Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2006, 21:23
KMBA
KMBA is offline
Is het mogelijk dat een menselijke psyche/geest/bewustzijn zo sterk kan zijn dat je de grenzen van je lichaam verlegt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2006, 21:35
KMBA
KMBA is offline
Hoe valt dit te trainen, denken jullie. Gewoon nieuwsgierig

Hoe komt het dat dan, veel mensen denken toch dat sommige dingen vast zitten, (natuurwetten enzo).. hoe komt het dan toch dat de menselijke psyche/geest dit kan overschrijden
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 22:01
Verwijderd
Kan het dat dan? Ik weet het niet zo zeker.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 22:03
Dinalfos
Dinalfos is offline
Dat klinkt allemaal verdomd boeddhistisch.
Oud 07-06-2006, 22:30
Verwijderd
Het is niet mogelijk met je psyche de natuurwetten te overtreden. Net zoals het niet werkt om jezelf beter te wensen (hoewel een positieve instelling wel kan helpen, maar dit dus ook via biologische processen, geen "mind over matter" mirakel). Ik vraag me af wat je nu eigenlijk bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 00:13
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Psychologie is een serieuze wetenschap. Hierom vond ik dus dat mystiek niet weg moest.

(en omdat Lady of the Dark nu echt met een rotbaantje is afgescheept)
Oud 08-06-2006, 10:27
KMBA
KMBA is offline
Hoe is het dan te verklaren dat mensen zichzelf weten te genezen, ook al is het placebo. Juist wanneer het placebo is, laat het zien dat juist het geest/bewustzijn/psyche (weet niet een duidelijke benaming ervoor, mijn excuses ) toch een kwaal weet te overwinnen.

Het is niks mysterieus, ik bedoel het komt vaker voor dan dat je denkt. Heeft de geest (etc) een grotere genezingskracht dan de medische wereld in de huidige stand wil toegeven?

Waarom wel of waarom niet?

Persoonlijk denk ik dat de medische wereld te weinig aandacht voor dit vraagstuk heeft omdat men specifiek gericht is op het lichamelijk genezen, hierme bedoel ik, slechts het lichaam, terwijl de motor van het lichaam in je hersenen zit, je geest of hoe je het ook wilt benoemen.

KMBA
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 12:08
ILUsion
ILUsion is offline
Mind over matter is volgens mij vooral een drijfveer maar geen vaststaand feit. Het is een manier om ook in quasi-hopeloze situaties een uitweg te vinden, maar alles is gebonden aan natuurwetten: je gaat bijvoorbeeld niet gaan vliegen omdat je geest zoiets zou zeggen, maar je kan wel veel positiever in het leven staan als je vooral aanspreekt op je wilskracht en niet op je spierkracht. Want uiteindelijk moet je geest gezond zijn, wil je iets kunnen bereiken, je mag nog supersterk zijn van lichaam, het is de geest die alles moet aansturen. Als je dan je geest kan 'wijsmaken' dat je alles aankan, zal het ook lijken alsof je alles aankan, het is dus een soort placebo-effect zoals reeds gezegd, maar het werkt dus wel degelijk als je er werkelijk achterstaat (zo zal een placebo ook niet helpen als je er niet volledig achter staat).

Mind over matter was voor mijn credo, maar nu is het eerder de meer down to earth variant: ga - op wilskracht - voor het uiterste.
Oud 08-06-2006, 12:32
Nona
Nona is offline
Ik geloof er niet in. Anderen misschien wel, zij hebben mij nooit voldoende bewijs kunnen leveren.

En idd jammer dat mystiek weg is.
Oud 08-06-2006, 12:58
KMBA
KMBA is offline
Dus onze geest is tegelijkertijd ook gebonden aan natuurwetten?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 13:12
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
KMBA schreef op 08-06-2006 @ 13:58 :
Voor zover ik dat zie wel. Je geest bestaat volgens mij uit niet veel anders dan een bijna-willekeurige omgang van neuronen in je hersenen. Dat wilt zeggen dat je geest beprkt is in de connecties die tussen verschillende neuronen (en alle kleinere deeltjes) gelegd kunnen worden. Dat wilt echter niet zeggen dat je in je denken beperkt hoeft te zijn: je kan wel dromen over vliegen, hoewel dat praktisch gezien onmogelijk is. Je geest kan wel dingen beschrijven die niet aan de werkelijkheid hoeven te voldoen, maar ook op ons denken zullen bepaalde wetten hun invloed hebben.

Dat is slechts mijn mening, geen wetenschappelijk onderbouwde theorie of iets dergelijks, en zou best wel onjuist kunnen zijn omdat het evengoed zou kunnen zijn dat onze gedachten in een soort andere dimensie hun invloed hebben (of dat er in een andere dimensie iets bestaat dat van iedereen de geest/gedachten 'bepaalt') en in andere dimensies gelden andere wetten dan in de 4 dimensies die we dagdagelijks gewoon waarnemen (hoogte, breedte, diepte en tijd, nvdr.).
Oud 11-06-2006, 20:46
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
KMBA schreef op 08-06-2006 @ 11:27 :
Hoe is het dan te verklaren dat mensen zichzelf weten te genezen, ook al is het placebo.
Mensen die positiever in het leven staan, blijken minder stresshormonen in hun lichaam te hebben. Stresshormonen remmen het werk van het immuunsysteem. Dit is omdat het immuunsysteem erg veel energie kost, die vaak ergens anders in gestoken moet worden in stressvolle situaties. Als deze stresshormonen in mindere mate aanwezig zijn, kan het immuunsysteem beter zijn werk doen en ben je dus sneller beter.

EDIT: positief in het leven staan valt natuurlijk dus wel te trainen.

Laatst gewijzigd op 11-06-2006 om 20:48.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 22:46
BlackWolf
BlackWolf is offline
Dit is voor mij bewijs genoeg dat je geest zeker invloed kan hebben op materie..

http://en.wikipedia.org/wiki/Double-slit_experiment

En voor mensen die te lui zijn om te lezen heb ik ook een kort filmpje van die alles goed uitlegt en voor ieder mens te snappen is.. Nou ja snappen..

http://www.whatthebleep.com/trailer/DS_sm2.wmv
Met citaat reageren
Oud 12-06-2006, 08:07
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 11-06-2006 @ 23:46 :
Dit is voor mij bewijs genoeg dat je geest zeker invloed kan hebben op materie..

http://en.wikipedia.org/wiki/Double-slit_experiment

En voor mensen die te lui zijn om te lezen heb ik ook een kort filmpje van die alles goed uitlegt en voor ieder mens te snappen is.. Nou ja snappen..

http://www.whatthebleep.com/trailer/DS_sm2.wmv
dit bewijst het principe dat je met meten het resultaat beinvloed
Oud 12-06-2006, 20:53
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
Daboman schreef op 11-06-2006 @ 21:46 :
Mensen die positiever in het leven staan, blijken minder stresshormonen in hun lichaam te hebben. Stresshormonen remmen het werk van het immuunsysteem. Dit is omdat het immuunsysteem erg veel energie kost, die vaak ergens anders in gestoken moet worden in stressvolle situaties. Als deze stresshormonen in mindere mate aanwezig zijn, kan het immuunsysteem beter zijn werk doen en ben je dus sneller beter.

EDIT: positief in het leven staan valt natuurlijk dus wel te trainen.
maar waarom werkt het dan ook bij mensen die er helemaal niet ingeloven maar niet zeker weten of ze dat hebben of iets wat medisch bewezen is?
Oud 13-06-2006, 01:20
Verwijderd
Ja, tenminste, als ik nu goed begrijp wat je bedoelt.

Het beste voorbeeld ken ik van mensen die DIS hebben. Hun geest is zo sterk overtuigt van het feit dat ze verschillende alters hebben, dat bijv het ene alter wel een bril nodig heeft en de andere niet.
Ook kan een jongere alter een overdosis aan medicijnen krijgen, terwijl de dosis goed zou zijn voor een oudere alter.
Het sterkste voorbeeld dat ik ken dat als het verstand ergens van overtuigd is, het lichaam zich daaraan aanpast.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 13:23
mepsteen
mepsteen is offline
ik kan niet op commando wonden laten genezen, en toch heb ik veel mindpower...
Oud 13-06-2006, 13:58
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 12-06-2006 @ 09:07 :
dit bewijst het principe dat je met meten het resultaat beinvloed
Nee, met waarnemen. Dat is iets heel anders. Je kunt waarnemen zonder te meten, maar je kunt niet meten zonder waar te nemen...

Citaat:
Om het raadsel op te lossen van de dualistische natuur van de golfdeeltjes- materie, een deeltje dat tegelijkertijd een deeltje en een golf kan zijn, lichtte de kwantumfysica deze paradox toe door te zeggen dat het deeltje alleen denkbeeldig bestaat als een superpositie van alle mogelijkheden waar dit deeltje zich kan bevinden. In deze toestand heeft het deeltje een golfachtige waarschijn-lijkheidsdistributie wanneer het niet wordt waargenomen. Zodra een waarnemer, in de meeste gevallen een wetenschapper in zijn laboratorium, het deeltje echter meet, vervalt de kwantumtoestand van dit deeltje. De superpositie van alle mogelijkheden eindigt hiermee in slechts één fysieke toestand ofwel één enkele werkelijkheid. Met andere woorden: het deeltje bestaat niet in de reële wereld voordat een waarnemer het waarneemt. Voor de observatie bestaat het slechts transcendent in een rijk der mogelijkheden. Wanneer het deeltje geobserveerd wordt, bevriest slechts één van deze mogelijkheden.
Bron: http://www.soulsofdistortion.nl/dutc..._chapter2.html

In andere woorden, zolang je niet naar iets kijkt bestaat het niet in vaste vorm en is het dus te vervormen op de manier dat je wilt (bewust of onbewust).
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 14:38
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
KMBA schreef op 08-06-2006 @ 13:58 :
Nee. Natuurwetten vormen een model van de werkelijkheid. Dit model is gebasseerd op een aantal aannamen en er wordt een hoop weg geabstraheerd(1). Er kan erg veel mee bewezen worden en het klopt ook vrijwel altijd, maar er zijn nog genoeg open issues. Het is naief te denken dat de natuur beperkt wordt door deze wetten.

(1) abstraheren is het weglaten van details om een beter overzicht te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 17:21
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
naam ingebruik schreef op 12-06-2006 @ 21:53 :
maar waarom werkt het dan ook bij mensen die er helemaal niet ingeloven maar niet zeker weten of ze dat hebben of iets wat medisch bewezen is?
Als ik je vraag goed begrijp bedoel je waarom mensen die niet geloven dat een positievere instelling tot snellere genezing leidt toch sneller genezen. In dat geval is het antwoord: omdat dit systeem ook actief is bij mensen die daar niet in geloven.

Als je genezing door handoplegging, energie sturen, etc bedoelt. Dan heb ik daar ook wel een mening over. Ik denk dat het komt, omdat die mensen dan niet langer het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan. Ze hebben echt het gevoel dat ze geholpen worden. Dat werkt stressverlagend en dus werkt het immuunsysteem dan beter. En dan zie je inderdaad snellere genezing. Maar mensen zullen het associeren met die energieen waar hun genezer het steeds maar over had.
Oud 14-06-2006, 14:05
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik denk zeker dat je met een sterke geest je lichaam wat verder kan pushen, maar je zal nooit de natuurwetten kunnen "verslaan" zeg maar.
Oud 14-06-2006, 23:02
BlackWolf
BlackWolf is offline
In je lichaam komen natuurwetten ook gewoon voor. Als je het in je lichaam kan verslaan, waarom niet erbuiten?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 12:43
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 15-06-2006 @ 00:02 :
In je lichaam komen natuurwetten ook gewoon voor. Als je het in je lichaam kan verslaan, waarom niet erbuiten?
Natuurwetten in je lichaam "verslaan"? Nog nooit van gehoord Welke natuurwet kan je dan in je lichaam verslaan?
Oud 15-06-2006, 14:03
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Daboman schreef op 15-06-2006 @ 13:43 :
Natuurwetten in je lichaam "verslaan"? Nog nooit van gehoord Welke natuurwet kan je dan in je lichaam verslaan?
Dat was mijn reactie op de post van ArtemisQ.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 00:39
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
wann schreef op 15-06-2006 @ 18:28 :
Zij bedoelt (zo interpreteer ik het in ieder geval) daarmee dat je 'grotere' prestaties kunt leveren, bijvoorbeeld omdat je meer doorzettingsvermogen/inzet hebt dan de gemiddelde persoon.

Hierbij denk ik zelf dan in de eerste plaats aan fysieke prestaties, maar het kan vast ook op andere dingen van toepassing zijn.
Kan. Maar dan vraag ik me dit af. Waar komt die doorzettingsvermogen/inzet vandaan? Dat zijn niet alleen standaard natuurwetten die aan het werk zijn in ons lichaam. Het willen van iets is niet echt natuurlijk te noemen. Dingen die je echt nodig hebt zijn slaap, eten/drinken en dat komt allemaal door de wil om te overleven. Voor de rest, waarom wil iemand bijvoorbeeld een record verbreken? Daar zit niks in van overleven, terwijl overleven vaak als de basis van het bestaan van een wezen gezien wordt. Toch willen sommigen dat. En zo wel meer onderwerpen. Waar komt dat vandaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2006, 01:05
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 16-06-2006 @ 01:39 :
Kan. Maar dan vraag ik me dit af. Waar komt die doorzettingsvermogen/inzet vandaan? Dat zijn niet alleen standaard natuurwetten die aan het werk zijn in ons lichaam. Het willen van iets is niet echt natuurlijk te noemen. Dingen die je echt nodig hebt zijn slaap, eten/drinken en dat komt allemaal door de wil om te overleven. Voor de rest, waarom wil iemand bijvoorbeeld een record verbreken? Daar zit niks in van overleven, terwijl overleven vaak als de basis van het bestaan van een wezen gezien wordt. Toch willen sommigen dat. En zo wel meer onderwerpen. Waar komt dat vandaan?
Zal ik het dan maar zeggen? Degene die het record verbreekt is de man en krijgt alle chickies. Zet vervolgens honderd koters op de wereld en daarmee overleven zijn genen en hij blijft leven in de herinnering.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 22:42
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 16-06-2006 @ 02:05 :
Zal ik het dan maar zeggen? Degene die het record verbreekt is de man en krijgt alle chickies. Zet vervolgens honderd koters op de wereld en daarmee overleven zijn genen en hij blijft leven in de herinnering.
Ok. Voor dat voorbeeld misschien wel. Ander voorbeeld. Waarom wil men voetbal kijken? Zodat men kan zien hoe andere mannen geweldig kunnen sporten en die alle chickies kunnen krijgen en jezelf miezerig te maken? Maar het gaat niet alleen om de man. Vrouwen ook. Vrouwen hoeven niet zulke dingen te doen om een man te krijgen. Bij vrouwen speelt uiterlijk vaak een grotere rol. Je kunt dat misschien ontkennen, maar vrouwen gebruiken heel vaak gewoon hun lichaam als verleiding en veel meer is eigenlijk niet nodig. En alsnog willen ze vaak ook dingen die onnodig zijn. Het willen van iets is heel vaak helemaal niet natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 11:32
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
wann schreef op 15-06-2006 @ 18:28 :
Zij bedoelt (zo interpreteer ik het in ieder geval) daarmee dat je 'grotere' prestaties kunt leveren, bijvoorbeeld omdat je meer doorzettingsvermogen/inzet hebt dan de gemiddelde persoon.

Hierbij denk ik zelf dan in de eerste plaats aan fysieke prestaties, maar het kan vast ook op andere dingen van toepassing zijn.
Dat bedoelde ik dus! Ik bedoel, als je bijvoorbeeld aan een wedstrijd meedoet dan kun je jezelf net ff dat tandje verder pushen om te winnen, dus zo kun je iets over de grenzen van je lichaam heen gaan, wat fysieke prestaties betreft. (Natuurlijk sta je op zo'n moment natuurlijk stijf van de hormonen maar dat terzijde )

En natuurwetten bestaan natuurlijk gewoon, dus die kan je niet "verslaan" zeg maar!
Oud 18-06-2006, 00:45
thunder110
thunder110 is offline
Nee, alles wat je met je psyche kunt bereiken ligt binnen de grenzen van je lichaam natuurlijk .
Oud 18-06-2006, 10:43
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 18-06-2006 @ 01:45 :
Nee, alles wat je met je psyche kunt bereiken ligt binnen de grenzen van je lichaam natuurlijk .
Het is naar mijn mening juist omgekeerd. Lichamelijke grenzen worden vaak genoeg overwonnen. In andere woorden, ons lichaam heeft eigenlijk geen grenzen, wij stellen ze zelf waardoor we denken dat het grenzen heeft. Kijk maar Shaolin monnikken die een naald door glas gooien of bakstenen met twee vingers breken, of naar mensen die van gebouwen naar beneden springen en gewoon doorrennen (trickz). Je kunt zoveel spieren kweken als je wilt, maar als je geestelijk zwak bent kun je dat soort dingen niet.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 13:31
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 18-06-2006 @ 11:43 :
Het is naar mijn mening juist omgekeerd. Lichamelijke grenzen worden vaak genoeg overwonnen. In andere woorden, ons lichaam heeft eigenlijk geen grenzen, wij stellen ze zelf waardoor we denken dat het grenzen heeft. Kijk maar Shaolin monnikken die een naald door glas gooien of bakstenen met twee vingers breken, of naar mensen die van gebouwen naar beneden springen en gewoon doorrennen (trickz). Je kunt zoveel spieren kweken als je wilt, maar als je geestelijk zwak bent kun je dat soort dingen niet.
Ja, ik zie het idd precies andersom. De gevallen die jij beschrijft, vallen juist binnen de menselijke grenzen, omdát ze voorkomen.
Oud 18-06-2006, 19:31
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 18-06-2006 @ 14:31 :
Ja, ik zie het idd precies andersom. De gevallen die jij beschrijft, vallen juist binnen de menselijke grenzen, omdát ze voorkomen.
Je geest heeft controle over je lichaam, en niet andersom. Dat is zowat de basis van bijna elke vechtsport. Als je geest je lichaam bestuurt, dan is je geest grotendeels je grens, en niet je lichaam. Natuurlijk moet je je lichaam ervoor klaarmaken, maar zonder je eigen wil kom je nergens..
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 19:34
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
BlackWolf schreef op 18-06-2006 @ 20:31 :
Je geest heeft controle over je lichaam, en niet andersom. Dat is zowat de basis van bijna elke vechtsport. Als je geest je lichaam bestuurt, dan is je geest grotendeels je grens, en niet je lichaam. Natuurlijk moet je je lichaam ervoor klaarmaken, maar zonder je eigen wil kom je nergens..
ik beweer ook niets anders, maar ik stel alleen dat je daarmee geen grenzen overschrijdt .
Oud 18-06-2006, 20:35
BlackWolf
BlackWolf is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 18-06-2006 @ 20:34 :
ik beweer ook niets anders, maar ik stel alleen dat je daarmee geen grenzen overschrijdt .
Ah ok dan is het goed
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten