Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2002, 08:03
TMLWKY
TMLWKY is offline
Waarom geloof je dat er maar 1 God is?

of: waarom geloof je dat er meerdere Goden zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2002, 08:18
Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
eventjes gehéél oftopic en persoonlijk (mag dat...?)

TMLWKY: Bedenk jij óóit wel eens iets zelf? Ik bedoel, je opent hier zoo veel topics...
Oud 12-07-2002, 08:29
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
eventjes gehéél oftopic en persoonlijk (mag dat...?)

TMLWKY: Bedenk jij óóit wel eens iets zelf? Ik bedoel, je opent hier zoo veel topics...
Haha

*verveelactie*

En ben wel benieuwd hoe mensen denken over bepaalde dingen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 09:09
*fledermous*
*fledermous* is offline
Ik geloof in het stelsel van meerdere Goden, en de ideologie die er vaak achter schuilt vind ik zeer doordacht en goed

maar direct geloven, dat is een beetje afgedaan voor alle logische verklaringen die mensen voor allerlei fenomenen bedacht hebben..dat vind ik op zich wel jammer..
Oud 12-07-2002, 10:57
rene-gn
rene-gn is offline
Ik geloof de de drie-enige God, omdat hij zich in de Bijbel openbaart. (en omdat ik Zijn nabijheid heb gevoeld)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 12:25
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
Ik geloof de de drie-enige God, omdat hij zich in de Bijbel openbaart. (en omdat ik Zijn nabijheid heb gevoeld)
hoe weet je dan dat wat jij gevoeld hebt de drieenige god is ? misschien was het Zeus wel...
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 14:21
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

hoe weet je dan dat wat jij gevoeld hebt de drieenige god is ? misschien was het Zeus wel...
wie weet, hoop het niet, die leefde niet dat je zegt "onbesproken"
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 14:40
TMLWKY
TMLWKY is offline
Hij zegt dat hij de aanwezigheid heeft gevoeld.

Ik denk dat als die drie-enige God inderdaad bestaat je, op het moment dat je het voelt, gewoon weet wat het is... Ik weet ook niet hoe je dat rationeel moet verklaren.

PS Wat is er mis met onbesproken gedrag? Mensen kunnen hun leven beteren, dus waarom Goden niet?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 14:56
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Hij zegt dat hij de aanwezigheid heeft gevoeld.

Ik denk dat als die drie-enige God inderdaad bestaat je, op het moment dat je het voelt, gewoon weet wat het is... Ik weet ook niet hoe je dat rationeel moet verklaren.

PS Wat is er mis met onbesproken gedrag? Mensen kunnen hun leven beteren, dus waarom Goden niet?
Alleen wordt het een beetje lastig als de een ervan overtuigd is dat ie de christelijke god heeft gevoeld en als de ander zeker weet dat ie contact met een andere god heeft gehad.

god en tijd is zoiets raars; een beetje almachtige god staat boven alles toch? en dan zeker boven zoiets lulligs als die vier dimensies van ons; met andere woorden: je god is óf onderdeel van onze fysische wereld óf hij staat gewoon buiten een 4d-matrix (ik krijg ineens een idee om alles in 3d te vatten maar dat zal ik je besparen ) die verder niet heel veel betekenis voor hem kan hebben omdat die matrix toch onveranderlijk is.

ik ben een beetje moe dus misschien zie ik het niet heel helder allemaal.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:09
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

Alleen wordt het een beetje lastig als de een ervan overtuigd is dat ie de christelijke god heeft gevoeld en als de ander zeker weet dat ie contact met een andere god heeft gehad. tsja, maar die discussie kom je toch nooit uit

god en tijd is zoiets raars; een beetje almachtige god staat boven alles toch?dat staat de God die ik bedoel ook en dan zeker boven zoiets lulligs als die vier dimensies van ons; met andere woorden: je god is óf onderdeel van onze fysische wereld óf hij staat gewoon buiten een 4d-matrix (ik krijg ineens een idee om alles in 3d te vatten maar dat zal ik je besparen ) die verder niet heel veel betekenis voor hem kan hebben omdat die matrix toch onveranderlijk is. hier ga je te snel voor mij.....matrixen enzo heb ik nooit gevolgd

ik ben een beetje moe dus misschien zie ik het niet heel helder allemaal.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:12
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Jawel, maar Goden hoeven hun leven niet te beteren, almachtige Goden maken geen fouten, toch? En voor mij is Zeus heel aardig uitgewerkt enzo, maar een God lijkt mij geen fouten te maken
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:14
TMLWKY
TMLWKY is offline
Als een God geen fouten kan maken, hoe verklaar je de Duivel dan? Dat is toch ook een gevallen Engel?

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:16
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Als een God geen fouten kan maken, hoe verklaar je de Duivel dan? Dat is toch ook een gevallen Engel?

Grtz,
F
Maar engelen zijn geen Goden, het zijn boodschappers van God. En daarom zijn sommige mensen voor mij ook een soort van engelen, maar dan zonder witte pakjes en harpjes. En zij maken fouten. En daardoor is de duivel ontstaan
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:17
TMLWKY
TMLWKY is offline
De Duivel is ontstaan door de mens.
De mens is gecreëerd door God.

Conclusie: God maakte een fout toen hij de mens schiep?

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:19
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
De Duivel is ontstaan door de mens.
De mens is gecreëerd door God.

Conclusie: God maakte een fout toen hij de mens schiep?

Grtz,
F
Nee, ik bedoelde niet dat de duivel ontstaan is door de mens. Dat heb ik idd niet zo handig gezegd. Ik bedoelde dat Engelen geen Goden zijn, en dus wel fouten kunnen maken.

René
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:20
TMLWKY
TMLWKY is offline
Okee, daar heb je gelijk in. Dus Engelen kunnen logisch wel fouten maken.

Nu zou ik kunnen vragen waarom God dan niet ingrijpt bij de vragen van de mensen, maar dit is niet erg theologisch verantwoord denk ik

Dus jij ziet zegmaar Engelen als een soort veredelde mensen? Op de manier: je hebt God, Hij is het hoogste, daaronder staan de Engelen, en daaronder de Mensen, met daaronder weer de Dieren? Zoiets?

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:26
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:
Okee, daar heb je gelijk in. Dus Engelen kunnen logisch wel fouten maken.

Nu zou ik kunnen vragen waarom God dan niet ingrijpt bij de vragen van de mensen, maar dit is niet erg theologisch verantwoord denk ik
ik ben ook (nog) geen theoloog....

Dus jij ziet zegmaar Engelen als een soort veredelde mensen? Op de manier: je hebt God, Hij is het hoogste, daaronder staan de Engelen, en daaronder de Mensen, met daaronder weer de Dieren? Zoiets?

Nee, Engelen staan m.i. gelijk aan mensen en dieren, alleen hebben zij een opdracht van God, maar dat maakt niet dat ze boven mensen komen te staan(en dieren)

Grtz,
F
Ja, ook de groeten.

Laatst gewijzigd op 12-07-2002 om 16:08.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:27
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Maar engelen zijn geen Goden, het zijn boodschappers van God. En daarom zijn sommige mensen voor mij ook een soort van engelen, maar dan zonder witte pakjes en harpjes. En zij maken fouten. En daardoor is de duivel ontstaan
maar wat is de duivel dan precies? waarom zou iets of iemand precies willen doen wat fout is? hij kan nooit ver komen omdat ie zich toch in een schepping van god bevindt toch? god moet alleen even de bug opzoeken en verbeteren en dan is alles weer goed; daar is toch geen oorlog in de hemel enzo voor nodig?

en doet god nog meer dan zich met deze wereld bemoeien? als ik god was zou ik eerst proberen alles te snappen wat er te snappen valt (=wiskunde studeren; want de meeste andere dingen zijn heel erg 'werelds'); en daarna zou ik me te pletter gaan vervelen als ik zelf geen behoeften had die ik zou kunnen bevredigen; zeker omdat de mensheid in al die jaren toch geen ruk veranderd is én omdat ik zo almachtig zou zijn dat ik de afloop al zou weten voordat ik de wereld in mekaar zette.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:29
TMLWKY
TMLWKY is offline
Misschien een rare vergelijking: God en Bill Gates.

Beiden creëren een universum (de Wereld en Windows)

In beiden zitten fouten (de Duivel en Windows-errors enzo)

Net zoals Bill Gates bezig is alle fouten uit z'n windows te halen zou God moeten proberen alle fouten uit de wereld te helpen... Maar dit is onmogelijk. Net als in Windows zullen in het universum altijd fouten blijven...

Sorry, had even een rare gedachtenkronkel
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 16:10
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

maar wat is de duivel dan precies? waarom zou iets of iemand precies willen doen wat fout is? hij kan nooit ver komen omdat ie zich toch in een schepping van god bevindt toch? god moet alleen even de bug opzoeken en verbeteren en dan is alles weer goed; daar is toch geen oorlog in de hemel enzo voor nodig?

en doet god nog meer dan zich met deze wereld bemoeien? als ik god was zou ik eerst proberen alles te snappen wat er te snappen valt (=wiskunde studeren; want de meeste andere dingen zijn heel erg 'werelds'); en daarna zou ik me te pletter gaan vervelen als ik zelf geen behoeften had die ik zou kunnen bevredigen; zeker omdat de mensheid in al die jaren toch geen ruk veranderd is én omdat ik zo almachtig zou zijn dat ik de afloop al zou weten voordat ik de wereld in mekaar zette.
De duivel is de tegenstander van God. en jij wilt ook je tegenstanders het leven zo zuur mogelijk maken, zo doet de duivel het bij God. Het geloof wat ik aanhang zegt inderdaad dat hij een verloren strijd strijdt.

En ik denk dat God wel alles snapt wat er te snappen valt. En God heeft wel behoeften om te bevredigen, hij wil dat zoveel mogelijk mensen bij Hem gaan horen en van Hem houden.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 16:11
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

De duivel is de tegenstander van God. en jij wilt ook je tegenstanders het leven zo zuur mogelijk maken, zo doet de duivel het bij God. Het geloof wat ik aanhang zegt inderdaad dat hij een verloren strijd strijdt.

En ik denk dat God wel alles snapt wat er te snappen valt. En God heeft wel behoeften om te bevredigen, hij wil dat zoveel mogelijk mensen bij Hem gaan horen en van Hem houden.
Goed punt...

Offtopic: wie heeft de etappe trouwens gewonnen?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 16:18
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Goed punt...

Offtopic: wie heeft de etappe trouwens gewonnen?
dank je wel

Offtopic: dat is een ander forum.....(Zabel)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 16:28
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

waarom zou je je tegenstanders het leven zo zuur mogelijk willen maken? zolang 'jouw kant' het maar goed heeft... toch?

er zit volgens mij een tegenspraak in je twee alinea's:
1) god weet alles en ook dat het een gewonnen strijd zal zijn.
2) god weet niet alles; bijvoorbeeld niet wie er aan zijn kant komt.

het is nogal binair allemaal; goed/fout-denken; misschien wel terecht op bepaalde punten maar wat doe je bijvoorbeeld met mensen zoals ik die niet de duivel en niet god aanhangen? of noem je die zoiezo al door de duivel beïnvloed?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 16:34
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

waarom zou je je tegenstanders het leven zo zuur mogelijk willen maken? zolang 'jouw kant' het maar goed heeft... toch?

er zit volgens mij een tegenspraak in je twee alinea's:
1) god weet alles en ook dat het een verloren strijd zal zijn (EDIT: voor de duivel)
2) god weet niet alles; bijvoorbeeld niet wie er aan zijn kant komt.

het is nogal binair allemaal; goed/fout-denken; misschien wel terecht op bepaalde punten maar wat doe je bijvoorbeeld met mensen zoals ik die niet de duivel en niet god aanhangen? of noem je die zoiezo al door de duivel beïnvloed?
Jawel, maar als je die tegenstander met wraak bekijkt??

Nee, ik ben het niet met je eens in die tegenspraak: God weet niet alles,maar heeft een plan met bepaalde mensen die ervoor moeten zorgen dat zoveel mogelijk mensen bij God willen horen. Een mens heeft ook een vrije wil, en kan dus voor God kiezen.

En ik zou nooit mensen bij voorbaat door de duivel beïnvloed noemen. Als je de duivel noch God aanhangt dan hoor je bij de mensen die menen het zelf wel aan te kunnen. (niet negatief bedoeld hoor)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:15
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Jawel, maar als je die tegenstander met wraak bekijkt??

Nee, ik ben het niet met je eens in die tegenspraak: God weet niet alles,maar heeft een plan met bepaalde mensen die ervoor moeten zorgen dat zoveel mogelijk mensen bij God willen horen. Een mens heeft ook een vrije wil, en kan dus voor God kiezen.

En ik zou nooit mensen bij voorbaat door de duivel beïnvloed noemen. Als je de duivel noch God aanhangt dan hoor je bij de mensen die menen het zelf wel aan te kunnen. (niet negatief bedoeld hoor)
En wat is het nut van Gods plan met de mensen dan?
Het aantal aanhangers van God toe doen nemen? Waarom is er dan zoveel ontkerking?

Ik vind dat ieder mens moet geloven in datgene dat hem/haar het gelukkigst maakt. Als iemand katholiek of gereformateerd of baptistisch ofzo is, en daar gelukkiger van wordt, wie ben ik dan om te zeggen "Dat is niet het ware geloof!"?

Grtz,
F
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2002, 18:21
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

En wat is het nut van Gods plan met de mensen dan?
Het aantal aanhangers van God toe doen nemen? Waarom is er dan zoveel ontkerking?

Ik vind dat ieder mens moet geloven in datgene dat hem/haar het gelukkigst maakt. Als iemand katholiek of gereformateerd of baptistisch ofzo is, en daar gelukkiger van wordt, wie ben ik dan om te zeggen "Dat is niet het ware geloof!"?

Grtz,
F
Tsja, Gods plan met de mensen wordt door de mensen zelf ontkrachtigd. De ontkerking is alleen in Nederland e.o. zo, want wereldwijd neemt het aantal Christenen jaarlijks toe.

En natuurlijk, mensen moeten naar een kerk gaan waar ze zich thuisvoelen. En inderdaad, als dat nu gereformeerd (formatteren is iets anders) zoals ik, of apostolisch zoals jij, dat maakt mij niet uit. En je zult mij nooit horen roepen dat ik bij "de ware kerk" hoor, en jou ook niet.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:23
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Tsja, Gods plan met de mensen wordt door de mensen zelf ontkrachtigd. De ontkerking is alleen in Nederland e.o. zo, want wereldwijd neemt het aantal Christenen jaarlijks toe.

En natuurlijk, mensen moeten naar een kerk gaan waar ze zich thuisvoelen. En inderdaad, als dat nu gereformeerd (formatteren is iets anders) zoals ik, of apostolisch zoals jij, dat maakt mij niet uit. En je zult mij nooit horen roepen dat ik bij "de ware kerk" hoor, en jou ook niet.
Wereldwijd groeit het aantal mensen ook

Maar het 'ware' geloof bestaat volgens mij niet. En het Ware geloof is ook geen combinatie van geloven... Het ware geloof is per persoon verschillend, denk ik.

Mijn 'ware' geloof is denk ik een combinatie van Apostolisch, Wicca, Satanisme en Humanisme... (ik weet het, erg vaag)

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:25
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Wereldwijd groeit het aantal mensen ook

Maar het 'ware' geloof bestaat volgens mij niet. En het Ware geloof is ook geen combinatie van geloven... Het ware geloof is per persoon verschillend, denk ik.

Mijn 'ware' geloof is denk ik een combinatie van Apostolisch, Wicca, Satanisme en Humanisme... (ik weet het, erg vaag)

Grtz,
F
Jouw 'ware' geloof is dan wel vrij uniek denk ik. En natuurlijk, ieder mens denkt verschillend, maar de mensen die zich het meest in elkaars denkbeelden kunnen vinden vormen samen een kerk. En mijn 'ware' geloof is Christelijk Gereformeerd. En ik denk, dat God alle kerken wel op de een of andere manier liefheeft, zolang zij God maar de eer geven die Hij verdient.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:43
Joris
Joris is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

wie weet, hoop het niet, die leefde niet dat je zegt "onbesproken"
zou wel leuk zijn, als blijkt dat niet de christelijke kerk het juist had... maar de oude Grieken
Oud 12-07-2002, 20:00
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Joris-Den-2e schreef:

zou wel leuk zijn, als blijkt dat niet de christelijke kerk het juist had... maar de oude Grieken
tsja, daar ga ik niet van uit, maar het oude Griekenland heeft wel wat
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 06:12
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Jouw 'ware' geloof is dan wel vrij uniek denk ik. En natuurlijk, ieder mens denkt verschillend, maar de mensen die zich het meest in elkaars denkbeelden kunnen vinden vormen samen een kerk. En mijn 'ware' geloof is Christelijk Gereformeerd. En ik denk, dat God alle kerken wel op de een of andere manier liefheeft, zolang zij God maar de eer geven die Hij verdient.
Klopt.

Ik vond het ook altijd zo moeilijk als mensen (bv. een klasgenoot van mij) geloven dat iemand niet in de Hemel komt omdat hij/zij niet gelooft...
Dus iemand die vijftig jaar van zijn leven zich inzet voor zwakkeren in de samenleving, ontwikkelingswerk doet, iemand het leven redt, weettikveelwat en niet gelooft gaat niet naar de Hemel, terwijl iemand die de hele dag op z'n luie reet zit maar wel elke zondag naar de Kerk gaat wel naar de hemel gaat...

Daar heb ik dus erg veel moeite mee. Als er een Hemel als zodanig bestaat, geloof ik dat je daarin komt om hoe je leeft, niet om je geloof.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 09:47
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Klopt.

Ik vond het ook altijd zo moeilijk als mensen (bv. een klasgenoot van mij) geloven dat iemand niet in de Hemel komt omdat hij/zij niet gelooft...
Dus iemand die vijftig jaar van zijn leven zich inzet voor zwakkeren in de samenleving, ontwikkelingswerk doet, iemand het leven redt, weettikveelwat en niet gelooft gaat niet naar de Hemel, terwijl iemand die de hele dag op z'n luie reet zit maar wel elke zondag naar de Kerk gaat wel naar de hemel gaat...

Daar heb ik dus erg veel moeite mee. Als er een Hemel als zodanig bestaat, geloof ik dat je daarin komt om hoe je leeft, niet om je geloof.

Grtz,
F
Ergens in de Bijbel staat toch ook,ik meen dat Paulus dat schrijft, "slechts door geloof en werken kunt gij behouden blijven", maar ik zou het moeten opzoeken. Ik denk dat als je veel voor je naaste betekent je ook een goede kans maakt om in de Hemel te komen. Trouwens, ik ken niet zoveel mensen die de hele dag op z'n luie reet zitten en zondag's naar de kerk gaan...maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten