Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2007, 22:37
Verwijderd
Een jaar of vijf geleden heb ik veel last van m'n knie gehad. Ik ben toen door de sportarts doorverwezen naar een podotherapeut. Die concludeerde vervolgens onder andere dat ik hypermobiele enkelgewrichten heb. Volgens mij is dit hetzelfde met m'n knieën. Ik heb hier toen verder niet echt bij stilgestaan of verder naar gevraagd. Die knie is toen met behulp van inlegzooltjes in m'n schoenen weer pijnvrij geworden.

Nu heb ik al langere tijd dat ik na een dag waarbij ik veel loop en vooral dan ook nog iets draag (een rugzak, schoudertas of wat dan ook) 's avonds 'pijn' in m'n rug heb. Het is niet echt pijn, maar meer het gevoel dat er iets niet helemaal goed zit in m'n rug (een soort 'overstrekt' gevoel). Het helpt dan vaak als ik een paar minuten m'n rug krom (bijvoorbeeld tenen aanraken). Precies hetzelfde gevoel heb ik af en toe in sommige vingers en tenen.

Mijn vraag is nu of deze 'klachten' met die hypermobiliteit te maken kunnen hebben en of er mensen zijn die hetzelfde hebben, en wat zij eraan doen.

Ik heb pas weer over een half jaar een afspraak bij m'n podotherapeut, dus ik kan op zich wel tot die tijd wachten. Het is niet zo dat ik heel veel hinder van ondervind, maar het is soms wel irritant.

Sorry voor het lange verhaal
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 23:17
Verwijderd
Volgens mij ben ik zelf ook hypermobiel. Ik hebt het nooit laten onderzoeken ofzo maar ik kan rare dingen met mn gewrichten doen. Ook heb ik regelmatig last van mijn rug, heupen en polsen en mijn gewrichten 'knakken' vaak.
Als ik een dag veel loop of juist veel stil sta of een rugzak heb gedragen heb ik ook last van mijn rug. Dan moet ik idd ook proberen het allemaal te strekken en weer los te krijgen.

Ik denk niet dat je veel aan mij verhaal hebt maar ik denk zelf dat je er niks aan kunt doen verder.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2007, 19:33
mepsteen
mepsteen is offline
ik heb dat met mn vingers. ik heb er nog nooit echt last van gehad, maar volgens mij kan het wel belastend zijn voor je gewrichten.
Oud 06-08-2007, 19:02
Naru
Naru is offline
Ik ben zelf ook hypermobiel, en het enige wat de fysiotherapeut mij kon aanraden is om de spieren die om het gewricht heen zitten sterker te maken zodat je er minder last van hebt. Ik heb zelf het meest last van mijn schouders, knieen en heupen.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 21:53
Verwijderd
Thanks voor de reacties Ik heb een afspraak bij de huisarts gemaakt om me door te laten verwijzen naar een fysiotherapeut. Iets aan m'n houding doen zal waarschijnlijk al heel wat helpen
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 09:58
miekmuis
miekmuis is offline
Ik heb dat geloof ik ook, bij mij zitten de klachten in mijn bekken en inderdaad moet ik ook de spieren daar sterker maken om de boel op die manier een beetje recht te houden.
Oud 07-08-2007, 21:09
Verwijderd
Ik ben hypermobiel in al mn gewrichten ;x.
Dus enkels, knieën, heupen maar vooral mn onderrug.

Wat je fysio gaat zeggen is dat je moet gaan sporten.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 09:12
Verwijderd
ik ben ook hypermobiel. Op sommige plaatsen zelf zo erg dat mn fysio t gewoon eng vind
Maarre sporten!! Door je spieren sterker te maken compenseerd dat de hypermobiliteit.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 20:46
luiezak
luiezak is offline
Ik ben ook in bijna elk gewricht hypermobiel, zoals iedereen zegt, gewoon veel sporten. Misschien zelfs oefeningen voor de gewrichten waar je vooral last van hebt, zodat je spieren de klappen opvangen en je gewrichten wat ontlast. Je hoeft trouwens niet meer eerst naar de huisarts voor een doorverwijskaart voor een fysiotherapeut. Je kan meteen naar de fysio stappen. Hij zal je dan ook wel specifieke oefeningen geven. Ook als je last hebt van je enkels, kan dat na een tijd doorschieten naar andere gewrichten. Misschien moet je eens evenwichtsoefeningen proberen voor je enkels te verstevigen. Een makkelijke is een op een handdoek staan met een voet, en dan evenwicht houden, na een tijdje maak je de handdoek dikker. Dat was een makkelijke oefening zei mijn fysio.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2007, 13:34
Meadow
Meadow is offline
Hee, dit herken ik onwijs, ik had geen idee dat zoiets bestond! En ik merk inderdaad dat ik minder last heb sinds ik meer ben gaan bewegen. Waarschijnlijk een lichte vorm ofzo? Iig is het niet zo hinderlijk dat ik er speciaal iets aan ga laten doen ofzo, mocht dat al mogelijk zijn. Ben ene poosje naar een fysiotherapeut geweest en diens oefeningen helpen iig goed .
Oud 19-08-2007, 21:51
Fantôme
Fantôme is offline
Ik loop sinds een paar maanden bij de fysio.
In eerste instantie ging ik naar de huisarts omdat ik vaak ontzettende hoofdpijn van achter, onderin mijn hoofd had.
Hij stuurde me na een tijdje door naar de fysio.

De fysio vertelde me idd dat ik hypermobiel ben. Ik kan mijn nek een aardig eind draaien zonder dat het pijn doet. Dat lijkt grappig, maar het vervelende is dat ik door de hypermobiliteit mijn spieren verkeerd gebruik (in mijn nek) de spieren die bedoeld zijn om te 'ondersteunen' zeg maar (bijv. bij het tvkijken, computeren enz.) verslappen omdat ik de spieren gebruik die eigenlijk bedoeld zijn voor het draaien/bewegen van mijn nek. Hierdoor krijg ik snel last van mijn nek. Het zit precies in de aanhechtingsspier naar mijn schedel waardoor ik dus hoofdpijn krijg.

Het is een ander voorbeeld dan bij jou, maar misschien gebruik jij ook de verkeerde rugspieren door deze 'hypermobiliteit' wat de oorzaak van je rugklachten kan zijn?

groetjes, fantome
Oud 20-08-2007, 10:45
Verwijderd
Volgende week heb ik een afspraak bij de fysio. Ik ga begin september ook weer beginnen met sporten, dus dan gaat het hopelijk weer wat beter.

@ ~~Fantôme~~: dat is waarschijnlijk wel de oorzaak, ik denk dat ik m'n spieren inderdaad verkeerd gebruik.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 22:36
Fantôme
Fantôme is offline
good luck bij de fysio
bij mij helpt het iig wel (tijdelijk) alleen helaas niet van lange duur. Na een weekje begin ik het weer te voelen en neemt de pijn weer toe. Heb helaas maar 6x verzekerd fysio, dus over
3 weekjes de laatste keer alweer voor dit jaar. Daarna vertrek ik voor 3 mnd naar het buitenland. en wil voor volgend jaar wel ff beter aanvullend verzekeren.

maargoed, dat maakt voor jou allemaal niet uit ik hoop iig dat het bij jou ook gaat helpen, zodat je er iig af en toe minder/geen last van hebt

xxx
Oud 21-08-2007, 07:21
Verwijderd
@~~Fantôme~~: Ik dacht dat juist vanaf de negende of tiende behandeling de fysio altijd vergoed werd (vanuit het basispakket dus)? Misschien dat het veranderd is, maar dat was vorig jaar bij mij iig wel het geval (moest de eerste acht of negen behandelingen zelf betalen, daarna vergoedde de verzekering).
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 09:28
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 21-08-2007 @ 08:21 :
@~~Fantôme~~: Ik dacht dat juist vanaf de negende of tiende behandeling de fysio altijd vergoed werd (vanuit het basispakket dus)? Misschien dat het veranderd is, maar dat was vorig jaar bij mij iig wel het geval (moest de eerste acht of negen behandelingen zelf betalen, daarna vergoedde de verzekering).
Volgens mij geldt dat bij chronische indicaties.
In principe zit er dacht ik geen fysiotherapie voor niet-chronische indicaties in het basispakket, maar wel in veel aanvullende verzekeringen. En dat is dan vaak maar 6-9 keer, tenzij je een heel dure verzekering hebt.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten