Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2005, 18:48
Verwijderd
.

Laatst gewijzigd op 10-03-2011 om 11:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2005, 18:57
Go
Go is offline
Je bent handelsonbekwaam en je ouders zullen de koopovereenkomst(en) die jij sluit ongedaan kunnen maken. Je mag dan wel de beschikking over het geld hebben, in de praktijk kun je er weinig mee, zolang je ouders het er niet mee eens zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 19:03
Verwijderd
ok chill dan
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 19:07
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
IS het geld dat je krijgt van de abn zo jah, let even op de geldigheidsduur.
Of is het gewoon je eigen geld?
Oud 20-12-2005, 19:27
Verwijderd
Tsja, het heeft niet echt met recht te maken, wel met ouderlijk gezag en als vijftienjarige heb je nu eenmaal niet zoveel tegen je ouders in te brengen.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 19:48
T_ID
T_ID is offline
Pas als je 18 bent, en met goede reden.

maar ook:
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 20-12-2005 @ 20:07 :
IS het geld dat je krijgt van de abn zo jah, let even op de geldigheidsduur.
Of is het gewoon je eigen geld?
Check iig de kleine lettertjes, zomaar 500 euro krijgen klinkt als iets waar addertjes onder moeten zitten om het voor de ABN winstgevend te maken.
Oud 20-12-2005, 20:32
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Hoe kom je aan die 500 euro en wat heb je daar toen over afgesproken indien je het gekregen hebt?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 21:44
thegoodlife
thegoodlife is offline
Als deze rekening op jouw naam staat lijkt het me dat het geld jouw wettelijke eigendom is. Maar het probleem is dat je ouders als je <18 jaar oud bent mee moeten tekenen voor het openen van je rekening en de volledige bevoegdheid hebben om te doen met dit geld wat zij willen aangezien ze gevolmacht zijn om geld van je rekening af te halen e.d.
Oud 20-12-2005, 21:53
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Is die 'gouden pas' niet gewoon een creditcard oid ?

daarnaast, 'hij wil', niet 'hij wilt'.

en : ouders kunnen over het algemeen prima inschatten waar je je geld het beste voor kan gebruiken. Ik weet niet wat je er van zou willen kopen, maar ik betwijfel of het een nuttige of noodzakelijke investering zou zijn.

en : wat wou je doen, je ouders aanklagen ? kom op zeg...
Oud 20-12-2005, 22:14
T_ID
T_ID is offline
Een prepaid debitkaart zou ook kunnen, een verkapte waardebon eigenlijk als ouders hun kinderen via zoiets van geld voorzien, dus daarin zou het kunnen als een marketingstrategie.
Oud 20-12-2005, 22:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik snap het niet echt. Is die 500 euro een credit van je creditcard? Dan zou je je dus in de schulden werken op je 15e? Lijkt me niet helemaal verstandig. Je kunt toch ook gewoon gaan sparen?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 08:28
Verwijderd
Ouders hadden er is geld opgezet toen ik klein was en is zo omhoog gegaan door rente.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 08:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
catweazle schreef op 21-12-2005 @ 09:28 :
Ouders hadden er is geld opgezet toen ik klein was en is zo omhoog gegaan door rente.
Dan is dat geld toch voor een goed doel lijkt mij, zoals voor je rijbewijs, studie of als je het huis uit gaat. Je gaat toch niet zeuren dat je er iets groots voor wilt kopen (zoals een mp3-speler, weet ik veel wat).

Snotneus
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 09:02
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
catweazle schreef op 21-12-2005 @ 09:28 :
'Mijn ouders hebben er ooit geld opgezet toen ik klein was, en dat is zo veel meer geworden door de rente', bedoel je.

'is' is een vervoeging van 'zijn'.
Oud 21-12-2005, 18:02
mumumumumugen
mumumumumugen is offline
Citaat:
Pinpas

Wijnglas
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 21-12-2005 @ 09:56 :
Dan is dat geld toch voor een goed doel lijkt mij, zoals voor je rijbewijs, studie of als je het huis uit gaat. Je gaat toch niet zeuren dat je er iets groots voor wilt kopen (zoals een mp3-speler, weet ik veel wat).

Snotneus
ga jij ff lekker buiten spelen
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 20:48
Faerie
Faerie is offline
Dat is toch zo, jouw ouders hebben er toch niet voor niets dat geld op gezet toen je klein was?

Echt, dit kun je later veel beter gebruiken voor je rijbewijs ofzo.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 21:18
~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
wat wil je dan precies kopen
Oud 21-12-2005, 21:48
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
catweazle schreef op 21-12-2005 @ 21:45 :
Pardon, ik? Ik denk dat jij de gene bent die heel snel naar buiten moet gaan om te spelen. Ik snap echt niet hoe je zoiets bijna kunt eisen van je ouders. Jouw ouders gaan toch geen geld voor jou apart zetten zodat jij op 15 jarige leeftijd een onbelangrijk duur iets kunt kopen?! Sorry hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 22:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
catweazle schreef op 21-12-2005 @ 21:45 :
15->19
*frons*

Zeik maar raak. Ze heeft wel gelijk. Je geld over de balk smijten aan dingen die je niet voor de lange duur nodig hebt zullen je op den duur berouwen.
Oud 22-12-2005, 12:39
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-12-2005 @ 23:13 :
15->19
*frons*

Zeik maar raak. Ze heeft wel gelijk. Je geld over de balk smijten aan dingen die je niet voor de lange duur nodig hebt zullen je op den duur berouwen.
Juist, snotaap!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 12:43
Verwijderd
Wat wil je er eigenlijk van kopen?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 14:44
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
mumumumumugen schreef op 21-12-2005 @ 19:02 :
Wijnglas

Citaat:
Andijvie schreef op 22-12-2005 @ 13:43 :
Wat wil je er eigenlijk van kopen?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 15:09
Verwijderd
shit he, wat een gezeik over 500 euro...net of hij daar 'later' meer aan heeft dan nu. Ik bedoel, het is nog niet eens twee maanden huur voor als hij op kamers zou gaan en als het voor school of whatever zou zijn dan is dat geld ook al zo op aan boeken o.i.d. Geef het dan nu of geef het gewoon niet zou ik dan denken...
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 16:25
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
stefano schreef op 22-12-2005 @ 16:09 :
shit he, wat een gezeik over 500 euro...net of hij daar 'later' meer aan heeft dan nu. Ik bedoel, het is nog niet eens twee maanden huur voor als hij op kamers zou gaan en als het voor school of whatever zou zijn dan is dat geld ook al zo op aan boeken o.i.d. Geef het dan nu of geef het gewoon niet zou ik dan denken...
of je wacht, totdat het nog wat meer geworden is, en je gaat er wat nuttigs van doen. Je rijbewijs halen, bijvoorbeeld.

daarnaast, ws wil hij er helemaal geen huur van betalen of boeken van kopen, maar iets daadwerkelijk nutteloos voor kopen.

en je hebt een punt, dat geld is zo op voor boeken. maar als hij dr nu wat 'leuks' van gaat kopen, dan KAN DIE DR DUS OOK GEEN BOEKEN MEER VAN KOPEN, slimpie.
Oud 22-12-2005, 16:33
Verwijderd
een computer die ik toch wel nodig zou hebben als ik ict ga doen!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 16:35
Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
catweazle schreef op 22-12-2005 @ 17:33 :
een computer die ik toch wel nodig zou hebben als ik ict ga doen!
Voor 500 euro een computer?
Oud 22-12-2005, 16:50
Kali
Kali is offline
Tegen de tijd dat je aan die ICT begint heb je dan toch weer een nieuwe computer nodig, beter dus tegen DAN pas een te kopen.
En je hebt nu toch een computer, dus waarom klagen.

Ik ben 21 en kan zelf niet aan men geld aan, ouders beheren het ook, en ik heb er geen problemen mee, ik vind het trouwens beter op deze manier, alles staat toch op mijn naam
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 18:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kali schreef op 22-12-2005 @ 17:50 :
Tegen de tijd dat je aan die ICT begint heb je dan toch weer een nieuwe computer nodig, beter dus tegen DAN pas een te kopen.
Oud 22-12-2005, 18:22
Verwijderd
Als je die computer echt nodig hebt, zou ik eens met je ouders gaan praten. Als je hem alleen wil omdat je het leuk vindt, terwijl je nu een prima computer hebt, dan moet je het niet doen. €500,- is niet veel, maar als je het uitgeeft aan iets wat je niet nodig hebt, heb je helemaal niets meer en kan je er 'later' dus ook nooit meer iets van kopen dat je wél echt nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 00:30
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
stefano schreef op 22-12-2005 @ 16:09 :
Nogmaals, zijn ouders gaan toch geen geld opzij zetten zodat hij er wat leuks voor kan kopen als ie 15 is? Wat een onzin. Hij kan ook zelf gaan werken en sparen voor zoiets.

En als die computer echt zo belangrijk is, zou ik met je ouders gaan praten. Als ze weigeren, heb je hoogst waarschijnlijk al een goede computer of anders ga je dus maar lekker zelf voor het geld sparen.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 22-12-2005 @ 17:50 :
Ik ben 21 en kan zelf niet aan men geld aan, ouders beheren het ook, en ik heb er geen problemen mee, ik vind het trouwens beter op deze manier, alles staat toch op mijn naam
Alles staat op je eigen naam, maar je kan er niet aankomen? De rekening staat gewoon op 2 namen bedoel je. Op jouw naam en die van je ouders.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 13:03
Kali
Kali is offline
Citaat:
MCH schreef op 23-12-2005 @ 12:38 :
Alles staat op je eigen naam, maar je kan er niet aankomen? De rekening staat gewoon op 2 namen bedoel je. Op jouw naam en die van je ouders.
Alles staat op mijn naam en men ouders hebben een volmacht, ik heb dat geld nu toch niet nodig, liever dat zij die er verstand van hebben het beleggen.
Maarja , bij mij gaat het natuurlijk niet over 500€
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 15:48
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Kali schreef op 23-12-2005 @ 14:03 :
Alles staat op mijn naam en men ouders hebben een volmacht, ik heb dat geld nu toch niet nodig, liever dat zij die er verstand van hebben het beleggen.
Maarja , bij mij gaat het natuurlijk niet over 500€
Offtopic: 'mijn' ouders, of 'mn ouders', niet 'men ouders'.
Oud 23-12-2005, 17:01
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-12-2005 @ 16:48 :
Offtopic: 'mijn' ouders, of 'mn ouders', niet 'men ouders'.
m'n ouders?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 10:12
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 23-12-2005 @ 18:01 :
m'n ouders?
niet 'men ouders' iig. m'n is logischerwijs een afkorting van 'mijn'. 'mn' mag ook, hoewel geen van beide echt goed is. Feitelijk is alleen 'mijn' goed.
Oud 24-12-2005, 10:30
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-12-2005 @ 11:12 :
niet 'men ouders' iig. m'n is logischerwijs een afkorting van 'mijn'. 'mn' mag ook.
Dat wou ik zeggen.

Laatst gewijzigd op 24-12-2005 om 13:56.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 11:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MCH schreef op 23-12-2005 @ 12:38 :
Je kan iemand machtigen.
Oud 24-12-2005, 13:01
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-12-2005 @ 11:12 :
niet 'men ouders' iig. m'n is logischerwijs een afkorting van 'mijn'. 'mn' mag ook, hoewel geen van beide echt goed is. Feitelijk is alleen 'mijn' goed.
Feitelijk is m'n ook goed.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 14:22
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-12-2005 @ 14:01 :
Feitelijk is m'n ook goed.
dat beweerde ik in eerste instantie dus ook al he
Oud 24-12-2005, 15:23
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-12-2005 @ 15:22 :
dat beweerde ik in eerste instantie dus ook al he
Ja, maar je kwam er een beetje op terug toen je zei; 'Feitelijk is alleen 'mijn' goed.'

Sorry, ik zal normaal gaan doen met Kerstmis
Met citaat reageren
Oud 25-12-2005, 17:02
Blaatkop
Blaatkop is offline
Citaat:
gerwin schreef op 20-12-2005 @ 19:57 :
Je bent handelsonbekwaam en je ouders zullen de koopovereenkomst(en) die jij sluit ongedaan kunnen maken. Je mag dan wel de beschikking over het geld hebben, in de praktijk kun je er weinig mee, zolang je ouders het er niet mee eens zijn.
Ouders kunnen niet altijd een koopovereenkomst ongedaan maken. Als de verkoper in vertrouwen iets verkoopt aan iemand van 15 verkoopt en het is een product wat een 15 jarige normaal ook zou kopen kan je het niet ongedaan maken. Je kan hierbij denken aan iets als een mp3-speler. Bij een computer vermoed ik dat ouders dit wel ongedaan kunnen maken. Omdat een 15 jarige niet zomaar een computer kan en behoort te kopen. Zoals nare man zegt heeft dit inderdaad meer met ouderlijk gezag te maken, en zal de TS dus hier dus even goed met zijn ouders over moeten praten, anders heeft hij dus gewoon .. pech ..

Laatst gewijzigd op 26-12-2005 om 09:31.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 13:16
MB
MB is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 22-12-2005 @ 17:25 :
of je wacht, totdat het nog wat meer geworden is, en je gaat er wat nuttigs van doen. Je rijbewijs halen, bijvoorbeeld.

daarnaast, ws wil hij er helemaal geen huur van betalen of boeken van kopen, maar iets daadwerkelijk nutteloos voor kopen.

en je hebt een punt, dat geld is zo op voor boeken. maar als hij dr nu wat 'leuks' van gaat kopen, dan KAN DIE DR DUS OOK GEEN BOEKEN MEER VAN KOPEN, slimpie.
Het eerste woord van een nieuwe zin heeft altijd een hoofdletter, voor het woord 'en' komt nooit een komma en 'DR' is geen woord.

Als je de taalpurist uit gaat hangen dan moet je de taal zelf ook fatsoenlijk beheersen en toepassen.

Anders kom je over als een betwetertje, die eigenlijk niets te melden heeft, maar zich toch even wil laten gelden.
Oud 26-12-2005, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 23-12-2005 @ 01:30 :
Nogmaals, zijn ouders gaan toch geen geld opzij zetten zodat hij er wat leuks voor kan kopen als ie 15 is? Wat een onzin. Hij kan ook zelf gaan werken en sparen voor zoiets.

Ja, maar mijn punt is dus dat die ouders zich ook wel kunnen bedenken dat je met een lousy 500 euro (om het op z'n Beauviaans te zeggen) echt geen ene fuck kunt doen, dus dat hij het net zo goed aan iets totaal nutteloos uit kan geven...
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 14:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blaatkop schreef op 25-12-2005 @ 18:02 :
Ouders kunnen niet altijd een koopovereenkomst ongedaan maken. Als de verkoper in vertrouwen iets verkoopt aan iemand van 15 verkoopt en het is een product wat een 15 jarige normaal ook zou kopen kan je het niet ongedaan maken.
Niet ongedaan maken, wel ontbinden. Laatste keer dat ik checkte kon dat zonder opgaaf van reden.
Oud 26-12-2005, 15:03
American*Dream
American*Dream is offline
Je ouders hebben geld voor jou voor later gespaard. Met andere woorden: jij krijgt dat geld pas van hen als je 18 bent. Je hebt het zelf nog helemaal niet. Dus waar praten we nou eigenlijk over? Je kan niet zomaar andermans geld uit gaan geven. Klaar.
Oud 26-12-2005, 16:06
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MB schreef op 26-12-2005 @ 14:16 :
Het eerste woord van een nieuwe zin heeft altijd een hoofdletter, voor het woord 'en' komt nooit een komma en 'DR' is geen woord.

Als je de taalpurist uit gaat hangen dan moet je de taal zelf ook fatsoenlijk beheersen en toepassen.

Anders kom je over als een betwetertje, die eigenlijk niets te melden heeft, maar zich toch even wil laten gelden.
En je hebt mijn post dus niet begrepen.
Oud 27-12-2005, 12:18
Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
stefano schreef op 26-12-2005 @ 15:24 :
Ja, maar mijn punt is dus dat die ouders zich ook wel kunnen bedenken dat je met een lousy 500 euro (om het op z'n Beauviaans te zeggen) echt geen ene fuck kunt doen, dus dat hij het net zo goed aan iets totaal nutteloos uit kan geven...
Als je geld hebt betekent het niet dat je het altijd direct uit moet geven...
Oud 27-12-2005, 12:21
Blaatkop
Blaatkop is offline
Citaat:
T_ID schreef op 26-12-2005 @ 15:26 :
Niet ongedaan maken, wel ontbinden. Laatste keer dat ik checkte kon dat zonder opgaaf van reden.
en dus ook niet ontbinden.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 12:36
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 26-12-2005 @ 15:26 :
Nee, niet ontbinden. Omdat minderjarigen onbekwaam zijn, zijn hun rechtshandelingen vernietigbaar (m.u.v. ongerichte rechtshandelingen die niet vernietigbaar maar nietig zijn, maar dat doet hier niet ter zake). Vernietiging heeft werking ex tunc, dus de rechtshandeling wordt geacht nooit te zijn verricht. Dat noem ik 'ongedaan maken' - alle op die rechtshandeling voortbouwende betalingen zijn onverschuldigd verricht.

Ontbinding daarentegen is iets heel anders, dat is simpelweg het laten vervallen van de verplichting tot nakoming en het in de plaats daarvan in het leven roepen van wederzijdse ongedaanmakingsverplichtingen. Voor ontbinding is wanprestatie nodig, voor vernietiging niet. Ontbinding is ook niet altijd mogelijk; een ontbinding kan niet gegrond worden op een tekortkoming in de nakoming die de ontbinding niet rechtvaardigt.

Verder kunnen strikt genomen alleen rechtshandelingen vernietigd worden (men spreekt vaak wel van 'het vernietigen van de overeenkomst' maar bedoeld wordt gewoon het vernietingen van de rechtshandeling waardoor de overeenkomst in het leven werd geroepen). Ontbinding daarentegen kan weer alleen bij overeenkomsten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten