![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wel nobel, hoor. ![]() Het is misschien handig om er eens met een huisarts over te praten, misschien heeft zij/hij er meer ervaring mee. Voor de rest heb ik geen tips, succes. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dwingen kan wel, maar volgens mij is dat niet zo heel eenvoudig. En inderdaad alles behalve leuk, zeker als het om je moeder/oma gaat. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Ik heb stage gelopen bij de thuiszorg (en werk er nu als invalkracht). Maar goed jouw oma is dus echt geen uitzondering; er zijn vele oudere mensen die dit probleem hebben en die, in eerste instantie, geen hulp van de thuiszorg willen.
Hoewel er verschillende dingen aangevraagd moeten worden voordat iemand in aanmerking komt voor thuiszorg (lang leven de bureaucratie) is het wel een goede optie natuurlijk. Ik bedoel op die manier kan iemand langer thuis wonen. En de thuiszorg heeft vaker mensen als jouw oma gehad en hebben ervaring mee hoe hier mee om te gaan. Vaak begint het met "koffie drinken & vertrouwen opbouwen" waarna het uitgebreid kan worden naar brood klaar zetten tot hulp bij douchen etc. Wanneer er vertrouwen & bekendheid is bij je oma (bij medewerkers van de thuiszorg) zal ze hoogstwaarschijnlijk meer aannemen van hen. Vaak wordt het ook allemaal mooi ingepakt tegenover de client. Verder inderdaad een kalender waar alles kort opstaat (al werkt dit soms nog niet echt). Daarnaast er zijn nog wel vele opties voor je oma (wanneer het bijvoorbeeld nog slechter zou gaan met haar). Te denken valt aan dagopvang, eten van tafeltje dekje etc. Het is dus niet zo dat ze wanneer ze ook maar iets slechter wordt direct naar een verzorgingshuis moet. Zolang het thuis (met hulp) gaat, en ze de hulp ook accepteert zijn er best veel mogelijkheden! Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ongeveer 10-12 jaar geleden begon mijn oma ook te dementeren. Ze is toen naar een aanleunwoning gegaan. Dan heb je van die alarmknopjes enz in de badkamer, en er kan gegeten worden in het tehuis zelf. Daarna is ze naar zo'n kamer gegaan, in het tehuis zelf. En daar kwamen ze dan smorgens ontbijt brengen enz maar ze was nog veel op zichzelf aangewezen. De laatste 3 jaar oid heeft ze in een ander soort bejaardetehuis gezeten, die mensen daar waren allemaal heel ziek. Zaten de hele dag op een stoel. Codes op de deuren want de mensen die nog konden lopen widle weg etc.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nou ja goed wat versta je onder een bejaardenhuis. Eigenlijk heb je drie soorten huizen. De aanleunwoning; dat zit vaak naast een verzorgingshuis. Mensen wonen zelfstandig, maar met 1 druk op de knop is er personeel bij ze. Daarnaast kunnen ze hulp krijgen bij het wassen aankleden etc. Voor zo'n huis moet je nog relatief goed zijn, omdat je dus in principe zelfstandig woont. Gaat dat niet meer, heb je bijvoorbeeld te veel hulp nodig, dan heb je een verzorgingshuis. Deze huisjes zijn vaak wat kleiner dan de aanleunwoning (1 of 2 kamer), en zitten echt in een huis zelf. De woont hiet wel zelfstandig (eigen kamer), maar krijgt de benodigde hulp; zo wordt er bijvoorbeeld eten van het huis gegeven (die je dan wel gewoon zelf in je eigen kamer kan opeten). Je krijgt hier iets meer hulp dan bij de aanleunwoning. Je hebt in verzoringshuizen wel vaak bijeenkomsten (vb samen eten) en "clubs" (vb "gymen voor ouderen", biljarten, kaarten etc.), maar dat is wel echt vrijwillig. Dan heb je nog een verpleeghuis. Dat is als je volledig afhankelijk bent qua verzorging, of als je dementie in zo'n ver stadium is gevorderd dat je niet meer alleen kan zijn (bv wegloopt). Vaak zijn deze afdelingen ook gesloten (wat wil zeggen dat bewoners niet zomaar weg kunnen lopen). Hoe ik dat ken is het niet echt erg gezellig. Met zijn 4ren op een kamer, weinig privacy en idd kinderliedjes zingen (nou ja dat is wel wat overdreven). Naar zo'n huis ga je wel echt als je echt slecht bent en er niet echt een andere mogelijkheid meer is. Als je van lezen houdt, zou je hier ook eens eens een boek over kunnen lezen, aangezien er redelijk wat (door familie geschreven boeken) over uitgebracht worden/ Een beetje hoe dat hele proces gaat, waar iemand komt te wonen etc. |
![]() |
|
Hey, ook ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn oma. ik kwam er 2 keer in de week om boodschappen te doen, het huis schoon te maken, de tuin te onderhouden en noem maar op. Gelukkig zorgen de buren voor sociale controle en woonde ze bij ons in de straat.
Als je oma echt niemand anders heeft zou ik inderdaad maar eens rustig met een paar instanties praten. Thuiszorg is geen schande en dat zal jullie een hoop mantelzorg uit handen nemen (zoek ook daar maar eens op: mantelzorg ) Want hoe moet dat gaan als jullie een keer op vakantie willen o.i.d.? Veel succes ermee!
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: De gekke oma. Ieke | 0 | 20-02-2004 09:21 | |
Psychologie |
Oma Anijs | 18 | 08-09-2003 20:03 | |
Seksualiteit |
oma tegen sex? sneakie | 23 | 09-07-2002 17:46 | |
Verhalen & Gedichten |
de oma-moeder, een verhaaltje dat ik heb geschreven voor mijn buurmeisjes sunflouwer | 0 | 28-02-2002 18:22 | |
Psychologie |
mijn oma tiktoktak | 5 | 16-02-2002 15:24 | |
ARTistiek |
**Oma Op Bed** [DFU]DutchGirllie | 4 | 06-10-2001 15:03 |