis zaakje niet vertrouw als het op zoiets aankomt.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Odin schreef op 17-02-2005 @ 18:04 :
Geen donor. Puur omdat ik het ziekenhuis zaakje niet vertrouw als het op zoiets aankomt.
Wat, ben je bang dat ze je organen gaan verkopen aan de Roemeense orgaanmaffia?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 19:14
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-02-2005 @ 17:30 :
Wel donor, omdat ik de overtuiging heb dat ik na mijn dood niets meer van mijn lichaam merk en het ook niet meer nodig heb. Dan zou het egoïstisch zijn om bij leven te bepalen dat ze niet aan mijn dode lijk mogen zitten als anderen daar iets aan kunnen hebben.
Oud 17-02-2005, 19:16
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-02-2005 @ 18:06 :
Wat, ben je bang dat ze je organen gaan verkopen aan de Roemeense orgaanmaffia?
Zulke ideeën heb ik van mn ouders ook eens gehoord
Oud 17-02-2005, 19:26
Verwijderd
geen donor, God heeft me dit lichaam gegeven, en het gaat ook zo terug naar hem.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 19:40
Verwijderd
Ik ben nóg geen donor, maar ben het wel van plan te worden.
Als het goed is krijg ik in maart of april een donorregistratieformulier in de bus. Ik ben zelf te lui om het nu al te doen en trouwens ben ik nog niet van plan om dood te gaan.
Van mij mogen ze alles hebben, en wat er dan nog over is, mag naar de wetenschap.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 20:07
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Li3vi3j schreef op 17-02-2005 @ 17:28 :
Wel donor!!!
Helemaal zeker weten, en ik baal ervan dat ik het nu nog niet mag worden,,,...
Waarom zou je nu nog geen donor mogen worden?
Er zit geen leeftijd aan vast, als je dat mss denkt...

Ik ben overigens ook donor.
Oud 17-02-2005, 20:28
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 17-02-2005 @ 20:26 :
geen donor, God heeft me dit lichaam gegeven, en het gaat ook zo terug naar hem.
Natuurlijk worden je organen ook niet opgevreten door maden.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 20:30
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-02-2005 @ 21:28 :
Oud 17-02-2005, 20:30
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 17-02-2005 @ 21:28 :
Dat vind ik echt jammer, mensen hebben nou eenmaal verschillende opvattingen over t leven na de dood. Wie ben jij om te zeggen welke juist of onjuist zijn. En waarom kan je mensen niet laten geloven wat ze willen geloven?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 20:32
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Lilith schreef op 17-02-2005 @ 21:30 :
Dat vind ik echt jammer, mensen hebben nou eenmaal verschillende opvattingen over t leven na de dood. Wie ben jij om te zeggen welke juist of onjuist zijn. En waarom kan je mensen niet laten geloven wat ze willen geloven?
Het is toch gewoon een feit dat je lichaam na een tijdje vergaat? Gelovig of niet..
Oud 17-02-2005, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Sasbeest schreef op 17-02-2005 @ 21:32 :
Het is toch gewoon een feit dat je lichaam na een tijdje vergaat? Gelovig of niet..
voor sommige mensen niet. Ik zeg niet dat het voor mij geldt, maar het feit blijft ook dat mensen daar wel in geloven en dat ik, gelovig of niet, vind dat je dat in zn waarde moet laten en geen semi-grappige opmerkingen daarover moet maken.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 20:44
Balance
Balance is offline
Ik heb aangegeven dat ik wil dat mijn nabestaanden daarover beslissen.
Ik wil die beslissing niet maken, omdat het voor mij niks uit maakt of ik nu wel of niet iets heb als ik dood ben; ik merk er niks van. Mijn nabestaanden moeten verder leven met de gedachte dat er iemand met mijn hart rond loopt, dus of ze dat willen of niet mogen zij beslissen.
Oud 17-02-2005, 20:45
Vice
Vice is offline
Ik ben al donor. Gewoon omdat ik na m'n dood toch niks maar aan m'n organen heb.

Overgens heb ik er geen probleem mee als mensen vanwege geloof geen donor willen worden, aangezien die mensen zelf ook geen organen aannemen van andere.
Oud 17-02-2005, 20:48
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Wel donor. Ik heb niets aan die organen want ik leef niet meer, dus ze mogen doen wat ze willen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 21:18
M-Leentje
M-Leentje is offline
Ik ben donor geworden, om meerdere redenen:

- Na mijn dood heb ik niks meer aan mijn organen. Ik vind het dan van mezelf erg egoistisch als ik ze niet zou afstaan als ik dat zou kunnen. Het verandert het leven van de ontvanger zoveel..
- Als ik zelf erg ziek zou zijn, zou ik zelf ook graag een transplantatie krijgen. Dus ik vind dat ik dat nu voor die mensen die het nodig hebben mijn organen beschikbaar moet stellen.

In ieder geval, succes ermee en denk er goed over na!
Oud 17-02-2005, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 17-02-2005 @ 21:36 :
voor sommige mensen niet. Ik zeg niet dat het voor mij geldt, maar het feit blijft ook dat mensen daar wel in geloven en dat ik, gelovig of niet, vind dat je dat in zn waarde moet laten en geen semi-grappige opmerkingen daarover moet maken.
Het was helemaal geen semi-grappige opmerking. Ik nodig je gewoon uit om aan te tonen waarom volgens jou lijken van gelovigen niet evengoed als lijken van ongelovigen die donor zijn, verteerd worden, vergaan of in elk geval niet eeuwig in hun oorspronkelijke staat blijven. En dan verwacht ik iets beters dan 'ik geloof daarin', want je hoeft maar een doodskist open te maken om te zien dat het wel degelijk zo is.

Laatst gewijzigd op 17-02-2005 om 21:26.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 21:27
Mara
Mara is offline
Wel donor. Heb er dan toch niks meer aan, uiteindelijk help ik er alleen maar iemand mee.

Wat betreft de gelovigen, ik ben gelovig opgevoed en er wordt altijd gepredikt dat je je naaste lief moet hebben en moet helpen. Wat een mooier geschenk is er dan om iemand een kans op een verder leven te schenken
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 22:42
Verwijderd
ik ben donor, als ik dood ben heb ik niks meer aan mijn lichaam en vind ik het een mooi idee dat ze met mijn lichaam iemands leven beter kunnen maken/kunnen redden.

heb me ook aangemeld voor bloeddonor, moet alleen nog 6 maanden wachten voor ik gekeurd word (heb een piercing laten zetten)

*wacht overigens nog steeds op een reactie van esprit-chick (vorige topic over donor zijn)*
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 23:53
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Citaat:
ikke-eva schreef op 17-02-2005 @ 23:42 :
ik ben donor, als ik dood ben heb ik niks meer aan mijn lichaam en vind ik het een mooi idee dat ze met mijn lichaam iemands leven beter kunnen maken/kunnen redden.
Precies. Dat zijn ook mijn redenen waarom ik donor ben.

Maar ik moet er wel bij zeggen: ik heb net zo goed respect voor de mensen die geen donor willen worden.. dit is gewoon een beslissing die ieder voor zich moet maken en als iemand geen donor wil zijn, dan begrijp ik dat.
Oud 17-02-2005, 23:59
Verwijderd
Ik begrijp het wel, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet egoïstisch vind.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 07:10
Nolita
Nolita is offline
Wel donor, simpel, ik heb er niets meer aan, en als er geen donoren zouden zijn zou ik 2 heel dierbaren op jonge leeftijd hebben verloren.
Oud 18-02-2005, 07:26
cyntha
cyntha is offline
Ik ben geen donor. Ik wist het nog niet zeker toen ik het door moest geven. Nu zit ik te twijfelen en denk ik dat ik wel donor word.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 08:21
Verwijderd
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 17-02-2005 @ 12:56 :
Zo denk ik er dus ook over. Ik wil dan dus alleen niet mijn kist zo in, maar gewoon zo gecremeerd worden. En nee, ik geef nix aan anderen, en ik hoef dus ook niets. Vind het gewoon een eng idee..

En ja, dan ga je maar dood, that's life!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 10:52
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-02-2005 @ 00:59 :
Ik begrijp het wel, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet egoïstisch vind.
Nee, ik vind het niet egoïstisch om te zeggen dat je je eigen lichaam intact wil houden als je dood bent omdat je gelooft in een tweede leven na de dood.
Oud 18-02-2005, 11:01
Misery
Misery is offline
Laatst zag ik zo'n programma op tv, er werd twee meisjes ( ong. 18 jr.) gevraagd of ze donor waren. Ze zeiden 'nee, want dat lijkt me zo'n eng idee...'

Dan word ik zoooooooo WOEST achter die tv!

Als je nou nog een of ander geloof hebt waarbij je intact de hemel niet inkomt ofzo....ok dan.

Maar dit.... dat vind ik zo ongelooflijk!
Hoe kun je dat nu zeggen?

Wanneer jij op een dag jankend bij je mammie in het ziekenhuis staat en dr is geen nieuw hart beschikbaar want iedereen vind het zo'n eng idee denk je vast ook niet ; en ach, de dood, that's life huh.
Oud 18-02-2005, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Knutselsmurfie schreef op 18-02-2005 @ 11:52 :
Nee, ik vind het niet egoïstisch om te zeggen dat je je eigen lichaam intact wil houden als je dood bent omdat je gelooft in een tweede leven na de dood.
Jij niet, ik wel

Ik ben uiteraard niet zo raar om te beweren dat mensen die vanuit een geloofsovertuiging hun lichaam intact willen laten begraven daar het recht niet toe hebben, maar ik vind het wel egoïstisch.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 15:26
Warsocket
Warsocket is offline
Mij mogen ze leeghalen als ik dood ben

Ik heb er dan toch niks meer aan
Oud 18-02-2005, 16:09
pyres
pyres is offline
ik vond het eerst best wel een eng id dus ik wilde het idee aan m'n ouders over laten als ik eenmaal dood ben
maarja als m'n ouders nou eerder dood gaan ...
dan zou ik dus een probleem moeten hebben

dus ik ben donor geworden
ze mogen me helemaa leeghakken
Oud 18-02-2005, 16:42
Sasbeest
Sasbeest is offline
Wat ik me nou afvraag, al die mensen die geen donor zijn omdat 'ze niks afgeven en dus ook niks terug hoeven; stel dat er iets met je gebeurt en je hebt een donororgaan nodig om te overleven, zou je dat dan echt weigeren? Want dat vind ik nogal moeilijk te geloven eerlijk gezegd.
Oud 18-02-2005, 16:47
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Sasbeest schreef op 18-02-2005 @ 17:42 :
Wat ik me nou afvraag, al die mensen die geen donor zijn omdat 'ze niks afgeven en dus ook niks terug hoeven; stel dat er iets met je gebeurt en je hebt een donororgaan nodig om te overleven, zou je dat dan echt weigeren? Want dat vind ik nogal moeilijk te geloven eerlijk gezegd.
Ik denk het niet, behalve als ze geloven dat ze anders de hemel niet inkomen ofzo, maar ik vind het zowiezo een beetje een rare gedachtegang.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 17:32
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
ik wil het wel worden, maar ben net 18 en dan krijg ik vanzelf zo'n formulier dacht ik..
Oud 18-02-2005, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Sasbeest schreef op 18-02-2005 @ 17:42 :
ik geloof er niks van, als jij daar half ligt dood te gaan en er is een donor beschikbaar weet ik niet of ze nog zouden weigeren. ik niet in elk geval, maar als ik doodga mogen mijn organen dan ook worden gebruikt, zoals al gezegd
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 19:12
Verwijderd
Ik snap het tweede leven-argument niet helemaal. Dat doe je toch niet met je lichaam, maar met je 'ziel'? En als je je lichaam er voor nodig hebt, met een wederopstaan enzo, dan heb je er toch niet veel aan, want ook bij een begrafenis ben je tegen die tijd hoogstwaarschijnlijk weggerot.

Eh ja, ik ben donor.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 20:34
H2O
H2O is offline
geen donor. Ik heb namelijk geen zin om mijn nieren (of een ander willekeurig orgaan) aan iemand af te staan die zijn/haar hele leven heeft gezopen/gerookt/teveel zout gegeten/te veel vlees etc zodat die nieren uiteindelijk kapot/verrot zijn en mijn gezonde nier mag krijgen zodat die verder kan met zuipen of whatever. Kijk als het aangeboren afwijking is, dan is het een ander verhaal, maar de kans is groter dat jouw orgaan naar iemand gaat met slechte leefgewoonte dan iemand met een afgeboren afwijking.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 21:08
-(L)-
Ik ben geen donor. Waarom niet? Vertel me maar eens waarom ik 't wel zou moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 21:11
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 18-02-2005 @ 22:08 :
Ik ben geen donor. Waarom niet? Vertel me maar eens waarom ik 't wel zou moeten zijn.
heb jij die organen nog nodig als je dood bent? is het niet zinvoller om dan 6 mensen te redden? misschien wil jij over 5 jaar ook best van iemand een hart hebben, omdat je anders doodgaat of ben je wel zo eerlijk dat je ook geen organen van anderen wil?
Oud 18-02-2005, 21:20
Konijn
Konijn is offline
Ik ben wel donor, alles mag weg .
Maar ik zou het liefste aan mn donorkaart toevoegen dat ik alleen wil dat het gaat naar iemand die zelf ook donor is..
Oud 18-02-2005, 21:24
Mara
Mara is offline
Citaat:
H2O schreef op 18-02-2005 @ 21:34 :
geen donor. Ik heb namelijk geen zin om mijn nieren (of een ander willekeurig orgaan) aan iemand af te staan die zijn/haar hele leven heeft gezopen/gerookt/teveel zout gegeten/te veel vlees etc zodat die nieren uiteindelijk kapot/verrot zijn en mijn gezonde nier mag krijgen zodat die verder kan met zuipen of whatever. Kijk als het aangeboren afwijking is, dan is het een ander verhaal, maar de kans is groter dat jouw orgaan naar iemand gaat met slechte leefgewoonte dan iemand met een afgeboren afwijking.
Ja want je kan namelijk alleen je nieren afstaan

Wat is dit nou voor ondoordacht gelul? Er is een kans ja dat zo iemand er krijgt, maar er is een (waarschijnlijk veel grotere kans) dat iemand je organen krijgt die het wél verdient.

Iemand met slechte ogen kan je hoornvliezen krijgen. Je huid, voor mensen met bijv. brandwonden. Je hart, voor mensen met een aangeboren hartafwijking. Allemaal dingen die je niet zélf verneukt kan hebben.

Maar dan nog, stel dat zo iemand jouw nier krijgt. Maakt het wat uit, dat hij dan toch verder leeft? Misschien dat diegene zijn leven nú wel betert. Maar nee, vooral niet dat risico nemen, stel je voor!

Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 21:24
Mara
Mara is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 18-02-2005 @ 22:08 :
Je móet niks, maar waarom zou je het níet doen? Ik weet vele argumenten vóór, waarom het goed zou zijn, maar eigenlijk geen waterdicht argument tégen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten