Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2005, 18:35
Xymox
Xymox is offline
Hoi,

ik hoop dat deze vraag ook thuis hoort op dit forum. Als hij op het foute subforum zit dan kunnen de mods kunnen hem altijd nog verplaatsen.

Anyway, to the point:

Mijn conrector heeft een gesprek met mij en mijn vader gepland voor morgen 15:00. Maar ik ben 18 jaar oud. Dat wil dus zeggen dat ik mijn eigen verantwoordelijkheid heb dacht ik.

Dus mag mijn conrector uberhaupt wel een gesprek met mijn vader en mij eisen? Want ik vind dit gesprek totaal niet nodig aangezien de conrector alleen maar een zondebokje zoekt, en als hij mij probeert te krijgen heeft hij de verkeerde uitgekozen.

~*Nik
Oud 17-10-2005, 18:45
Verwijderd
Je hebt je aan de het beleid van de school te houden, ook al ben je 18. Hij kan dus best een gesprek met je vader eisen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 19:05
Go
Go is offline
Citaat:
Katje schreef op 17-10-2005 @ 19:45 :
Je hebt je aan de het beleid van de school te houden, ook al ben je 18. Hij kan dus best een gesprek met je vader eisen.
Hij staat bij school ingeschreven, zijn vader niet. Wat heeft school eigenlijk met zijn vader nodig? Misschien niet van belang, maar als hij zelf lesgeld betaalt, staat zijn vader toch totaal buiten het verhaal? Hij is zijn wettelijke vertegenwoordiger namelijk niet meer.

De concrector kan toch ook moeilijk een gesprek met zijn buurman eisen? (als zijnde zijn buurman, los van de persoon van de buurman)

Laatst gewijzigd op 17-10-2005 om 19:09.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 19:43
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
gerwin schreef op 17-10-2005 @ 20:05 :
Hij staat bij school ingeschreven, zijn vader niet. Wat heeft school eigenlijk met zijn vader nodig? Misschien niet van belang, maar als hij zelf lesgeld betaalt, staat zijn vader toch totaal buiten het verhaal? Hij is zijn wettelijke vertegenwoordiger namelijk niet meer.

De concrector kan toch ook moeilijk een gesprek met zijn buurman eisen? (als zijnde zijn buurman, los van de persoon van de buurman)
Op het moment van aanmelding ga je akkoord met de voorwaarden en regels van die school. Sommige scholen hebben als regel dat je vanaf je 18e niet meteen alle verantwoordelijkheden krijgt. Dus dat heb je dan maar te accepteren. Bij een school hier in de buurt mocht je jezelf nooit ziekmelden, terwijl dat op mijn oude school wél mocht als je ouder was dan 18.

Tenminste, zo is het mij altijd verteld. Ik heb geen rechten gestudeerd.
Oud 17-10-2005, 20:07
Go
Go is offline
Ik zal het anders stellen: indien je geen ouders meer hebt of ze zijn ontheven uit het ouderlijke gezag, en je nog geen 18 bent, wordt er een voogd aangesteld. Maar als je 18 wordt komt de voogdij automatisch te vervallen. Met wie, anders dan de leerling zelf, zou de conrector in een dergelijke situatie moeten praten?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 20:29
Nona
Nona is offline
Citaat:
gerwin schreef op 17-10-2005 @ 21:07 :
Ik zal het anders stellen: indien je geen ouders meer hebt of ze zijn ontheven uit het ouderlijke gezag, en je nog geen 18 bent, wordt er een voogd aangesteld. Maar als je 18 wordt komt de voogdij automatisch te vervallen. Met wie, anders dan de leerling zelf, zou de conrector in een dergelijke situatie moeten praten?
De voogd (voormalig voogd) neem ik aan. Tenzij deze of de conrector beslist een dergelijk gesprek niet te willen aangaan. Maar van dat soort situaties hoort een conrector te weten en hij kan daar per situatie over oordelen.

Doe nu maar niet moeilijk, die conrector wil een gesprek met een ouder en dat zal niet voor niets zijn.
Oud 17-10-2005, 20:30
Verwijderd
*shrug*

Als de school dat wil, dan gebeurt dat. Sim-pel.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 20:44
Pierreke
Pierreke is offline
Waar maak je je druk om; als je niks verkeerds gedaan hebt is zo'n gesprek toch niet zo erg.... Helaas is zo'n gesprek er meestal niet voor niks...
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 07:41
Xymox
Xymox is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 17-10-2005 @ 21:44 :
Waar maak je je druk om; als je niks verkeerds gedaan hebt is zo'n gesprek toch niet zo erg.... Helaas is zo'n gesprek er meestal niet voor niks...
Ik maak me ook nergens druk over, maar ik weet dat mijn vader altijd een scene moet schopppen.

~*Nik
Oud 18-10-2005, 11:36
reddragon
reddragon is offline
bij ons op school hebben we een contractje ondertekend......
stond in dat de school met de ouders contact mogt hebben (brieven telefoon etc...) omdat iederen dit jaar 18 word of al 18 is....
Oud 18-10-2005, 12:28
Verwijderd
Ja, natuurlijk. In de hogere klassen van het VWO is het helemaal niet ongebruikelijk dat leerlingen achttien zijn, terwijl de school natuurlijk wel contact met ouders wil hebben.

Bovendien, zolang ouders boeken en schoolgeld betalen, moet je sowieso niet zeuren, dan hebben ze alle recht om te weten wat jij uitspookt
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 12:56
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
big deal, je pa gaat mee... nou en ?

en ja, je conrector mag een gesprek met je pa vragen, het zijn twee volwassen mensen en die mogen natuurlijk wel met elkaar praten, ook al ben jij 18.
Oud 18-10-2005, 16:13
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
iets anders is dat je vader denk ik niet verplicht is gehoor er aan te geven als hij heeft van dat moet die zelf maare uitzoeken hij is 18 dus...
Oud 18-10-2005, 20:25
thegoodlife
thegoodlife is offline
Wat een onzin waarom zou jij dat toe moeten laten? JIJ zit daar op school, je doet de opleiding voor jezelf volgen (neem ik aan) en bovendien ben je 18... Niets of niemand kan jou verplichten dat je pa daarbij is, zelfs al heb je wat getekend.

Ze kunnen het uiteraard wel proberen, maar dan nog; als je je pa niet erbij wilt mag hij uiteraard wel langsgaan bij je conrector, maar zaken over jouw opleiding en functioneren zijn naar mijn mening nog altijd vertrouwelijk en als je je pa daarin niet wilt betrekken hebben zij dat maar te accepteren lijkt me zo. Ik vind het een erg vreemde situatie als je het mij vraagt. Maarja, ik werk dan ook al een tijdje en zit niet meer op school dus misschien heb ik iets gemist?
Oud 18-10-2005, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Xymox schreef op 17-10-2005 @ 19:35 :
Maar ik ben 18 jaar oud. Dat wil dus zeggen dat ik mijn eigen verantwoordelijkheid heb dacht ik.
Dat is een verkeerde aanname.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 08:01
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
thegoodlife schreef op 18-10-2005 @ 21:25 :
je doet de opleiding voor jezelf volgen

ontopic: Volgens mij mag dat gewoon. Ik zie niet echt waar jij een probleem van maakt?
Oud 19-10-2005, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Wat een onzin waarom zou jij dat toe moeten laten? JIJ zit daar op school, je doet de opleiding voor jezelf volgen (neem ik aan) en bovendien ben je 18... Niets of niemand kan jou verplichten dat je pa daarbij is, zelfs al heb je wat getekend.
omg teh funny
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 10:03
FaZ
FaZ is offline
Mijn ouders hadden niets in te brengen haha..
Oud 20-10-2005, 10:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Wat een onzin waarom zou jij dat toe moeten laten?
waarom zouden twee andere volwassen mensen (je pa en je conrector, in dit geval) zich ook maar iets aantrekken van het feit dat je t niet zo leuk vind dat je pa er bij zou zijn... ?
Oud 22-10-2005, 09:51
Southraider
Southraider is offline
Citaat:
Maarja, ik werk dan ook al een tijdje en zit niet meer op school dus misschien heb ik iets gemist?
ja kijk daar ga je de fout al in.
Oud 22-10-2005, 10:06
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Tuurlijk mag je vader mee. Dus omdat jij toevallig 18 bent in 6 vwo en ik was 17, moet ik alle gesprekken met mijn ouders erbij hebben (was niet zo, hoor) en jij niet? Beetje oneerlijk.

Ik ben het wel met je eens dat je die zaken wel zelf kunt oplossen. Bij ons gingen ouders van kinderen in 6 vwo nog maar zelden naar school. Onze school vond dat wij oud genoeg waren om zaken zelf te regelen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 12:11
Vanilia
Vanilia is offline
Tenzij jij een 18+ regeling op school hebt mag je alleen dat gesprek houden anders moet je pa er gewoon bij zijn. Mocht je een 18+ regeling willen moet je vader daar wel akkoord voor tekenen
Oud 24-10-2005, 12:26
juno
juno is offline
Op de middelbare school kennen ze je al vanaf dat je eeen bruggertje was, dus daar nemen ze je tot je eindexamen niet serieus en wensen ze dus contact te hebben met de ouders. Zodra je op het HBO zit of studeert, ben je een grote jongen of meid, en zijn je ouders niet meer in de picture.

De grens van 18 is niet doorslaggevend, het gaat om de situatie.

Wat je wel kunt doen is even naar de conrector stappen en uitleggen datje vader een ietwat heetgebakerd persoon is, en dat het dus msschien niet zo verstandig is om een gesprek met hem te houden als het net zo goed een gesprek onder vier ogen kan zijn.

De school gaat er natuurlijk vanuit dat jouw vader verstandiger en volwassener is dan jijzelf, en dat jullie onderlinge vader-zoon vverstandhouding goed is, maar daar zijn uitzonderingen op, helaas..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten