Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Wat vind jij van geloof?
Een onzinnig iets waar mensen zich te veel aan vast klampen 31 44.93%
Wel goed, als ik maar niet naar de kerk o.i.d. moet 6 8.70%
Top, ik geloof zelf ook en het helpt me 19 27.54%
Iets anders, namelijk... 13 18.84%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2004, 18:51
Elmoo
Elmoo is offline
Geef eventueel nog argumenten
Oud 06-10-2004, 18:53
ware man
ware man is offline
Geloof is....geloof.
Oud 06-10-2004, 18:55
Doodle!
Doodle! is offline
iets anders, namelijk....

Geweldig voor degene die er hun kracht uitputten, zelf ben ik het niet .
Oud 06-10-2004, 18:58
KocabebeQ
KocabebeQ is offline
Yeps_

K geloOf...
ik ben een mOslima...
Oud 06-10-2004, 18:58
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
voor de mensen die het nog niet wisten: top .
Oud 06-10-2004, 18:59
Verwijderd
Geloof is iets dat mensen schijnbaar nodig hebben. Het is niet tastbaar. Ikzelf vind het onnodig, maar je ziet dat grootendeels van de maatschappij niet meer kan staan zonder. Als 'het geloof' gestript zou worden tot wat het werkelijk was en is, zou het prima zijn. Er wordt nu alleen teveel macht en status aan verworven.
Oud 06-10-2004, 19:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb gestemd op top, ik geloof zelf ook en het helpt me. Ik wil daar wel bij zeggen dat ik dan geloof op mijn manier. Ik geloof in de basis van het Christendom maar in lang niet alles wat daar bij hoort en ik vind ook niet dat je perse naar de kerk hoeft te gaan om te gelovend, ik ben wel gelovig maar niet kerkelijk al ga ik soms wel naar de kerk als ik daar behoefte aan heb maar ik heb daar niet elke week behoefte aan maar dat maakt me niet minder gelovig vind ik.
Oud 06-10-2004, 20:17
Big M
Big M is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-10-2004 @ 20:07 :
Ik heb gestemd op top, ik geloof zelf ook en het helpt me. Ik wil daar wel bij zeggen dat ik dan geloof op mijn manier. Ik geloof in de basis van het Christendom maar in lang niet alles wat daar bij hoort en ik vind ook niet dat je perse naar de kerk hoeft te gaan om te gelovend, ik ben wel gelovig maar niet kerkelijk al ga ik soms wel naar de kerk als ik daar behoefte aan heb maar ik heb daar niet elke week behoefte aan maar dat maakt me niet minder gelovig vind ik.
Je lijkt mij wel
Oud 06-10-2004, 20:27
Releric
Releric is offline
Topperdepopperdepop!

Toch even dit, je bedoelt clearly godsdienst/religie. Geloven is iets wat iedereen doet...

<schreeuwt om inzicht>
Oud 06-10-2004, 20:29
Big M
Big M is offline
Citaat:
Releric schreef op 06-10-2004 @ 21:27 :
Topperdepopperdepop!

Toch even dit, je bedoelt clearly godsdienst/religie. Geloven is iets wat iedereen doet...

<schreeuwt om inzicht>
vandaar het forum "religie"
Oud 07-10-2004, 01:01
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Een onzinnig iets waar mensen zich te veel aan vast klampen.

Argumentatie:
Het aannemen van een theorie als waarheid vind ik dom.
Oud 07-10-2004, 10:49
Verwijderd
Geloof is Geloven, en Geloven is iets voor jezelf.
Oud 07-10-2004, 15:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ware man schreef op 06-10-2004 @ 19:53 :
Geloof is....geloof.
och werkelijk?

Oud 07-10-2004, 16:56
Releric
Releric is offline
Citaat:
Big M schreef op 06-10-2004 @ 21:29 :
vandaar het forum "religie"
Meen je niet ? Ik verwees eigenlijk naar het "geloven" uit de topictitel...
Oud 07-10-2004, 17:38
Big M
Big M is offline
Citaat:
Releric schreef op 07-10-2004 @ 17:56 :
Meen je niet ? Ik verwees eigenlijk naar het "geloven" uit de topictitel...
Ondanks de vele replys (niet arrogant bedoeld) is "geloven" een topic en geen subforum. En aangezien "religie" over godsdiensten only gaat, lijkt het mij de goede plaats om zo`n topic te plaatsen.

maar goed, boeiend
Oud 07-10-2004, 17:39
Big M
Big M is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 07-10-2004 @ 02:01 :
Een onzinnig iets waar mensen zich te veel aan vast klampen.

Argumentatie:
Het aannemen van een theorie als waarheid vind ik dom.
Hoe verklaar jij dan dat slimme mensen in in jouw ogen "domme" godsdiensten geloven?
Oud 07-10-2004, 17:46
Releric
Releric is offline
Citaat:
Big M schreef op 07-10-2004 @ 18:38 :
Ondanks de vele replys (niet arrogant bedoeld) is "geloven" een topic en geen subforum. En aangezien "religie" over godsdiensten only gaat, lijkt het mij de goede plaats om zo`n topic te plaatsen.

maar goed, boeiend
<zucht>, precies, ben het helemaal met je eens.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde was dat de topicstarter NIET geloven bedoelde met dit topic maar religie. Vandaar is de term "geloof" in de topictitel niet zo passend, maar had beter religie/godsdienst kunnen zijn.

Verder idd, boeiend haha
Oud 07-10-2004, 18:13
Verwijderd
Geloof heeft de samenlevingen van de wereld, hun culturen en sociaal-economische ontwikkelingen zeker gestimuleerd. Geloof is niet los te zien van samenleving en cultuur. Ik geloof zelf niet, maar kan me goed voorstellen dat mensen er steun aan ontlenen. Zolang ze het dan maar niet aan anderen opdringen heb ik er geen enkel probleem mee, hoewel ik soms een meewarige glimlach niet achterwege kan laten als ik die simpele zielen zie op een EO-dag.
Oud 07-10-2004, 18:21
Verwijderd
Kinderachtig, onzinnig en futiel.
Oud 07-10-2004, 18:24
hasseltboy
hasseltboy is offline
1337
Oud 07-10-2004, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Releric schreef op 07-10-2004 @ 18:46 :
<zucht>, precies, ben het helemaal met je eens.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde was dat de topicstarter NIET geloven bedoelde met dit topic maar religie. Vandaar is de term "geloof" in de topictitel niet zo passend, maar had beter religie/godsdienst kunnen zijn.

Verder idd, boeiend haha
Niet zo precies nemen jij
Oud 07-10-2004, 18:31
MieX
MieX is offline
Dat mensen geen *** om geloof geven en niet snappen waarom andere mensen geloven is voor mij nog acceptabel, maar geloven als je maar niet naar de kerk hoeft vind ik echt onzin, daar kies je juist voor als je wil geloven

Maar goed, om ontopic te blijven: Ik geloof en dat helpt me
Oud 07-10-2004, 18:37
Verwijderd
Citaat:
MieX schreef op 07-10-2004 @ 19:31 :
Dat mensen geen *** om geloof geven en niet snappen waarom andere mensen geloven is voor mij nog acceptabel, maar geloven als je maar niet naar de kerk hoeft vind ik echt onzin, daar kies je juist voor als je wil geloven

Maar goed, om ontopic te blijven: Ik geloof en dat helpt me
Ja, dat klopt, maar sommige mensen dragen hun geloof uit of voelen hun geloof zo, en hebben dan niet de drang om naar de kerk te gaan, en dat moet jij ook kunnen accepteren.

Geloven = Gevoel
Oud 07-10-2004, 18:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MieX schreef op 07-10-2004 @ 19:31 :
nou...

veel mensen zullen wel iets willen geloven, maar weigeren een priester 'boven zich te plaatsen' als het om geloofsbeleving gaat.

gezien alle dingen die door de jaren heen dankzij 'de kerk' zijn fout gegaan is dat helemaal geen slechte opstelling.

als voorbeeld, ik kan me best voorstellen dat iemand katholiek is/wil zijn, maar weigert de paus en het vaticaan te erkennen.
Oud 09-10-2004, 01:12
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Big M schreef op 07-10-2004 @ 18:39 :
Hoe verklaar jij dan dat slimme mensen in in jouw ogen "domme" godsdiensten geloven?
Heel simpel, als iemand gelovig is vind ik die persoon niet slim.
Advertentie
Oud 09-10-2004, 10:45
MieX
MieX is offline
Ik bedoelde eigenlijk van die mensen die wel zeggen dat ze geloven maar vervolgens alleen met kerst en pasen in de kerk zitten en de rest van het jaar niet eens aan hun geloof denken
Oud 09-10-2004, 10:54
Verwijderd
Citaat:
MieX schreef op 09-10-2004 @ 11:45 :
Ik bedoelde eigenlijk van die mensen die wel zeggen dat ze geloven maar vervolgens alleen met kerst en pasen in de kerk zitten en de rest van het jaar niet eens aan hun geloof denken
En kerst en pasen zijn zo heidens als een dierenverkrachtende heks.
Oud 09-10-2004, 11:10
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-10-2004 @ 11:54 :
De dagen waarop Kerst en Pasen vallen wel, ja. De feiten die gevierd worden, natuurlijk niet. Dat snap je zelf ook wel, maar ik vond je opmerking -als ik dat mag zeggen- wel een beetje kort door de bocht.
Oud 09-10-2004, 11:18
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Doodle! schreef op 06-10-2004 @ 19:55 :
iets anders, namelijk....

Geweldig voor degene die er hun kracht uitputten, zelf ben ik het niet .
Oud 09-10-2004, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Il organista schreef op 09-10-2004 @ 12:10 :
De dagen waarop Kerst en Pasen vallen wel, ja. De feiten die gevierd worden, natuurlijk niet. Dat snap je zelf ook wel, maar ik vond je opmerking -als ik dat mag zeggen- wel een beetje kort door de bocht.
Deels wel, deels niet. De data zijn 100% heidens, de 'bijbelse' verhalen uit het NT zijn zo gemanipuleerd als wat. Zie verder:

http://forum.scholieren.com/showthre...ht=manipulatie
Oud 09-10-2004, 12:59
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-10-2004 @ 13:52 :
Deels wel, deels niet. De data zijn 100% heidens, de 'bijbelse' verhalen uit het NT zijn zo gemanipuleerd als wat. Zie verder:

http://forum.scholieren.com/showthre...ht=manipulatie
Ik ken de theorieen en er zullen ongetwijfeld kernen van waarheid inzitten. Desalniettemin is het veel semi-wetenschappelijk gespeculeer, die als waarheid geaccepteerd wordt. zonder kritisch naar deze informatie te kijken. Net als 'the Da Vinci code' van D. Brown, trouwens: ik heb het gevoel dat de TS van het topic naar hetwelk jij verwijst, zijn informatie vooral uit dit boek heeft gehaald.
Oud 09-10-2004, 15:27
MieX
MieX is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-10-2004 @ 11:54 :
Er was een aantal jaar terug een onderzoek gedaan in de VS waaruit bleek dat meer dan de helft van de kinderen niet eens weet waarom we kerstmis vieren
Oud 09-10-2004, 16:09
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
MieX schreef op 09-10-2004 @ 16:27 :
Er was een aantal jaar terug een onderzoek gedaan in de VS waaruit bleek dat meer dan de helft van de kinderen niet eens weet waarom we kerstmis vieren
Maar dat maakt Kerstmis en Pasen nog niet gelijk heidens natuurlijk....
Oud 09-10-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
MieX schreef op 09-10-2004 @ 16:27 :
Hoewel "de geboorte van Jezus vieren" ook niet juist is, natuurlijk. Dus in werkelijkheid is dat percentage nog veel hoger. Nou is er een kans van ongeveer 1 op 365 1/4 dat Jezus werkelijk op 25 december is geboren, maar dat maakt het nog niet de reden dat die datum is gekozen. Daar komt nog eens bovenop dat de keuze van de kalender niet religieus is, en de religieuze data wel op die kalender zijn gebaseerd.
Oud 09-10-2004, 17:17
Verwijderd
Ik vind geloof prima. Zelfs nog evt het geloof in een God. Echter het systematisch negeren van wetenschappelijke en historische feiten vind ik onzinnig. Geloof in een God kan wat mij betreft, maar geloven in een God die de aarde en het elven daarop geschapen heeft en theorieën als de evolutie en oerknal als onzin bestemmelen kan er bij mij niet in. (tenzij het natuurlijk beargumenteerd is, maar dat ontbreekt doorgaans altijd bij gelovigen)
Oud 12-10-2004, 01:43
Verwijderd
Ik vind geloof onzin. Helemaal sinds de overgang van polytheisme naar monotheisme is de hoeveelheid gezeik in de wereld dankzij geloof drastisch toegenomen. Daarvoor was het nog niet zo'n probleem, elke god van het ene geloof kon wel worden geidentificeerd met een god uit het andere geloof en waren beide blij. Maar dankzij dat 1 almachtige god gedoe kan dat niet meer en moet je elkaars kop maar inslaan/afhakken.

Maargoed, zolang het niet voor problemen zorgt en ik er niet mee word lastiggevallen vind ik het verder wel best.
Oud 12-10-2004, 12:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Il organista schreef op 09-10-2004 @ 17:09 :
Maar dat maakt Kerstmis en Pasen nog niet gelijk heidens natuurlijk....
midwinterfeest anyone?

gevierd door de Germanen, en later 'gechristianiseerd' om het christendom makkelijker te kunnen verspreiden.

kerst is dus wel degelijk 'heidens'.
Oud 12-10-2004, 12:22
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-10-2004 @ 13:18 :
midwinterfeest anyone?

gevierd door de Germanen, en later 'gechristianiseerd' om het christendom makkelijker te kunnen verspreiden.

kerst is dus wel degelijk 'heidens'.
As I've said before, het christelijke Kerstfeest is op een heidense datum geplaatst. Dat maakt dat wat christenen bij Kerst vieren, nog niet heidens.
Oud 12-10-2004, 14:07
Verwijderd
Dat je op god kunt vertrouwen en dat je ooit zult weten wat je gedaan hebt en daarnaar beloond zal worden geeft voor veel mensen zin aan het bestaan.
Er was eens een bekeerde man die zei dat hij nu eindelijk zonder angst kon gaan slapen.

veel mensen hebben er baat bij het geeft hun een innerlijke weerbaarheid en helpt ze de problemen het hoofd te bieden.
Het valt me op dat je vooral in arme streken die overtuigde gelovigen zult vinden terwijl het in de rijkere landen wel wat minder is
Oud 12-10-2004, 14:27
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 12-10-2004 @ 15:07 :
Dat je op god kunt vertrouwen en dat je ooit zult weten wat je gedaan hebt en daarnaar beloond zal worden geeft voor veel mensen zin aan het bestaan.
Er was eens een bekeerde man die zei dat hij nu eindelijk zonder angst kon gaan slapen.
Er waren ook massa's mensen die elke nacht met angst gingen slapen omdat hun ouders ze bang maakten met een wraakzuchtige god.

Citaat:
veel mensen hebben er baat bij het geeft hun een innerlijke weerbaarheid en helpt ze de problemen het hoofd te bieden.
Het valt me op dat je vooral in arme streken die overtuigde gelovigen zult vinden terwijl het in de rijkere landen wel wat minder is
Waarom denk je dat dat opvallend is? Omdat geloof een middel is om onvrede weg te nemen. Het is een middel om te externaliseren, dwz. de schuld van dingen op iets anders af te schuiven.

Als dingen niet stroken met jouw rechtvaardigheidsgevoel, dan is het toch de wil van god, maar jij snapt het niet omdat je maar een mens bent. Mensen in arme gebieden hebben meer om zich zorgen over te maken, daarom zijn ze geloviger, mensen in rijke gebieden hebben minder zorgen, daarom zijn ze vaker niet gelovig. Ze hebben het gewoon niet nodig.
Oud 12-10-2004, 14:39
Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-10-2004 @ 15:27 :
Er waren ook massa's mensen die elke nacht met angst gingen slapen omdat hun ouders ze bang maakten met een wraakzuchtige god.
Dat is net zo iets als Sinterklaas. Het klinkt best onschuldig, maar hoeveel kinderen wel niet bang zijn voor iemand die niet meer bestaat.
Oud 12-10-2004, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 12-10-2004 @ 15:39 :
Dat is net zo iets als Sinterklaas. Het klinkt best onschuldig, maar hoeveel kinderen wel niet bang zijn voor iemand die niet meer bestaat.
Mijn moeder is vroeger flink onder de duim gehouden door haar (zeer gelovige) ouders. Daarom zijn mijn broertje en ik ook zwaar antichristelijk opgevoed.
Oud 12-10-2004, 14:54
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
wat vind ik van geloof? hypocriete kutzooi, voor mensen die andere onder de duim willen houden. Zelf ben ik best wel christelijk opgevoed, elke zondag naar de kerk enzo. Misschien heb ik er daarom wel een hekel aan
Oud 12-10-2004, 15:15
Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-10-2004 @ 15:42 :
Mijn moeder is vroeger flink onder de duim gehouden door haar (zeer gelovige) ouders. Daarom zijn mijn broertje en ik ook zwaar antichristelijk opgevoed.
Hoewel ik wel katholiek gedoopt ben, wordt ik niet zo opgevoed. Dat komt vooral doordat m'n moeder protestant is en m'n vader katholiek en verder ook niks met hun geloof doen.
Oud 12-10-2004, 16:09
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-10-2004 @ 15:42 :
sneu voor jullie
Oud 12-10-2004, 16:19
Verwijderd
[QUOTE]nare man schreef op 12-10-2004 @ 15:27 :
Citaat:
dan dragen ze hun geloof verkeerd uit

Citaat:

Waarom denk je dat dat opvallend is? Omdat geloof een middel is om onvrede weg te nemen. Het is een middel om te externaliseren, dwz. de schuld van dingen op iets anders af te schuiven.
Het zorgt ervoor dat de massa tevreden word gehouden ja.

Citaat:
Als dingen niet stroken met jouw rechtvaardigheidsgevoel, dan is het toch de wil van god, maar jij snapt het niet omdat je maar een mens bent. Mensen in arme gebieden hebben meer om zich zorgen over te maken, daarom zijn ze geloviger, mensen in rijke gebieden hebben minder zorgen, daarom zijn ze vaker niet gelovig. Ze hebben het gewoon niet nodig.
Dat is een heel andere terrein.
anders zou het consertatieve amerika wel wat minder gelovig zijn.
Het geloof van een mens is niet zo makkelijk te verklaren.
Maar het is wel verbazend dat mensen die het slecht hebben en in een uitzichtloze situatie zitten het toch volharden in hun geloof.
en dat is heus niet alleen maar omdat ze de verantwoording van wat hun overkomt in gods handen ligt anders zou het aantal mensen die echt gelovig zijn wel dalen.
Oud 18-10-2004, 16:15
D
D is offline
Ik vind dat mensen moeten kunnen geloven in datgene waarin ze willen geloven. Ik ben zelf niet gelovig, maar geloof van anderen respecteren vind ik wel belangrijk.
Oud 18-10-2004, 20:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Il organista schreef op 12-10-2004 @ 13:22 :
As I've said before, het christelijke Kerstfeest is op een heidense datum geplaatst. Dat maakt dat wat christenen bij Kerst vieren, nog niet heidens.
lees de manier waarop Europa werd 'bekeerd' er maar eens op na, er zijn wel degelijk compromissen met oude godsdiensten gesloten.

dat op zich doet je al twijfelen aan de universeelheid van het christendom, bedoel, als er op dat gebied compromissen worden gemaakt, waarom dan op anderen niet?
Oud 24-10-2004, 20:32
Ragnar
Ragnar is offline
Als mensen steun vinden bij een geloof en hiermee andere mensen niet veroordelen of belemmeren in hun opvattingen vind ik een geloof prima.

Zelf ben ik echter niet bepaald gelovig, ik kan er gewoon niets mee. Ik vind geloof en religie zeer interessant, maar eerder vanuit het standpunt van een buitenstaander.
Oud 24-10-2004, 20:35
RanC
RanC is offline
een onzinnig iets waar mensen zich te veel aan vastklampen.

Maar dat mag ik niet zeggen, want dan toon ik geen respect.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten