Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Bekijk resultaten poll: Denk jij wel eens na bij wat je eet?
Ja altijd, maar ik let eigenlijk alleen op de caloriën. 9 26.47%
Ja, ik vraag me ook af hoe we hier toe gekomen zijn. 15 44.12%
Nee, vrijwel nooit. 10 29.41%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2006, 13:42
Eefjepeefje
Eefjepeefje is offline
Wat nou als jou verteld werd, dat zuivel slecht voor je is, tarwe niet zeer gezond, varkensvlees ook niet en dat je het beste over kunt stappen op geitenproducten, groente, fruit en andere producten waar maar geen toegevoegde suikers inzitten? Ik vraag me soms wel is af hoe we zijn gekomen tot het voedsel dat we nu eten? Heel interessant om daar is over na te denken, dat heb ik tot voor kort nooit gedaan maar er zit amper logica in! Helemaal als je door de supermarkt loopt en al die koekjes, zakken chips enz ziet dan denk je toch op een gegeven moment.. waar zijn we nou helemaal mee bezig?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2006, 13:57
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik denk alleen aan de calorieen en verder niet aan wat jij zegt doorgaans.
Oud 23-06-2006, 14:01
AlopiA
AlopiA is offline
Ik denk alleen aan calorieën. Als ik bij alles wat ik eet na ga denken of het al dan niet verantwoord is, wordt het er ook allemaal niet leuker van.
Oud 23-06-2006, 14:02
Eefjepeefje
Eefjepeefje is offline
Maar het interesseert je ook niet?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 14:15
Frostbite
Frostbite is offline
Jahoor, geregeld. Ik vind het wel een boeiend onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 14:15
esprit-chick
esprit-chick is offline
ben absouut bezig met wat ik eet, maar nioet alleen calorieen, ook of t gezond is ed niet alleen de energie dus...

ik snap wel wat je bedoelt, k denk daar niet echt overna, omdat ik eigelijk wel n antwoord heb

hoe we hierop zijn gekomen is denk ik door wat economisch slim is, wat wil de overheid dat we eten, de reclames roepen t drink melk eet kaas, waarom rookworst in de winter? vlees is lastig te bewaren (helemaal vroegahh geen koelkast ed) dus dank maak je er iets van wat op kamertemratuur te bewaren is

al t slechte spul wat we eten, ja tuurlijk hebben we er nu alleen schade van, als er nooit snoep geweest zou zijn zou je er ook geen behoefte aan hebben, en zou t ook niet moeilijk zijn nee te zeggen (waarop immers) maar mensen hebben gewoon behoefte om zo lekker mogelijk eten te maken, naar gelang economische middelen en tijd uiteraard.

chips btw, was vroeder (industriele revolutie) eten voor de armenlui, mensen die alleen aardappels konden kopen/verbouwen wilden t uiteraard zoveel mogelijk benutten, dus de kleinste restjes werden nog gebruikt, gefrituurd dus, flink voedzaam dus, ja nu een nadeel toen konden ze de energie goed gebruiken....
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 14:18
Bloem
Bloem is offline
Ik denk er regelmatig aan, maar ik doe er niet altijd iets mee.

Meestal probeer ik zo gezond mogelijk te eten (vezels, vitamientjes, niet teveel toegevoegde suikers, goede vetten) maar soms heb ik geen zin om erop te letten en dan maakt het me allemaal niks uit.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 14:22
Eefjepeefje
Eefjepeefje is offline
Citaat:
esprit-chick schreef op 23-06-2006 @ 15:15 :
ben absouut bezig met wat ik eet, maar nioet alleen calorieen, ook of t gezond is ed niet alleen de energie dus...

ik snap wel wat je bedoelt, k denk daar niet echt overna, omdat ik eigelijk wel n antwoord heb

hoe we hierop zijn gekomen is denk ik door wat economisch slim is, wat wil de overheid dat we eten, de reclames roepen t drink melk eet kaas, waarom rookworst in de winter? vlees is lastig te bewaren (helemaal vroegahh geen koelkast ed) dus dank maak je er iets van wat op kamertemratuur te bewaren is

al t slechte spul wat we eten, ja tuurlijk hebben we er nu alleen schade van, als er nooit snoep geweest zou zijn zou je er ook geen behoefte aan hebben, en zou t ook niet moeilijk zijn nee te zeggen (waarop immers) maar mensen hebben gewoon behoefte om zo lekker mogelijk eten te maken, naar gelang economische middelen en tijd uiteraard.

chips btw, was vroeder (industriele revolutie) eten voor de armenlui, mensen die alleen aardappels konden kopen/verbouwen wilden t uiteraard zoveel mogelijk benutten, dus de kleinste restjes werden nog gebruikt, gefrituurd dus, flink voedzaam dus, ja nu een nadeel toen konden ze de energie goed gebruiken....
Ja, en ik vind het zo jammer hè, natuurlijk aardappelen en brood en zuivel is ontstaan bij gebrek aan beter, nou ja ontstaan. Maar gezond is toch ook erg lekker! En volgens mij zou er op school weleens wat toegelicht mogen worden over het eten en niet alleen vanuit de visie van het zorgcentrum.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 14:23
Eefjepeefje
Eefjepeefje is offline
Citaat:
Bloem schreef op 23-06-2006 @ 15:18 :
Ik denk er regelmatig aan, maar ik doe er niet altijd iets mee.

Meestal probeer ik zo gezond mogelijk te eten (vezels, vitamientjes, niet teveel toegevoegde suikers, goede vetten) maar soms heb ik geen zin om erop te letten en dan maakt het me allemaal niks uit.
Nee, ik zit ook wel de schijnheilige gezondheid zelf uit te hangen, maar als ik niet moest was ik er ook nooit op gekomen! Maar ik ben er wel erg dankbaar voor, wat een energie hou je over!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 14:56
Sjoerd
Sjoerd is offline
ik let niet echt op de calorieen, maar denk wel meestal aan of het vet of ongezond is.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 14:57
dark princess
dark princess is offline
Ja, ik vraag me ook af hoe we hier toe gekomen zijn.

dat is omdat ik graag wil weten wat ik in mijn mond stop, ik ben er de ene dag meer mee bezig dan de andere dag. op de dagen dat ik er heel erg mee bezig ben, wijs ik andere mensen er ook op . ik let altijd wel op wat ik eet, omdat ik zo min mogelijk zuivel binnen moet krijgen, anders ben ik een aantal minuten erna ziek...
Oud 23-06-2006, 14:58
Verwijderd
Ik denk wel eens na bij wat ik eet, maar dan let ik vooral op in hoeverre het nuttige voedingsstoffen levert. Dat antwoord staat er alleen niet bij. Het eten van voldoende gezonde dingen is op korte termijn echter veel belangrijker dan het laten staan van voldoende ongezonde dingen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 15:05
Eefjepeefje
Eefjepeefje is offline
Citaat:
Sarah schreef op 23-06-2006 @ 15:58 :
Ik denk wel eens na bij wat ik eet, maar dan let ik vooral op in hoeverre het nuttige voedingsstoffen levert. Dat antwoord staat er alleen niet bij. Het eten van voldoende gezonde dingen is op korte termijn echter veel belangrijker dan het laten staan van voldoende ongezonde dingen.
Sorry, wat bedoel je daar mee?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 15:06
Eefjepeefje
Eefjepeefje is offline
Citaat:
dark princess schreef op 23-06-2006 @ 15:57 :
Ja, ik vraag me ook af hoe we hier toe gekomen zijn.

dat is omdat ik graag wil weten wat ik in mijn mond stop, ik ben er de ene dag meer mee bezig dan de andere dag. op de dagen dat ik er heel erg mee bezig ben, wijs ik andere mensen er ook op . ik let altijd wel op wat ik eet, omdat ik zo min mogelijk zuivel binnen moet krijgen, anders ben ik een aantal minuten erna ziek...
Ja daar heb ik dus ook last van, maar geitenmelk is ook erg lekker hoor! Ik vraag me gewoon af hoe anderen hier over denken want als ik er in mijn vrienden groep over begin vinden ze het belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Eefjepeefje schreef op 23-06-2006 @ 16:05 :
Sorry, wat bedoel je daar mee?
Dat je eerder last krijgt van een tekort aan vitaminen, mineralen, voedingsvezels, vocht, enzovoort, dan last van een teveel aan vetten, suikers, enzovoort.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 15:10
Eefjepeefje
Eefjepeefje is offline
Citaat:
Sarah schreef op 23-06-2006 @ 16:08 :
Dat je eerder last krijgt van een tekort aan vitaminen, mineralen, voedingsvezels, vocht, enzovoort, dan last van een teveel aan vetten, suikers, enzovoort.
Oke, ik denk persoonlijk dat dat per mens verschilt, ik heb meer last van een teveel aan suikers dan aan een tekort aan vitaminen enz. , maar misschien heb je er een verklaring voor?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Eefjepeefje schreef op 23-06-2006 @ 16:10 :
Oke, ik denk persoonlijk dat dat per mens verschilt, ik heb meer last van een teveel aan suikers dan aan een tekort aan vitaminen enz. , maar misschien heb je er een verklaring voor?
een tekort heeft een direct effect - je hebt die stoffen nodig voor essentiele processen in je lichaam. Een teveel heeft een indirect effect, zo kan een teveel aan vet je cholesterol verhogen, een teveel aan zout je bloeddruk, een teveel aan vet en suiker kan overgewicht veroorzaken, maar dit zijn alledrie op zichzelf nog geen lastige dingen, maar dingen die weer het risico op andere aandoeningen (met name hart- en vaatziekten) vergroten. Uiteraard is het ook belangrijk om een niet al te hoge kans op hart- en vaatziekten te hebben, maar het duurt even (meestal jaren) voordat je een effect van te veel ongezonde dingen medisch kan merken.

Ik blaat een beetje veel op het moment; ik ben een maatschappelijk-medisch-ethisch werkstuk aan het schrijven en zit helemaal in het taalgebruik dat daarvoor bij mij gebruikelijk is. Een andere keer ben ik misschien beknopter
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 15:21
Eefjepeefje
Eefjepeefje is offline
Citaat:
Sarah schreef op 23-06-2006 @ 16:15 :
een tekort heeft een direct effect - je hebt die stoffen nodig voor essentiele processen in je lichaam. Een teveel heeft een indirect effect, zo kan een teveel aan vet je cholesterol verhogen, een teveel aan zout je bloeddruk, een teveel aan vet en suiker kan overgewicht veroorzaken, maar dit zijn alledrie op zichzelf nog geen lastige dingen, maar dingen die weer het risico op andere aandoeningen (met name hart- en vaatziekten) vergroten. Uiteraard is het ook belangrijk om een niet al te hoge kans op hart- en vaatziekten te hebben, maar het duurt even (meestal jaren) voordat je een effect van te veel ongezonde dingen medisch kan merken.

Ik blaat een beetje veel op het moment; ik ben een maatschappelijk-medisch-ethisch werkstuk aan het schrijven en zit helemaal in het taalgebruik dat daarvoor bij mij gebruikelijk is. Een andere keer ben ik misschien beknopter
Okee, op die manier. Ja nu zie ik het wel inderdaad. Ik kijk er ook van een andere kant tegen aan want bij mij hebben suikers ook een heel andere invloed, en ik heb nooit echt een tekort aan fruit gehad en dan is het natuurlijk ook nog is zo dat je het van buiten niet hoeft te merken. En qua taalgebruik, niks verkeerds aan hoor, haha, ik volg het nog.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 17:55
Encrypted
Encrypted is offline
Ik snap niet echt waar je nu naar toe wilt. Denk ik er wel eens over na hoe we zijn gekomen tot het voedsel dat we nu eten? Nou, de mens heeft altijd al willen overleven en eet dus al duizenden jaren dagelijks meerdere maaltijden per dag. De natuur biedt ons een grote verscheidenheid aan voedsel, en dan heb ik het over zowel groenten, planten, vruchten, dieren enz. De oermens heeft door zijn instincten kunnen overleven door dit voedsel uit de natuur te nuttigen. Naar mate er meer en meer mensen op de aarde kwamen nam de behoefte naar het verbouwen van grote hoeveelheden voedsel toe. Aardappelen, tomaten, melk en vlees worden allemaal door de bio-industrie op grote schaal geproduceerd om ons van voedsel te voorzien. Daarnaast zijn er ook nog bedrijven die uit allerlei grondstoffen voedsel 'maken' als snoepjes, koekjes en allerlei voorbereid voedsel. Dit doen zij omdat er vraag naar is, deze vraag is er omdat mensen dit lekker vinden. Allerlei voedselproducenten proberen zoveel mogelijk geld te verdienen, ze zullen dus iets moeten produceren wat in smaak valt bij de mens, dit is veelal ongezond ('lekker') eten. Welkom in de 21ste eeuw .
Oud 23-06-2006, 18:23
KiMZz
KiMZz is offline
Nee, ik denk er nooit bij na.

Het eten in de supermarkt ís er en hoe het er gekomen is boeit me niet, als t maar lekker is. En over calorieën maak ik me uit principe niet druk.
Oud 23-06-2006, 18:55
marrel
marrel is offline
Ik denk er zelden over na, en voornamelijk omdat we er zo weinig over weten. Pas waren bloemkolen opeens kankerverwekkend, de week erna niet meer. Natuurlijk is teveel ongezonde vette rommel niet goed, maar wat wel? Dat is niet zo duidelijk. Ik probeer dus wel niet al te veel te snoepen, maar verder ga ik er echt niet bij stil staan.
Oud 23-06-2006, 20:46
Flijn
Flijn is offline
Ja, daar sta ik wel eens bij stil.

Ik heb het niet geteld, maar ik gok dat er minstens 20 verschillende soorten chocoladekoekjes zijn. Idioot toch?
En ik geloof ook niet dat al die producten bestaan omdat er vraag naar was. Het lijkt me eerder zo dat mensen meer te besteden kregen en de tijd kregen dat te besteden aan luxe, ook wat eten betreft. Fabrikanten springen daar op in en produceren chocoladekoekjes, dáárdoor ontstaat er meer vraag naar en anderen springen daar weer op in zodat we nu een hele zooi aan troep kunnen kopen waar een normaal mens echt niet op zou komen. (ketchup-chips, om maar wat te noemen)

We laten ons graag verleiden en nu zijn we verwend

Ik voel me lekkerder bij 'normale' dingen (brood, pasta, groente) maar ik profiteer ook graag van soms goed uitgevallen experimenten. Dus hoewel ik soms denk 'dit is écht overdreven' vind ik het meestal wel prima. Je raakt gewend aan zoveel keuze. /
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 21:22
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik sta er wel even bij stil, maar niet zo lang dat het mijn eetgedrag gaat beïnvloeden.
Oud 24-06-2006, 00:08
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Je poll is verschrikkelijk slecht.

En ja ik denk na over de afkomst, gezondheid en eerlijkheid van mijn voedsel.
Oud 24-06-2006, 00:27
PV
PV is offline
Daar denk ik niet echt over na. Ik eet wat ik eet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2006, 10:35
Ndimension
Ndimension is offline
Mijn gezondheid is erg belangrijk voor me. En een goede gezondheid heeft (o.a.) een direct verband met je voeding. Daarom let ik op wat ik eet. Bovendien is het voor mijn sport noodzakelijk op (de juiste) voeding te letten.
Oud 24-06-2006, 11:41
Roos
Roos is offline
Slechte poll zeg, ik heb een vezelrijk dieet dus ik kijk vaak op verpakkingen etc, maar niet i.v.m. calorieen, alleen de vezels.
Oud 24-06-2006, 15:40
Experiment
Experiment is offline
Ik let wel op wat ik eet en dat is niet alleen calorien maar ook: voldoende vezels, vitamines e.d.

Maar ik ga niet bij elk bericht in de krant '**** kan kankerverwekkend zijn' (oid) mijn eetpatroon veranderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten