Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2005, 17:17
Romie
Romie is offline
nou, ik heb een nieuw gedicht geschreven, ik heb geprobeert de kritiek te gebruiken, maar ik vond t wel moeilijk want ik heb nou eenmaal een eigen stijl, maar goed, kritiek is natuurlijk weer zeer welkom:

Blinkend schoon

hopend op morgen,
fantaserend over geluk,
wens ik een dag zonder zorgen,
want alles gaat stuk.

was ik maar in staat,
van kapot heel te maken,
maar het is al te laat,
alles begint in verval te raken,

ik probeer me los te woelen hieruit,
pas wanhopig andermans schoenen,
omdat ik weer op een vuiltje stuit,
die onmogelijk is weg te boenen.

nou dat was m, bvd dank voor t lezen,ojaah en nog even over dat rijm, ik kan echt niet dichten zonder rijm..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2005, 17:22
Romie
Romie is offline
en dees nog:

vieze vloer

de vloer van mijn leven,
is slordig geplamuurd,
elke oneffenheid is gebleven,
en gaat niet weg, hoe lang je ook tuurt.

vandaar dat ik kies voor laminaat,
netjes naast elkaar gelegd,
omdat dat gewoon veel mooier staat,
simpel, geordend, en recht.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 17:27
Verwijderd
De eerste vind ik niet mooi...je zegt zelf al 'ik kan niet dichten zonder rijm' (ik denk btw dat je het wel kunt, maar goed ), maar dat veranderd er niets aan dat ik het te gerijmd vind. En te voorspelbaar (door dat het te gerijmd is) en de inhoud vind ik te simpel gebracht (en de laatste alinea vind ik een beetje vreemd ).

De tweede vind ik beter, de inhoud ligt me niet zo, maar het gedicht komt minder 'sinterklaasachtig' over qua rijm (op de regel 'en gaat niet weg, hoe lang je ook tuurt.' na dan).
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 17:31
Romie
Romie is offline
hmzz heb wel es geprobeert zonder rijm, maar k ben zon kneus die vind dat dichten moet rijmen, slaat nergens op maarjah, maar goed k zal wel een keer weer proberen zonder rijm

maar de 1e vind je niet mooi? vreemd die vond ik juist t mooiste of mag je dat niet zeggen over je eigen gedicht haha, de 2e vond ik zelf ook wel mooi, alleen die regel met dat "tuurt" is inderdaad wat "nep" ik liep een beetje vast zeg maar
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 18:31
Reem
Reem is offline
Citaat:
Romie schreef op 09-08-2005 @ 18:31 :
hmzz heb wel es geprobeert zonder rijm, maar k ben zon kneus die vind dat dichten moet rijmen, slaat nergens op maarjah, maar goed k zal wel een keer weer proberen zonder rijm

Ik heb ook liever dat er rijm in mijn gedichten zit, maar dan hoeft toch niet iedere regel op elkaar te rijmen? Dat is hier juist wat jouw gedichten zo op een Sinterklaas-gedicht laat lijken: rijm om de rijm. Dat klinkt niet mooi, het is voorspelbaar, saai, niet verrassend. Zelf geef ik ook de voorkeur aan gedichten met rijm, maar het moet me wel verrassen; dat is bij jouw gedichten niet het geval. Morgen - zorgen is nou niet bepaald origineel en dit soort dingen zou je juist kunnen vermijden door minder rijm in je gedichten te verwerken. Je hoeft het dus niet helemaal weg te laten.
Oud 10-08-2005, 19:19
Romie
Romie is offline
hmzz dat is wel een idee idd van dat minder rijm ik ga er eens mee aan de slag, thanx
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 20:36
Verwijderd
Vastroesten in een stijl voor je 30 bent, is het domste wat je als dichter kan doen. Tenzij je een ongekend genie bent, maar dat heb ik hier nog niet gevonden.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:34
xineof
xineof is offline
pas wanhopig andermans schoenen,

Bij deze zin dacht ik 'ja, dit is een goede vondst'. Verder vind ik het eerlijk gezegd niet heel goed, ik denk dat je nog een beetje op zoek bent / in de groei. Ik denk dat je gewoon nog wat moet schaven aan dit gedicht; sommige verwoordingen zijn wat geforceerd, het geheel is nog niet helemaal netjes afgewerkt en de rijm is soms wat gedwongen.
Reageren

Regels voor berichten