Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2005, 13:40
Gigli
Gigli is offline
Ik ga vrijdag mn huurcontract tekenen, heeft er iemand nog tips waar ik op moet letten?
En als je contract halverwege de maand ingaat, en het is normaal dat de huur de 1e betaald wordt, zou ik dan voor een halve maand moeten betalen? Of voor de hele maand (evt. tot half juli??)
En lijkt het jullie slim om een ouder mee te nemen voor bij het tekenen????
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2005, 13:53
Die Happy
Die Happy is offline
Let goed op wat er allemaal onder jou verantwoordelijkheid valt bij het huren van de kamer. Ik had namelijk een luie verhuurder die niks aan het huis deed, en in het contract had hij staan dat kleine dingen door de bewoners zelf gemaakt moesten worden en dus gooide hij alles wat er kapot was op het huurcontract.
Let ook op wat er met je borg gebeurd, hoe lang het duurt voordat je die terug krijgt als je het huurcontract beindigd, ik moest er namelijk 3 maanden op wachten stond in mijn contract, ik heb het alleen maar snel gekregen omdat andere mensen stappen voor mij ondernomen hebben.
En het is wel de bedoeling dat je de huur vanaf de 1e betaald, ook als het contract halverwege de maand ingaat (tenminste dit was bij mij wel zo) maar krijg je geen halve maand korting dan? want dat kreeg ik wel.
T zou misschien inderdaad wel handig zijn je ouders mee te nemen, die letter misschien op dingen die jij over het hoofd ziet.
Oud 28-06-2005, 16:11
Hakuna
Hakuna is offline
Bij de eerste reactie sluit ik mij bij aan, maar let vooral op de regels omtrent de borg, want daar onstaan na afloop van de huurovereenkomst meestal problemen over.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 17:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn huurcontract is ook halverwege de maand ingegaan en ik betaal dan bijvoorbeeld gewoon mijn huur voor januari/februari en februari/maart.

Tsja, lees alles goed door en vraag dingen die je niet duidelijk zijn.
Oud 28-06-2005, 17:32
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
Die Happy schreef op 28-06-2005 @ 14:53 :
Let goed op wat er allemaal onder jou verantwoordelijkheid valt bij het huren van de kamer. Ik had namelijk een luie verhuurder die niks aan het huis deed, en in het contract had hij staan dat kleine dingen door de bewoners zelf gemaakt moesten worden en dus gooide hij alles wat er kapot was op het huurcontract.
.
Over die kleine dingen. Die man stond volledig in zn recht. Ook als het niet in het contract stond.
Oud 28-06-2005, 18:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Grimmetje schreef op 28-06-2005 @ 18:32 :
Over die kleine dingen. Die man stond volledig in zn recht. Ook als het niet in het contract stond.
Waarschijnlijk zei die man bij grotere dingen dat het ook "kleine" dingen waren. Vermoed ik...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:38
Verwijderd
In de regel zijn het niet de contracten waar gedonder mee ontstaat, maar gewoon de feitelijke uitvoering ervan: huisbazen die weigeren de borg terug te geven, die ineens onvindbaar zijn, e.d.

Maar dingen waar je op kunt letten zijn de redenen op grond waarvan de borg ingehouden kan worden. Die moeten goed omschreven zijn. Verder is het belangrijk dat de verschillende bedragen (maandelijkse kale huur, internet en televisie, enzovoort) goed en vast omschreven zijn, en niet dat er een algemene clausule instaat die de verhuurder het recht geeft om je een naheffing op te leggen als voor hém later blijkt dat de kosten hoger zijn, ofzo.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 19:51
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-06-2005 @ 19:38 :
In de regel zijn het niet de contracten waar gedonder mee ontstaat, maar gewoon de feitelijke uitvoering ervan: huisbazen die weigeren de borg terug te geven, die ineens onvindbaar zijn, e.d.

Of wel een ''reden'' verzinnen om maar niet te hoeven terugbetalen.

Heb zelf 4 keer particulier gehuurd, waarvan slechts één keer de borg teruggekregen!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 20:21
Verwijderd
Ja, daarom moet je dus vantevoren goed (laten) vastleggen op welke gronden de borg ingehouden kan worden.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 20:43
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-06-2005 @ 21:21 :
Ja, daarom moet je dus vantevoren goed (laten) vastleggen op welke gronden de borg ingehouden kan worden.
De reden die huisbazen vaak aanvoeren om de borg maar niet te hoeven terugbetalen zijn meestal....

Huurder laat afval en/of meubels in gehuurde achter.
Huurder pleegd geluidsoverlast (ook al is dat niet geconstateerd)
Huurder laat (s'nachts) bezoek in huis.
Huurder Laat kamer niet netjes genoeg achter*
Huurder ''vernield'' spullen van huisbaas.
Huurder plaats fiets in hal van pand.
Huurder schilderd kamer in kleuren die huisbaas niet aanstaan.
Huurder laat logies overnachten.
Huurder verbruikt te veel gas, stroom en water (bij inclusief huren)
Huurder is niet aanwezig bij kamerinspectie.
Huurder meld gebreken kamer en rest van pand niet.
Huurder heeft huisdier.
Huurder begeeft zich in niet voor hem bestemde vertrekken.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

*Maar treft de kamer wel vaak aan met razige schimmelplekken, afbladderende verf en een niet te harde muffige lucht. En als dat niet genoeg is, moet je ook nog eens de gore vloerbedekking die al meer dan 20/30 jaar ligt met respect behandelen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 23:58
PV
PV is offline
Citaat:
Cornel schreef op 28-06-2005 @ 21:43 :
De reden die huisbazen vaak aanvoeren om de borg maar niet te hoeven terugbetalen zijn meestal....

Huurder laat afval en/of meubels in gehuurde achter.
Huurder pleegd geluidsoverlast (ook al is dat niet geconstateerd)
Huurder Laat kamer niet netjes genoeg achter*
Huurder ''vernield'' spullen van huisbaas.
Huurder plaats fiets in hal van pand.
Huurder schilderd kamer in kleuren die huisbaas niet aanstaan.
Huurder is niet aanwezig bij kamerinspectie.
Huurder meld gebreken kamer en rest van pand niet.
Huurder heeft huisdier.
Huurder begeeft zich in niet voor hem bestemde vertrekken.
Dat soort dingen staan bijna allemaal in mijn huurcontract ja. Je hebt je er maar aan te houden, zo moeilijk is het meeste niet. Alleen dat niet aanwezig zijn bij inspectie klinkt een beetje dom, je kan toch niet 24/7 aanwezig zijn.

Maar let idd op hoe het bedrag samengesteld wordt; kale huur, service kosten (lift, ramen wassen enz.), gas/water/elektriciteit. En dat je, wanneer er later nog extra kosten bijkomen bij teveel verbruik, de rekening te zien krijgt.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:19
ganralph
ganralph is offline
waar ik (als toevoeging) ook zeker op zou letten voor het tekenen van het contract is dat je samen met de verhuurder kijkt in welke staat de kamer is. als er een stopcontact een beetje loshangt, een ruim niet perfect sluit of er een scheur in het behang zit, kun je dit soms beter vooraf vastleggen, zodat jij niet hoeft te gaan betalen voor nieuw behang als je weggaat.

overigens ben ik volgens mij de enige die geen borg hoefde te betalen...?

[edit] het is natuurlijk ook erg belangrijk dat er in staat dat de verhuurder niet zo maar jouw kamer mag betreden of onaangekondigd iets met de gemeenschappelijke ruimte kan gaan doen (zoald sdat ie bijvoorbeeld ineens de woonkamer (als die er is) nog apart gaat verhuren)

Laatst gewijzigd op 29-06-2005 om 11:21.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:21
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
ganralph schreef op 29-06-2005 @ 12:19 :
waar ik (als toevoeging) ook zeker op zou letten voor het tekenen van het contract is dat je samen met de verhuurder kijkt in welke staat de kamer is. als er een stopcontact een beetje loshangt, een ruim niet perfect sluit of er een scheur in het behang zit, kun je dit soms beter vooraf vastleggen, zodat jij niet hoeft te gaan betalen voor nieuw behang als je weggaat.

overigens ben ik volgens mij de enige die geen borg hoefde te betalen...?
Nee, ik ook niet. Ik hoefde niet eens een contract, maar daar stond ik zelf op. Luie huisbaas, maar hij zeurt ook nergens over.
Als je met hem de te huren ruimte( n) doorloopt meteen proberen of hij het herstelt voordat jij erin komt.
Oud 29-06-2005, 11:22
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
ganralph schreef op 29-06-2005 @ 12:19 :

[edit] het is natuurlijk ook erg belangrijk dat er in staat dat de verhuurder niet zo maar jouw kamer mag betreden of onaangekondigd iets met de gemeenschappelijke ruimte kan gaan doen (zoald sdat ie bijvoorbeeld ineens de woonkamer (als die er is) nog apart gaat verhuren)
Dat eerste mag sowieso niet.
Oud 29-06-2005, 11:24
ganralph
ganralph is offline
tuurlijk mag het niet, maar het is altijd handig om dat nog even op te nemen in het contract
Oud 29-06-2005, 14:44
Die Happy
Die Happy is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 28-06-2005 @ 19:05 :
Waarschijnlijk zei die man bij grotere dingen dat het ook "kleine" dingen waren. Vermoed ik...

Ja dat was het dus
Oud 02-07-2005, 19:41
Gigli
Gigli is offline
Dank je voor jullie hulp heb gisteren getekend.
alleen ik zit nog met 1 probleempje...ik betaal huur incl. en had een brief liggen van het nutsbedrijf (ik huur een studio) waar ik de meterstanden op moet invullen en mn rekeningnummer voor automatische incasso.
Als ik dit op stuur, zouden zij er dan rekening mee houden dat gas/water/licht al via huur wordt betaald? Of zou het dan ook nog worden afgeschreven?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 19:51
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Gigli schreef op 02-07-2005 @ 20:41 :
alleen ik zit nog met 1 probleempje...betaal huur incl had een brief liggen van het nutsbedrijf (ik huur een studio) waar ik de meterstanden op moet invullen en mn rekeningnummer voor automatische incasso.
Als ik dit op stuur, zouden zij er dan rekening mee houden dat gas/water/licht al via huur wordt betaald? Of zou het dan ook nog worden afgeschreven?
Probleempje ?? Deze bepaling in jou huurcontrakt dat je incl huren doet is juist een geschenk uit de hemel, want mocht de huisbaas moeilijk gaan doen over de borg oid, dan jaag je hem toch gewoon op kosten door extreem veel gas en stroom te gebruiken.

Daar worden huisbazen van.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 11:50
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Gigli schreef op 02-07-2005 @ 20:41 :
alleen ik zit nog met 1 probleempje...ik betaal huur incl. en had een brief liggen van het nutsbedrijf (ik huur een studio) waar ik de meterstanden op moet invullen en mn rekeningnummer voor automatische incasso.
wij geven dit soort dingen meteen aan de verhuurder. hij mag dan zijn rekeningnummer invullen voor automatische incasso. en wij betalen het via de huur terug.

het nuts-bedrijf zal het worst wezen wie er woont en wie er verbruikt. zij zullen zich niet interesseren voor je huurcontract, lijkt me. oftewel: als er rekeningen komen aangaande de gehuurde ruimte, dan kun je ze volgens mij gewoon naar de huisbaas sturen (als je incl huurt)
Oud 08-07-2005, 18:48
dafjedaf
dafjedaf is offline
Hallo, ik heb dit topic doorgelezen en vroeg me ook wat dingen af.
Ik ga op kamers en had net mijn huisbaas aan de telefoon. Ik moet het contract nog tekenen maar hij vertelde me dat ik "even" 600 euro over mocht maken aan hem. Dit hield de eerstemaand huur in(215), borg(350) en kosten van het contract.(35)
Ik had gehoord dat die contractkosten sowiezo onder zijn rekening vallen, hoe is dit bij jullie gegaan?
En ik mag een borg van 350 euro gaan betalen, ik schrok hier best wel van! Die kamer ziet er echt niet heel goed uit ook.
Het klonk me allemaal niet zo betrouwbaar in de oren dus heb gezegd dat ik dit pas overmaak wanneer ik het contract heb gezien.
Is dit normaal? zo'n hoge borg en die contractkosten?

ben benieuwd..
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 19:22
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
dafjedaf schreef op 08-07-2005 @ 19:48 :
Ik ga op kamers en had net mijn huisbaas aan de telefoon. Ik moet het contract nog tekenen maar hij vertelde me dat ik "even" 600 euro over mocht maken aan hem. Dit hield de eerstemaand huur in(215), borg(350) en kosten van het contract.(35)
Ik had gehoord dat die contractkosten sowiezo onder zijn rekening vallen, hoe is dit bij jullie gegaan?
En ik mag een borg van 350 euro gaan betalen, ik schrok hier best wel van! Die kamer ziet er echt niet heel goed uit ook.
Het klonk me allemaal niet zo betrouwbaar in de oren dus heb gezegd dat ik dit pas overmaak wanneer ik het contract heb gezien.

ben benieuwd..
Bij huisbazen is dat eerder regel dan uitzondering, dit soort woekerborgen ed. Omdat de meeste verhuurders weten dat de kamer en woningzoekende moeilijk aan woonruimte kunnen komen, halen ze dit soort streken uit. De particuliere woningmarkt is wordt niet voor niet de... Vrije sector genoemd.

Mijn advies, bij twijfel NIET huren, of tekenen, en zeker NIET betalen!!

Citaat:
Die kamer ziet er echt niet heel goed uit ook.
Ook dat nog.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 20:17
dafjedaf
dafjedaf is offline
Citaat:
Cornel schreef op 08-07-2005 @ 20:22 :
Bij huisbazen is dat eerder regel dan uitzondering, dit soort woekerborgen ed. Omdat de meeste verhuurders weten dat de kamer en woningzoekende moeilijk aan woonruimte kunnen komen, halen ze dit soort streken uit. De particuliere woningmarkt is wordt niet voor niet de... Vrije sector genoemd.

Mijn advies, bij twijfel NIET huren, of tekenen, en zeker NIET betalen!!

Ook dat nog.

Ja ik bedoel meer dat het gewoon een studentenkamer is, niet super mooi en goed dus, en daarom vind ik die borg zo hoog!
Maar ik ben ook meer bang dat ik die 350 euro nooit meer terug zie..
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 20:29
MB
MB is offline
Citaat:
Cornel schreef op 28-06-2005 @ 21:43 :

Je mag toch wel mensen laten logeren als je iets huurt?

Citaat:
Als je inclusief huurt dan is er toch geen limiet???
Oud 08-07-2005, 20:31
MB
MB is offline
Citaat:

ben benieuwd..
vroeg die huisbaas van je dat je het geld al over zou maken voordat je het contract gelezen en getekend hebt??? Dat lijkt me erg raar en zou ik zelf ook nooit doen (want straks staat het contract je neit aan, teken je niet en geeft hij het niet terug oid)
Oud 08-07-2005, 21:08
dafjedaf
dafjedaf is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 08-07-2005 @ 21:31 :
vroeg die huisbaas van je dat je het geld al over zou maken voordat je het contract gelezen en getekend hebt??? Dat lijkt me erg raar en zou ik zelf ook nooit doen (want straks staat het contract je neit aan, teken je niet en geeft hij het niet terug oid)

Ja daarom vond ik het ook zo vreemd. Ik zei dus dat ik dat niet deed, nu belde hij me net op dat de contract"maker" op vakantie is dus dat ik toch eerst moet betalen...
Nu ga ik maandag een contract bekijken, niet die van mij maar wel dezelfde. vraag me af of ik daar iets aan heb..
wat een gedoe
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2005, 21:21
MB
MB is offline
Citaat:
dafjedaf schreef op 08-07-2005 @ 22:08 :
Ja daarom vond ik het ook zo vreemd. Ik zei dus dat ik dat niet deed, nu belde hij me net op dat de contract"maker" op vakantie is dus dat ik toch eerst moet betalen...
Nu ga ik maandag een contract bekijken, niet die van mij maar wel dezelfde. vraag me af of ik daar iets aan heb..
wat een gedoe
Ik ozu het neit doen, dan kan hij je dus makkelijk naaien. Waarom wilt hij het geld nu zo graag hebben, het is vast niet van levensbelang voor hem. Laat hem er lekker een paar weekjes op wachten. Als het allemaal in de haak is zou dat geen probleem moeten zijn...
Oud 08-07-2005, 21:54
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 08-07-2005 @ 21:29 :
Je mag toch wel mensen laten logeren als je iets huurt?
Dat mag je zeker, maar niet alle huisbazen willen dat, geldt ook voor het houden van huisdieren.

Citaat:
Da_mark schreef op 08-07-2005 @ 21:29 :
Als je inclusief huurt dan is er toch geen limiet???
Volgens het huurcontrakt klopt dat wel, maar als de huisbaas tegen het einde van het jaar meer gas en stroom moet nabetalen, reken maar dat hij die teveel gemaakte kosten aan verbruik gaat verhalen op zijn huurders!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 22:05
MB
MB is offline
Maar dan zijn het dus geen legitieme redenen en kan je de borg toch gewoon gaan ophalen/opeisen?
Oud 08-07-2005, 22:33
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 08-07-2005 @ 23:05 :
Maar dan zijn het dus geen legitieme redenen en kan je de borg toch gewoon gaan ophalen/opeisen?
Ja met honkbalknuppels en een knokploeg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten