Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2005, 14:58
meeeereeeel
meeeereeeel is offline
Ik heb een dringende vraag over periodieke breuken

Kun je aantonen dat elke breuk die niet eindig is, zeker periodiek is, dus niet zoals √2 achter de komma altijd weer cijfers geeft zonder regelmaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2005, 15:25
Verwijderd
Wat is een periodieke breuk?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 16:26
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Je bedoelt: de decimale ontwikkeling van een breuk is periodiek, als deze oneindig veel getallen kent (en anders kun je zeggen dat er oneindig veel 0'en achter komen, dus ook periodiek..)
Je kunt een staartdeling maken:
Als je een getal 1/b hebt, dan kun je met een staartdeling 1 door b delen. Je houdt dan steeds een rest over die tussen 0 en b-1 ligt. Omdat dit een eindig aantal is (namelijk b), zul je op een gegeven moment een rest tegen komen die je al hebt gehad.

Voorbeeld: 1/7
7/1,00000...\0,142857...
1--0
7
_________
3--0
28
6--0
56
5--0
49

In het algemeen:
heb je een getal a/b, dan wordt het periodieke gedeelte van de decimale ontwikkeling van 1/b met a vermenigvuldigd. Hierdoor blijft deze periodiek.
Oud 24-11-2005, 16:58
meeeereeeel
meeeereeeel is offline
Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp. Maar ik weet wel hoe ik met staartdelingen periodes moet bereken etc.
Maar voor mijn PO wiskunde moet ik weten of ik kan aantonen dat alle breuken die NIET eindig zijn (dus geen periode hebben) zowiezo periodiek zijn of dat er breuken zijn die net als de wortel van 2 alleen maar willekeurige cijfers achter de komma hebben? En hoe ik dit dus kan aantonen.

(Misschien is dit wel wat je me net probeerde uit te leggen maar ik wordt er niet veel wijzer van )
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 17:41
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Dat "truukje" met die staartdelingen kun je voor elke breuk gebruiken, want je kunt elke breuk schrijven als a/b met a en b gehele getallen. Bij elke breuk kom je dus uiteindelijk een periodiek herhalend gedeelte tegen (eventueel allemaal nullen, zoals bij 1/2=0,500000...).

Dat dit niet het geval is bij de wortel uit twee, heeft er mee te maken dat dit getal niet te schrijven is als een breuk a/b.
Bewijs hiervoor:
Stel, je hebt een vereenvoudigde breuk a/b (je kunt a en b dus niet nog door een zelfde getal delen), gelijk aan sqrt(2):
sqrt(2)=a/b
dan geldt:
2=a2/b2
2*b2=a2
Dit betekent dus dat a2 deelbaar is door 2 en dus even is.
Als a2 even is, is a ook even (a2=a*a. als a oneven zou zijn, dan a*a ook. a moet dus wel even zijn).

Dit betekent dat a2 deelbaar is door 4 (a is deelbaar door 2, dus a=2*n voor een bepaald getal n. Dan a2=(2*n)*(2*n)=4*n2, dus een viervoud).

Maar dit betekent dat b2=a2/2 ook even is (a2 was gelijk aan 4*n2, dus b2=a2/2=2*n2)

Maar dan b ook even (zelfde reden als eerder bij a)

Gevolg: a en b allebei even, dus is a/b geen vereenvoudigde breuk (je kunt teller en noemer door 2 delen).
Je hebt een tegenspraak afgeleid uit de aanname, dus is de aanname "Stel, je hebt een vereenvoudigde breuk a/b, gelijk aan sqrt(2)" niet waar.
Sqrt(2) is dus niet als breuk te schrijven.
Oud 24-11-2005, 18:36
meeeereeeel
meeeereeeel is offline
Dus als ik het goed begrijp:
Is heeft een breuk met een eindig getal in de noemer (de noemer is altijd eindig) nooit alleen maar willekeurige cijfers achter de komma en deze heeft dus altijd een periode, lang of kort.

Alleen nu raak ik de weg kwijt bij het bewijs wat je ervoor gaf, sqrt (2) (is afgeleid van sqrt (a) neem ik aan, dus a=2?) bedoel je hiermee een getal als de wortel van 2? En waarom is b ook deelbaar door 2? verder begrijp ik het nu wel, bedankt!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 18:47
TD
TD is offline
Citaat:
meeeereeeel schreef op 24-11-2005 @ 19:36 :
Alleen nu raak ik de weg kwijt bij het bewijs wat je ervoor gaf, sqrt (2) (is afgeleid van sqrt (a) neem ik aan, dus a=2?) bedoel je hiermee een getal als de wortel van 2? En waarom is b ook deelbaar door 2? verder begrijp ik het nu wel, bedankt!
Het is een bewijs om aan te tonen dat wortel(2) irrationaal is en bijgevolg niet kan geschreven worden als een breuk a/b. Het is een zogenaamd bewijs "uit het ongerijmde": we veronderstellen eerst dat het wél kan (dus wortel(2) = a/b), werken er dan mee verder en komen tot de vaststelling dat onze veronderstelling fout was.
Oud 24-11-2005, 18:52
meeeereeeel
meeeereeeel is offline
Oke het is nu wel duidelijk denk ik zal het nog eens goed doorlezen

maaar wat ik nu nog niet begrijp is
√2 = a/b
en waarom er dan geldt
2=a^2/b2
2xb2=a2

Laatst gewijzigd op 24-11-2005 om 19:23.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 19:46
Verwijderd
Citaat:
meeeereeeel schreef op 24-11-2005 @ 19:52 :
Oke het is nu wel duidelijk denk ik zal het nog eens goed doorlezen

maaar wat ik nu nog niet begrijp is
√2 = a/b
en waarom er dan geldt
2=a^2/b2
2xb2=a2
Je kwadrateert beide zijden van het =-teken. Er geldt sqrt(2)Č = 2 en (a/b)Č = aČ/bČ.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 19:49
meeeereeeel
meeeereeeel is offline
maar waarom geldt dan naast
2= aČ/bČ
ook:
2xbČ=aČ ?

laat maar hangen snap m al, vergelijken met 3 = 6/2 tog

Laatst gewijzigd op 24-11-2005 om 19:57.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 19:56
TD
TD is offline
Citaat:
meeeereeeel schreef op 24-11-2005 @ 20:49 :
maar waarom geldt dan naast
2= aČ/bČ
ook:
2xbČ=aČ ?
2 = aČ/bČ

-> vermenigvuldig nu beide leden met bČ

2 * bČ = aČ/bČ * bČ
2bČ = aČ
Oud 24-11-2005, 20:09
meeeereeeel
meeeereeeel is offline
Oke en dan het laatste kleine vraagje

waarom geldt

bČ=aČ/2
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 20:12
TD
TD is offline
Citaat:
meeeereeeel schreef op 24-11-2005 @ 21:09 :
Oke en dan het laatste kleine vraagje

waarom geldt

bČ=aČ/2
We waren net geëindigd bij 2bČ = aČ. Deel nu beide leden door 2.
Reageren

Regels voor berichten