Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2006, 15:43
Orpheus
Orpheus is offline
En zo vonden ook wij onze weg terug naar de plek waar we nooit geweest waren. Omdat het zo zacht in de oren naklonk nadat de echo was verdwenen, onze schenen schrammen vertoonden uit de tijd dat de mensen nog geen geloof hadden bedacht om zich halsstarrig aan vast te houden. Alsof het een schande is geen Heilig Boek onder je arm te kunnen klemmen als de remmen van jouw auto doorgesneden blijken, ik vond een verzekeringspolis altijd al een fijne basis om op verder te leven. Maar goed, zoals blijkt uit jouw fragiele woordkeuze was je wederom op zoek naar romantiek, die ik je nog steeds niet vrijelijk kon geven zonder dat jij de leugens in mijn ogen na kon lezen, het beest wilde doden met jouw wezen dat zielloos ten onder zou gaan – wat we trouwens allebei al wisten voordat jij ter wereld werd gebracht door de vrouw die jij jouw moeder tracht te noemen. Maar definities zijn niet jouw sterkste kant en dat is waar ook wij, net als deze plek, aan stuk zal gaan.

We kunnen niet beschrijven wat we niet kunnen bevatten, we kunnen niet op woorden rijmen die niet in vertrouwen opgeschreven zijn en ook dat is een waarheid die jij niet in wilt zien. Hoe vaak heb je nu geprobeerd te ontkennen dat jij geen andere geliefde hebt, dan ik? Zelfs de rivier die hier haar maagdelijke water over de rotsen sleept om het harder te maken eer het de zee bereikt, heeft de naakte lichamen van jullie beiden gevoeld en getracht te ontkennen dat het buitenechtelijk was.

En nog altijd noem je mij jouw God. Terwijl ik mijn blik richt naar de horizon die ik allang niet meer met twee handen omvatten kan, voel ik jouw hand richting mijn nek gaan we weten wat jij van plan bent. Het is koud en doet mijn huid splijten. Rode druppels schrijversinkt vallen in de rivier, maar haar kleur blijft helderblauw. Zelfs als ik een God zou zijn, zou ik niet de jouwe heten.
Oud 07-07-2006, 11:11
Roosje
Roosje is offline
De laatste twee alinea's vind ik erg goed. De eerste echter minder, het lijkt allemaal geen samenhang met elkaar te hebben. Het komt een beetje op mij over als een gedicht dat in de vorm van een verhaal geschreven is. Als dat ook je bedoeling was, denk ik dat je het weer beter om kunt vormen naar een gedicht. Anders vind ik het te warrig voor een stukje tekst.

Maar mooi vind ik het wel. Je speelt met taal, lijkt het, het leest vloeiend, dat doe je goed. In je eerste alinea kun je echter nog wel even kijken naar de lengte van je zinnen, een paar zijn net te lang, waardoor ik er de draad van kwijt raak. Verder ben ik geen spelfouten of echte stijlfouten tegengekomen. Je schrijft goed!

En wauw, ik las de tweede alinea net nog een keer, ik vind hem ècht goed. De eerste zin daarvan. <3

Maar rode druppels inkt? Ik zou die inkt wel willen hebben dan.
Oud 07-07-2006, 15:55
Verwijderd
Ik ben het volledig met Roos eens. Mooi stukje, soms niet helemaal duidelijk.

@ Roos: Ja, rode inkt bestaat. Net als zwarte, groene, turkooise en paarse. <3
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 17:45
Voleuse
Voleuse is offline
'te ontkennen dat jij geen andere geliefde hebt, dan ik?' moet dat niet een ipv. geen zijn? anders klopt dat stukje erna niet helemaal meer volgensmij.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 18:19
Verwijderd
'Je hebt geen andere geliefde, dan ik'

daarmee:

Ik ben dus jouw enige geliefde.

Wat niet waar is, want de 'jij' probeert het wel te ontkennen maar het valt niet te ontkennen. De rivier heeft ook geprobeerd het te ontkennen, eveneens hetzelfde verhaal. Dus het klopt wel in verband met die zin zoals het er staat.

Verder over je verhaal: Zoals je al weet, ik vind het een goed verhaal en het spreekt me erg aan. Zulke stukken vind ik altijd fijn van je te lezen al zijn sommige zinnen inderdaad een beetje té lang. Maar dat wordt wel weer goedgepraat door de leesbaarheid van de zinnen, ze vloeien als water. Heerlijk te lezen. Ik heb geen voorkeur van alinea's, ik vind ze allemaal wel wat hebben. De laatste zin is echt een zin die blijft hangen (en zulke laatste zinnen ben ik vaker van je gewend)

Leuke grapjes zitten er zo hier en daar stiekem in verstopt, dat houdt het wat luchtiger.

Dus, conclusie, erg goed geschreven. Ik zou wel meer van je willen lezen zo, als stukjes. (of als verhalen maar agh)
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 00:08
Orpheus
Orpheus is offline
Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe- hier kan ik echt iets mee .
Oud 18-07-2006, 19:49
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Zelfs als ik een God zou zijn, zou ik niet de jouwe heten.
Oud 23-07-2006, 13:39
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Fri.. schreef op 07-07-2006 @ 19:19 :
'Je hebt geen andere geliefde, dan ik'

daarmee:

Ik ben dus jouw enige geliefde.
Onzin. Dan moet er toch echt 'dan mij' in plaats van 'dan ik' staan. Anders betekent het 'Je hebt geen andere liefde dan die ik heb.'

Ik denk dat het in de context eromheen wel 'dan mij' moet zijn.

Nog eerder een getalfoutje: "Maar definities zijn niet jouw sterkste kant en dat is waar ook wij, net als deze plek, aan stuk zal gaan."

'wij zal zullen stuk gaan'

Laatst gewijzigd op 23-07-2006 om 13:41.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 13:44
Orpheus
Orpheus is offline
Citaat:
Changshan schreef op 23-07-2006 @ 14:39 :
Onzin. Dan moet er toch echt 'dan mij' in plaats van 'dan ik' staan. Anders betekent het 'Je hebt geen andere liefde dan die ik heb.'

Ik denk dat het in de context eromheen wel 'dan mij' moet zijn.

Nog eerder een getalfoutje: "Maar definities zijn niet jouw sterkste kant en dat is waar ook wij, net als deze plek, aan stuk zal gaan."

'wij zal zullen stuk gaan'

Ik kon hem niet meer veranderen en stiekem had ik gedacht dat het niemand op zou vallen. Maar ik ben gesnapt dus.

[ En het had inderdaad 'dan mij' moeten zijn]

Jammer dat je verder je mening over het stuk niet geeft,,,
Oud 23-07-2006, 13:52
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Orpheus schreef op 23-07-2006 @ 14:44 :
Jammer dat je verder je mening over het stuk niet geeft,,,
Shit, nu ben ik gesnapt. Maar ik begrijp de hint:

Ik vind het namelijk voor het eerst sinds tijden moeilijk om een tekst te beoordelen, dat heb je goed gedaan. Ik heb respect voor de manier waarop je ogenschijnlijk verbandeloze zinnen en bijzinnen aan elkaar hebt weten te smeden, maar aan de andere kant twijfel ik nog steeds aan het nut ervan, er komt geen boodschap mee over of zo. Maar het blijft staan dat je een heel soepel leesbare en goed gevoelsoverdragende tekst hebt weten te fabriceren, dus ik wil je hierbij een hele dikke voldoende geven.

Het stuk dat ik nu maar eens ga posten, 'Een dromer ben ik', komt lichtelijk in de buurt qua diepheid en overgangen tussen verschillende zinnen. En ik denk dat ik maar weer eens een bloemlezingkje ga posten.

Laatst gewijzigd op 23-07-2006 om 14:03.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 14:04
Orpheus
Orpheus is offline
Dankjewel. Ik zet jouw kritieken bij de rest, maar dit is inderdaad wat ik dus ook al van het stuk vond;

mooie zinnen, leuke bijzinnen; prachtig plaksel- maar welk motief het behang nou gekregen heeft, weet ik nog steeds niet.
Oud 24-07-2006, 16:42
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Orpheus schreef op 23-07-2006 @ 15:04 :
Dankjewel. Ik zet jouw kritieken bij de rest, maar dit is inderdaad wat ik dus ook al van het stuk vond;

mooie zinnen, leuke bijzinnen; prachtig plaksel- maar welk motief het behang nou gekregen heeft, weet ik nog steeds niet.
Misschien is dat te negatief: alleen je ratelslang aan zinnen heeft geen directe boodschap te brengen, de tekst als geheel wil wél wat zeggen. Dat is alleen al aan de laatste zin te zien.
Reageren

Regels voor berichten