Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2002, 15:10
Oen
Oen is offline
Nadat ik het meest betrouwbare en meest stabile systeem van microsoft weer eens heb laten crashen ben ik er over aan het denken om er linux op te zetten, maar een andere reden is omdat ik gewoon merk dat het wetenschappelijke circuit vaak met linux werkt en dat ze dan ook veel informatie vrijgeven waarvoor je linux nodig hebt om het te kunnen lezen. Maar ik wil dan ook nog een normale windows laten draaien op mijn pc, ik heb gehoort dat dit mogelijk is maar ook heel lastig. Ik zou dan mijn HD in min 2 partities moeten indelen en ik moet dan ook linux op de eerste zetten. Maar dit zou ook weer heel lastig en tijdrovend zijn. Klopt dit? Verder zou ik willen weten welke versie van linux nou goed voor mij zou zijn. (Luister muziek, gebruik de pc voor school en kijk films).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2002, 15:19
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Oen schreef:
Nadat ik het meest betrouwbare en meest stabile systeem van microsoft
DOS?

Citaat:

weer eens heb laten crashen ben ik er over aan het denken om er linux op te zetten, maar een andere reden is omdat ik gewoon merk dat het wetenschappelijke circuit vaak met linux werkt en dat ze dan ook veel informatie vrijgeven waarvoor je linux nodig hebt om het te kunnen lezen. Maar ik wil dan ook nog een normale windows laten draaien op mijn pc, ik heb gehoort dat dit mogelijk is maar ook heel lastig.
Het is niet lastig.

Citaat:
Ik zou dan mijn HD in min 2 partities moeten indelen
Min. drie

Citaat:

en ik moet dan ook linux op de eerste zetten. Maar dit zou ook weer heel lastig en tijdrovend zijn. Klopt dit? Verder zou ik willen weten welke versie van linux nou goed voor mij zou zijn. (Luister muziek, gebruik de pc voor school en kijk films).
Je moet eens zoeken naar een Windows + DOS-HOWTO. (kan ik op het moment hier niet omdat er iets helemaal fout zit met m'n DNS hier .) Het is in principe niet moeilijk om te partitioneren. Als je een bestaande tweede partitie van een paar GB hebt die je weg kunt gooien, is het helemaal makkelijk. Anders moet je je HD opsplitsen met Partition Magic of - op een gratis manier - FIPS. De installatie van je toekomstige Linux-distro doet de rest wel.

Welke distributie (niet versie, distributie) je neemt maakt niet écht veel uit. Veel mensen hier op s.com gebruiken Debian (ik ook), werkt prima. Een wat minder ingewikkelde (maar ook qua 'ontdekken' minder leuke misschien) distro kan ook. Dan kom je uit op bijv. SuSE, Mandrake of Red Hat. Zo lang je maar een bekende, uitgebreide distro hebt, die redelijk (niet meer dan een half jaar oud bijv.) hebt, dan zit je wel goed. Je kan altijd nog switchen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 15:31
Georges
Georges is offline
Citaat:
Oen schreef:
Nadat ik het meest betrouwbare en meest stabile systeem van microsoft weer eens heb laten crashen ben ik er over aan het denken om er linux op te zetten, maar een andere reden is omdat ik gewoon merk dat het wetenschappelijke circuit vaak met linux werkt en dat ze dan ook veel informatie vrijgeven waarvoor je linux nodig hebt om het te kunnen lezen. Maar ik wil dan ook nog een normale windows laten draaien op mijn pc, ik heb gehoort dat dit mogelijk is maar ook heel lastig. Ik zou dan mijn HD in min 2 partities moeten indelen en ik moet dan ook linux op de eerste zetten. Maar dit zou ook weer heel lastig en tijdrovend zijn. Klopt dit? Verder zou ik willen weten welke versie van linux nou goed voor mij zou zijn. (Luister muziek, gebruik de pc voor school en kijk films).
als je dat al lastig vindt moet je niet aan linux beginnen...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 15:48
Koen
Koen is offline
Citaat:
Georges schreef:
als je dat al lastig vindt moet je niet aan linux beginnen...
Onzin. Linux is niet een besturingssysteem voor 'nerds only' oid. Toen ik ermee begon, wist ik niet eens hoe ik een ISO file moest branden. Het is een kwestie van geduld hebben, veel lezen, en veel proberen. Dan kom je er best wel.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 15:54
Georges
Georges is offline
Citaat:
Koen schreef:
Onzin. Linux is niet een besturingssysteem voor 'nerds only' oid. Toen ik ermee begon, wist ik niet eens hoe ik een ISO file moest branden. Het is een kwestie van geduld hebben, veel lezen, en veel proberen. Dan kom je er best wel.
jah maar dan ben je dus al heel wat verder... ik vindt het echt super frusterend dat OS, bijvoorbeeld dat het niet ntfs in r/w mode ondersteund (ja en als je dat dan probeert met drivers is inneens je partitie stuk, nou lekker dan)...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 17:59
LB06
LB06 is offline
"The roots of education are bitter, but the fruit is sweet." (Aristotle)
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 18:03
LB06
LB06 is offline
Ja, effe on-topic. Ik had dat probleempje ook en je kunt het beste Partition Magic gebruiken en anders FIPS als je het gratis wilt. Oh ja en als je er niet zo veel verstand van hebt moet je toch uitkijken wat je doet, want voor je het weet is heel je Windows Partitie weg. Welke distro gebruik je eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 20:21
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
LB06 schreef:
"The roots of education are bitter, but the fruit is sweet." (Aristotle)
Damn right!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 20:29
pietje63
pietje63 is offline
2 partities is genoeg, linux setup kan de laatste opsplitsen
verder hoeft lin niet per se op 1e parti

met nieuwe lin versies allemaal bijna even makklijk als in
Oud 25-02-2002, 22:35
The Fox
The Fox is offline
Hij bedoelde denk ik dat je ook een swap partitie nodig hebt. Niet helemaal waar, als je voldoende RAM hebt hoeft het niet, en je kan ook een swap file maken. Ik heb geen idee of het met een snel systeem wat uitmaakt, toch es proberen
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 20:55
LB06
LB06 is offline
En Linux is zeker geschikt voor jouw doeleinden, want je kunt heel goed films kijken en muziek luisteren en typen (Staroffice rulz) met Linux.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 21:49
Koen
Koen is offline
Citaat:
LB06 schreef:
(Staroffice rulz)
Echter is die binnenkort niet meer gratis
http://www.tweakers.net/nieuws/20722
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 22:18
Conan the Librarian
Citaat:
Koen schreef:
Echter is die binnenkort niet meer gratis
OpenOffice wel.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 08:36
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
pietje63 schreef:
verder hoeft lin niet per se op 1e parti
Klopt, maar hij moet wel vóór de zoveelste sector op je HD zitten (ik weet even niet welke dat is) om opgestart te kunnen worden!!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 12:58
Conan the Librarian
Citaat:
ModuM schreef:
Klopt, maar hij moet wel vóór de zoveelste sector op je HD zitten (ik weet even niet welke dat is) om opgestart te kunnen worden!!
Met nieuwe computers met een nieuwe BIOS en een nieuwe versie van LILO hoeft dat ook niet meer.

En anders maak je ff een kleine /boot-partitie, die wel binnen die zoveel-clusters-grens (1024?) valt.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 15:51
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
nou wil ik niet lullig doen maar fips lijkt me hier toch echt de enige goede keuze..

als het nou voor meer dan 2 partities is ok dan misschien partition magic alhoewel die ook niet echt voor dombo handen is.(als je in een computer winkel werkt snap je dit wel gok ik)

voor degeen die niet kennen .. het spreekt voor zich kwa werking lijkt me heel vreemd als je dat fout doen..

Edwin
Reageren

Regels voor berichten