Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2006, 14:54
AsianDF
AsianDF is offline
'80% van de allochtonen stemt links' Letterlijk zo op de voorpagina van mijn volkskrantje.
Wat is daar zo raar of opvallend aan na al het gedoe?
de tijd dat de blanken bepaalden wat de zwartjes (die vervolgens alleen maar ja konden knikken) is idd definitief voorbij.

'80% van de werkgevers stemt VVD' zie je dan weer niet.
Oud 08-03-2006, 14:56
Verwijderd
Achja, de Volkskrant heb ik verruild voor een ander blad (niet hierom hoor).

Yeh dil he.
Oud 08-03-2006, 14:57
Welgemeend
Welgemeend is offline
In principe is het niet echt verrassend, maar lijkt me toch wel het melden waard. En was het niet 80% van de allochtonen stemt PvdA? En wanneer 80% van de Nederlanders op een bepaalde partij stemt, dat ook wel opvallend is. Jammer is wel dat er slechts 40% van de allochtonen gestemd heeft.
Oud 08-03-2006, 14:57
Verwijderd
Wat is het probleem
Oud 08-03-2006, 14:58
AsianDF
AsianDF is offline
Alsof ook daadwerkelijk 80% de opkomst onder allochtonen is.
opkomst is 40% of minder, de uiteindelijke verhouding van allochtonen wat betreft pvda-electoraat is dus nog steeds veruit de minderheid.
ik erger me ook aan de suggestie bij leefbaren enzo dat de allochtoontjes dmv de pvda het land over willen nemen.
Oud 08-03-2006, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Firdaus schreef op 08-03-2006 @ 10:54 :
Allochtonen in Den Haag kiezen voor PvdA en eigen partijen

Den Haag is de eerste grote stad waar partijen van en voor allochtonen in de raad komen. „Dit zijn onze mensen, ze doen nu mee in de politiek.”

Door onze redacteur Derk Stokmans

Den Haag, 8 maart. Bij de schminktafel voor de tv-uitzending laat burgemeester Deetman de uitslagenlijst zien aan PvdA-lijsttrekker Jetta Klijnsma. In het kathedraal-achtige atrium van het Haagse stadhuis zijn de resultaten net bekend. Klijnsma weet wel dat haar eigen partij de grote winnaar is, maar heeft nog geen idee wat haar concurrenten hebben gedaan.

Maar Deetman heeft iets anders aan zijn hoofd. „Dufresne is verdwenen, Dufresne is verdwenen.” De woordenwisselingen die de burgemeester bij zoveel raadsvergaderingen had met de onhandelbare leider van Leefbaar Den Haag zijn voorbij.

De coalitie heeft er twee zetels bij, zegt VVD-lijsttrekker Sander Dekker opgeruimd als hij Klijnsma komt feliciteren. Direct wijst ze hem erop dat vooral háár partij er zetels bij heeft, want coalitiepartijen VVD en CDA zijn alleen maar raadszetels kwijtgeraakt. Dus ontwijkt Klijnsma vragen over welke coalitie ze wil gaan vormen. Eerst moeten alle partijen maar eens bij haar langs komen.

Toch lijken de kansen op een voortzetting van de al zestien jaar zittende coalitie van PvdA, CDA en VVD groot. VVD-leider Dekker heeft er natuurlijk al oren naar, maar ook Deetman zinspeelt er op tijdens een tv-interview: „Iedereen zou verrast zijn als er nou iets heel anders zou komen.”

Het zou VVD-wethouder Pieter van Woensel ook verbazen. Zijn spullen heeft hij in ieder geval niet uit zijn werkkamer gehaald, en hij is het voorlopig ook niet van plan.

Voor het toekomstig stadsbestuur hebben de verkiezingen misschien weinig gevolgen, voor de samenstelling van de raad veel meer. Er komen drie nieuwe partijen in de raad, drie partijen (de overgebleven splinters van Leefbaar Den Haag) verdwijnen.

Met de opkomst, van 44 procent gestegen naar bijna 48 procent, was Deetman „tevreden”. Zeker wist hij het niet, maar de stijging kwam voor zijn gevoel vooral door een groter aantal stemmers met een „niet-Nederlandse culturele achtergrond”.

Zijn gevoel lijkt in de uitslag weerspiegeld te zijn: Den Haag is de eerste grote stad waar partijen van en voor allochtonen in de raad komen. Islam Democraten en Solidair Nederland halen beide een zetel.

Omringd door partijgenoten wacht Arif Potmis van Islam Democraten eerder op de avond op de resultaten. Potmis wijst om zich heen. Hier gebeurt iets unieks, zegt hij: „Kijk Somaliërs, Turken, Marokkanen. Dit zijn onze mensen, ze doen nu mee in de politiek.” De verkiezingen eisen ook bij deze partij hun tol: Potmis was gisternacht nog wakker gebeld omdat een partijgenoot van spanning niet kon slapen.

De partij hoopt op twee zetels, maar uiteindelijk blijkt alleen lijsttrekker Abdoe Khoulani in de raad te komen. Toch is de 28-jarige verzekeringsadviseur van Marokkaanse afkomst dolblij: „We hebben meer dan 5.000 stemmen gekregen, een gigantisch aantal. De islamitische gemeenschap doet er toe in Den Haag.” Hoe Solidair Nederland zijn eerste stappen in de lokale politiek beleeft is onduidelijk, zij vieren hun verkiezingsavond in partycentrum Tropical aan de rand van de stad.

Ook in Den Haag is er veel belangstelling voor de landelijke uitslagen. Terugtredend wethouder Pierre Heijnen (PvdA) volgt aandachtig opiniepeilingen van Tweede-Kamerzetels die op tv voorbijkomen. Een partijgenoot verbaast zich over de „bizarre campagnestrategie” van de landelijke VVD. Bij de lokale D66-afdeling, te herkennen aan gele sjaals, zorgt de goede uitslag voor hun partij in Utrecht voor een tijdelijke opleving van hoop.

Het is dan ook de landelijke politiek die zowel volgens PvdA’ster Klijnsma – „ik ben net als veel Nederlanders dik ongelukkig met dit kabinet” – als VVD’er Dekker – „Wouter Bos is mateloos populair en dit kabinet moest moeilijke beslissingen nemen” – een veel grotere invloed heeft op de uitslag in de stad dan het stadsbestuur zelf.

http://www.nrc.nl/binnenland/article240862.ece
Oud 08-03-2006, 15:04
akumabito
akumabito is offline
Tsjah, het had wellicht meer nieuwswaarde gehad als 80% van de allochtonen op rechtse partijen hadden gestemd, nietwaar?
Oud 08-03-2006, 15:05
Welgemeend
Welgemeend is offline
80% van de allochtone kiezers stemt Wilders, dat zou pas nieuwswaardig zijn.
Oud 08-03-2006, 15:06
professor2
professor2 is offline
da tis toch opvallend waaorm zoundat dan niet geplubliceerd mogen worden ?
Oud 08-03-2006, 15:08
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
professor2 schreef op 08-03-2006 @ 16:06 :
Vertel, wat is er zó opvallend aan?
Oud 08-03-2006, 15:14
Welgemeend
Welgemeend is offline
Dat de PvdA zoveel winst heeft geboekt is ook niet echt opvallend, moet dit dan ook uit alle kranten verwijderd worden?
Oud 08-03-2006, 15:15
AsianDF
AsianDF is offline
Citaat:
professor2 schreef op 08-03-2006 @ 16:06 :
Wie zegt dat het niet zou mogen. Geef alleen mijn mening, daar zijn forums voor bedoeld.
Zoiets verdient 1 regel op pagina 6 ofzo, ff als leuk weetje. Maar op de frigging voorpagina, en alle landelijke media berichten erover, wtf.

Laatst gewijzigd op 08-03-2006 om 15:19.
Oud 08-03-2006, 15:17
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Welgemeend schreef op 08-03-2006 @ 16:14 :
Dat de PvdA zoveel winst heeft geboekt is ook niet echt opvallend, moet dit dan ook uit alle kranten verwijderd worden?
Nee, tuurlijk niet.
Oud 08-03-2006, 15:17
AsianDF
AsianDF is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 08-03-2006 @ 16:00 :
Oud 08-03-2006, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Welgemeend schreef op 08-03-2006 @ 16:14 :
Winst boeken is nieuws. In dit geval nog goed nieuws ook.

Dat allochtonen stemmen op partijen die hun, volgens hunzelf, beter vertegenwoordigen dan andere partijen is niet echt voorpagina nieuws.
Oud 08-03-2006, 15:22
AsianDF
AsianDF is offline
Gedwongen abortus bij Antillianen ! (LR)

En dan raar opkijken en landelijk nieuws maken dat Antillianen massaal pvda stemmen.

zie je wel, die a staat voor allochtonen waahhwaahh ze willen nederland overnemen
Oud 08-03-2006, 15:26
akumabito
akumabito is offline
Het was ook niet echt een aanval op het nieuwsfeit zelf, maar meer de plaatsing.. er valt vrij weinig over te discussieren lijkt me, vandaar dat het misschien beter geplaatst had kunnen worden in de Tiswah rubriek..
Oud 08-03-2006, 15:32
Verwijderd
Citaat:
AsianDF schreef op 08-03-2006 @ 15:54 :
'80% van de allochtonen stemt links' Letterlijk zo op de voorpagina van mijn volkskrantje.
Wat is daar zo raar of opvallend aan na al het gedoe?
de tijd dat de blanken bepaalden wat de zwartjes (die vervolgens alleen maar ja konden knikken) is idd definitief voorbij.
Wat bazel je nou allemaal?
Oud 08-03-2006, 15:34
Verwijderd
Zo, wedden dat je hem niet durft dicht te gooien!1!!

Oud 08-03-2006, 15:34
Verwijderd
Iedereen krijg van mij een kans!
Oud 08-03-2006, 15:36
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Alsjeblieft?
Oud 08-03-2006, 15:37
Verwijderd
Ohja, het duurde even voor het tot me doordrong, maar dit is inderdaad een onzinnig topic!
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten