Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2005, 20:09
Verwijderd
Als ik een kleine inspanning doe, gaat mijn hartslag vrij hard omhoog. Ik heb zelf het idee dat dit komt door een tekort aan ijzer. Zou dit kunnen?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 20:24
Lynn
Lynn is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 24-02-2005 @ 21:09 :
Als ik een kleine inspanning doe, gaat mijn hartslag vrij hard omhoog. Ik heb zelf het idee dat dit komt door een tekort aan ijzer. Zou dit kunnen?
Er zijn vrij veel oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je hartslag snel omhoog gaat. Waarom denk je zelf dat het aan een ijzertekort/anemie ligt? (Ik bedoel meer of er daar nog andere verschijnselen van te zien zijn bij jou oid?)
Oud 24-02-2005, 20:31
Verwijderd
heel af en toe een wazige duizeligheid. Ik weet niet of ijzertekort erfelijk is, maar mijn moeder heeft het altijd gehad. Verder heeft iedereen het aan mijn pa's kant aan zijn hart.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 20:48
Lynn
Lynn is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 24-02-2005 @ 21:31 :
heel af en toe een wazige duizeligheid. Ik weet niet of ijzertekort erfelijk is, maar mijn moeder heeft het altijd gehad. Verder heeft iedereen het aan mijn pa's kant aan zijn hart.
Als je last hebt van ijzer-tekort heeft dat weinig te maken met je hartfunctie.
Wanneer er een zuurstoftekort is kan dat iets te maken hebben met het hart (slechte pompfunctie bijvoorbeeld), maar het kan er ook helemaal los van staan. Als je last hebt van zuurstoftekort door ijzergebrek, wil dat zeggen dat er weinig zuurstofbindende deeltjes voor in het bloed gevormd kunnen worden. Zodoende kan er weinig zuurstof "aan je bloed afgegeven worden", waardoor organen te weinig zuurstof krijgen terwijl met het hart alles in orde is. Een beetje een wazig verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is.

Als je echt last hebt van ijzergebrek, lijkt het mij ook dat je er wat vaker en opvallender last zou hebben. Je kunt natuurlijk voor de zekerheid even langs de dokter gaan, zodat hij je bloed kan prikken en je bloedwaarden kan controleren. Of als je het wat zuiniger op wilt lossen: zorgen dat je genoeg ijzer binnenkrijgt en controleren of het dan minder wordt.

Maar wat ik dus al zei, er zijn nog veel andere oorzaken voor een snel verhoogde hartslag tijdens inspanning, dus pin je hier niet teveel op vast.

Wat ik me ook nog afvroeg: heb je een hartslagmeter dat je kunt merken dat je hartslag zo snel stijgt, of kun je het voelen?
Oud 24-02-2005, 21:16
pyres
pyres is offline
ehmm ik dacht altijd dat wanneer je hartslag snel omhoog gaat na een inspanning dat dat goed was ofzo
Oud 24-02-2005, 21:27
Lynn
Lynn is offline
Citaat:
pyres schreef op 24-02-2005 @ 22:16 :
ehmm ik dacht altijd dat wanneer je hartslag snel omhoog gaat na een inspanning dat dat goed was ofzo
Dat is het, en dat hoort ook. Maar als je hart bij een hele lichte inspanning als een bezetene gaat slaan, kán (!) dat wel eens niet helemaal goed zijn.
Oud 25-02-2005, 13:07
Verwijderd
Mwa ik voel het dan ook. Ik ga dinsdag naar de dokter om te kijken wat het is, want ik wil het eigenlijk wel weten. Ik ben als de dood dat ik een bloedtest moet doen want daar kan ik helemaal niet tegen
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 17:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 25-02-2005 @ 14:07 :
Mwa ik voel het dan ook. Ik ga dinsdag naar de dokter om te kijken wat het is, want ik wil het eigenlijk wel weten. Ik ben als de dood dat ik een bloedtest moet doen want daar kan ik helemaal niet tegen
Tegenwoordig valt dat reuze mee doordat je niet meer zo'n oer spuit krijgt maar gewoon zo'n een buisje die ze in je arm prikken en automatisch volloopt met je bloed Als je niet kijkt voel je het zelfs bijna niet.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 18:36
Verwijderd
ik weet het heb het een tijd geleden ook gehad alleen toen viel ik haast flauw. maar ja komt goed. Waarschijnlijk meet ie gewoon mijn bloeddruk en zegt ie dat het de stress is ofzo
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 19:24
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
minder dope gebruiken
Oud 26-02-2005, 08:05
Joris
Joris is offline
Hoe voel je je snelle hartslag? Gebruik je je vingers bij je pols of nek of bedoel je dat je hartkloppingen voelt in de hartstreek?

Een hartslag van 100 p / m is niet erg bij lichte inspanning, 140 daarentegen...
Oud 26-02-2005, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Zero-Zero schreef op 25-02-2005 @ 20:24 :
minder dope gebruiken
mwa dope gebruik ik haast al niet meer anders had ik gelijk de oorzaak
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 12:05
vex
vex is offline
dan kan die hoge bloeddruk nog wel een na-effect zijn... rook/blow je ook niet meer?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 13:57
Verwijderd
blowen alleen in het weekend
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten