Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2005, 12:06
Verwijderd
Sinds een tijdje ben ik aan het kijken voor een CRT. Ik heb al zoveel gelezen dat ik er echt niet wijzer van wordt.

Waarom betaal je nu nog voor een 21inch CRT zoveel geld? Waarom is het verschil tussen 19inch CRT zo groot.

Kijk hier onder maar.

Iiyama Vision Master 1451 LS902UT 19" € 157,95
Iiyama Vision Master Pro 453 HA901D 19" € 623,08

Natuurlijk ga ik er geen ruim 600 euro voor geven, ik zat meer te denken aan 350 euro. Zoals dit:

Philips 109P20 19" € 340,-
of
Iiyama Vision Master Pro 454 HM903DTA 19" € 378,-

Maar wat is nou het verschil tussen een scherm van 150 euro en 350. Volgens mij alleen de Hertz.

Ik wil een CRT kopen voor de resolutie, een TFT is ook mooi maar daar draai je maximaal op een 19inch 1280 en ik zat meer te denken aan 1600. Ik wil namelijk ook een dure kaart halen en die wil ik wel volledig benutten.

Trouwens het liefste ga ik voor een 21inch CRT maar dat is onbetaalbaar....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2005, 12:22
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Volgens mij is er wel een verschil tussen de wel-Pro en niet-Pro serie. Wat je mag verwachten is een tweede ingang, misschien zelfs op BNC. Lagere dot pitch is ook wel handig.
Oud 06-09-2005, 12:52
Verwijderd
Iiyama Vision Masters uit de non-pro serie hebben geen 100% vlakke beeldbuis, dat is het belangrijkste verschil. Verder zijn ze op de hoge resoluties wat minder bruikbaar. Ik heb zelf onder andere een LS902UT en dat is een prima scherm, maar ik vind hem boven de 1024x768 bij 75 Hz al wat onscherp worden, terwijl mijn LM704UT (VM Pro 1413) op die resolutie en ook op 1152x864 in 85 Hz nog prima leesbaar is.

Het heeft dus gewoon met de kwaliteit van de buis te maken. Kijk je bijvoorbeeld naar de HM-serie, de duurste CRT-serie van Iiyama, dan zie je dat die echt nog fantastisch lekker kijken op 1280x1024 in 85+ Hz, terwijl het om 17" schermen gaat. Maar daar betaal je dan ook voor.

Om een lang verhaal maar even kort te maken, als je hoge resoluties belangrijk vindt dan kun je die LS902UT beter vergeten, want zoals ik zei presteert die gewoonweg slecht boven de 1024.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 13:46
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Syphon schreef op 06-09-2005 @ 13:06 :
Ik wil een CRT kopen voor de resolutie, een TFT is ook mooi maar daar draai je maximaal op een 19inch 1280 en ik zat meer te denken aan 1600. Ik wil namelijk ook een dure kaart halen en die wil ik wel volledig benutten.

Trouwens het liefste ga ik voor een 21inch CRT maar dat is onbetaalbaar....
Aangezien je toch voor zo'n enorm 21'' CRT-bakbeest zou willen gaan; er zijn genoeg TFT's met XGA resolutie boven de 19''. Het is ook niet voor niets dat de absolute top fabrikant Eizo enkel nog TFT schermen produceert, CRT is niet meer van deze tijd. Persoonlijk vind ik 1280x1024 ook niet mooi op een 19'' TFT, daarom zou ik voor een 20''+ TFT gaan met minimaal XGA resolutie. Als je het budget hebt voor 'een dure kaart' heb je vast ook genoeg geld om te investeren in een fatsoenlijke monitor. Op de lange termijn betaal je relatief veel meer aan energiekosten mocht je toch voor CRT technologie kiezen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 14:22
LiqqY
LiqqY is offline
Ik raad je de 454 aan.

Vlakke beeldbuis geweldige kwaliteit.
Geweldig voor te gamen etc.

Ik heb het (nog) niet zo op LCD's slechtere kwaliteit, de refreshrate ligt laag en als je beetje goede wilt ben je al gauw 600> kwijt
Oud 06-09-2005, 14:53
MaHo
MaHo is offline
Citaat:
LiqqY schreef op 06-09-2005 @ 15:22 :
Ik raad je de 454 aan.

Vlakke beeldbuis geweldige kwaliteit.
Geweldig voor te gamen etc.

Ik heb het (nog) niet zo op LCD's slechtere kwaliteit, de refreshrate ligt laag en als je beetje goede wilt ben je al gauw 600> kwijt
Uhh...juist, en op grond van wat zeg je die *kuch* onzin *kuch* ?

En daarbij; je "wiskundige" symbooltje staat de verkeerde kant op. En bedoel je het wel zoals het er staat, dan slaat die zin al helemaal nergens meer op

Laatst gewijzigd op 06-09-2005 om 14:55.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 15:04
Verwijderd
Citaat:
LiqqY schreef op 06-09-2005 @ 15:22 :
Technisch gezien hebben LCD-schermen geen verversingsfrequentie. Dat komt doordat de TFTs (thin film transistors) die zich in het scherm bevinden in beginsel niet van toestand hoeven te veranderen als ze niet gebruikt worden. Daarom kan stilstaand beeld ook echt stilstaan, terwijl dat bij een CRT nooit mogelijk is. Het zijn altijd meerdere snel opeenvolgende beelden.

Men vergeet echter vaak dat refresh rate niet een eigenschap van het beeldscherm is. Net zoals een luidspreker geen 'vermogen' heeft (alleen een belastbaarheid) heeft een beeldscherm zélf geen verversingsfrequentie, alleen een scan range waarbinnen hij het aangeboden signaal tot beeld kan verwerken. Als jouw videokaart via een gewone analoge D-sub-connector beeld aanbiedt, dan haal je ook met een peperdure LCD nog geen geweldige resultaten. Daarvoor zijn zgn. DVI-aansluitingen ontwikkeld, digital visual interface, waarmee je beter beeld krijgt (zie voor de techspecs http://en.wikipedia.org/wiki/DVI).
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 18:31
Big Boi
Big Boi is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2005 @ 16:04 :
Technisch gezien hebben LCD-schermen geen verversingsfrequentie. Dat komt doordat de TFTs (thin film transistors) die zich in het scherm bevinden in beginsel niet van toestand hoeven te veranderen als ze niet gebruikt worden. Daarom kan stilstaand beeld ook echt stilstaan, terwijl dat bij een CRT nooit mogelijk is. Het zijn altijd meerdere snel opeenvolgende beelden.

Men vergeet echter vaak dat refresh rate niet een eigenschap van het beeldscherm is. Net zoals een luidspreker geen 'vermogen' heeft (alleen een belastbaarheid) heeft een beeldscherm zélf geen verversingsfrequentie, alleen een scan range waarbinnen hij het aangeboden signaal tot beeld kan verwerken. Als jouw videokaart via een gewone analoge D-sub-connector beeld aanbiedt, dan haal je ook met een peperdure LCD nog geen geweldige resultaten. Daarvoor zijn zgn. DVI-aansluitingen ontwikkeld, digital visual interface, waarmee je beter beeld krijgt (zie voor de techspecs http://en.wikipedia.org/wiki/DVI).
Jij bent wel echt van alle markten thuis he?!
Oud 07-09-2005, 09:52
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Big Boi schreef op 06-09-2005 @ 19:31 :
Jij bent wel echt van alle markten thuis he?!
nee, dit is gewoon algemene informatie, niets bijzonders aan. je moet alleen maar wel zin hebben om het (weer) een keer uit te typen
Reageren

Regels voor berichten