Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2006, 09:18
Poesket
Poesket is offline
Ik wil vanmiddag sushi gaan maken, maar weet eigenlijk niet zo goed waar ik alle spullen vandaan moet halen.

Gember, sojasaus, dat groene pittige spul, plakrijst, matje om het op te rollen? Kan dat gewoon allemaal bij de AH?

We halen heel vaak maar willen vandaag dus zelf gaan maken, doen jullie dat ook wel eens?
Oud 23-06-2006, 09:28
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
wij hadden een keer een setje voor zelf sushi maken maar dat zat volgens mij bij het kerstpakket
Oud 23-06-2006, 12:05
Roos
Roos is offline
Bij mijn AH is het te koop, maar ik woon in een multiculturele wijk, dus ze hebben veel buitelandse spullen.
Anders misschien een toko of Chinese/Japanse supermarkt in de buurt?

Gember, sojasaus, wasabi en rijst hebben ze denk ik in elke AH wel (misschien ook niet ).
Zeewier zal moeilijker zijn te vinden.
Oud 23-06-2006, 15:10
Verwijderd
Citaat:
Eerised schreef op 23-06-2006 @ 10:18 :
Ik wil vanmiddag sushi gaan maken, maar weet eigenlijk niet zo goed waar ik alle spullen vandaan moet halen.

Gember, sojasaus, dat groene pittige spul, plakrijst, matje om het op te rollen? Kan dat gewoon allemaal bij de AH?

We halen heel vaak maar willen vandaag dus zelf gaan maken, doen jullie dat ook wel eens?
De AH heeft heel veel dingen. Niet goedkoop, maar nori (zeewier-vellen) kan je best lang houden, zoveel heb je er niet van nodig. En alle saus-dingen ook. Volgens mij de wasabi ook zelfs, want zo'n tube is énorm

Ik heb zelf een keer onigiri-sushi gemaakt, dat kan zonder matje. Met gerookte zalm erin. Heel erg lekker

Ik raad je aan ook rijstazijn te kopen, staat gewoon bij de sojasaus. Daar moet je een klein beetje van (gemixt met water) over de rijst druppelen voor het oprollen (dus wel als het al op de nori-vellen ligt), dat geeft de echte sushi-smaak.
Je kan het er ook naderhand overdruppelen, maar dan zit het er niet echt in, en dat moet je eigenlijk wel hebben.

Laatst gewijzigd op 23-06-2006 om 15:13.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 23-06-2006 @ 13:05 :
Nee hoor, ook gewoon bij de AH, van het merk Blue Dragon (zoals al die sushi-dingen van de AH), niet goedkoop (ik geloof €5,- voor 8 vellen), maar zoals ik al zei; je hebt echt niet alle vellen in een keer nodig. Ik heb voor zeker 30 stuks onigiri-sushi maar 3 vellen nodig gehad, en een deel daarvan zat er gewoon 'los' nog bij - dus niet om de onigiri, maar gewoon erbij als krokante versie - en zijn niet opgekomen. Dus met 8 vellen, kan je écht veel sushi maken.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 16:26
Verwijderd
bij de meeste supermarkten hebben ze die dingen wel en anders bij de toko..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 16:38
Verwijderd
Ik heb gisteren en vandaag norimaki gemaakt (en gegeten). Als je een beetje oefent is het eigenlijk best makkelijk.

Bij de AH heb ik volgende gekocht:

Japanse sojasaus (zout)
Wasabi
Nori (10 vellen)
Een matje
Rijstazijn
Komkommer
Wortel (voor gebruik blancheren)
Avocado
Tonijnsteak
Zalmhaasje
Sushirijst

De rijst heb ik gewoon volgens de verpakking gekookt. Bij 100 gram rijst moet 250ml water. Nadat je de rijst hebt gewassen (dat lijkt mij niet heel erg noodzakelijk), moet je de pan met water en rijst op het vuur zetten. Nadat het water kookt moet het vuur laag tot dat al het water opgenomen is (ongeveer 10min bij mijn rijst).

De rijst moet op smaak gebracht worden met suiker, zout & rijstazijn. Voor gebruik af laten koelen tot kamertemperatuur. Op het matje leg je een velletje nori en daar doe je de rijst bovenop. De voor en achterkant laat je een paar cm vrij. Dan maak je iets boven het midden een geultje in de rijst. Daar doe je de vulling in (bv. avocado, zalm & wasabi). Voor het rollen maak je de achterkant van de nori vochtig met een beetje water. Als je rolt moet je de voorkant optillen met je duimen en met je vinger de vulling naar je toe drukken tot dat die ongeveer in het midden zit. Goed aandrukken en eventueel doorrollen. Als je nog een flapje nori uit ziet steken kan je dit licht bevochtigen zodat het aan de rol vast blijft zitten. Zelf vind ik de sushi het lekkerste als je hem na het rollen nog een paar uur in de koelkast laat staan (afgedekt uiteraard).

Zelf is het mij zo goed bevallen dat ik het wel drie á vier wekelijks wil eten. Altijd verse vis is natuurlijk wat te duur, maar als je de Japanse ingrediënten bij de toko haalt ipv de AH en voornamelijk groenten, ei & instant vis als kuit en surimi haalt is het goed te betalen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 16:45
Verwijderd
Als je de rijst van te voren wast, plakt hij beter.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 05-07-2006 @ 17:45 :
Als je de rijst van te voren wast, plakt hij beter.
Bedankt voor de tip
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 18:38
Verwijderd
even een rare vraag ofzo maar wassen jullie nooit rijst dan? en vlees, en vis, en groente?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 18:55
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 05-07-2006 @ 19:38 :
even een rare vraag ofzo maar wassen jullie nooit rijst dan? en vlees, en vis, en groente?
Rijst uit een pak was ik nooit, dat gooi ik gewoon zo in de pan. Sushi-rijst was ik dus wel.
Vlees was ik ook niet, vis ook niet, groente weer wel (tenzij het uit een potje komt).
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 05-07-2006 @ 19:55 :
Rijst uit een pak was ik nooit, dat gooi ik gewoon zo in de pan. Sushi-rijst was ik dus wel.
Vlees was ik ook niet, vis ook niet, groente weer wel (tenzij het uit een potje komt).
hmm. ik was wel altijd alles, maar das meer omdat rijst anders gaat schuimen en ik niet van zand en zo hou en vlees en vis gewoon vol zit met bacterien en als je t schoon maakt met een mes kan je dan gelijk de rommel eraf wassen.

maar dat vroeg ik me gewoon even af.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 19:35
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 05-07-2006 @ 20:22 :
hmm. ik was wel altijd alles, maar das meer omdat rijst anders gaat schuimen en ik niet van zand en zo hou en vlees en vis gewoon vol zit met bacterien en als je t schoon maakt met een mes kan je dan gelijk de rommel eraf wassen.

maar dat vroeg ik me gewoon even af.
Geen onzin praten, niemand houdt van zand in z'n eten en als je rijst in een pak koopt dan zit dat er ook nooit in. (Over vlees en vis weet ik niks, dus vandaar - buiten beschouwing, maar het lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk dat je bacterieën ergens van af zou kunnen krijgen met enkel een mes.)

Maar goed, ik kan me herinneren dat je ergens zei dat je tien keer op een dag gaat douchen. Met smetvrees valt niet te discussieëren.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 19:48
Verwijderd
Bacteriën houden niet sowieso zo van 120 graden Celsius.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 21:16
Verwijderd
Vlees en vis wassen is overigens erg slecht voor je afvoer. Dat vet wat je eraf wast gaat zich enorm ophopen, dat kan echt naaar gaan verstoppen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 22:53
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 05-07-2006 @ 20:35 :
Geen onzin praten, niemand houdt van zand in z'n eten en als je rijst in een pak koopt dan zit dat er ook nooit in. (Over vlees en vis weet ik niks, dus vandaar - buiten beschouwing, maar het lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk dat je bacterieën ergens van af zou kunnen krijgen met enkel een mes.)

Maar goed, ik kan me herinneren dat je ergens zei dat je tien keer op een dag gaat douchen. Met smetvrees valt niet te discussieëren.
ik weet niet of je het door hebt maar alle witte zooi die in t water zit als je rijst kookt hebt is rommel, en rijst uit zakken zit wel degelijk zand tussen, en steentjes enzo

en je kan overdrijven...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 00:30
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
koekjes schreef op 05-07-2006 @ 20:22 :
en vlees en vis gewoon vol zit met bacterien en als je t schoon maakt met een mes kan je dan gelijk de rommel eraf wassen.
Dat is nergens voor nodig
Mits je het niet rauw eet natuurlijk... En bacterien krijg je er echt niet zomaar afgespoeld
Oud 07-07-2006, 01:07
Vice
Vice is offline
Citaat:
koekjes schreef op 06-07-2006 @ 23:53 :
ik weet niet of je het door hebt maar alle witte zooi die in t water zit als je rijst kookt hebt is rommel, en rijst uit zakken zit wel degelijk zand tussen, en steentjes enzo

en je kan overdrijven...
Alsof je daar dood aan gaat.
Oud 07-07-2006, 04:08
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 06-07-2006 @ 23:53 :

en je kan overdrijven...
Alle witte zooi die in 't water zit als je rijst kookt is rijst. Net als alle witte zooi die in 't water zit als je pasta kookt, pasta is. En alle oranje zooi die in 't water zou zitten als je 't in je hoofd zou halen om een wortel te koken, wortel zou zijn.

Het is gewoon rijstpoeder - wat je krijgt als je een hoop rijstkorrels in een zak gooit en het dan gaat vervoeren en shit waarbij het langs elkaar wrijft. En rijstkorrels die uit elkaar vallen tijdens het koken. Geen AIDS of cholera.

Je kan inderdaad overdrijven, ja. Met hygiene.

Ik heb overigens nog nooit zand in mijn rijst gevonden. En al helemaal geen stenen. Ik raad je Basmati of biologische rijst aan.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 08:32
suvórov
suvórov is offline
Of een 5 kilo zak rijst met leuke tekentjes erop die vast Chineze wijsheden zijn van de toko.
Oud 07-07-2006, 08:35
Bloem
Bloem is offline
Spoel je serieus je vlees en vis af koekjes? Is het dan nog lekker?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 15:35
Verwijderd
ff Ontopic allemaal he ?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 09:43
Jolt
Jolt is offline
Vis afwassen doe je alleen als je slechte kwaliteit vis hebt, maar aangezien je bij sushi gewoon verse vis gebruikt, dat moet ook eigenlijk wel, heeft dat geen doel.

Daarnaast hoef je helemaal geen nori vellen te gebruiken, maar je kan ook prei, wortel of zelfs tonijn gebruiken.
Oud 08-07-2006, 11:35
Verwijderd
Sorry hoor, maar nori hoort er echt wel bij, vind ik. Sushi zonder nori is geen sushi
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 11:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Rijst plakt ook minder als je het van te voren kookt, laat afkoelen en dan eventueel weer opwarmt. Zo doe ik dat bijvoorbeeld me nasi maken
Oud 08-07-2006, 12:21
Verwijderd
Nigiri sushi hoeft in feite niet met nori gemaakt te worden. Bij maki is het echter een essentieel ingrediënt.

@ Jolt

Wat bedoel je met de zin: ".....maar je kan ook prei, wortel of zelfs tonijn gebruiken...."?

Naar mijn idee zijn groenten, ei en/of vis een essentieel ingrediënt van sushi.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 12:55
Jolt
Jolt is offline
Sushi is eigenlijk gewoon rauwe vis, onbewerkt.

Ik gebruik vaker tonijn, die snijd ik mooi dun, marineer die in olijfolie, citroensap, koriander, peper en zout, leg die op folie, rijst erin, vulling er in, soms doe ik eerst nog geblacheerde spinazie. En dan oprollen, ziet leuk uit als je hem snijd.

Heb je dus rood, groen, wit en dan je vulling in het midden.
Oud 08-07-2006, 12:57
Jolt
Jolt is offline
Mijn chef vind die nori vellen dus gewoon rotzooi en mag ik ze dus niet gebruiken en dan gebruik ik prei of wortel daarvoor.
Oud 08-07-2006, 14:17
Verwijderd
Klinkt goed Jolt! Alleen zeg je één ding verkeerd; sashimi is de benaming voor rauwe vis (in dunne plakjes), sushi zijn in feite rijsthapjes, waar niet per definitie vis in zit (tofu, groenten, ei e.d.).
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 16:01
Verwijderd
Citaat:
O Rly schreef op 08-07-2006 @ 13:21 :
Nigiri sushi hoeft in feite niet met nori gemaakt te worden. Bij maki is het echter een essentieel ingrediënt.
True, maar bij onigiri wordt ook heel vaak wél nori gegeten. Als het er niet om zit, wordt het er los (en dus nog knapperig) bij geserveerd.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 16:03
Verwijderd
En sushi is niet zomaar rijst, wel met azijn natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 16:14
Verwijderd
ik hoop btw dat t niet altijd zo goor smaakt als die ene x dat ik t op had
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 16:17
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 08-07-2006 @ 17:14 :
ik hoop btw dat t niet altijd zo goor smaakt als die ene x dat ik t op had
Als je sushi eens wil proberen, is die van de AH erg goed te doen. Smaakt prima, goede vis (tenminste; ik heb het vaak gehad, de vis was altijd prima) en je hebt meteen een paar verschillende dingen. Je hebt kleine bakjes, iets grotere, nog iets grotere, en reusachtige. Probeer gewoon eens een kleintje, als je dat wil. Daar zit ook soja-saus bij en wasabi-pasta.

De 'echte' sushi die ik eens in een Japans restaurant heb gehad, vond ik erg veel op die van AH lijken.

Ooit ga ik nog eens sushi in Japan eten
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 08-07-2006 @ 17:17 :
Als je sushi eens wil proberen, is die van de AH erg goed te doen. Smaakt prima, goede vis (tenminste; ik heb het vaak gehad, de vis was altijd prima) en je hebt meteen een paar verschillende dingen. Je hebt kleine bakjes, iets grotere, nog iets grotere, en reusachtige. Probeer gewoon eens een kleintje, als je dat wil. Daar zit ook soja-saus bij en wasabi-pasta.

De 'echte' sushi die ik eens in een Japans restaurant heb gehad, vond ik erg veel op die van AH lijken.

Ooit ga ik nog eens sushi in Japan eten
ik was op n bruiloft en daar hadden ze ook sushi maar ik vond t niet te vreten, maar dat kon aan de catering liggen want de rest was ook ranzig

ik ga nog wel langs een japans restaurant binnenkort
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 18:41
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Roos schreef op 23-06-2006 @ 13:05 :
Bij mijn AH is het te koop, maar ik woon in een multiculturele wijk, dus ze hebben veel buitelandse spullen.
Anders misschien een toko of Chinese/Japanse supermarkt in de buurt?

Gember, sojasaus, wasabi en rijst hebben ze denk ik in elke AH wel (misschien ook niet ).
zeewier kan je in willekeurige natuurwinkel kopen In allerlei soorten en maten..

Ik maak nooit zelf sushi, ik haal het het liefst bij een sushi-bar
Verder vind ik de kant-en-klare sushi van de AH dan nog de beste kantenklaar sushi.
Oud 08-07-2006, 18:47
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
koekjes schreef op 08-07-2006 @ 18:07 :
ik was op n bruiloft en daar hadden ze ook sushi maar ik vond t niet te vreten, maar dat kon aan de catering liggen want de rest was ook ranzig

ik ga nog wel langs een japans restaurant binnenkort
sushi heeft een heel zachte smaak waar veel mensen aan moeten wennen.. Net zoals je 'koffie moet leren drinken'.
Oud 08-07-2006, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 08-07-2006 @ 17:03 :
En sushi is niet zomaar rijst, wel met azijn natuurlijk
Ik maak het meestal aan met rijstazijn, suiker en zout
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 02:08
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
O Rly schreef op 08-07-2006 @ 15:17 :
Klinkt goed Jolt! Alleen zeg je één ding verkeerd; sashimi is de benaming voor rauwe vis (in dunne plakjes), sushi zijn in feite rijsthapjes, waar niet per definitie vis in zit (tofu, groenten, ei e.d.).
Ow dan heb ik me vergist, haal altijd alles door elkaar, het leven van een kok is niet zo makkelijk.
Oud 09-07-2006, 09:34
Verwijderd
Citaat:
roosjuh1988 schreef op 23-06-2006 @ 10:28 :
wij hadden een keer een setje voor zelf sushi maken maar dat zat volgens mij bij het kerstpakket
Blue dragon heeft ook een Sushi Meal Kit, daar zit nori, rijst, wasabi, rijstazijn, sojasaus, gember en een bamboematje bij, dan hoef je alleen de vulling nog te maken. (het zijn 4 norivellen, dus daar maak je 24+ sushi mee)
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 10:38
Verwijderd
Sushi echt lekker Maar ik ga liever naar een restaurant om het te eten dan zelf te maken
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 10:56
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 05-07-2006 @ 20:35 :
G

wuahahaha, nouja zeg

wat de rijst betreft... pandam rijst plakt ook erg goed Koken jullie het in een pan of in een rice cooker? Wat gaat sneller?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 13:23
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Citaat:
Katje schreef op 09-07-2006 @ 10:34 :
Blue dragon heeft ook een Sushi Meal Kit, daar zit nori, rijst, wasabi, rijstazijn, sojasaus, gember en een bamboematje bij, dan hoef je alleen de vulling nog te maken. (het zijn 4 norivellen, dus daar maak je 24+ sushi mee)

Hoeveel kost een Suhi Meal Kit?

Laatst gewijzigd op 12-07-2006 om 19:38.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 15:51
Verwijderd
Citaat:
***ailá*** schreef op 10-07-2006 @ 11:56 :
wuahahaha, nouja zeg

wat de rijst betreft... pandam rijst plakt ook erg goed Koken jullie het in een pan of in een rice cooker? Wat gaat sneller?
Pan, ik heb geen rice-cooker, vind het ook onzin om aan te schaffen, aangezien het in een pan prima gaat. En sushi kan je niet met pandan rijst maken.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 16:43
zweedsmeisje
zweedsmeisje is offline
met avorio rijst (of hoe dat ook maar heet) werkt het ook
Oud 18-07-2006, 13:24
Jolt
Jolt is offline
Sushi kan je met alles maken, ook met alle soorten rijst, alleen met kleefrijst gaat het makkelijker, snijd ook makkelijker, wij hebben rissoto ervoor.

Maja zilvervlies rijst of wilde rijst is niet echt een succes qua smaak.
Oud 20-07-2006, 19:58
Meadow
Meadow is offline
Combi toko/groene winkel. De rijs en nori van de groene winkel zijn onverslaanbaar . Dingen als gember/wasabi pasta haal ik bij de toko. En verder vis natuurlijk bij de visboer, en groente op de markt. Alles zo vers mogelijk, zo min mogelijk bij AH halen wat mij betreft.
Oud 21-07-2006, 01:50
Verwijderd
WEEKDAY SPECIAL: EAT ALL YOU CAN SUSHI & JAPANESE CUISINE!
Basic EAUC: Monday till Wednesday €18,90 p.p.
-Nigiri sushi (15), Maki sushi (8), Handroll sushi (3), BBQ grilled skewers (3), fried prawn & other, panfried salmon & other, salad, soup, dessert. Choice of 42 items

Deluxe EAUC: Thursday €23,90 p.p.
-Salmon & Tuna Sashimi, Nigiri sushi (15), Maki sushi (8), Handroll sushi (5), BBQ grilled skewers (5), fried prawn & other, panfried salmon & other, salad, soup, dessert. Choice of 54 items

bij de japanner op het spui
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten