Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-07-2005, 20:07
Stofzuigerslang
Stofzuigerslang is offline
Ik ben misschien van plan om weer de hardware van mn comp "up te daten", en met name mijn videokaart.

Ik heb een HP Pavilion 7965 (3 jaar oud) met:
Pentium 4 1.7 GHz
512 MB SDRAM
60 Gb + 80 Gb (waarvan ongeveer 10 Gb vrij in totaal)
GeForce2 MX-400 (64 MB)

Wat voorn videokaart, het liefst een 256 MB, zou ik het beste moeten kopen, en waar? (optioneel: Graag zo goedkoop mogelijk)
En een DVD +/- Rewriter? (optioneel)
Budgetlimit is ongeveer 200 euro.

Is 1.7 GHz tegenwoordig weinig, of kunnen veel er nog wel mee doorgaan?

Ik heb vaak last van dat de computer een beetje langzaam loopt (maar ik dan ook vaak Azureus aanstaan, op zich dan niet erg), en mijn wisselbestandgeheugen staat vaak rond 280 Mb, met Azureus aan rond 420 Mb.
Is dit een beetje een normaal aantal?

Wanneer moet je erover nadenken een nieuwe processorkoeler aan te schaffen (behalve wanneer je oude stuk is)?
Is het veilig met een "standaardkoeler" je computer ongeveer 14 uur aan te laten staan, waarvan 9 uur "passief" (downloaden met Azureus)?

Laatst gewijzigd op 22-07-2005 om 20:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-07-2005, 20:28
Jolt
Jolt is offline
Koop een 6600 GT, en spaar daarna door tot 1000 euro vervang dan je CPU/MOBO/MEM/VGA/HDD, etc.

Met 200 euro kom je niet ver. Als je een gamer bent, koop een console, ben je goedkoper uit
Oud 24-07-2005, 21:05
Thompie
Thompie is offline
heb mijn pc ook geupdate afgelopen week

had een:
P4 2000 GHz
512 Mb RAM
120 + 60 GB HD
Geforce Ti4200 64 MB

Systeem was alweer een paar jaar oud, dus heb ik nu een nieuwe videokaart (6600 GT 128 MB), 512 MB ram extra en nieuwe HD met 160 GB erin gezet.........loopt weer als een trein, maar ben je wel ±300 euro verder

Videokaart is echt vet......alleen zon blije doos zit er omheen maja
Oud 24-07-2005, 21:13
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Voor 200 euro zou ik het niet doen. Je schiet er gewoon te weinig mee op. Dan kom je echt bij een sempronsysteempje met een budgetvideokaart en kun je echt maar een paar stapjes verder.

Als je wilt gamen, is het gewoon dom, als je niet wilt gamen, is het een beetje overbodig om voor 200 euro een iets beter systeem te kopen.

Een nieuwe videokaart kan leuk zijn, maar als je systeem het niet trekt, is het erg zonde. En een 6600 GT is dan helemaal overkill...
Oud 24-07-2005, 22:11
Jolt
Jolt is offline
Image Quality Anyone?
Oud 03-08-2005, 01:29
BlackWolf
BlackWolf is offline
Ten eerste, een videokaart van 256MB heb je niks aan als de kaart het zelf niet bij kan houden. Ik heb het hier over kaarten zoals de 9800 pro en de 6600GT. 256MB is alleen nuttig als je op hele hoge resoluties spellen gaat spelen ( 1600x1200 en hoger). 128MB is nu echt genoeg voor een videokaart. Als je 256MB wilt moet je al aan een 6800 gaan denken en die dingen kosten knaken.

1.7GHz is te weinig als je goed spellen wilt spelen. Je kunt wel een betere videokaart gaan kopen, maar als je processor die niet bij kan houden heb je er alsnog niks aan. Weggegooid geld dus. Een radeon 9600 pro is al een overkill voor je processor. Je processor kan de kaart gewoonweg niet bijhouden.

Je hebt nog SDRAM zie ik. Dat is nogal langzaam. DDR werkt al wat efficienter. Dit betekent niet dat je DDR moet gaan kopen want die past niet op je moederbord. Die aantallen zijn trouwens wel normaal

Een nieuwe processorkoeler is niet nodig, tenzij je gaat overklokken. Het kan ook geen kwaad je pc lang aan te laten staan. Mijne staat 24/7 aan.

Maar voor 200 euro kun je niet echt veel. Dit systeem is niet echt te upgraden zodat je heel veel performance winst krijgt. Ik zou er zelf geen geld meer in stoppen. Misschien alleen nieuwe videokaart, maar let erop dat je er dan niet alles uit kunt halen, en dat je dus meer geld weggeeft dan dat je kunt gebruiken. Ik zou doorsparen voor een nieuwe computer. Als je echt een nieuwe videokaart wilt zou ik de geforce 4 ti4200 nemen. Een snellere videokaart, en het is zonde van je geld.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 08:43
crazylegs
crazylegs is offline
ik doe over 1,5 week een upgrade, ik heb:

MSI KT4AV-L mobo
AMD athlon 2000xp cpu
geforce 4 440mx 64mb graka
1024mb intern DDR 333 geheugen
maxtor 80gb ata 2mb cache HDD

ik ga naar:

ASUS A8V, S939, Via 8KT800Pro, DeLuxe
AMD Athlon64 3800+, 512Kb, S939, Boxed
2x DDR-RAM 512MB PC-400 kingston
Maxtor 200 GB, 7200 RPM, SATA-150, 8MB Cache
ASUS GeForce FX6200tc, 64MB DDR, TVO&DVI, PCI-E
Oud 03-08-2005, 09:15
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
neem dan AMD64 X2 in plaats van een dure 3800
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 09:29
crazylegs
crazylegs is offline
Citaat:
Chilli Dude schreef op 03-08-2005 @ 10:15 :
neem dan AMD64 X2 in plaats van een dure 3800
mijn fout ik bedoelde ook de x2 versie
Oud 03-08-2005, 09:37
Verwijderd
Voor zover ik weet zijn er geen 1.7 GHz-Pentium 4 processoren met Northwood-core. Die begon pas vanaf 1.8 GHz. Dit moet dus wel een Willamette zijn. En zoals iedereen weet zijn die gruwelijk traag. Ik heb zelf een 1.5 GHz Willamette en dan nog in combinatie met RDRAM. Een Willamette met SDRAM gebruikt single data rate SDRAM (je leest het goed, geen DDR) via een memory translator hub-chipje. Dat is dus echt niet vooruit te branden, performance van dat systeem is te vergelijken met een Duron 1000 schat ik zo.

Dus voor je geld gaat uitgeven aan een in jouw systeem totaal onbruikbare GF6600 kun je beter even wachten en sparen tot je een fatsoenlijk nieuw moederbord, processor en geheugen kunt kopen. Probleem met die HP Pavillion-PCs (en met vrijwel alle andere 'A-merk' computers) is dat ze bij aankoop heel goed gebalanceerd zijn. Dus als je nu alleen een snelle videokaart inbouwt, dan zal het nog steeds een basis van drie jaar oud zijn. Zonde van het geld dus.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 09:40
crazylegs
crazylegs is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-08-2005 @ 10:37 :
Voor zover ik weet zijn er geen 1.7 GHz-Pentium 4 processoren met Northwood-core. Die begon pas vanaf 1.8 GHz. Dit moet dus wel een Willamette zijn. En zoals iedereen weet zijn die gruwelijk traag. Ik heb zelf een 1.5 GHz Willamette en dan nog in combinatie met RDRAM. Een Willamette met SDRAM gebruikt single data rate SDRAM (je leest het goed, geen DDR) via een memory translator hub-chipje. Dat is dus echt niet vooruit te branden, performance van dat systeem is te vergelijken met een Duron 1000 schat ik zo.

Dus voor je geld gaat uitgeven aan een in jouw systeem totaal onbruikbare GF6600 kun je beter even wachten en sparen tot je een fatsoenlijk nieuw moederbord, processor en geheugen kunt kopen. Probleem met die HP Pavillion-PCs (en met vrijwel alle andere 'A-merk' computers) is dat ze bij aankoop heel goed gebalanceerd zijn. Dus als je nu alleen een snelle videokaart inbouwt, dan zal het nog steeds een basis van drie jaar oud zijn. Zonde van het geld dus.
volgens mij had je dit in een ander topic gepland?
Oud 03-08-2005, 10:01
Verwijderd
Uh, hoezo? Ik leg uit waarom het helemaal geen nut heeft nu een nieuwe videokaart te kopen. Die processor/geheugencombinatie is zo langzaam dat zelfs een GF2 MX nog sneller kan op dat systeem.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 10:16
crazylegs
crazylegs is offline
volgens mij heb je niet goed gelezen ik ga naar een compleet nieuw moederbord en nieuwe cpu toe...
Oud 03-08-2005, 10:46
Verwijderd
Ja, maar jij hebt dit topic niet geopend toch? Ik reageerde op de topicstarter met zijn 1.7 GHz Pentium 4.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 11:01
Gimme more beer
Oud 03-08-2005, 11:25
Verwijderd
Mis ik iets?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 11:37
Jolt
Jolt is offline
@Crazylegs kan je niet voor een 128 mb versie gaan, dan misschien zonder Turbocache?

Maar naar alle waarschijnlijkheid heeft die een grote kans op de piplines open te zetten zodat het een 6600 word
Oud 03-08-2005, 11:57
crazylegs
crazylegs is offline
Citaat:
Jolt schreef op 03-08-2005 @ 12:37 :
@Crazylegs kan je niet voor een 128 mb versie gaan, dan misschien zonder Turbocache?

Maar naar alle waarschijnlijkheid heeft die een grote kans op de piplines open te zetten zodat het een 6600 word
doe wordt me net iets te duur ik zit al iets over mn budget maar ik vraag voor mn verjaardag een andere kaart denk ik deze is maar tijdelijk dus... maar aangezien ik geen agp-kaart op dit bord kan drukken kan ik me oude kaart dus niet tijdelijk houden
Oud 03-08-2005, 12:02
Jolt
Jolt is offline
AGP zou ik zowizo links laten liggen als je een nieuw systeem gaat kopen.

Pci-Express is de bomb
Oud 03-08-2005, 14:06
crazylegs
crazylegs is offline
Citaat:
Jolt schreef op 03-08-2005 @ 13:02 :

Pci-Express is de bomb
klopt mjah nu ff geen geld om een duurdere kaart te kopen dus tijdelijk een low-budget kaartje erin
Oud 03-08-2005, 14:24
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 03-08-2005 @ 12:25 :
Mis ik iets?
Jij niet... Carzylegs is volgens mij in het verkeerde topic aan het posten
Oud 03-08-2005, 14:27
crazylegs
crazylegs is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-08-2005 @ 15:24 :
Jij niet... Carzylegs is volgens mij in het verkeerde topic aan het posten
ja klopt.. was ff in de war of je het nou over mijn upgrade had dat d8 ik namelijk sorry
Oud 03-08-2005, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 03-08-2005 @ 13:02 :

Pci-Express is de bomb
Nee, veel en snel onboard videogeheugen is de bomb. Terugvallen op de bus is altijd een noodgreep, hoe snel die ook is.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 15:39
Jolt
Jolt is offline
Onboard is ook de shit, hoe ruig is het als je Intel Extreme Graphics heb

Maar ik dig liever die nieuwe van ATI, moest X700 performance hebben, dus de beste onboard geheugen shizzle.

Maar dat heb je nog niet

Pc is kut omdat ze toch alleen maar bottlenecks hebben
Oud 03-08-2005, 15:46
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Zelf had ik net zo'n systeem (alleen GF4 MX ipv GF2 MX) waar ik zo'n anderhalf jaar geleden een 9600 Pro ingezet heb (destijds €120). Beviel prima en is denk ik wel zo'n beetje het maximum wat het systeem aankan.

Let er wel op dat je voeding de nieuwe videokaart aankan - ik meende hier ook problemen mee te hebben - na installatie van de nieuwe kaart kreeg ik in spellen geregeld een reboot, maar dir probleem is vanzelf weggegaan en ik ben er nooit achtergekomen waar het nou aan lag. Maar goed ook, want ik stond op het punt om de voeding te vervangen.
Oud 10-08-2005, 20:36
Rareman2
Rareman2 is offline
Ik heb een soort gelijk systeem als de topic-starter:

AMD Sempron 2400+ (1,667 Ghz)
512 MB DDR RAM
Asrock K7S41GX moederbord (heeft een AGP 8x slot)

En ik zit ook te kijken naar een nieuwe videokaart (ipv de onboard die ik nu gebruik). Zelf dacht ik aan een Geforce 6600 of de Geforce 6600 GT, maar als ik dit topic zo lees zou dat waarschijnlijk een beetje overkill zijn. Of niet?
Oud 10-08-2005, 20:51
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
dat lijkt me inderdaad een beetje overkill...
Misschien kun je beter wachten en dan nieuwe cpu/mobo/HD/mem/VGA halen (als je HD als SATA is kun je deze weglaten imo)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 11:22
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Rareman2 schreef op 10-08-2005 @ 21:36 :
Ik heb een soort gelijk systeem als de topic-starter:

AMD Sempron 2400+ (1,667 Ghz)
512 MB DDR RAM
Asrock K7S41GX moederbord (heeft een AGP 8x slot)

En ik zit ook te kijken naar een nieuwe videokaart (ipv de onboard die ik nu gebruik). Zelf dacht ik aan een Geforce 6600 of de Geforce 6600 GT, maar als ik dit topic zo lees zou dat waarschijnlijk een beetje overkill zijn. Of niet?
Misschien een 9800 Pro?
Oud 13-08-2005, 17:06
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 11-08-2005 @ 12:22 :
Misschien een 9800 Pro?
Dat is ook overkill. Het is een sempron. Een budgetprocessor dus. De 6600 non-GT zou ook een kleine overkill zijn, maar te verwaarlozen. Maar ik zou die toch niet nemen want het is weggegooid geld. Kost veel te duur voor de prestaties die hij geeft. Neem een 9600 pro ofzo.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 01:24
Gimme more beer
Citaat:
BlackWolf schreef op 13-08-2005 @ 18:06 :
Dat is ook overkill. Het is een sempron. Een budgetprocessor dus. De 6600 non-GT zou ook een kleine overkill zijn, maar te verwaarlozen. Maar ik zou die toch niet nemen want het is weggegooid geld. Kost veel te duur voor de prestaties die hij geeft. Neem een 9600 pro ofzo.
Iets kost niet duur, maar dat terzijde.

Een 6600 is altijd interessanter dan een verouderde 9600, ook omdat de prijsverschillen niet eens zo groot zijn. Maar dan nog lijkt me het upgraden van de videokaart een beetje raar als je het doet om beter te kunnen gamen. Spaar dan door voor een system upgrade.
Reageren

Regels voor berichten