Ik heb een theorie bedacht over het z.g. 'glaasje draaien'.
Het gaat mij er verder niet om om van alles te bewijzen etc. maar meer om gewoon te kijken of dit mogelijk zou kunnen zijn.
Glaasje draaien is iets dat al heel lang wordt gedaan als spel om geesten op te roepen, en dat dan ook waarschijnlijk lang geleden is 'ontstaan'.
Stel nou: glaasje draaien is vroeger (in de Middeleeuwen misschien) bedacht. Omdat er toen al 'heksen' werden verbrand (omdat ze met kruiden konden weken en z.g. handlanger van de Duivel waren) was men al 'bezig' met geesten e.d. Het is ontstaan als spel, een spannend spel, en misschien ook wel om kleine kinderen zoet te houden. Je zou in contact kunnen komen met geesten, overledenen. Door de heksen en de verbrandingen in die tijd is men er sterk in gaan geloven dat er echt geesten zouden bestaan. Door dat sterke geloof verbeelden mensen zich eerder dingen die er niet zijn. Het zou gevaarlijk zijn, boze geesten kunnen je volgen.
Het is nu 2005. Al die tijd is het spel glaasje draaien en de uitvoering daarvan bewaard gebleven. En al die jaren zijn de eventuele gevaren van het spel door verteld, overdreven. Iedereen spreekt nu van de ernstige gevaren van het glaasje draaien. Op internet bijvoorbeeld kun je allerlei verhalen lezen over mensen die glaasje hebben gedraaid en daar last van hebben ondervonden. Krassen op armen, stemmen in het hoofd, tot zelfmoord aan toe.
Welnu; is het mogelijk dat men elkaar al die jaren bang heeft gemaakt, wat het verbeeldingsvermogen in de kaart speelt?
Want: over iets wat je niet kunt zien kun je eindeloos fantaseren. Alles wat er op het moment van het glaasje draaien gebeurt zou je kunnen herleiden op geesten.
Op internet kwam ik deze 'handleiding' tegen:
Citaat:
Benodigdheden
Om te kunnen glaasjedraaien heb je 28 stukjes papier nodig. Op elk stukje papier schrijf je een letter van het alfabet. De twee laatste stukjes papier gebruik je voor 'ja' en 'nee'. De papiertjes moeten in een ruime cirkel worden geplaatst op een vlakke tafel. Je kunt ook de cijfers 0 t/m 9 in de cirkel betrekken, dat mag je zelf bepalen. Het laatste wat nodig is, is een wijnglas, deze zet je op zijn kop in het midden van de cirkel op de tafel.
Uitvoering
Voor het uitvoeren van glaasjedraaien zijn minimaal twee personen nodig. De twee personen moeten tegenover elkaar zitten en moeten elk de top van één vinger op het glas plaatsen. Men begint met een vraag als "is er een geest aanwezig ?". Het is de bedoeling dat de persoon die de vraag stelt, zich sterk op de vraag concentreert. Het moet tijdens de uitvoering dan ook volledig stil zijn, het licht zou men ook zo ver mogelijk moeten dimmen. Zolang er geen antwoord komt, moet de vraag herhaald worden. Duw niet bewust tegen het glas, laat het zijn eigen richting in gaan (het is dan ook goed als de persoon die de vraag stelt, de ander niet laat weten wat de vraag is). Na een tijdje komt het wijnglas in beweging en zal het telkens even voor een letter stoppen. Zo zal het antwoord letter voor letter gespeld worden. Als je voor de eerste keer glaasjedraait, kan het soms wel vijf minuten duren eer het glas in beweging komt. Maar hoe meer ervaring je hebt met glaasjedraaien, hoe sneller het glas over de tafel schuift en je dus ook de antwoorden krijgt
|
Vanzelfsprekend volgden daarna een aantal risico's.
Ik zal proberen aan de hand van deze 'spelregels' proberen te laten zien dat de manier van spelen absoluut het vermogen te verbeelden versterkt.
Allereerst:
*Minimaal twee personen. Dan denk ik: waarom minimaal twee? Zouden geesten niet door 1 persoon opgeroepen kunnen worden? Zouden geesten niet naar één enkel persoon 'luisteren'?
Met twee personen of meer, heb je meer 'angst' in de ruimte. Want iedereen heeft van te voren al wel gehoord of gelezen hoe gevaarlijk het spel is. Stel je bent met 3 man. Bij de kleinste beweging van 1 persoon denken de andere twee natuurlijk meteen aan een geest. En omdat het stil moet zijn, hoor je alle bewegingen van iedereen. Je hoort het geadem van de andere personen. Je bent met z;n 3en dus je kunt elkaar onbedoeld angst aanjagen, doordat er vanzelfsprekend iemand zal vragen: 'hoorden jullie dat ook?!'
*Het moet helemaal stil zijn. Waarom zouden geesten alleen maar verschijnen als het stil is? Echter als het stil is, ga je je focusen op een geluid. Je kunt alles horen, en dus áls je iets hoort, bijvoorbeeld de wint of de regen, kun je denken dat er een geest aanwezig is.
*Men zou het licht zo ver mogelijk moeten dimmen. Waarom zouden geesten alleen in het donker aanwezig zijn?
In het donker zie je weinig, en het is algemeen bekend dat de nacht of een donkere ruimte de angs bevorderd. Want je kunt immers weinig zien.
Ik ben hier nogal nuchter in; waarom zou nou toch vanzelf een wijnglas gaan bewegen, daar geloof ik niet in.
Ik mijn beslissing: glaasje gaan draaien en toch tot de conclusie komen dat het gewoon een spel is, dat voor een beetje spanning in het leven zorgt.
Ik zat op mijn kamer, ik had een tafel, een stoel, een wijnglas, en 28 papierjes met alle letters van het alfabet, en eentje met 'JA' en eentje met 'Nee'. Ik was alleen. Relatief donker. Ik kon uiteraard niet ontdekken dat het glas zomaar ging bewegen. Toen concentreerde ik mij sterk op de zin: 'bewijs dat er geesten bestaan!' Na een tijdje hoorde ik opeens iets bewegen in de buurt van een tas die op de grond lag in de buurt van mijn voeten. Ik schrok me werlelijk dood. Ik gaf de tas een schop. Iets later hoorde ik nog een geluid, harder dit keer, alsof de tas recht ergens tegenop zou staan en langzaam door de zwaartekracht naar beneden gleed. Zo'n geluid.
En door alle verhalen die ik van tevoren al had gelezen, was ik bang. Ik stopte meteen, ruimde alles op. Ik had het zo'n uitklapstoeltje (waar ik op zat) tegen mijn bed gezet. Later gleed die langzaam weg. Mijn wijnglas had ik op het bed gelegd. Toen ik het tafeltje had opgeruimd, dacht ik opeens dat het wijnglas ergens anders lag. Maar door mijn verwarring en angst kon ik me dat natuurlijk verbeeld hebben.
Ik heb lang nagedacht. Ik geloof op zich niet in geesten.
Het eerste geluid zo gewoon zo'n geluid kunnen zijn wat je normaal ook weleens hoort, maar geen aandacht aan besteed. Echter omdat ik helemaal in de geest-sfeer was, deed ik dat wel.
Na de trap tegen de tas gleed de tas weer weg, dit kan gewoon zwaartekracht zijn geweest.
Het stoelte dat weg gleed, ook zwaartekracht.
Het glas, verbeelding.
Mijn conclusie na dit hele verhaal is dit:
Men wordt extra bang gemaakt door verhalen over geesten en glaasje draaien. Door het weinige licht tijdens het spel, het feit dat er meerdere mensen aanwezig zijn, het feit dat alles heel stil moet zijn, wordt men echt bang, en worden er dingen gedacht en bedacht die er misschien wel niet zijn.
Alleen als je in geesten gelooft bestaan ze. Als je er niet in gelooft, en je eigen 'geest' is sterk genoeg, zúllen ze ook niet bestaan.
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden en of dit misschien wel echt waar zou kunnen zijn.