Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2003, 17:03
aap777
aap777 is offline
Ik weet niet echt welke videokaart ik moet kopen. Ik heb nu een XFX Geforce 4 MX440-SE erin zitten, maar deze heeft geen DVI aansluiting. Aangezien ik wat geld over heb wil ik een kaart halen die wel een DVI aansluiting heeft.

Er moet dus een DVI-aansluiting op zitten. Mijn Belinea 101740 TFT moet er op aangesloten kunnen worden.
Ik speel bijna nooit spellen, maar ik klooi wel regelmatig met video bestanden op mijn pc. Hij moet ook over een goeie TV-out beschikken. Bij voorkeur svideo.

Mijn budget is maximaal 130 euro.

Kan iemand mij iets leuks aanraden voor die prijs?

Laatst gewijzigd op 16-07-2003 om 17:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2003, 17:18
Verwijderd
In die prijsklasse heb je de keus uit een aantal kaarten.

Je hebt de NVidia GeforceFX 5200 Ultra, met 128 of 256mb DDR< AGP8x, TV-Out en 2xDVI. Die kaart is DX9 compatible, maar daar is wel alles mee gezegd. Hij is niet snel: de eerste de beste GF4 Ti4200 presteert al beter.

Verder is er de ATi Radeon 9500 non-Pro. Deze heeft 128mb DDR geheugen en DX9-compatibiliteit. Hij is net als de GF-FX 5200 een stuk trager dan een Geforce4 Ti4200. Je hebt echter wel de mogelijkheid 'm te modden naar een 9700 (pro) als je geluk hebt. Dat is echter wel een gok met zo rond de 50% kans. Het ding kost overal zo'n 120 euro.

Verder heb je nog de Radeon 9200 Pro. Deze is ook met 128 of 256mb DDR te krijgen en is de opvolger van de 9100 (die op zijn beurt weer gewoon een 8500 met AGP8x is). Ook deze kaart is niet zo snel, maar heeft ook alle mogelijkheden. Hij is echter niet DX9 compatible (geloof ik).

En verder heb je natuurlijk nog de verschillende Geforce4-kaarten. Die kosten nu allemaal rond de 100 euro voor een Ti4200 en 120-130 euro voor een Ti4400. Allemaal met TV-Out en DVI. De kaarten zijn echter niet DX9 compatible maar wel snel in huidige spellen zoals UT2003. Verder zijn de lagere modellen (Ti4200, Ti4200SE) erg ver over te klokken.

It's your choice
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 17:38
aap777
aap777 is offline
Bedoel je zoiets met non-pro Radeon 9500?

http://www5.alternate.nl/cgi-bin/go....fo/j9gu03.html

Deze lijkt mij geen slechte keus. Is het eigenlijk ook mogelijk om tegelijkertijd met zo'n kaart een TFT en een CRT tegelijk aan te sluiten? Dus op meerdere schermen werken.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 18:39
Verwijderd
Dat van die meerdere schermen weet ik niet. Het is wel zo dat die Radeon 9500 een lekkere kaart is. Het gaat echter wel om de non-Pro versie, die zo'n 10-15% slechter presteert dan een standaard Geforce4-Ti4200.

Maar tis zeker een prima kaart ja
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 19:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
ATi heeft wel goede dual head mogelijkheden ja, beter dan nVidia, minder dan Matrox.

Beeldkwaliteit van ATi is doorgaans ook stuk beter dan die van nVidia kaarten.
Oud 16-07-2003, 19:16
unpopular
unpopular is offline
op club3d.nl en at.com staat redelijk wat info over de 9500 non-pro
club3d -> http://www.club-3d.nl/products2.php?catid=1&prodid=88
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 10:24
Salem
Salem is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-07-2003 @ 18:18:
In die prijsklasse heb je de keus uit een aantal kaarten.

Je hebt de NVidia GeforceFX 5200 Ultra, met 128 of 256mb DDR< AGP8x, TV-Out en 2xDVI. Die kaart is DX9 compatible, maar daar is wel alles mee gezegd. Hij is niet snel: de eerste de beste GF4 Ti4200 presteert al beter.

Maar .. wat bedoel je met traag ?? ... da hangt toch ook af voor welke doeleinden je kaart dient. Is die GeforceFX 5200 kan toch niet veel slechter zijn dan die Geforce 4 reeks..?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 10:28
Verwijderd
Citaat:
Salem schreef op 17-07-2003 @ 11:24:
Maar .. wat bedoel je met traag ?? ... da hangt toch ook af voor welke doeleinden je kaart dient. Is die GeforceFX 5200 kan toch niet veel slechter zijn dan die Geforce 4 reeks..?
Welkom in de Wondere Wereld van Duidelijke Artikelen. Dat kan dus wèl. Er zijn gewoon veel mensen die niet veel verder kijken dan hun neus lang is, en dan de spreekwoordelijke hond in de pot later vinden.

Trouwens, ik zou lekker een ATi nemen als ik de topicstarter was. NVidia is behoorlijk op z'n retour met een hele beroerde reeks a.k.a. de FX, gecheat met 3DMark en het gezanik jegens de maker van de Omega-drivers. Bah.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 10:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 17-07-2003 @ 11:28:
Trouwens, ik zou lekker een ATi nemen als ik de topicstarter was. NVidia is behoorlijk op z'n retour met een hele beroerde reeks a.k.a. de FX, gecheat met 3DMark en het gezanik jegens de maker van de Omega-drivers. Bah.

Over dat laatste heb ik nVidia een mailtje gestuurd. Zeikerds dat ze zijn. En ATi juicht het juist toe, zo hoort het ook, zijn mensen die hun eigen tijd en kennis gebruiken ten behoeve van anderen.
Oud 17-07-2003, 11:53
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 17-07-2003 @ 11:40:

Over dat laatste heb ik nVidia een mailtje gestuurd. Zeikerds dat ze zijn. En ATi juicht het juist toe, zo hoort het ook, zijn mensen die hun eigen tijd en kennis gebruiken ten behoeve van anderen.
Heb jij ook al een copy/paste-antwoord teruggekregen van Andrew Humber? -- Ik heb 4 van die dodo's gemailed uit pure nijd. Alleen hij reageerde;

"Hi Quincy,

Thanks for taking the time to email me your concerns about our drivers.

NVIDIA strives to delivers the utmost compatibility, stability and reliability in our unified driver architecture.

As a result, a great deal of time and effort goes into the development and testing of our drivers to ensure performance and compatibility for every NVIDIA GPU-based product. For this reason, NVIDIA does not support driver modifications by third-parties, particularly when the modified driver is presented with the NVIDIA brand.

While driver "tweaks" by others may promise additional features, in reality users may experience instability and incompatibility -- which not only compromises the experience NVIDIA intended, but may result in PC or hardware failure.

NVIDIA is a strong supporter of the tech enthusiast community and will continue to strive to produce the best possible and feature-rich driver package that meets and exceeds the needs of our customers and partners.

Thanks for your time and if you have any other questions - please feel free to email me.

AH
".

Daarna heb ik een antwoord gestuurd met dat NVidia het A. schromelijk overdrijft over wat die Omega-drivers precies doen en B. dat ze een voorbeeld moesten nemen aan ATi die wèl hun "community" weet te waarderen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 12:00
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 17-07-2003 @ 12:53:

Daarna heb ik een antwoord gestuurd met dat NVidia het A. schromelijk overdrijft over wat die Omega-drivers precies doen en B. dat ze een voorbeeld moesten nemen aan ATi die wèl hun "community" weet te waarderen.
Het kan snel gaan in videokaartland Nog maar pas geleden was 3DFX king and queen, daarna nam nVidia grondig het roer over, en nu worden ze grondig uitgekotsts door de hele online community. Alleen al om die driver cheats zou ik geen nVidia meer willen, wat zeggen online benchmarks dan nog eigenlijk?

Ati pakte het veel beter aan. Hoewel hun optimalisaties twijfelachtig waren, waren het geen regelrechte cheats, maar hebben ze toch ruiterlijk toegegeven en de optimalisaties uit de nieuwe drivers versies verwijderd. nVidia moest zo nodig op futuremark gaan zitten kankeren, bah.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 12:04
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 17-07-2003 @ 13:00:
Het kan snel gaan in videokaartland Nog maar pas geleden was 3DFX king and queen, daarna nam nVidia grondig het roer over, en nu worden ze grondig uitgekotsts door de hele online community. Alleen al om die driver cheats zou ik geen nVidia meer willen, wat zeggen online benchmarks dan nog eigenlijk?

Ati pakte het veel beter aan. Hoewel hun optimalisaties twijfelachtig waren, waren het geen regelrechte cheats, maar hebben ze toch ruiterlijk toegegeven en de optimalisaties uit de nieuwe drivers versies verwijderd. nVidia moest zo nodig op futuremark gaan zitten kankeren, bah.
Nou, het is niet zo dat ik ATi zo 'marvelous' vind, meer dat ik ben gaan walgen van NVidia. Maar goed, om nou ATi èn NVidia te boycotten als je zo nu en dan ook nog eens een spelletje speelt is wel vragen om weinig FPS
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 12:16
Salem
Salem is offline
Is de ATI 9200 een goeie kaart qua prijs/kwaliteit ?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Salem schreef op 17-07-2003 @ 13:16:
Die is net zo beroerd als de FX5200, wat ik zo uit de benchmarks/conclusies lees.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 13:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Salem schreef op 17-07-2003 @ 13:16:
Nee.

Ga voor Ti4200 of Radeon 9500 Pro / 9700.
Oud 17-07-2003, 13:55
Salem
Salem is offline
maar, wat bedoel je met 'beroerd' of slecht... geef eens een voorbeeld waarom ze slecht is ? heb je ze zelf getest .. of trek je conclusies enkel uit reviews ..

Citaat:
Dobermann schreef op 17-07-2003 @ 14:05:
Die is net zo beroerd als de FX5200, wat ik zo uit de benchmarks/conclusies lees.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 20:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Salem schreef op 17-07-2003 @ 14:55:
maar, wat bedoel je met 'beroerd' of slecht... geef eens een voorbeeld waarom ze slecht is ? heb je ze zelf getest .. of trek je conclusies enkel uit reviews ..
Je conclusies trekken uit reviews is niets mis mee, mits je maar ten minste 2 onpartijdige reviews van bekende hardwaresites hebt bekeken.

Feit is dat die 8500 al een oude kaart is en gewoon niet kan meekomen met de rest. Zeker gezien het huidige aanbod kun je veel beter voor een goedkope Ti4200 gaan of een snellere DX9 R9500 Pro.
Oud 17-07-2003, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Salem schreef op 17-07-2003 @ 14:55:
Natuurlijk pak ik er reviews bij. Van meerdere sites. Anandtech, Sharky Extreme, Ome Tom, noem maar op. Je moet je ook niet blindstaren op èèn site en èèn benchmark.

Maar je zou ook zelf eens reviews kunnen opsnorren, hè?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 09:53
Burter
Burter is offline
Ik zou voor de radeon 9600 pro gaan van sapphire.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten