Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2005, 10:35
heavyukkie
heavyukkie is offline
ik leesde gisteren het volgende op internet over een hersenbeschadiging.

"Het herstel na een hersenkneuzing varieert enorm, van volledig herstel tot blijvende ernstige handicaps. Mogelijke restverschijnselen zijn verdeeld in vier categorieën: cognitie (taal, geheugen, concentratie en waarneming), emotionele en persoonlijkheidsveranderingen (angst, depressie en irritatie), motorische stoornissen (trillen) en psychosociale problemen (vereenzaming en relatieproblemen). Opvallend is de grote behoefte aan structuur in het dagelijkse leven."

en

" De hersenen kunnen tegen een stootje omdat de schedel en een laag met hersenvocht bescherming bieden. Toch kan een harde klap letsel veroorzaken.

Bij een hersenschudding (commotio cerebri) zijn de hersenen zelf niet aantoonbaar beschadigd, maar treedt er een korte storing op van hersenfuncties. Iemand kan even bewusteloos raken; veel voorkomende klachten zijn misselijkheid, braken en hoofdpijn.

Na een hersenschudding moet minimaal één dag tot zeker 6 weken rust worden gehouden. De meningen over de duur van deze periode zijn verdeeld; daarom kan de duur per ziekenhuis verschillen, afhankelijk van de mening van de behandelend arts. Langdurige gevolgen kunnen zijn concentratieproblemen en overgevoeligheid voor licht.
Wanneer iemand langer dan een kwartier bewusteloos is, er aantoonbare hersenschade is en daarna ernstige geheugenklachten voorkomen, dan spreken we in de meeste gevallen over hersenkneuzing (contusio cerebri). Door de klap ontstaat er een beurse plek in de hersenen, waar zich bloed en vocht opeenhoopt. Het vocht neemt ruimte in beslag, waardoor de hersenen worden weggedrukt.
Het herstel na een hersenkneuzing varieert enorm, van volledig herstel tot blijvende ernstige handicaps. Mogelijke restverschijnselen zijn verdeeld in vier categorieën:cognitie (taal, geheugen, concentratie en waarneming), emotionele en persoonlijkheidsveranderingen (angst, depressie en irritatie), motorische stoornissen (trillen) en psychosociale problemen (vereenzaming en relatieproblemen). Opvallend is de grote behoefte aan structuur in het dagelijkse leven.

Coma is een toestand van diepe en ernstige bewusteloosheid, waaruit iemand niet 'gewekt' kan worden, zelfs niet door (pijn-) prikkels. Het willekeurige zenuwstelsel, dat activiteiten bestuurt die onder invloed van de wil staan, functioneert niet meer. Vaak is beademing en controle van de hartslag nodig. Artsen meten het bewustzijn aan de hand van drie lichaamsfuncties: opening van de ogen, beweging van de ledematen en spraakvermogen.
Wanneer iemand langer dan drie weken buiten bewustzijn is, spreken we van een blijvend vegetatieve toestand (vroeger coma vigil geheten). De ogen knipperen nog en bewegen, zodat het lijkt alsof de patiënt kijkt. Ook hoesten, slikken, smakken en grijpreflexen komen voor, maar dat zijn geen bewuste reacties. In het algemeen zijn de restverschijnselen na coma ernstiger naarmate de comaperiode langer duurde."

ik heb een bloedprop in mn hoofd gehad en ik heb in coma gelegen. voor 1,5 dag heb ik in coma gelegen. Nou heb ik al verschillende ziektes de reveu zien passeren, van schizofreni en bordeline tot manisch depressief tot schizo typisch.

GIsteren leesde ik dit. zijn dat gewoon geen rest verschijnselen van mijn coma liggen en hersenkneusing?

cognitie (taal, geheugen, concentratie en waarneming) taal heb ik niet echt last van ja dat ik letters omdraai. en niet weet van ie eu oe ui wat ik waar bij inmoetvullen. geheugen is bij mij een zeef alles wat ik vandaag heb geleerd weet ik morgen niet meer. concentratie, ik kan me in grote groepen niet concentreren bv op school of dergelijke. ben ik dan ook heel chaotisch door. en waarneming kan ik op meerdere dingen bekijken. ik zie dingen die er niet zijn. maar ook dat ik dingen anders op pak.

emotionele en persoonlijkheidsveranderingen (angst, depressie en irritatie), angst, ben in de regel bang voor dingen is zelfs zo erg geweest dat ik bang was dat ze lang mijn slaapkamer raam zouden komen om mij dood te schieten. depressies heb ik in de regel mee te maken van redelijk erg tot echt suisice gedachten.
irritaties, die komen op en die gaan weer net zo snel weg. heb er ook in de regelmaat last van. ben snel geirriteert.

motorische stoornissen (trillen) gelukkig geen last van. mischien heeeel soms.

psychosociale problemen (vereenzaming en relatieproblemen)
ik ben al vereenzaamd ik heb niemand meer behalve mijn vriend eingelijk. ik laat ook niemand meer toe en ja ik kan wel zeggen dat ik eenzaam ben. relatie problemen kan ik ook goed over mee praten. Ik heb al meerdere jongens gehad die niet lief waren voor mij. waar van ik bij 1 tje zelfs ongewilt zwanger van ben geraakt en van een andere die me eerst door een vitrine kast wou gooien en erna van de trap af. Met mijn vriend die ik nu heb is het wel anders. maar ik stoot hem ook in de regel van hem af, maar hij kent me nu en hij trapt er niet meer in. hij lijd veel van mij en dat is wel fijn. Het is de eerste jongen van wie ik echt kan houden.

nu ik dit heb geschreven, hoe denken jullie erover?
Zou het kunnen dat hierdoor mijn medicatie stom weg niet helpt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2005, 12:11
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
heavyukkie schreef op 08-03-2005 @ 11:35 :
hij lijd veel van mij en dat is wel fijn. Het is de eerste jongen van wie ik echt kan houden.
Ehh?

Sorry
(het is in ieder geval een teken dat ik je hele verhaal nauwkeurig heb gelezen).
maar om even op je vraag in te gaan dan: Het zou een oorzaak kunnen zijn. Maar je hebt het echt pas sinds die coma? Hoe lang was dat geleden eigenlijk? Als dat zo is dan lijkt het me wel een simpele optelsom.
Wat die medicatie betreft: dat maakt niets uit. Of het nou aangeboren, ontwikkelingsgewijs of mechanisch beschadigd is, die medicatie werkt juist de effecten van zo'n foutje tegen. Het zou dus volgens mij gewoon moeten werken.
Oud 08-03-2005, 12:16
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
ik leesde gisteren
las*

de rest van je verhaal heb ik nog niet geleesd, maar dat ga ik nu doen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 12:35
heavyukkie
heavyukkie is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 08-03-2005 @ 13:11 :
Ehh?

Sorry
(het is in ieder geval een teken dat ik je hele verhaal nauwkeurig heb gelezen).
maar om even op je vraag in te gaan dan: Het zou een oorzaak kunnen zijn. Maar je hebt het echt pas sinds die coma? Hoe lang was dat geleden eigenlijk? Als dat zo is dan lijkt het me wel een simpele optelsom.
Wat die medicatie betreft: dat maakt niets uit. Of het nou aangeboren, ontwikkelingsgewijs of mechanisch beschadigd is, die medicatie werkt juist de effecten van zo'n foutje tegen. Het zou dus volgens mij gewoon moeten werken.
ik heb toen ik 10 was dat ongeluk gehad doordat ik in coma lag en is langzaam opgekomen en bij mijn 12 de echt naar boven gekomen. De doktoren hadden dat al voorspeld dat dat zou komen. maar eingelijk heb ik er nooit bij stil gestaan. en alles over me heen laten komen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 13:30
Verwijderd
Citaat:
taal heb ik niet echt last van ja dat ik letters omdraai. en niet weet van ie eu oe ui wat ik waar bij inmoetvullen.
Je vergist je. Je hebt absoluut een probleem met (geschreven) taal.

Citaat:
Zou het kunnen dat hierdoor mijn medicatie stom weg niet helpt?
Wellicht heb je nog veel meer last als je geen medicatie zou gebruiken. Misschien ook wel niet. Dat kan je niet zomaar concluderen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 17:38
nursexx
nursexx is offline
Citaat:
hppa schreef op 08-03-2005 @ 14:30 :
Je vergist je. Je hebt absoluut een probleem met (geschreven) taal.

Wellicht heb je nog veel meer last als je geen medicatie zou gebruiken. Misschien ook wel niet. Dat kan je niet zomaar concluderen.
wijsneus ga naar de kinderafdeling.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 18:17
Verwijderd
Citaat:
nursexx schreef op 08-03-2005 @ 18:38 :
wijsneus ga naar de kinderafdeling.
Het lijken me twee gerechtvaardigde, objectieve opmerkingen. Waarom zou je haar voor de gek willen houden?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 18:33
nursexx
nursexx is offline
dat wil ik niet maar die opmerkinge over de taal vond ik een beetje flauw.
sorry van de kinderafdeling, ik had me verkeken ik dacht dat je 11 was ipv 21.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten