Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2005, 18:31
Boate Bob
Boate Bob is offline
Soms was het erg. Dan had ze van die dagen dat ze gewoon rechtsomkeert wou maken, terug naar de basis. Dan keek ze uit het raam en hoopte ze dat de juf van de kleuterschool haar kwam zoeken. Dan zou ze zien dat het hier helemaal niet leuk was. Hier moesten ze stomme liedjes zingen over god, en die bestond niet eens. Dat vonden ze hier raar. Dat je dat dacht. Voor een meisje van zeven was het ook moeilijk. Ze geloofde wel, namelijk haar ouders.
De kinderen waren anders, harder. Die geloofden ook in god. Maar ze vloekten ook, en ze vonden haar niet leuk. En ze zongen vals. Dat was nog het ergste. Ze hoorde er niet bij, dat zou ook nooit gaan gebeuren.
Ze staarde weer uit het raam. De meester kwam dichterbij, vroeg waarom ze niet meezong. Ze wou het niet, van thuis mocht ze playbacken. Nu moest ze voor straf helemaal alleen zingen. De hele klas moet lachen, toen plotseling een enorme windvlaag door het lokaal raasde. De meester werd achteruit door het raam heen geblazen.
En daar stond ze. Juf stapte door het gat in het raam, liep naar het meisje toe, pakte haar hand. Samen liepen ze naar de deur van het lokaal, naar de uitgang. Ze gingen terug, terug naar de basis.
Oud 08-07-2005, 12:36
Roosje
Roosje is offline
Ik weet niet, ergens vind ik hem heel lief maar het boeit me verder niet zo, geloof ik. Verder volg ik het einde niet helemaal, met ineens die windvlaag.

Citaat:
Dan had ze van die dagen dat ze gewoon rechtsomkeert wou maken,
wilde vind ik mooier.
Oud 08-07-2005, 12:41
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik zou hem gewoon wat langer maken als ik jou was Er zit best een leuk verhaal in.

Waarom schrijf je God niet met een hoofdletter?
Oud 08-07-2005, 14:54
Verwijderd
Citaat:
De hele klas moet lachen, toen plotseling een enorme windvlaag door het lokaal raasde.
moest, want de rest is ook in verleden tijd.

Nee, ik vind het niet écht geweldig..
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 16:05
Dentaku
Dentaku is offline
“Dan had ze van die dagen dat ze gewoon rechtsomkeert wou maken, terug naar de basis. Dan keek ze uit het raam en hoopte ze dat de juf van de kleuterschool haar kwam zoeken. Dan zou ze zien dat het hier helemaal niet leuk was”. Het driemaal gebruik van het woord ‘dan’ bevordert de leesbaarheid niet. Zo ben ik van mening dat in je tweede zin “Dan keek ze uit het raam en hoopte ze dat de juf van de kleuterschool haar kwam zoeken.” het woord ‘dan’ vervangen kan worden door het woord ‘Vaak’.

“En daar stond ze. Juf stapte door het gat in het raam, liep naar het meisje toe, pakte haar hand.” Nog een voorbeeld… Voel je vrij de laatste comma te vervangen met ‘en’… Het maakt de zin vloeiender. Wees creatief en topicaliseer de zin tot: “Daar stond ze. Juf stapte door het gat in het raam, liep naar het meisje toe en pakte haar hand.” Deze descriptie maakt dat de lezer ernstiger deel is van het verhaal. Buitendien is het minder saai.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Voel je vrij de punten die jou niet schikken te negeren.

Dentaku.

Laatst gewijzigd op 08-07-2005 om 16:15.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 20:39
Verwijderd
Hmm, ik snap hem niet helemaal Ik geloof dat ik hem langer ook leuk zou vinden.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 20:51
Boate Bob
Boate Bob is offline
Citaat:
Dentaku schreef op 08-07-2005 @ 17:05 :
“Dan had ze van die dagen dat ze gewoon rechtsomkeert wou maken, terug naar de basis. Dan keek ze uit het raam en hoopte ze dat de juf van de kleuterschool haar kwam zoeken. Dan zou ze zien dat het hier helemaal niet leuk was”. Het driemaal gebruik van het woord ‘dan’ bevordert de leesbaarheid niet. Zo ben ik van mening dat in je tweede zin “Dan keek ze uit het raam en hoopte ze dat de juf van de kleuterschool haar kwam zoeken.” het woord ‘dan’ vervangen kan worden door het woord ‘Vaak’.

“En daar stond ze. Juf stapte door het gat in het raam, liep naar het meisje toe, pakte haar hand.” Nog een voorbeeld… Voel je vrij de laatste comma te vervangen met ‘en’… Het maakt de zin vloeiender. Wees creatief en topicaliseer de zin tot: “Daar stond ze. Juf stapte door het gat in het raam, liep naar het meisje toe en pakte haar hand.” Deze descriptie maakt dat de lezer ernstiger deel is van het verhaal. Buitendien is het minder saai.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Voel je vrij de punten die jou niet schikken te negeren.

Dentaku.
Ik heb je punten verwerkt in de word-versie van dit verhaal, bedankt voor de tips Ik kon er zeker wel wat mee.

Citaat:
Waarom schrijf je God niet met een hoofdletter?
Sorry, oude heidense gewoonte.. Is verbeterd in de word versie
Oud 25-07-2005, 15:38
Astuanax
Astuanax is offline
Cool!

Citaat:
van thuis mocht ze playbacken

Laatst gewijzigd op 25-07-2005 om 15:41.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 11:22
do_89
do_89 is offline
Nice!!
Het klinkt niet echt als een apart verhaal, maar als een stuk ervan, wel is het mooi bedacht en geschreven dus..
Reageren

Regels voor berichten