Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2005, 22:43
Verwijderd
Misschien een stomme vraag, maar wat mag de cpu temperatuur van een pc ongeveer zijn.
Het valt me namelijk op dat mijn pc de laatste tijd wat trager wordt als hij warmer wordt (tussen 55 en 60 graden volgens de asus pc-probe). Heb hier eerder eigenlijk nog geen last van gehad.
Kan dit ermee te maken hebben?
Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2005, 22:48
Jolt
Jolt is offline
Jah, clock throtteling, dan schroeft hij zijn snelheid terug als de temperatuur te warm wordt.

Welke cpu gaat het?
Onder load zou ik niet meer dan 60 graden aanhouden, als dat een tijdje door gaat gaat het niet goed.
Oud 16-06-2005, 23:01
Verwijderd
Cpu is processor?
Dat is namelijk een Intel Celeron 2000A

En wat bedoel je precies met load? (ben een leek op hardwaregebied ) Kan in de asus-probe wel een cpu temperatuur threshold instellen, die staat nu op 90 graden.
Maar het rare is dat het normaal ergens tussen de 40-50 graden zat, maar dat het nu al heel snel richting 60 graden gaat.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 23:19
M@rco
M@rco is offline
Zal wel een hoop stof inzitten.
Oud 17-06-2005, 01:52
Jolt
Jolt is offline
Ligt ook aan het warme weer.
Oud 17-06-2005, 11:00
crazylegs
crazylegs is offline
Citaat:
M@rco schreef op 17-06-2005 @ 00:19 :
Zal wel een hoop stof inzitten.
zou goed kunnen.. ik heb laatst mijn koeler dr is afgehaald en alles netjes schoongemaakt en ik moet zeggen dat scheelt best wel.. ook qua geluid is het weer een stuk fijner nu
Oud 17-06-2005, 11:07
Verwijderd
In de regel kun je zestig graden aanhouden, hoewel dat nog steeds conservatief is. Ik heb mijn ouwe Celeron meermaals boven de zeventig graden laten draaien en dat ging prima. Het enige waar je op moet letten is dat warmte zich niet in de kast ophoopt. De beste oplossing voor erg warm weer (zoals we dit weekend gaan krijgen, ~30 graden) is gewoon de kast eraf halen. Simpel
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 11:30
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
crazylegs schreef op 17-06-2005 @ 12:00 :
zou goed kunnen.. ik heb laatst mijn koeler dr is afgehaald en alles netjes schoongemaakt en ik moet zeggen dat scheelt best wel.. ook qua geluid is het weer een stuk fijner nu
Kan ook zijn dat je je fans eens een druppeltje olie moet geven, worden ze ook stiller van.
Oud 17-06-2005, 14:33
crazylegs
crazylegs is offline
Citaat:
Jolt schreef op 17-06-2005 @ 12:30 :
Kan ook zijn dat je je fans eens een druppeltje olie moet geven, worden ze ook stiller van.
zou kunnen.. maar het setje zoals het hier nu staat staat er niet lang meer er komt een upgrade aan alleen doe ik dat beetje bij beetje ipv alles in een keer te kopen
Oud 17-06-2005, 20:30
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Mijn cpu kan 80 worden zonder problemen, dus waar maak je je druk om.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 22:52
Shock
Shock is offline
Citaat:
Jolt schreef op 17-06-2005 @ 12:30 :

Dat werkt maar even. Op een gegeven moment gaat er weer stof of andere zooi aan die olie hangen en kun je een nieuwe kopen. Blaas/zuig 'm dan even schoon, weet je iig dat 't weinig kwaad kan.
Oud 18-06-2005, 00:53
Jolt
Jolt is offline
Ik koop gewoon kwaliteits fans, nog nooit last van gehad dus
Oud 18-06-2005, 13:25
Verwijderd
Als je bedenkt dat je al prima Zalman-fans hebt vanaf drie euro zou eigenlijk niemand meer zonder moeten.

Gefeliciteerd trouwens.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 15:02
M@rco
M@rco is offline
Die Zalman fans van 3 euro zijn helemaal niet prima, het is goedkope lawaaierige meuk (met een weerstandje erbij zodat hij op ~5 volt loopt en dus "stil" is ). Als je écht stille fans wilt moet je Nexus nemen, die zijn trouwens ook helemaal niet duur
Oud 18-06-2005, 20:50
Nocturnal
Nocturnal is offline
Gooi er een emmer water overheen, daar wordt 'ie ook wel koeler van... En errug stil
Oud 18-06-2005, 23:50
Jolt
Jolt is offline
Danku.

Maar de papst fans zijn nogaltijd het beste.
Oud 19-06-2005, 14:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mijn advies is om hem onder de 55 graden te houden, daarboven kun je last krijgen van instabiliteit.

Je moet je wel beseffen dat de temperatuur die je softwarematig uitleest verre van correct kan zijn. Sommige sensors zitten er makkelijk 15 graden naast, wat een dergelijke meting onbruikbaar maakt.

Als je processor die daadwerkelijk de 80 graden haalt, zal hij dit waarschijnlijk niet lang uithouden.
Oud 19-06-2005, 15:14
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-06-2005 @ 15:06 :
Mijn advies is om hem onder de 55 graden te houden, daarboven kun je last krijgen van instabiliteit.

Je moet je wel beseffen dat de temperatuur die je softwarematig uitleest verre van correct kan zijn. Sommige sensors zitten er makkelijk 15 graden naast, wat een dergelijke meting onbruikbaar maakt.

Als je processor die daadwerkelijk de 80 graden haalt, zal hij dit waarschijnlijk niet lang uithouden.
Normaal gesproken krijg je dan een reboot.
Oud 19-06-2005, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-06-2005 @ 15:06 :

Je moet je wel beseffen dat de temperatuur die je softwarematig uitleest verre van correct kan zijn.
Als het gaat om 55 graden daadwerkelijke temperatuur dan is dat wel een zeer conservatieve schatting. Overigens leidt een hoge temperatuur vrijwel nooit tot directe beschadiging. Het punt waarop je PC onbruikbaar instabiel is geworden bereik je veel eerder. Echte beschadiging treedt wellicht wel op wanneer je hem aanzet zonder ventilator EN zonder heatsink.

Overigens kan schade door overklokken evenwel optreden door niet zozeer de daadwerkelijke temperatuur als wel door de electrische belasting (door spanning op de siliciumplak treedt electromigratie sneller op). Ik heb een Celeron-366 jarenlang op 550 laten lopen, met de temperatuur keurig onder de 50 graden, maar uiteindelijk gaf hij toch de geest en nu wil hij niet hoger dan ~400.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 21:42
Verwijderd
Ik zal binnenkort wel een keer de fans schoonmaken.
Heeft een tijdje een vogelkooi vlakbij gestaan dus is best mogelijk dat het er wat stoffig is geworden.
En anders maar een keer kijken voor een andere fan ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten