Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2006, 14:12
Shock
Shock is offline
De situatie: In mijn pc (Asus s-presso) zitten twee harddisks, 4 Gb en 200 Gb (windows+progs en muziek/films gescheiden van elkaar) aangesloten op één IDE-kanaal. Als ik de BIOS (American Megatrends) op autodetect zet wil ie ze in eerste instantie niet herkennen, maar als ik tijdens het opstarten op delete druk en even in de BIOS zit te spelen, herkent ie ze opeens. Als ik de ide time-out op 35 seconden zet gaat het ook, maar daar zit ik ook niet op te wachten. Hoe kan dit, en is dit te verhelpen? PC's moeten toch in 15 seconden op kunnen starten?

Laatst gewijzigd op 14-01-2006 om 14:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2006, 23:41
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Shock schreef op 14-01-2006 @ 15:12 :
De situatie: In mijn pc (Asus s-presso) zitten twee harddisks, 4 Gb en 200 Gb (windows+progs en muziek/films gescheiden van elkaar) aangesloten op één IDE-kanaal. Als ik de BIOS (American Megatrends) op autodetect zet wil ie ze in eerste instantie niet herkennen, maar als ik tijdens het opstarten op delete druk en even in de BIOS zit te spelen, herkent ie ze opeens. Als ik de ide time-out op 35 seconden zet gaat het ook, maar daar zit ik ook niet op te wachten. Hoe kan dit, en is dit te verhelpen? PC's moeten toch in 15 seconden op kunnen starten?

* master slave instellingen ok?? of staat er soms 1 op cable select
* draai de master slave instellingen een keer om
* probeer een andere kabel
* geef ding een schop
* stel de bios handmatig in en druk op f10

de vraag is echter of je het wil, maar daar valt hieronder meer over te lezen

Laatst gewijzigd op 14-01-2006 om 23:44.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 23:43
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Shock schreef op 14-01-2006 @ 15:12 :
allebei op een ander IDE kanaal zetten?

vermoedelijk houden ze niet zo van elkaar en geven ze elkaar niet helemaal op tijd door wanneer ze klaar zijn met starten.

het is een beetje totaal übertraag om een 4 en een 200 gig op hetzelfde kabeltje aan te sluiten. ze lopen dan namelijk beide op ultra-langzame snelheid.
Oud 15-01-2006, 20:15
Shock
Shock is offline
Citaat:
twain4me schreef op 15-01-2006 @ 00:41 :
* master slave instellingen ok?? of staat er soms 1 op cable select
* draai de master slave instellingen een keer om
* probeer een andere kabel
* geef ding een schop
* stel de bios handmatig in en druk op f10

de vraag is echter of je het wil, maar daar valt hieronder meer over te lezen
* Check. Niks mis mee.
* Haalt niet uit.
* Zou nog kunnen, heb ik zo gauw niet bij de hand
* Gaat niet werken
* Gaat niet.
Oud 15-01-2006, 20:16
Shock
Shock is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 15-01-2006 @ 00:43 :
allebei op een ander IDE kanaal zetten?

vermoedelijk houden ze niet zo van elkaar en geven ze elkaar niet helemaal op tijd door wanneer ze klaar zijn met starten.

het is een beetje totaal übertraag om een 4 en een 200 gig op hetzelfde kabeltje aan te sluiten. ze lopen dan namelijk beide op ultra-langzame snelheid.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar op m'n tweede IDE kanaal zit een dvd-brander, dus wat is wijsheid?
Oud 15-01-2006, 20:28
Verwijderd
Nou, wijsheid is die 4 GB er gewoon uit te flikkeren en alles op die 200 GB schijf te installeren, want die 4 GB is naar huidige maatstaven toch ongelooflijk traag.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 20:50
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Inderdaad, waarom een schijf erin die 1/50 is van de andere schijf? Het is niet logisch of nuttig.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 21:11
M@rco
M@rco is offline
Ik zou zelfs durven zeggen dat het helemaal nergens op slaat.
Oud 15-01-2006, 22:05
Shock
Shock is offline
Ik heb die 4 Gb-schijf puur voor Windows en de progjes, had die toevallig nog liggen. De andere disk is voor films en muziek, die verhuist ook wel eens tussen computers.
Oud 16-01-2006, 10:02
Gimme more beer
Citaat:
Shock schreef op 15-01-2006 @ 23:05 :
Ik heb die 4 Gb-schijf puur voor Windows en de progjes, had die toevallig nog liggen. De andere disk is voor films en muziek, die verhuist ook wel eens tussen computers.
Een harddisk verhuizen? The horror

Nogmaals, 4 GB disk eruit, maak een 6 GB partitie voor je windows en blijf die ene schijf gebruiken. Er zijn genoeg andere methoden om data over te zetten.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 10:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-01-2006 @ 21:28 :
Nou, wijsheid is die 4 GB er gewoon uit te flikkeren en alles op die 200 GB schijf te installeren, want die 4 GB is naar huidige maatstaven toch ongelooflijk traag.
Nou.. ik gebruik zelf een dubbel systeem waarbij alleen systeembestanden en werk op een eerste schijf van 30 gigs staat en een tweede van 250 funtioneerd voor alle bestanden, programma's en backup voor werk. Beiden draaien 7200 rpm, en ik kan niet zeggen dat het er traag om is.

Hoewel 4 en 200 wel een iets andere verhouding is natuurlijk.
Oud 16-01-2006, 13:11
phoxetis
phoxetis is offline
zet dat 4 GB geval alleen op een kabel, en zet de 200 GB als master op de tweede, en de DVD-rewriter als slave. stel je BIOS in op automatisch detecteren bij het opstarten, dan zie je nog wat er gebeurt........

die 4 GB ondersteunt vermoedelijk niet meer dan ATA/33 (als-ie dat al haalt), en trekt die 200 GB mee naar beneden qua doorvoersnelheid.
Oud 16-01-2006, 16:42
Gimme more beer
Citaat:
T_ID schreef op 16-01-2006 @ 11:23 :
Nou.. ik gebruik zelf een dubbel systeem waarbij alleen systeembestanden en werk op een eerste schijf van 30 gigs staat en een tweede van 250 funtioneerd voor alle bestanden, programma's en backup voor werk. Beiden draaien 7200 rpm, en ik kan niet zeggen dat het er traag om is.
Dat is niet te vergelijken. Al vind ik 1:8 ook al een erg grote verhouding.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 17:06
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 16-01-2006 @ 11:23 :

Hoewel 4 en 200 wel een iets andere verhouding is natuurlijk.
30 GB en 4 GB is toch wel een heel groot verschil, in snelheid en in generatie. Een 30 GB kan prima een redelijk acceptabele schijf zijn, zoals bijv. een Diamondmax Plus 60, wat gewoon een 7200 rpm schijf is met 2 MB cache. Een 4 GB is echter hoogstwaarschijnlijk een oud 5400 rpm-model met weinig cache (128 KB ofzo).

En TS, als ik je een tip aan de hand mag doen, leuren met harde schijven is echt niet gezond voor ze.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten